Nyval?
I Sydsvenskan kan man på ett enkelt sätt läsa vad som gäller:
- Fredrik Reinfeldt får fyra försök att bjuda in andra partier för att öka sitt stöd. Om riksdagen röstar mot alla förslagen ska nyval utlysas. Det säger Regeringsformen, en del av grundlagen.
- Regeringen kan också utlysa nyval, eller extra val som det heter i lagen. Då väljs en ny riksdag som sitter den återstående tiden av fyraårsperioden. Den lösningen tillgrips när regeringen inte kan regera på grund av för dåligt stöd i riksdagen.
Vad jag vet har vi aldrig haft nyval i Sverige och jag hopas vi slipper det nu också.
Nyval? Hur då? "Att alla männniskor går o röstar om och förhoppningsvis har nåra ändrat sig vad dom ska rösta på så det blir ett annat resultat" ?
#1 Ja, ungefär så.

Jag tror tyvärr att det kan komma att gynna SD. Tror att många röstar på SD just för att de blir utfrysta och enligt många odemokratiskt behandlade. Tror inte att ett nyval skulle få SD-väljarna att ändra uppfattning, snarare att fler väljare skulle sympatisera med dem.
Tror däremot att rödgröna blocket skulle vinna på omval och att vi därför skulle få en än mer osäker situation med två än lika block i storlek med ett än större SD i mitten…
/Oskar
#3 Svårt att gissa. Kan också bli så att fler rödgröna skulle "taktikrösta" för att säkra en majoritetsregering utan sd-inflytande.
Mycket handlar ju om hur partierna agerar de närmaste dagarna samt även på opinionens syn.
#3 Tror som du. Blir det nyval så får SD ännu fler röster. Och sossarna med faktiskt.
Jag tycker nästan man ska låta sd komma med , visa att man accepterar folks röster, & att man gör det bästa av det. Annars blir det nog bara värre.
#6 Vad menar du med "komma med"?
Vad tror du? Bjuda med dom i "regeringen" eller vad det kallas.
#8 Varför i hela friden skulle någon bjuda in (sd) i regeringen? Det vore väl inte att respektera folks röster.
En regering ska bildas av partier som tror de kan få stöd för sin politik.
Jo det är det väl. Det är många som har röstat på dom. Dom har vågmästarroll. Om vi inte låter som komma med så blir det nog ännuvärre till nästa val. Ännufler som röstar på dom. Men kanska blir det inbördeskrig först ?
Jag vet att jag låter galen. jag gillar verkligen inte tanken på att dom kommer med. Men vi måste nog göra så.
#10 Vänsterpartiet har funnits i riksdagen hur länge som helst utan att någon enda gång få vara med i en regering.
Varför i hela friden skulle det bli annorlunda för sd?
Jasså?!? 
Somsagt jag vet fortfarande inte så mycket om politik. Jag är nybörjare på det här.
Går det (utan att det blir bråk) så är det ju bra!