Jämlikhet - vem är bäst?
En intressant debattväxling har kunnat följas på SvD Brännpunkt. Först ut var Borgström (s):
"Efter snart fyra år av borgerligt styre är Sverige mer ojämställt än tidigare. Vårdnadsbidraget, subventionerade hushållsnära tjänster och införandet av en liten jämställdhetsbonus är ett hån mot alla som vill se ett jämställt Sverige. Det skriver Claes Borgström, Socialdemokraternas talesman i jämställdhetsfrågor."
Schyman (fi) hade synpunkter på detta:
"Jag håller helt med. Den borgerliga regeringen har fått utvecklingen inom jämställdhetsområdet att gå bakåt. Försämringar av a-kassan, skatteavdrag, ja hela den ekonomiska politiken har helt enkelt gjort det mer lönsamt att vara man.
Så långt är jag alltså överens med Borgström. Men när han sedan helt riktigt påpekar att en av de största utmaningarna är att ta sig an löneskillnaderna mellan kvinnor och män, och sedan inte har andra förslag än de tidigare kraven på lönekartläggning, ja då är det slut på samstämmigheten. Då måste jag konstatera att också den röd-gröna alliansen står tomhänt."
Nästa inlägg kom från (c); Annie Johansson och Annika Qarlsson:
"Att kvinnor halkar efter beror i stor utsträckning på just den politik som Borgström och Schyman fört där kvinnor låsts in i offentlig sektor, hämmats av höga marginalskatter och fastnat i hemarbete. "
"Vad Borgström och Schyman inte fattar är att kvinnor, under rätt förutsättningar, är minst lika framgångsrika som män. "
Och så fortsatte Hillevi Engström (m) som menar att Borgström har fel:
"Borgström gjorde ett bra jobb som jämställdhetsombudsman, men när han ska ta ett helhetsgrepp på politiken hamnar han fel."
"Alliansen har satsat 400 miljoner per år på jämställdhetsåtgärder. Det är tio gånger så mycket som under socialdemokraternas föregående mandatperiod. Socialdemokraterna tänkte nytt när de rekryterade sin jämställdhetspolitiska talesperson men beröringsångesten för vissa reformer som förbättrar kvinnors möjligheter hänger kvar."
---
Jag tycker debatteväxlingen är intressant. Den belyser väl den grundläggande skillnaden i syn mellan de röd-gröna och alliansen. Ska bli kul att se om det kommer fler inlägg.
Jag tycker det här med jämställdhetsfrågorna är "skitsvårt" helt enkelt för jag får så dåligt grepp om vad de olika partierna vill och vad som egentligen åstadkommits vilket är det allra viktigaste.
Själv har jag ett ben i varje block…tror jag.
/Maria
Moderaternas förra informationschef Lena Magnergård skriver kritiskt om Reinfeldt och om moderaternas jämställdhetsarbete och avslutar:
"Fredrik, om Nya moderaterna verkligen ska göra skäl för namnet måste kvinnorna i ditt eget parti bli fler, de måste få inflytande över sakpolitiken och du måste släppa till makten. Annars har tyvärr gamla gubbmoderaterna bara förvandlats till nya grabbmoderaterna."
De rödgröna skriver om jämställdhet i dag på DN Debatt:
"Vi kan i dag slå fast ytterligare tre grundläggande principer för en kommande rödgrön regering:
- Håll samman Sverige och sätt jobben först.
- Ett mer jämställt Sverige.
- Ett Sverige som respekterar erfarenhet.
De rödgröna vill alltså inte kvotera föräldraförsäkringen. Det blir inga fler pappamånader trots att alla tre partierna egentligen vill det.
Däremot vill man avskaffa alliansens jämställdhetsbonus som istället för att tvinga vill locka till ett mer jämlikt uttagande av föräldradagar.
Varken piska eller morot alltså…
Hur kunde det bli så här?
Samma frågor ställer Äldre- och folkhälsominister Maria Larsson på Svd Brännpunkt - länk
Vems förtjänst det är vet jag inte men en glad nyhet var det i alla fall:
"…löneskillnaden mellan män och kvinnor minskat i alla sektorer på arbetsmarknaden mellan 2005 och 2009…"
"Störst är minskningen inom den privata sektorn, med 1,1 procentenheter.
Statligt är minskningen 0,9 procentenheter och inom landstingen 0,6 procentenheter mellan 2005 och 2009."
Jag ser det i alla fall som ett stöd för min tes att bästa sättet att utjämna löner är att släppa in privata aktörer i fler områden. Friskolor och privata vårdinrättningar gynnar kvinnors ställning på arbetsmarknaden och främjar deras löneutveckling.

Nu vill jag fråga det jag aldrig förstått…
Hur beräknar med den här skillnaden mellan mäns och kvinnors löner? Jag har jobbat i IT-branschen i 30 år snart, och har haft samma lön som mina manliga kolleger, om inte mer.
Så var nånstans finns de här skillnaderna, och hur kontrollerar man dem?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#6 Bra fråga. Jag har inte svaret…
Vårdnadsbidraget är jag starkt emot, främst för att det visat sig vara en fälla för invandrarkvinnor som blir ännu mer segregerade (ett av skälen till att detta slopades i Norge).
Könskvotering har jag svårt för. Det är ju inte så att det behövs i alla branscher. Som #6 påpekar så behövs det ju inte alls inom vissa områden. Kanske ska man fråga sig varför vissa yrken är så könssegregerade - kanske ligger det andra skäl bakom än bara könet?
I en replik till Claes Borgström skriver Nyamko Sabuni idag på SvD Brännpunkt (jag hittar det inte på nätet…).
Hon slås av de rödgrönas låga ambitioner för jämställdhet:
- de avskaffar alliansens jämställdhetsbonus och har ingen tanke om annat förslag
- de sätter stopp för skattesänkningar för låginkomsttagare
- de avskaffar rut-avdrag
- de fortsätter "låsa in" den offentliga sektorn där det finns typiskt kvinnodominerade jobb
Hon noterar också att samtidigt som Borgström och de rödgröna slaktar rut så fortsätter man gynna männens företag och arbetsmarknad.
I en annan artikel på SvD Brännpunkt tar just detta om rut och rot upp. Där står bl.a om rut:
"Redan 2005 konstaterade KI att skattereduktionen betalar sig själv genom att arbetslösa kommer i arbete vid cirka 10 000 nya jobb i branschen.
Finanspolitiska rådet rekommenderade nyligen att behålla RUT men var däremot tveksamma till kostnaden för ROT. I Finland var socialdemokraterna drivande när man för tio år sedan införde det s.k. Hushållsavdraget vars modell vi nu tagit efter."
Som alla vet talade sig Mona Sahlin tidigare varm för avdragsrätt för hushållsnära tjänster.
Det är svårt att se annat än att ett starkt byggfack och "En dold kvinnofientlig ideologi" fått de rödgröna att bestämma sin politik mot bättre vetande…