Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2312 ggr
Alexej
0

Riksdagsvalet på facebook

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrämmande. Efter prognosen om hur FB-användare har röstad ligger SD på 3.plats med 17, 5 %.

http://apps.facebook.com/riksdagsval/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Maria
0

Det säger kanske mer om facebookanvändare än om svenska folketObestämd

/Maria

Lumac
0

I våras fanns det över 3 miljoner svenskar registrerade på Facebook, dvs en tredjedel av befolkningen. Så det säger nog ganska mycket  om svenska folket, även om yngre människor är klart överrepresenterade på sidan. Från 38 års ålder är det under 50% som använder Facebook.

Alexej
0

Jag är med på Facebook och är knappast SD-fan. Och inte heller mina vänner…

185 500 har hitills röstad där.

I ålderklassen 18-25 skulle 24% rösta på SD.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Maria
0

Jag är också med på facebookFlört men jag skulle ändå inte tro att den röstningen är särskilt seriös. Liskom mycket inte är seriöst på facebook.

Så jag tror fortfarande inte att det representerar svenska folkets röster särskilt väl.

/Maria

vimes
0

Jag förstår verkligen inte varför folk en bemödar sig att titta på, och än mindre att de kommenterar sådana här "undersökningar".

De säger absolut ingenting om opinionsläget.

Alexej
0

#5 Jaha och de andra undersäkningar är bättre? Konstigt, ingen har frågat mig från någon undersökning hur jag har röstat.

Så, hur pålitliga är de?

Maria
0

Jag är med i Sifo och en annan panel.

Jag kan tänka mig att man väljer utefter ett bestämt urval och då är givetvis inte ALLA med. Frågorna är många och och tar sin tid och handlar inte bara om "vilket parti du ska rösta på"

Spontant känner jag att Sifo och andra väljarbarometrar är mer seriösa än FB.

Men som Vimes skriver så lär vi se först när valet ar avklarat.

/Maria

AndersE
0

Generellt verkar det som om sd-anhängare är extremt stora internetanvändare, åtminstone väldigt aktiva där.

Här på Politik är det oproportionerligt många. Jag har också sett andra undersökningar på nätet där sd får helt orimligt höga siffror.

vimes
0

#6: Jag tror främst att det handlar om en urvalsfråga. Urvalet på FB (eller Aftonbladet eller var man nu utför och hittar dessa "undersökningar") är inte slumpmässigt.

#8: Jag tror att det beror på att människor med avvikande åsikter är mer benägna att uttrycka sina åsikter, i varje fall om det kan göras anonymt.

Jag menar alltså inte att det är för att SD-anhängare använder internet mer än anhängare till andra partier, bara att de är mer benägna att uttrycka sina politiska åsikter via internet.

AndersE
0

#9 Jag tror du har åtminstone delvis rätt.

vimes
0

#10: Ja, jag vill inte med mitt inläg ovan göra anspråk på hela förklaringen till att SD är överrepresenterade på internet. Jag vet inte hur det ser ut demografiskt - är SD-anhängarna yngre än övriga partiers anhängare i genomsnitt? Det skulle också kunna vara en del av förklaringen.

Poängen är dock att antalet felkällor när man ska använda ett sådant här underlag (medlemmarna på PiFs åsikter, FB-valet) som mått på var opinionen står är enormt.

AndersE
0

#11 Jo, samma sak gäller ju de undersökningar tidningar gör på nätet. När jag tittat på de resultaten så är de nästan alltid "märkliga".

[Ragamuffin]
0

Jag tycker det är skrämmande att politiska partier och anhängare av dessa smutskastas och döms ut på ett sätt som tycks ha blivit allmänt acceptabelt att göra med SD. Jag är själv ingen anhängare av SD:s politik, utan kommer lägga min röst på ett annat parti, men anser att politiska frågor alltid bör diskuteras i sak istället för att bli allmänt utdömda och stämplade. Vad har hänt med demokratin?

Maria
0

#13 Det beror väl alldeles på den politiska inriktningen.

Att så många fördömer SD tycker jag bara är sunt.

/Maria

AndersE
0

#13 Jag förstår inte vad du menar.

Du kan hitta en lång rad inlägg, kommentarer och artiklar där (sd) politik tas upp och bemöts på sakliga grunder.

Många uttrycker sin avsky för (sd) politik och människosyn och det måste man ju få lov att göra.

Däremot får du leta länge för att hitta smutskastning av personer.

Det du gör i din kommentar är istället att hjälpa (sd) bygga sin bild av sig själva som ett parti som egentligen är helt vanligt men som inte får någon chans. Det är en falsk bild.