Vårdbidrag
Är det någon som vet vilka av partierna som är för vårdbidrag så man kan vara hemma med sitt sjuka/handikappade barn?
Alt emot.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Kristdemokraterna är vad jag vet det enda parti som driver frågan. De har lyckats dithän att kommunerna har rätt att införa ett vårdnadsbidrag men att det är frivilligt.
Om de rödgröna vinner valet kommer det åter att bli förbjudet, annars kommer det att finnas i vissa kommuner.
I många kommuner är även miljöpartiet positiva medan man är negativa på riksplanet.
Aha, tack för ditt svar, Anders! 
Vårdbidrag tror jag inte att någon vill ta bort.
Däremot är ju vårdnadsbidraget (3-6000 kr för att vara hemma med sitt friska lilla barn) en het fråga och där ligger KD i topp med att vilja bidra med mest pengar av partierna.
#3 Ytterligare ett "Aha!" Blev ännu klokare nu. Tack, elyse 
#4 Varsågod. Min mamma har haft vårdbidrag för min bror under hela hans uppväxt, så jag är säker på att jag vetat om planer på en avveckling av det.
Sorry. Jag hade inte koll på att det finns två begrepp med liknande namn men olika innebörd…
#6 Det var dålig fantasi av de som kom på vårdnadsbidraget, tycker jag!
OOps här har jag också lärt mig något nytt
/Maria
Hur kan man inför att få betalt för att ta hand om sina egna barn? Undrar inte på att det går pengar. Så sjukt! Så sjukt! Detta har ju också påverkat jobben. Det finn t.ex förskolor som fått stänga eller dra ner på personal. Visst tycker jag är det är en enorm fördel för barn att inte behöva vistas tillsammans med 20-- barn samtidigt, hel eller halv dag.I varjefall när de är små. Men att få betalt för att ta hand om egna barn!
Det kan ju löna sig om en dagisplats kostar ännu mer pengar än vårdnadsbidraget. (Med maxtaket för avgifter betalar en förälder långt ifrån hela kostnaden, en stor del subventioneras.) Då kan föräldrar få tillbringa mer tid med sina barn samtidigt som kommunen spar pengar.
På de platser i Sverige där det råder brist på förskolor, personal och det är väntetid för en dagisplats kan det ju också vara en bra lösning.
#9 Där håller jag med, men jag går inte så långt att jag påstår att det är sjukt..
Vad gäller vårdbidrag så är det bra att det finns!
#9 Föräldrar kan ordna sin barnomsorg på många olika sätt. Om man lämnar barnen på daghem subventionerar stat och kommun det med stora summor (gissningsvis 70 000 per år). Jag tycker inte det är orimligt med en betydligt mindre subvention för den som väljer att lösa det genom att avstå från arbete under en period.