Skattepengar - vem tillhör de?
Jag har haft en del rätt stora utgifter på sistone. Dels självförvållat - en stor fest - och dels uppkommet i form av källaröversvämning orsakad av igensatt avloppsbrunn och dålig dränering.
Det märks naturligtvis i plånboken men det ser ut som att jag faktiskt klarar av det utan att behöva ta nya lån. Orsaken är helt och hållet alliansens skattesänkningar. De har givit mig de där extra marginalerna som gör att jag kan ta en extra utgift på ett sätt som jag inte kunde för några år sedan.
Det här är ju egentligen inte extra pengar jag fått. Jag hade dem redan innan men då betalade jag in dem till staten. Det enda som hänt är att alliansen är lite mer försiktiga med utgifterna och att fler kommit i arbete så skatteintäkterna är höga i alla fall.
Så här hade det inte sett ut om vi haft en rödgrön regering dessa fyra år. Troligen tvärtom. Skatterna hade troligen höjts istället och Sahlin hade köpt bilfabriker och annat för mina pengar.
Nu står vi där igen. Sahlin vill försämra min och andras ekonomi. OK. vad vill hon göra för mina pengar?
Jo, hon vill sänka maxtaxan på dagis för föräldrar som har arbete och medel eller höga inkomster. Jag har haft fyra barn på dagis. Jag har alltid tyckt att det var billigt med dagis. I synnerhet sedan maxaxan infördes. Jag ser inte att det finns ett så stort behov av sänkt maxtaxa för arbetande medel och höginkosttagare.
Sen vill hon införa 30 timmars dagis för barn till arbetslösa och föräldralediga. Jag har under 20 år som arbetande dagisförälder ansträngt mig för att minimera dagistimmarna för mina barn. Nu ska Sahlin använda en del av min lön för att de som inte behöver barnomsorg ska lämna barnen 30 timmar i veckan.
Sen vill hon höja ersättningsnivåerna i a-kassan för de med lite högre löner. Hon vill ta en del av min lön för att människor med goda inkomster ska få högre ersättning när de blir arbetslösa.
Jga har gillat att ha en regering som är lite sparsam, rentav snål med de pengar vi löntagare arbetar ihop. Jag uppskattar att de gör av med så lite de kan. Jag gillar den frihet och trygghet det betyder för mig att få behålla lite mer av det jag arbetar ihop.
Jag vill inte byta regering…
Det är tillåtet att kommentera…

Hur ser ni på en regerings användande av de pengar ni arbetat ihop? Ska de vara försiktiga med dem?
Har de senaste årens ökade ekonomiska marginaler varit lika positiva för er som för mig? Känner ni er oroliga för att de åter ska minska?
Lite mer tankar kring skatter:
Mona Sahlin har ofta hånats för att hon en gång sa att det ska vara häftigt att betala skatt, men jag tycker hon hade rätt. Att betala skatt är dels att dra sitt strå till stacken, att vara med och betala våra gemensamma utgifter. Därtill är det att vara med och hjälpa de som har det sämre. Hur är det då med detta:
Det gemensamma:
Alla som betalar skatt betalar till det gemensamma. Ju mer man tjänar detso större andel betalar man. De 20 % som tjänar mest står för halva notan. Det handlar om infrastruktur, försvaret, rättsväsendet inklusive polis och mycket annat. Inom inget av dessa områden har de rödgröna större satsningar eller bättre politik.
Dessa områden är det alltså inte som motiverar skattehöjningar.
Vård / skola / omsorg:
Vården har fått en kraftig uppryckning under alliansåren. Kortare köer och ökad tillgänglighet. När det gäller skolan är alliansen helt outstanding jämfört med de rödgröna. Äntligen sker det något drastiskt för att komma till rätta med skolans mångåriga problem.
Inte heller i detta område kan jag se att de rödgrönas skattehöjningar leder till förbättringar.
Stöd till de som har det sämre:
Det här är alltså området som återstår. Är det här de rödgröna vill använda skattehöjningarna?
- Man vill sänka maxtaxan för medel- och höginkomsttagare. Inte för de som har det sämst alltså…
- Man vill att hemmavarande föräldrars barn ska gå på dagis 30 timmar i veckan. Obegripligt!
- Man vill att medel- och höginkomsttagare ska få högre ersättning vid sjukdom och arbetslöshet. Inga förbättringar för de som har det sämst alltså…
Jag kan tycka att det är häftigt att betala skatt i alliansens Sverige. Pengarna går till välfärdens kärna, inte till att förbättra för de som redan har det bra. Pengarna går till vården, skolan och omsorgen. Inte mer, inte mindre.
Jag kan inte se att det blir häftigt att betala tusentals kronor mer i skatt för att de rödgröna vill ge mer till de som redan har eller för att barn som inte behöver ska tillbringa mer tid på dagis än med sina föräldrar.
---
Jag ser gärna kommentarer till mina funderingar. Håll er dock till ämnet!
Skattepengarna ska gå till de som behöver dem mest…självklart….men…kanske är det så att röstfisket i valtider är viktigare?
Jag håller med om att det finns andra hål att stoppa pengarna i än i exemplet i #17.