Humor i politiken
Så här i sommartid kan man väl se på lite lättsammare sidor i politiken? Det gör i alla fall Per T Ohlsson i en ledare på Sydsvenskan.
Han konstaterar att "med några enstaka undantag är det klent ställt med humorn hos svenska toppolitiker". Han kallar Reinfeldt "gravallvarlig" och säger så här om Ohly:
"På motsatta kanten skrattar Vänsterpartiets ledare Lars Ohly ofta och hjärtligt, men det oförsonliga och ibland rent hatiska budskapet om "parasiterna" i samhället är inget som någorlunda historiemedvetna väljare flinar åt."
Lite roligare är Björklund och Göran Hägglund korades redan förra året till Sveriges roligaste partiledare, medan Sahlin sägs vara den tråkigaste politikern.
Så det mesta av artikeln handlar faktiskt om historiska politiker, där flera hade stor humor.
Enligt undersökningar önskar väljare att det skulle finna mer humor i politiken och att det skulle öka deras intresse, men det motsägs väl av att Hägglund ligger farligt nära att åka ur riksdagen?
Haha, ja det skadar inte med lite humor i allt allvaret
Ohlssons artikel är bra.
/Maria
Visst är det trevligt att politiker har förmågan att vara humoristiska. Det är en viktig egenskap som inte ska föraktas.
Tänker på Tage Erlander, när han drog sina vitsar 
#3 Jo, i Ohlssons artikel finns flera Erlander-exempel.

Fniss
Jag tycker sådana här klipp är lika roliga varje gång, barnslig som jag är…
/Maria
#7 Det var upplagt på Hägglunds facebooksida. Av "staben"…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hägglund är faktiskt kul…

Göran Hägglund verkar ha rätt kul som politiker…
Hägglund är nog en av de sista jag kopplade ihop med humor bland våra politiker.
Man slutar aldrig att förvånas
/Maria
#12 Nja, det är nog allmänt känt. Finns rätt många youtubeklipp med honom. Hans tal är ofta humoristiska. En annan humorist tror jag Ohly är. Har till och med för mig att Hägglund eller Ohly sagt att de uppskattar den andre just för humorn.
Finns ett roligt klipp med Hägglund där Ohly är "utsatt" men skrattar högt i bakgrunden.
(Notera även Alf Svenssons bekymrade min…)
Humor kan ge viss uppmärksamhet i alla fall…
Jag hittade ett nytt Hägglund-klipp på youtube.
Lyssna på riksdagen i bakgrunden…
Ja det skulle va roligare om Robert Gustavson, Pia Johansson & alla dom där från "parlamentet" höll debatterna istället . Då skulle nog fler se på det.
#16 Ja. Eller om fler var som Hägglund…
#17 Ja NU har jag kollat vad ni andra har svarat & sett alla videosnuttarna . Ja Hägglund var ju kul faktiskt. Mer sånt vill jag gärna se i politiken.
Jag är lite osäker på om det avsiktlig humor…
De rödgröna vill i alla fall att ALLA företag ska ta fram jämställdhetsplaner. Dvs även ett stort antal enmansföretag. Skulle detta bli verklighet kommer det nog att lämnas in en hel del inlagor till kommunerna med roande läsning…
#15: Jo, Hägglund verkar vara en rätt kul kille. Men jag har svårt att tänka mig att det är riksdagen vi hör i bakgrunden!
#20 Nej, det är kanske inte ett riksdagstal. Tänkte inte på det…
Jag kollade upp det. Talet är från Kristdemokraternas kommun- och landstingspolitiska dagar i Jönköping 2010.
Fast #13 är i alla fall i riksdagen…
Hittade en rolig facebooksida som beskriver hur Sverige vore utan invandrare.
Deras svenska motsvarighet till pizzeria är kul! Liksom fotbollslandslagets uppställning utan invandrare…
Med humor kan man komma långt!
Lika långt som här…?
Anders Borg får en fråga i en chatt på gp.se:
Hej Anders? Jag och mina kompisar har länge undrat, ingår den snygga hästsvansen och örhänget i din livsstil? Puss!
Anders Borg: Hästsvans och ring i örat är en självklarhet för varje seriös finansminister. Jag har noterat att länder utan örhängen och hästsvans tenderar att ha större statsskuld och högre underskott (om man nu får skoja lite).

Hägglund kan vara himla rolig tycker jag.
Från Expressen nyss:
Vid klockan 13.30 hade alliansens avslutat sitt valmöte i Nordstan i Göteborg. De fyra partiledarna möttes av hurrarop och applåder när de framträdde på scenen. – Det här var det bästa mötet hittills, sa Fredrik Reinfeldt. Göran Hägglund var märkbart nöjd efteråt. Känner ni er som ett rockband? – Ja, om det inte vore för de andra tre, skrattade Göran Hägglund…
:-)
#27 Ja, han har humor!