Politik iFokus

Politik

Etikett15-politiska-partier
Läst 4940 ggr
AndersE
0

Opinionen svänger

"Det sker nu dramatiska svängningar i väljaropinionen. Den borgerliga alliansen är större än de rödgröna, och Moderaterna är nästan lika stora som Socialdemokraterna, enligt DN/Synovates stora majmätning."

Länk till DN

De flesta kommentarerna menar att orsaken är att oppositionen nu blivit tydligare. För väljarna går det inte längre att tro att allt blir bättre med en ny regering utan man måste nu ta faktisk ställning mellan två tydligare alternativ. Greklandskrisen och alliansens höga förtroende när det gäller att hantera finans och kris anses också spela in.

"De fyra borgerliga partierna får tillsammans 48,3 procent, mot 46,5 för de tre oppositionspartierna. Förra månaden ledde de rödgröna med hela 51,2-43,1. Både uppgången för de borgerliga och tappet för de rödgröna är statistiskt säkerställt."

AndersE
0

Av kommentarerna att döma stämmer det som man sagt tidigare, nämligen att valet avgörs av yngre storstadsväljare. Det är nämligen i de grupperna som den största rörligheten finns och dessa väger nu över till alliansen.

Jag gissar att "förbifart Stockholm" också spelar in?

Halvdansken
0

Beror på var man bor. Jag ger fullständigt f*n i en väg i Stockholm.

Eller menar du nåt annat?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AndersE
0

#2 Jag är skåning och håller med.

Vad jag förstår har bl.a. socialdemokraterna arbetat hårt för att locka Stockholmsväljare. Skälet verkar vara att de dels är många, dels rörligare än många andra grupper. Teorin verkar vara att man genom rätt satsning på de frågor som antas locka "Stockholmare" kan nå många nya väljare.

Jag tror det finns en risk i sådan taktik.

Halvdansken
0

Är inte det snarare något som ska gälla kommunalvalen?

Jag ska villigt erkänna att jag (här i Danmark) inte har koll på vad vänsteralliansen anser om Förbifart Stockholm. Personligen så anser jag att det verkar vara smartare med en pendlar-väg runtomkring stan, än att man ska köra rakt igenom. Folk kommer alltid att köra bil, offentliga transporter passar inte för alla resor, så att bekämpa bilismen rabiat är ett slag i luften.

Sen gick de väl lite väl långt med sin bilromantik på 70-talet! Man ville ju riva hela Gamla Stan har jag hört, och många städer fördärvades fullständigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AndersE
0

En ny opinionsundersökning mitt i sommaren och innan valspurten börjat visar på ett mycket jämt läge.

"Dden borgerliga alliansen får 48,6 procent och de rödgröna 44,7 procent av väljarstödet."

Mest intressant är kanske:

"…en långsiktig trend där Socialdemokraterna tappar väljarstöd. Socialdemokraterna får 29,2 procent i mätningen, ett tapp med 4,5 procentenheter sedan mätningen i april."

Oavsett det totala resultatet ser ju (s) ut att gå mot en mindre katastrof. Tänk om de rödgröna vinner men (s) gör ett katastrofval? Är Sahlin då vinnare eller krävs hennes huvud på ett fat?

"Moderaterna är största parti med 33,3 procent även om även de backar något sedan den senaste mätningen."

Även där kan det ju bli så att (m) blir största parti men förlorar makten…

Och så jokrarna i leken…

"Två partier ligger precis på fyraprocentsspärren. Sverigedemokraterna går svagt framåt i mätningen och klarar precis riksdagsspärren. Även Kristdemokraterna klarar spärren. Båda partierna får fyra procent.i mätningen."

Det ser ut att bli en riktig rysare…

Läs artikeln på sr.se

kerstinjo
0

Ja, varje ny opinionsundersökning svänger, men det är inget nytt i valtider, utan det visar bara vad vi svenskar är osäkra.

Nja, kanske inte osäkra, men de flesta har ingen aning om vad som gäller.

Vem/vilka vanliga Svenssons orkar/vill lusläsa de olika partiernas ståndpunkter.

Det räcker inte med att ha en IQ över 120, man blir totalt förvirrad ändå.

Så nu har jag ratat Mona Sahlin, för hon är den socialdemokratiska partiledare som har skadat partiets trovärdighet mest.

Jag söker en ny Olof Palme, en man som var rak och stark i sin övertygelse. En beundransvärd man.

Om jag då kikar lite mer åt vänster, vad hittar jag då? Jo, en man vid namn Lars Ohly. Hm, namnet är ok, men hans trovärdighet? Svar: Nej!

Vad finns att hoppas på för mig, som är vänsterradikalist?

Jag har inget bra parti att rösta på, jag har inga trovärdiga partiledare att rösta på.

Vänsterrörelsen har försvunnit i ett "blahablaha" och jag är fruktansvärt besviken på denna valrörelse.

Kerstin 

AndersE
0

Ännu en undersökning bekräftar att det är mycket jämnt mellan blocken. Även här är (m) största parti och även här ligger såväl (kd) som (sd) strax över 4%-spärren.

Läs mer på DN

Maria
0

Det kommer att bli en rysareFlört

/Maria

AndersE
0

#8 Ja, verkligen. Med så många osäkra väljare tror jag det kommer att vara ett helt öppet läge då man bänkar sig för att följa rösträkningen.

Såvida inte något extremt händer.

Den sista valdebatten kommer att vara viktig tror jag.

[ElisabethYL]
0

Det kommer bli en riktigt intressant valrörelse i år.

AndersE
0

Senaste undersökningen betonar det jämna läget. (s) är åter större än (m) men alliansens försprång ökar. Dock ligger det mesta inom felmarginalerna.

"Det enda säkra man vågar säga är att läget är jämnt mellan blocken, påpekar Toivo Sjörén, chef för Sifos opinionsmätningar."

Såväl (c) som (kd) ligger nu med viss marginal till 4%-spärren.

"Det gör däremot inte Vänsterpartiet som nu i praktiken balanserar på själva fyraprocentsspärren och detsamma gäller Sverigedemokraterna."

Ännu finns ca 400 000 som kommer att rösta men ännu inte bestämt sig. Dessa avgör valet…

Länk till SvD

AndersE
0

Det blir alltmer spännande. I senaste undersökningen är det i princip dött lopp och (sd) kommer inte in i riksdagen.

Läs på dn.se

"Väljarstödet för Moderaterna har gått ner till 29,3 procent, en statistiskt säker nedgång från 33,1 i junimätningen. Partiet är tillbaka på samma nivåer som under våren, men ligger fortfarande över val­resultatet från 2006. Moderaterna har backat mer bland män än bland kvinnor, och partiets starka stöd i storstäderna har sjunkit."

"Nedgången för de borgerliga beror till stor del på att sympatisörer lagt sig på sofflocket; mer än var tionde väljare som röstade borgerligt i förra valet vill nu inte ange något favoritparti."

"Andelen osäkra väljare har ökat och ligger nu på 22,2 procent. Väljarmobiliseringen ligger på ungefär samma nivå i de båda blocken.

-?Det här visar att en ökad andel väljare rör sig mot ett partibyte, säger Nicklas Källebring."

---

Vilken rysare det blir!

AndersE
0

Ledaren i DN kommenterar opinionsläget så här:

"Rejäla förändringar väntar däremot om dagens siffror skulle bli valresultat. Partiledarna i vänsteralliansen kommer att falla som käglor. Det populära språkrörs­paret byts ut enligt partiets eget regelverk. Mona Sahlin som skulle lyfta partiet efter missnöjesvalet med Göran Persson 2006 kan knappast sitta kvar om hon varken förmår vinna val eller attrahera mer än 30 procent av väljarna. Lars Ohly har jämfört med sin företrädare Gudrun Schyman varit en växande katastrof för partiet. I Vänsterpartiets kulisser väntar populära namn som Jonas Sjöstedt och Josefin Brink. I Socialdemokraterna är det sämre ställt med återväxten."

AndersE
0

I dagens SvD läser jag om senaste undersökningen:

"De borgerliga partierna har nu ett signifikant försprång på 7,6 procentenheter och stöds av 51,5 procent av väljarna."

"Allianspartierna har stärkt sin position bland kvinnor. Nu säger hälften av kvinnorna att de tänker rösta borgerligt."

"…det är en signifikant nedgång för Miljöpartiet jämfört med den första mätningen i augusti…"

"Debatten har inte rubbat pensionärernas inställning någon millimeter överhuvud taget. Den ser ut som det har gjort tidigare. Det är en klar majoritet för alliansen bland pensionärerna…"

"Sverigedemokraterna hamnar med sina 3,7 procent under riksdagsspärren."

"-Vänsterpartiet och Kristdemokraterna ligger nu klart över spärren."

Läs hela på svd.se

AndersE
0

Idag presenteras en undersökning som gjorts på webben. De rödgröna får knapp ledning och (sd) är över 4%. Ingen av förändringarna i mätningen är statistiskt säkerställd.

Läs mer på svt.se

AndersE
0

En undersökning från Skop ger en lite annorlunda bild:

"Alliansen har nu 48,7 procent av rösterna och leder med 3,4 procentenheter över det rödgröna blocket. De rödgröna har under veckan ökat med 0,2 procentenheter medan alliansen ökat med 0,6 procentenheter.

I den senaste mätningen har inget av blocken egen majoritet och Sverigedemokraterna ligger kvar över riksdagsspärren och kan alltså bli vågmästare."

Läs mer på svd.se

AndersE
0

Nu kommer det nya undersökningar slag i slag…

"Alliansen får stöd av 48,9 procent av väljarna och har ökat med en procentenhet i väljarbarometern från Novus Opinion som TV 4 Nyheterna beställt. De rödgröna backar samtidigt med 1,7 procentenheter till 44,6 procent."

Läs mer på svd.se

AndersE
0

Fredagens undersökning från Synovate visar på ett mycket osäkert läge mellan blocken med 48,7 procent för alliansen och 45 procent för de rödgröna. En skillnad för liten för att vara statistiskt säker.

"Socialdemokraterna får 29,2 procent jämnt, det lägsta stödet på nästan tio år hos Synovate. Moderaterna får 30,9, Synovates högsta siffra på nästan 13 år."

Källa: sr.se

AndersE
0

Enligt senaste mätningen kommer (sd) in i riksdagen, men utan att få vågmästarroll. Alliansen får ändå egen majoritet.

Källa: sr.se

AndersE
0

Senaste från SKOP.

Knapp alliansledning. (sd) kommer inte in.

Lisbeth3
0

#20 Nej kanske inte. Även dessa väljare (Sd) tittar väl efter i plånboken efter vilket parti de gynnas bäst av att rösta på. Så när det väl är dags att rösta så lägger de kanske (spekulation) inte sin röst på SD.

Men även om de inte kommer in så finns ju åsikterna kvar. De "kommer in" eventuellt som medlemmar i andra partier istället.

Så på så vis stämmer uttrycket alla ska med Glad

AndersE
0

#21 Tror du tidigare (sd)-väljare blir medlemmar i andra partier???

Var får du det ifrån?

Lisbeth3
0

#22 Jag skrev "eventuellt som medlemmar"

Finns det något som hindrar att bli medlem i ett annat parti? Är det olagligt på något sätt? (Spekulation) Ett bra sätt om man vill kunna påverka? Taktikröstning talas det ju mycket om.

Åsikterna finns kvar oavsett om de blir medlemmar eller inte i andra partier eller hur? Alltså så är SD:s väljare samtidigt potentiella väljare i andra partier. De röstar väl också på det parti som de anser stämmer bäst överrens med deras egna värderingar i invandrarfrågor.

Eller så röstar de efter plånboken och sviker SD när det kommer till kritan och valdagen väl är där. Eller så är det inte så och de kommer in den här gången. Det är lustigt, det är inga politiker som säger vi vill inte ha deras röster eller ha dem som medlemmar i partiet. Istället så fiskas det i "grumliga vatten".

TYCKER att det blir ganska fånigt om man bara diskuterar SD:s vara eller icke vara när man diskuterar rasism.

Precis som om all och all slags rasism ryms i ett enda parti :)

Den öppna, den dolda, den omedvetna, den medvetna,  ja all rasism bor i ett parti och det heter SD….hmm Det låter inte logiskt.

AndersE
0

#23 Medlemskap och röst är inte riktigt samma sak…

Vem fiskar i grumliga vatten?

AndersE
0

Spänningen stiger!

"Nu får de borgerliga partierna 47,6 procent mot 45,8 för de rödgröna partierna. Skillnaden mellan de två blocken är 1,8 procentenheter mot 3,7 i den förra mätningen.

Sverigedemokraterna har ökat en procentenhet och skulle med 4,4 procent ta plats i riksdagen."

Kd närmar sig "spärren" medan (v) tar ett rejält kliv upp.

Källa: svd.se

AndersE
0

Ännu en undersökningen som tyder på att de rödgröna närmar sig alliansen.

Främst är det tydligen (v) som ökar.

(kd) ligger nära att åka ur med 4.1 % och (sd) ligger strax över spärren med 4,4 %.

Källa: dn.se

AndersE
0

Det är lite andra tongångar på sr.se som hänvisar till SIFO:

"…att den borgerliga alliansen stärker sin ledning över de rödgröna."

"…får alliansen egen majoritet i riksdagen med 50,1 procent…"

"Toivo Sjörén, chef för Sifos opinionsmätningar säger till Svenska Dagbladet att den viktigaste slutsatsen är att alliansen haft ett överläge i opinionen i tre veckor nu."

Läs på sr.se

AndersE
0

Senaste Skop säger att (sd) kommer in men utan vågmästarroll. Alliansen får egen majoritet.

"- Det är dock så jämnt mellan blocken att valvinden lätt kan kasta om majoritetsförhållandena, säger Skops analytiker Birgitta Hultåker.

Förändringarna sedan förra mätningen är små, men samtliga småpartier i riksdagen ligger nu klart över fyraprocentsspärren."

Läs på dn.se

AndersE
0

Dagens Synovate visar på fortsatt jämnt läge. Stora "nyheten" är väl att (fp) lyfter. Väljarna gillar kanske partier som vågar sticka ut?

Länk till dn.se

ljushuvudet08
0

Ja, då borde ju Vänsterpartiet också öka. I mitt tycke är de det minst fega partiet!

AndersE
0

#30 De har ökat…

AndersE
0

Di.se kommenterar opinionsläget så här:

"Många säger att det är jämnt i mätningarna, men det är det inte. Det är ett övertag för alliansen. Men sedan är det naturligtvis en öppen fråga hur det kommer att gå", säger Arne Modig.

Omräknat till antal väljare skiljer det ungefär 300.000 personer mellan blocken. Det gör att de borgerligas försprång är betydligt större nu än det var vid samma tidpunkt för fyra år sedan.

"Då var skillnaden ungefär 2 procentenheter, vilket motsvarar runt 120.000 väljare. Och det blev också slutresultatet. Så jämfört med förra valet så är gapet ungefär dubbelt så stort", säger Arne Modig."

Länk till di.se

AndersE
0

I senaste Synovate ökar avståndet.

Enligt denna ökar (sd) och kommer in med god marginal men får ingen vägmästarroll. Alliansen når egen majoritet.

Länk till svt.se

Mitralis
0

Jag tycker att det vore intressant att se skillnaderna i antal personer, inte procentGlad

AndersE
0

#34 se #32

Mitralis
0

#35 Se där. Missade det. Kom bara till #26 och det var % hela vägenGlad 
För någon dag sedan såg jag att det skilde 42 000. Jösses vad det svänger.

Alexej
0

Usch, allt, men inte SD.

Extrem spännande nu. Undrar om psykologin bakom alla löpsedel. Tror att om folk tex läser att moderaterna ligger framme då mobiliserar det ickeröstare att motrösta.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

AndersE
0

1,2 miljoner väljare kan byta sida!

"Sifoundersökningen visar att förra veckan var fortfarande cirka 1,2 miljoner väljare öppna för att byta block. Hur många som verkligen gör det är en annan sak: 2006 var det knappt 12 procent, runt 700 000, som röstade på ett annat block än i valet före."

De partier som har störst möjligheter att locka "över" väljare är (mp) på den rödgröna sidan och (fp) på allians-sidan.

Läs mer på svd.se

Alexej
0

Jag tror och hoppas ju på alla djurvänner. Moderaterna har inte satsad på djurskydd och de senaste skandaler med grisar och minkar har upprörd många. Vet att flera därför satsa på oppositionspartierna.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

AndersE
0

#39 Fast den granskning av "skandalerna" som gjorts visar att verkligheten är betydligt bättre en den bild som media okritiskt accepterade att förmedla.

Alexej
0

Minkarna har det inte bra, det går inte att prata bort. Och det vet de flesta. Men det är framförallt Erlandssons nochalans mot djurskyddet som retar många.

AndersE
0

Det börjar bli svårt att tro att det kan bli ett jämnt val. Det verkar mer handla om majoritetsförhållanden och vågmästarrroller, men om dagens undersökning blir verklighet slipper vi problemen.

"Den borgerliga alliansen leder med nästan 10 procentenheter över de rödgröna, enligt SvD/Sifos mätning en vecka före valet."

"Den borgerliga valvinden har tilltagit och försprånget är nu större än någonsin. Det är fjärde gången i rad som alliansen har en signifikant ledning."

Länk till SvD.se

En vecka kvar!

AndersE
0

Det ser likadant ut när SR lägger samman olika undersäkningar:

"Med en vecka kvar till valet fortsätter gapet mellan de två regeringsalternativen att öka. Alliansen får 50 procent och de rödgröna 43,6 procent i den sammanvägning av opinionsundersökningar som Novus opinion gör för Sveriges Radio. Där ingår fem olika opinionsundersökningar."

Länk till sr.se

AndersE
0

Drygt 800 000 har redan röstat. Det är hela 32 % fler än vid valet 2006.

Det betyder ju rimligen att betydelsen av den sista veckan och eventuella sena utspel minskar?

Totalt är lite över 7 miljoner röstberättigade.

Källa: svt.se

AndersE
0

Nu kommer det flera undersökningar om dagen känns det som. Skop:

"Alliansen får 51,1 procent och egen majoritet. S-V-MP får 41,8 procent."

"Både Socialdemokraterna och Miljöpartiet befinner sig i nedåtgående trender", kommenterar Skops vd Birgitta Hultåker resultatet i ett pressmeddelande.

Sedan Miljöpartiets toppresultat i mätningen i juni har MP förlorat närmare en tredjedel av partisympatierna."

Länk till SvD.se

AndersE
0

I många kommentarer menas att det nu i praktiken är omöjligt att de rödgröna kan vinna valet. Man menar att det i så fall måste dyka upp en större skandal av något slag. Eller att att något av de mindre partierna trilllar ur riksdagen.

I den senaste Skopundersökningen har dock samtliga riksdagspartier minst 6 % vilket ju känns som en ganska betryggande marginal.

Det enda parti som ligger nära den gränsen är (sd) så det finns väl ännu gott hopp om att de ändå inte kommer in i riksdagen.

AndersE
0

På sr.se finns flera grafer där man kan följa opinionsläget sedan förra valet och fram till idag. Där finns för såväl blocken som för varje enskilt parti.

Det handlar om sammanvägda resultat för fem olika institut.

Det är rätt intressant att följa. Mest extrem är väl socialdemokraternas…

Länk till sr.se

Alexej
0

I Tyskland har man 5% gränsen. Tycker det finns lite väl många mindre partier här som bara har makten genom att bilda block. Och det känns inte rätt. Jag menar, vill man rösta på tex Centern röstar man egentligen på moderaterna.

Samma med vänsterblocket. De som röstar på tex vänster kunde likabra röstar på Socialdemokraterna. Nu röstar man ju bara på blått eller röd.

AndersE
0

#48 Jag håller inte med. Balansen inom blocket har dels betydelse på den politik man för, dels på fördelning av ministerposter - nog så viktigt!

Alexej
0

Men hur knäpp är det egentligen? Om jag nu vill rösta på Socialdemokraterna men absolut inte gillar Vänster. Efteråt får jag kanske en Vänsterminister…

AndersE
0

#50 Jo, så kan det bli.

Så har vi borgerliga sympatisörer alltid haft det. Liksom väljare i de flesta andra länder. Det är bara s-röstare i Sverige som kunnat tro på enpartiregeringar.

Alexej
0

Men det borde vara enpartiregeringar. Man röstar ju på en parti och inte på 4 partier samtidigt. Inte ens de 4 borgerliga är ju sams om allt eller har samma inriktning.

AndersE
0

#52 Hur menar du då? Ska vi förbjuda alla utom två partier?

Alexej
0

Nä, men den parti som får flest röster ska regera. Nu är det bara en massa vem-med -vem.

AndersE
0

#54 Varför det?

Man kan ju tänka sig i årets val att (s) ändå blir största parti, Men att alliansen har 10 % fler röster än de rödgröna.

Varför i hele friden skulle (s) regera då? Det vore ju urusel demokrati och en regering som inte skulle få igenom ens en budget.

Alexej
0

Men då måste man ta hjälp av de mindre partier som man egentlingen inte vill ha med. Jag menar centern har en annan ideologi än moderaterna. Ska-måste de samarbeta kan de väl lika bra bli ett parti?

AndersE
0

#56 Men de allierade ligger ju väldigt nära varandra. Kanske är olikheterna större inom socialdemokraterna än inom alliansen.

Skulle man tvinga igenom din märkliga konstruktion skulle ju de allierade omedelbart slå sig ihop och bilda ett parti? Då minskas ju väljarnas möjlighet att påverka.

Vi har en bra och demokratisk ordning som  vi inte ska ändra.

AndersE
0

I dag rapporterar SvD om en undersökning:

"I United Minds dagliga opinionsundersökning, som publiceras i Aftonbladet, är Socialdemokraterna åter största parti."

Länk till SvD

Att antalet förtidsröster är så många fler än tidigare val kan göra att det dröjer flera dagar innan vi säkert vet valresultatet…

Söndagens valvaka kan alltså bli otroligt spännande - och utan tydligt resultat.

Alexej
0

De borde börja räkna redan nu. Annars blir ju hela valdagen och valvakan fel.

Fast som någon skrev kan man ju ändra sin förtidsröst på söndag.

AndersE
0

#59 Nej usch!

Rösterna får självfallet inte börja räknas förrän valet är avslutat! Det vore ett brott mot alla demokratiska partier.

Alexej
0

#60 Hoppas de hinner då. vill inte höra resultatet på tisdagen…

AndersE
0

Senaste undersökningen från Novus:

"- Den här mätningen visar att det går fortsatt bra för alliansen och dåligt för de rödgröna, säger Arne Modig, opinionsanalytiker vid Novus."

I undersökningen får alliansen 51,2 % och de rödgröna 42,3 %. (sd) ligger precis över spärren med 4,3 %

Novus påpekar också:

"I dag publicerade Expressen en annan mätning från Novus som visar att det är jämnt mellan de båda blocken. Men mätningen är gjord på uppdrag av de rödgröna.

- Vi tycker att det är mycket olyckligt att mätningen publiceras så att den gör intryck av att vara en väljarbarometer. Novus gör bara en väljarbarometer och den gör vi tillsammans med TV4. Mätningarna är inte jämförbara, säger Arne Modig."

Källa: nyhetskanalen.se

Lumac
0

En annan anledning till att man inte kan börja räkna rösterna nu är att de som förtidsröstat kan ändra sin röst på valdagen. Om de skulle öppna kuverten och räkna rösterna nu skulle den möjligheten försvinna.

AndersE
0

Sista SIFO-undersökningen före valet imorgon är en liten spänningshöjare…

"Alliansen får 49,9 procent jämfört med oppositionens 45,3. Jämfört med förra veckans mätning har alliansens försprång minskat med 5,1 procentenheter."

"Sverigedemokraterna hamnar, med sina 3,8 procent, utanför riksdagen."

Länk till SvD.se

Eftersom felmarginalerna i dessa undersökningar är rätt stora så ser det ut som att det mesta är möjligt och att det blir en mycket spännande valvaka.

AndersE
0

I dagens Synovate-undersökning ser det ut på liknande sätt. Alliansen får 49,2 %, de rödgröna 42,8 %. Det lägre resultatet för de rödgröna här jämfört med Sifo gör också att (sd) kommer in med 5,9 %. vilket dock ej ger någon vågmästarroll.

"Enligt analyser från SNS har de större opinionsinstituten genomgående varit bra på att pricka in partisympatierna i sin sista mätning före valet. 2006 låg den genomsnittliga avvikelsen per parti runt en procent jämfört med valresultatet."

Länk till DN.se

Mitralis
0

#63 Lägger dom undan förtidsrösten med namn på? Annars så kan jag ju förtidsrösta på exempelvis S, sedan på valdagen så går jag in och säger att jag förtidsröstat på M och sedan röstar jag på S igen. Då kan jag ju sno en från M och lägga två på SObestämd

[Ming]
0

#66 Röstkortet läggs tillsammans med valblanketterna i ett kuvert.

AndersE
0

#66 Nej, om du har förtidsröstat kan du ersätta den rösten med en ny på själva valdagen. Inget annat.

Mitralis
0

#67 Ah, då sparas den alltså med namnet. Berättar jag då på valdagen att jag redan lämnat bort mitt röstkort och vart jag lämnat det så att dom kan riva den rösten?

nabbam
0

Det står på www.val.se hur man gör och när man kan ångerrösta. Jag kommer att göra det imorgon.

Lumac
0

Jag tror inte du behöver säga något alls. (Annars skulle man ju kunna "glömma" att säga till och få två röster.) Förtidsrösterna skickas till den vallokal personen skulle har röstat på egentligen. Jag gissar att de på röstdagen kan se i vallängden att du förtidsröstat och kan då leta upp ditt kuvert och kasta det.

AndersE
0

De sista sammanvägda resultaten från de fem stora instituten gav:

• Alliansen 50,2 %
  • De rödgröna 43,7 %

Allianspartierna:

• m 30,3 %
  • fp 7,1 %
  • c 6,6 %
  • kd 6,3 %

De rödgröna

• s 29,4 %
  • mp 8,8 %
  • v 5,5 %

sd är på väg ner och får 4,4 %

---

Det kommer säkert att bli en del överraskningar i morgon och jag tror att hela valvakan kommer att bli oerhört spännande.

Ni som inte redan röstat - glöm inte att gå och rösta imorgon!

svenne
0

Alla förtidsröster kommer väl inte att ingå i morgondagens resultat?  Vad jag har förstått tar det ytterligare ett par dar innan det slutgiltiga och definitiva resultatet är klart så vi får väl vänta tills måndag eller tisdag innan vi får reda på vilka som ska regera Sverige under nästa mandatperiod, rätta mej om jag har jag fel….

AndersE
0

#73 Jag vet inte riktigt. De vanliga förtidsrösterna tror jag räknas i kväll/natt. Det är väl poströsterna som räknas sist?

Staffan
0

Så tror jag också att det är.

// Staffan

Maria
0

Är det någon som vet hur många procent som poströsterna brukar utgöra?

/Maria

Staffan
0

De som förtidsröstar är ganska många (i skrivande stund 1.9 miljoner). Poströsterna är däremot ganska få. Hämtat från Val.se:

"Valmyndigheten och kommunerna har hittills tagit emot 46 770 brevröster från utlandet. Vid motsvarande tidpunkt 2006 hade 18 729 brevröster mottagits. Totalt 24 432 brevröster togs emot vid valet 2006."

// Staffan

AndersE
0

Rösterna ska skickas till den vallokal väljaren är skriven vid och räknas på valdagen.

En del röster kommer inte att hinna fram och har man röstat på annan ort än där man är skriven kommer förtidsrösten att räknas först på onsdag.

---

Källa: SvD.se