Det är inte kaos
Per Gahrton visar upp en sansad och förnuftig syn på det parlamentariska läget i en artikel på Newsmill:
"Lösningen på den situation som valresultatet har skapat är enklare än både valstrateger och kommentatorer tycks vilja se. Låt riksdagsledamöterna göra det som de är valda att göra - nämligen att bedöma regeringens förslag i sak och rösta efter övertygelse.
Isåfall kan inte Sverigedemokraterna få något som helst inflytande över invandrings- och flyktingpolitik. 94 % av riksdagsledamöterna tillhör ju partier som dyrt och heligt tagit avstånd från all främlingsfientlighet. Då måste de väl också tillsammans kunna se till att rösta ner varje främlingsfientligt förslag från SD."
"Bilden av kaos som målas upp nu är starkt överdriven. Regeringen Reinfeldt kan fortsätta som minoritetsregering eftersom den borgerliga alliansen är större än de rödgröna. Så länge Reinfeldtregeringen håller löftet att inte stödja sig på SD kan den fungera, få igenom en statsbudget och utföra alla de uppgifter en regering fullgör själv, utan direkt riksdagsmedverkan, typ utnämningar, direktiv till utredningar etc. Den kan också få igenom vissa lagförslag tillsammans med de rödgröna, som block eller tillsammans med enskilda röda eller gröna partier."
Ja, det lät ganska betryggande
/Maria

För en gångs skull håller jag faktiskt med Gahrton. Tycker det är väldigt mycket panik i skriverierna.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Alla röster är inte räknade än och det kan ske ett under dvs att alliansen får majoriteten helt och behöver då inte ta så stor hänsyn till SD-eller hur?
Poströsterna är inte räknade än och de kan med lite tur ge alliansen minst 2 mandat till. Om det blir så är ju läget helt löst.., annars räcker det ju att 2 "motståndare" av någon anledning väljer att stödja Reinfeldt o co.
#0-3 Mycket läsvärt!

Jag tycker också att det blivit lite väl kaotiskt.
Istället för att starta panik och desperation överallt borde folk nu engagera sig i de delar som är viktiga och visa vart de står på att moget och sansat sätt. Jag tycker att det som hänt är hemskt men det var ju faktiskt inte helt oväntat!

Lyssnade på radion.En kvinna svarade på frågan om vaför hon röstat på SD.Svaret blev:Ville bara markera en ståndpunkt, då jag tycker att invandrarna tar jobben ifrån oss' svenskar.
Till saken hör att hon hade flera vänner som invandrat och hade själv ungerskt påbrå.
De arbetstillfällen som invandrarna "tar" är sådana som ingen svensk vill ha.De kör reklam,tidningar,diskar,städar och tillverkar pizzor etc etc.
Invandrarnas barn, som fötts här i Sverige och är medborgare, de utbildar sej, samtidigt som de arbetar.En del' har föräldrar som har flera lågbetalda arbeten för att betala ungdomarnas studier så de inte behöver skuldsätta sej.
Ungefär min tanke. Det är tråkigt att läsa om "paniken" i Rinkeby - då förstår man inte hur riksdagen, beslutsfattning och majoritet fungerar.
En liten tröst i bedrövelsen är ju att SD tappar i Landskrona där man var väldigt starka förut. Kommer inte ihåg exakta siffrorna men tror det var från 22% till 15. förhoppningsvis blir erfarenheterna detsamma i övriga landet. De åstadkommer inte mycket och folk drar lärdom av det om fyra år. Inte en enda motion under fyra år i min kommun kom in. Nu har de fler mandat men jag tvivlar på att de kommer med så mycket mer, någon motion ska de väl kunna klämma ur sig nu i alla fall. Belysning av gator har ju varit en het potatis.