Sjukförsäkringen
I en annan diskussion kom en rad kommentarer om ett annat ämne. De är nu flyttade hit:
nabbam
10-09-03
05:39
Hantera inlägg
Tyvärr tror jag att Reinfeldt kommer att sitta kvar. Tyvärr för att reglerna för sjukpenning/ersättning blivit otroligt hårda. Tittade på utfrågningen igår, och han verkade ha svårt att förklara de strikta regler som finns. Nu har jag haft turen att få mina sjukintyg godkända, men det har varit på håret. FK säger själva att de har fått nya riktlinjer som gör det väldigt svårt för dem att godkänna sjukpenning/ersättning.
Men de som arbetar och fått mindre skatt har troligen fått det på bekostnad av de sjuka. Säger inte att det ÄR så, men troligen..
För övrigt, blir väl lite OT, så förstår jag inte varför det blir sånt ramaskri över läkaren som blivit uppmanad att jobba på Samhall..
Nu blev det kanske inte de svar du önskade, men jag skrev några rader ändå..
Ming
10-09-03
11:10
Hantera inlägg
Jag har fått mkt mer kvar efter skatt men det innebär inte att jag gillar den behandling de utförsäkrade och sjuka får möta….
#2 Ang läkaren som blivit uppmanad att jobba på Samhall: Helt galet då han gör mkt mer nytta i sin profession som läkare….just därför blir det ett ramaskri!!
iFokus
10-09-04
09:29
nabbam
10-09-03
11:15
Hantera inlägg
#3 Skulle tro att han tjänar bra ändå, och skulle klara sig med en 75% anställning.
Tycker mer synd om dem som är utförsäkrade och är för sjuka att jobba öht. Det är dem som man ska lägga fokus på tycker jag, de som inte kan jobba med något alls. (!!)
Ming
10-09-03
11:19
Hantera inlägg
#4 Det skulle han säkert göra då medelinkomsten ligger på ca 55.000/månad.
Jag tycker ändå det är bra att ljuset sätts på hur man behandlar de sjuka oavsett yrke.
Har för mig att de röd-gröna var med om att utforma den här nya lagen om sjuka och arbetslösa men att den inte sattes i land då de regerade….rätta mig om jag har fel.
nabbam
10-09-03
11:23
Hantera inlägg
#5 Men jag tycker inte att det handlar om "oavsett yrke". Här blir det mer rabalder för att han är överläkare. Hade det handlat om en kassörska hade det nog inte blivit samma prat..
Om du har rätt vad gäller det sista, det har jag ingen som helst aning om.
Ming
10-09-03
11:28
Hantera inlägg
#6 Det är välkänt att det är läkarbrist och om vi nu ska prata pengar ekonomi etc så är det resursslöseri att "inte låta" läkaren jobba som läkare.
Försäkringskassan måste se till den bästa lösningen och den samhällsnytta var och en har…oberoende yrke.
Tycker du ,nabbam ,det är klokt att låta läkaren jobba på Samhall istället?
nabbam
10-09-03
11:34
Hantera inlägg
#7 Ja, varför inte? Det finns faktiskt tjänster där som gör att man kan jobba heltid.
Sjukreglerna ska gälla alla människor oavsett yrke, det ska inte vara några gräddfiler för vissa yrken.
Ming
10-09-03
11:36
Hantera inlägg
#8 Det är bevisligen ingen gräddfil för denna läkare då han ju uppmanats att söka sig heltidstjänst på Samhall.
nabbam
10-09-03
11:39
Hantera inlägg
#9 Precis. Men många verkar anse att vissa yrken ska ha denna gräddfil, det är så jag menar.. bara för att han är överläkare så ska han ju inte ha andra förmåner än andra sjuka.
Förresten så söker man inte tjänst hos Samhall, man blir anvisad från Arbetsförmedlingen, man kan inte söka jobb där på egen hand.
Jo, om det inte är något tjänstemannajobb förstås, men inte som funktionshindrad.
Ming
10-09-03
11:45
Hantera inlägg
#9 Att få komma tillbaka till sitt arbete som man valt är en medborgerlig rättighet OM man kan jobba kvar där…vilket ju läkaren kan till 75%…han jobbade fö med just strokepatienter.
Staten har kostat på 6 års studier…icke att förglömma.
nabbam
10-09-03
11:49
Hantera inlägg
#11 Som sagt.. sjukreglerna ska gälla alla. Oavsett utbildning, betalda eller belånade. Just det, han kan ju jobba till 75%, varför då inte göra det?
Tyvärr så har jag ingen sympati med just detta fall, mina sympatier går till dem som sitter mittemellan och ingen inkomst har.. och jag anser som jag tjatat om tidigare att alla sjuka ska behandlas lika.
Ming
10-09-03
11:52
Hantera inlägg
#12 Kassan har ju inte gjort undantag för honom så…det föreligger alltså ingen gräddfil..alla behandlas alltså lika oavsett den samhällsnytta var och en kan bidra med.
nabbam
10-09-03
11:54
Hantera inlägg
#13 Jag vet att det inte gjorts något undantag, det är ju därför folk hojtar hejvilt om detta.. Så då är ju allt som det ska.
Ming
10-09-03
12:08
Hantera inlägg
Nej jag tycker det är fel…att man kan bli utförsäkrad och av med det arbete man valt och trivs med….oavsett yrke…bara för att man inte kan jobba till 100%.
nabbam
10-09-03
12:36
Hantera inlägg
#15 Men nu menade jag ju inte att reglerna är bra (det är de inte) utan att de ska vara lika för alla.. oavsett yrke. Och det är de ju.