Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2003 ggr
nabbam
0

Ang Uppdrag Granskning 15/9

Björklund (fp) ville redigera kvällens avsnitt.. nu måste jag ju bara titta på vad det är han inte vill att svenska folket ska få se!

http://svt.se/2.102271/1.2147217/bjorklunds_presschef_kravde_att_reportaget_skulle_klippas_om?

blombuketten
0

Hm, har kvällens program något att göra med bonusar som kommer från skattepengar tro? Tyckte de pratade något om det på nyheterna i morse.

Lumac
0

Från politikerbloggen:

Jan Björklunds presschef Anders Andrén anser inte att uppgiften om att han skulle ha krävt en omredigering stämmer.

- Jag har inte ställt några krav på Uppdrag granskning, säger Anders Andrén till Politikerbloggen. Jag har däremot pratat med Lars-Göran Svensson och sagt att vi delar de problem som man lyfter upp i programmet. Men jag tipsade om att utbildningsministern presenterat förslag till lösningar på detta för en månad sedan.

blombuketten
0

Jaha, och vem i hela världen ska man lita på……….

nabbam
0

Slingra sig med ord, de kan de, annars kan man ju alltid säga att det är tolkningsfrågor..Flört

Lumac
0

Lite mer detaljer ifrån Aftonbladet:

Andrén tar upp ett exempel från kvällens program som Jan Björklund redan i augusti presenterade en lösning på. - Om ett företag ska driva skola i Sverige så måste de ansöka om tillstånd för det men om man däremot köper en redan aktiv skola följer tillståndet med. Utbildningsministern var ute i augusti och föreslog att borde behöva ansöka om tillstånd även då så vi delar ju "Uppdrag Gransknings" åsikt, något som inte framgår.

AndersE
0

Det här kommenteras på SvD ledarblogg:

"Dock låter det troligt att Andrén har sett ett program som hävdar att regeringen driver en politik i syfte att slänga välfärdspengar på bonusmumsande direktörer och lärare och tyckt att det kanske är en smula märkligt att programmet hävdar detta samtidigt som regeringen tvärtom är i färd med att införa ett stopp för bonusar. Det kan han mycket väl ha ringt och påtalat.

I partiledardebatten i P1 häromveckan var just detta ämne på tapeten när Mona Sahlin försökte angripa Jan Björklund i frågan. Angreppet föll ganska platt när Björklund påtalade att han var helt enig med Sahlin om att dagens regler har hängt med alldeles för länge - läs bra mycket längre än Alliansen har regerat landet - och att regeringen därför ser över saken i syfte att skärpa reglerna och stoppa bonusarna."

Läs hela på svd.se