Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 3816 ggr
blombuketten
0

Sveket (läsvärt)

Snart ska jag och sambon iväg och rösta. Satt just och kikade lite på FB (Facebook) och blev hänvisad till detta bloginlägg. Det är långt men läsvärt. Det är en ryslig historia och man mår riktigt illa efter att ha läst det. Här bör man också betänka att denna kvinna det handlar om inte är ensam om att ha hamnat i denna situation. Alliansens människosyn är skrämmande och handlar helt klart inte om människors lika värde.

Lite från bloggen

"Sveket Jag har gråtit. Ja, jag har bölat som ett barn. Jag har traskat varv efter varv runt lägenheten som en rastlös hund. För det finns ingenting annat att göra. Det svek som Alliansen visat de allra svagaste lämnar mig alldeles uppgiven och oförstående.

Idag sa man till min mamma att hon har fyra månader på sig att sälja sin lägenhet. Nu ska jag berätta om de senaste fem åren av hennes liv."

Lite längre in i bloggen

"Min mamma är efter detta som någon helt annanstans. Hon har helt fallit samman. Jag vill så klart veta hur detta överklagas (alla myndighetsbeslut skall vara skriftliga och går att överklaga). Men se det går inte att överklaga, för beslutet är inte formellt fattat ännu. Så kan det alltså gå till på Försäkringskassan: man kan meddela ett beslut som inte ännu har fattats. Heja! Efter visst tjat från min sida tilldelas min mamma i alla fall ett datum då beslut formellt skall fattas. Det blir den 16 augusti. Fast beslutet är ju redan fattat, på ett eller annat vis."

Ännu längre in i bloggen (med tanke på att en del säger att det är upp till var och en att skaffa sig en privat försäkring)

"Nu på torsdag 16 september skall Försäkringskassan fatta ett beslut. Jag vet inte hur det faller ut. Men det är ett faktum att den ursprungliga sjukersättningsperioden tog slut 31 juli. Sedan dess har min mamma inte fått några pengar. Inte från Försäkringskassan. Inte från Patientskadeförsäkringen. Inte från sin privata försäkring. Det är nämligen så lustigt att de två sistnämnda inte kan utbetalas utan ett beslut från Försäkringskassan. Det spelar ingen roll hur mycket man har kommit fram till att min mor har skadats genom försumlighet i vården; så länge Försäkringskassan inte anser att hon är sjuk så får hon inte ett korvöre."

Till sist, när alla vägar är stängda och det sista alternativet är socialbidrag……..

"Och då är vi tillbaka där vi började: idag sa man till min mamma att hon har fyra månader på sig att sälja sin lägenhet.

Slutligen svalde min mor sin orubbliga stolthet och kontaktade den lokala stadsdelsförvaltningen för att ansöka om försörjningsstöd (det är vad som förr kallades socialbidrag). Hon har inget annat val. De har frågat henne om hon inte kan låna pengar av någon annan. Men det kan hon inte. Hon kan inte låna mer. Det går ju bara att fantisera om hur detta måste kännas för henne. Hon har aldrig varit arbetslös, aldrig levt på a-kassa, alltid jobbat. Men nu sitter hon ändå där. Och måste be om hjälp. Det är den sista utvägen. Man ska skämmas om man sitter där. Det vet alla som gjort det. Handläggaren som intervjuar henne har taggarna ut från början. Min mor får frågan om hon har arbetat tidigare i sitt liv. Ja, trettio år, svarar hon. Och har du varit sjukfrånvarande tidigare? Nej, inte bortsett från de sju respektive tio månader jag var hemma efter att ha fött barn. Så det får ni väl räkna av då. Detta säger min mamma en smula ironiskt, hon har trots allt sina stunder ibland. Handläggaren har ingen humor, fattar inte. Hon säger bara att, nej, sånt räknar vi inte."

Det här är bara ett litet utdrag från själva bloggen. Läs den och försök förstå hur människor i utsatta lägen har det idag. Detta är inget undantag. Snacka om utanförskap……..

Läs mer här.

kerstinjo
0

Det är en otroligt skrämmande läsning.

Jag kan berätta att vi på Psykologi.iFokus hade en mycket omtyckt medlem, som i början av detta år valde att ta livet av sig p.g.a. samma anledning som du beskriver…..och hon är inte ensam om det.

Debatt: Konsekvenserna måste diskuteras  Makens artikel.

Liza 32 tog sitt liv. Makens tal i Sundsvall

P1, utförsäkrade tog sina liv.

"Man måste vara bra frisk, för att orka vara sjuk."

Kerstin 

Maria
0

Jag håller med. Detta är helt oacceptabelt.

Jag försår inte att det ska vara så svårt att göra en enskild bedömning i varje fall på individnivå.

En människa kan aldrig följa en given mall.En sjukdom följer inte heller alltid en given mall. Det skiljer sig så oerhört från person till person.

/Maria

Sara
0

Det är ju dessutom inte den enda personen som blivit utsatt för samma sak, de är tusentals.

Sara

blombuketten
0

#3. Precis.

chik
0

Det är tragiskt o läsa om en människoöde.

Men jag kan bara gå till mig själv, när jag blev sjuk o utförsäkrad.År 2000 blev jag sjukskriven o 2001 blev jag erbjuden förtidspension eller börja arbeta.

Arbeta på mitt jobb var inte o tänka på..Så det fick bli förtidspension.

Gick ner i pengar från ca 10,000 som jag hade haft i sjukpeng till 6,700. Trode inte det var sant.

För socbidraget är högre om man tänker på att dom betalar hyra läk medicin el.Det som jag får stå för..

O mig veterligt var det sossarna som regera då.

Eller som min väninna som har wipless o läkaren hade skrivit att det var bra om hon åkte till spanien o hälsade på sina svärföräldrar för klimatet.Där drogs sjukpengen in..Med motivation.Kunde hon åka till Spanien så kunde hon jobba.Sosseregering då med.

Så det är nog mycket vad försäkringskassan arbetar.

Så är min tanke…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Sara
0

# 5 Idag hade du inte fått sjukersättningen utan du hade tvingats till att jobba även om det som du säger inte var att tänka på.

Sara

chik
0

Nä.Sara det kanske jag inte hade fått…fast det vet vi inte.Utan jag hade fått socialbidrag..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Sara
0

# 7 Jag har sjukersättning och det är inte mindre än sos eftersom du får bostadstillägg. Någon rehabilitering att prata om hade du inte fått oavsätt.

Sara

Mitralis
0

Jag röstade på S till riksdagen och känner mej nöjd med det Glad

Oskar
0

Jag vill absolut inte försvara hur dessa personer behandlats. Men jag har blivit lite irriterad de senaste dagarna då alla dessa bloggande sjuka och illa behandlade personer tagits upp i debatten. Det är ju ingen som ska tro att det är en slump att alla dessa exempel fått så stort mediautrymme den senaste veckan. Självklart är det en PR-strategi från de rödgrönas sida. Med det menar jag inte att det som skrivs i bloggarna är påhittat, abolut inte. Men jag tycker nog inte att bloggar är något som ska tas upp i tv-debatter eller som folk ska använda som beslutsunderlag när de ska välja parti att rösta på. Jag är övertygad om att det även under S-regeringar har gått att hitta motsvarande sjuka och illa behandlade människor. Att ta upp enskilda fall i en valdebatt tycker jag är ganska ynkligt. Bara ett desperat sätt att spela på våra känslor. Det gäller att se helheten. Om de rödgröna kan visa med statistik att antalet sjuka personer som behndlats illa av försäkringskassan och andra myndigheter vuxit, ja då är det givetvis ett argument att ta upp.

/Oskar

Sara
0

# 10 Vart ska de få den statistiken från? Folk orkar i regel inte med bråket att gå till rätten. Speciellt inte när de måste jobba samtidigt för att klara livhanken.

Sara

Oskar
0

#11 Det går att ta fram statistik på många olika sätt. Via slumpmässigt utvalda telefonintervjuver, via statistik från försäkringskassans datasystem, sjukvårdens datasystem osv osv. Jag är ingen expert men är övertygad om att det går. Min poäng var att man ska dra öronen åt sig när politiker eller debattprogram tar upp enskilda fall. I så fall måste de underbygga de fallen med någon form av statistik.

/Oskar

[chouwa]
0

Hemskt att läsa. Verkligen jätte hemskt.

Halvdansken
0

Jag hade en kompis som nästan gick ner på knä helt o hållet när han hade problem med FK. Det var under sossarnas tid, så det var inte alltid bättre då.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mimmsis
0

#14: Det har väl aldrig varit helt bra men jag tycker att det visar ganska tydligt att det utvecklas åt fel håll och faktiskt har blivit sämre de senaste åren!

Linnea
0

Å andra sidan vill alliansen minska bidragsberoendet. Många går på bidrag fast dom skulle kunna jobba, vet inte varför men dom har kanske blivit sjuka och sen har dom liksom bara blivit kvar där. Dom kanske har börjat på dåligt psykiskt sen istället eftersom dom inte får hjälp att få jobb. Sen finns det ju fuskare också..

Jag tycker det är bra att man försöker minska bidragstagarna men dom som behöver ska självklart ha. Såna här förändringar tar tid och därför tycker jag att det är bra om alliansen får 4 år till på sig. Först då kan man egentligen säga om det funkar eller inte. Man kan inte göra en så stor ändring och tro att allt ska funka direkt.

Sen tycker jag att försäkringskassan är dåliga på individuella bedömningar och annat överlag, oavsett regering.

Skynda långsamt så går det fortare.

Mezzzanina
0

Det är så lätt att skylla på att folk blir fast i bidragsberoende på grund av psykisk sjukdom.Efter att ha hört många liknande berättelser som denna så tror jag att folk blir både psykiskt och fysiskt sjuka av att behöva kämpa med myndigheter.Och hur skall de då kunna bli arbetsföra?Och dessutom kommer sjukdomar alltid att existera.De flesta männisskor kommer förr eller senare att någon gång drabbas av sjukdom.Vårt land börjar mer och mer närma sig ett u-land.Det tar nog inte så många år innan de som drabbas av sjukdm lika gärna kan bege sig ut och tigga på gatorna för sin försöjning.

Sara
0

# 17 En bättre psykvård först och främst. Idag får man i princip inte hjälp om man inte riskerar att skada sig själv eller någon annan.

Sara

Mezzzanina
0

Läste ni fortsättningen på hennes blogg?Om inte så gör det.Jag försökte att posta in en styrkande kommentar där men det gick inte fastän jag var medlem på Blogger.Man var tvungen att vara med i någon grupp om man skulle skriva där.