Val utan vinnare?
Detta märkliga uttalande av Mona Sahlin blev på något sätt en sanning och sura miner präglade alla valvakor utom sverigedemokraternas.
Att det finns ett annat sätt att betrakta det hela visar Peter Wolodarski på DN.se:
"Jämfört med 2006 har alliansen drygat ut sitt avstånd till det rödgröna blocket, från 2,1 till 5,7 procent.
Regeringen har på tvärs med det klassiska mönstret lyckats vinna nya väljare från oppositionen. I 15 av 19 val sedan 1948 har sittande regeringar förlorat mark till utmanarna, men det skedde alltså inte den här gången."
"Sverige måste regeras, och det alternativ som fått 49,3 procent av rösterna har ett starkt demokratiskt mandat att ta ledningen. Det är inte konstigare än att Socialdemokraterna i decennier regerade i minoritet, med passivt stöd från kommunister som stod nära Moskva."
Jag tycker vi alla har förlorad. Vänner har blivit ovänner och allt handlar bara om SD. Jag tycker det är skrämmande hur min vardag och mitt liv blev annorlunda över en natt. Sverige är inte mer det Sverige som det alltid har varit. Jag går rund på stan och känner mig inte hemma längre. Vi har förlorad en slags oskuld eller naivitet.
Har Sverige bara vaknat eller vad hände? Har jag missbedömt så många av mina vänner? Har jag levt i nån bubbla?
Helst vill jag skita i allt vad poltik heter och få tillbaka min trygghet.
Spelar nästan ingen roll mer om vi har en röd-grön eller blå regering. Men jag vill ha mina vänner tillbaka och aldrig höra mer ordet SD längre..
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Det handlar ju - som Wolodarski skriver - mycket om hur vi väljer att hantera detta.
I riksdagen representerar 94% svenskar som inte är främlingsfientliga.
32 Får väl trösta mig med det:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#1 Alla har vi ju ett val att göra.
Vi kan välja att diskutera som om (sd) vore det viktigaste partiet och som att deras inträde är det viktigaste att diskutera just nu.
Eller vi kan konstatera att ett parti med mindre än 6% av rösterna och utan möjlighet till politisk samverkan är rätt ointressanta.
Liksom vi kan tycka att det finns viktigare politiska och samhällsproblem att lösa. Och att dessa probelm bäst hanteras av de andra 94 % i riksdagen.
#4 Kloka tankar.
Jag tror också att det är bäst att fokusera på det positiva och försöka tona ner detta elände. (Fast det är svårt
)
/Maria
#4 Instämmer!
/Désirée