(s) vill stänga Bromma
Oppositionsborgarrådet i Stockholms stad Carin Jämtin (S) vill stänga Bromma flygplats.
Vad Stockholmarna själva tycker om detta vet jag inte, men det är många runt om i landets om oroar sig. Som ser att snabba och effektiva förbindelser med huvudstaden är av avgörande betydelse för bl.a. det lokala näringslivet.

Idag kan jag inte säga vad de som bor där tycker, men förut så var det många som ville bli av med Bromma. Jag vet att det var många överflygningar över Kungsholmen när jag bodde där, men kan inte påstå att det störde mig nämnvärt. Det var rätt bullrigt ändå med all trafik på gatorna runt om.
Även om Bromma nu skulle stängas så kan det ju knappast bli en katastrof. Arlanda ligger idag väldigt centralt egentligen. Många bra förbindelser och det tar inte särskilt lång tid att ta sig in till Stockholms centrum. Om det inte är kö förstås, men det kan det lika gärna vara vid Bromma. En hel stad har ju byggts upp runt Arlanda så det borde kunna fungera minst lika bra.
Företagarna är oroliga:
"Förra året passerade 1 970 000 passagerare Bromma. Många av dem var affärsresenärer. En undersökning som Stockholms Handelskammare genomfört visar att 94 procent av de största företagen i Stockholm vill behålla Bromma flygplats.
Det är bara några månader sedan Carin Jämtin ändrade sig om Förbifart Stockholm, efter påstötningar från Mona Sahlin och hennes rödgröna Allians. Vem är det som egentligen bestämmer? Nu ställer vi frågan direkt till Mona Sahlin: står du, som statsministerkandidat, bakom avvecklingen av Bromma flygplats? Företagen i Stockholm kan inte vänta på att få ett svar."

Räcker det inte med Arlanda? Dom ligger väl nära varandra? Man kan isf bygga ut Arlanda lite. Har alltid tycket att det verkar lite onödigt med två flyplatser så nära varann.
Och det är ju knappast så att de som nu flyger till Bromma inte kommer att flyga till Stockholm mer.
Skynda långsamt så går det fortare.

#3. Ungefär min tanke också. Arlanda ligger inte särskilt långt ifrån det centrala Stockholm. Det tar ju inte direkt så mycket längre tid att åka därifrån till centrum, än från Bromma till centrum.
#3 Att bygga ut Arlanda kostar otroligt mycket pengar.
#3 och #4 Ni misstror alla de företagare och andra som säger att Bromma är viktigt. Det gör inte jag.

#5. Det var värst vad du tar i. Jag har inte pratat om att misstro någon. Men jag har bott i Stockholm och vet att det inte tar så lång tid att ta sig till Arlanda så att allt skulle bryta samman om Bromma lades ner.
Från Arlanda finns olika kommunikationer att välja på, om man inte tar taxi eller hyr bil. Man kanske även blir hämtad. Det är bra väg ända in till centrala Stockholm. Från Bromma kan det vara jätteköer och ta minst lika lång tid.
Vad gäller kostnadsfrågan så är det en helt annan sak, där kan jag inte uttala mig om det skulle, i längden, bli så mycket dyrare att bygga ut Arlanda.
Jag störs inte alls av Bromma flygplats utan funderar mer allmänt på varför man inte lika gärna kan använda sig av Arlanda.
Så här resonerar Swedavia
"- Stockholm-Bromma Airport och Stockholm-Arlanda Airport kompletterar varandra. Flygplatserna har olika typer av trafik och attraherar skilda målgrupper. Arlandas styrka är bredden i utbudet, 180 non-stop destinationer i Sverige, Europa och världen, Brommas styrka är snabbheten till utvalda destinationer som knyter ihop näringslivet i Sverige. Att flytta Brommatrafiken till Arlanda försämrar tillgängligheten till/från Stockholm och skulle skapa problem för Stockholm-Arlanda ur flera aspekter."
- länk