SDs kulturpolitik
http://www.vk.se/Article.jsp?article=378896
Det här - är pinsamt!
Skall inte landet gå framåt? Skall vi inte vara öppna, mer accepterande och nytänkande/skapande?
De vill inte bara stoppa landets utveckling. De vill även Backa den!
Inte ett dugg pinsamt. På min lilla ort har vi en hembygdsgård, byggd för ca 10år sedan. Mycket populär som festlokal mm.. På midsommar varje år så får man en uppvisning av folkdanslaget och de är väldigt duktiga!
Ungdomarna som firar midsommar, vart åker de? Jo, till hembygdsgården eller bygdegården som de också kallas för. Det är här man träffas och har skoj. Och då är det inte de alkoholfrias förening jag talar om..
Men du kanske inte är mer än högst 20år och bor i en stad? Absolut inget illa ment, men då kanske du inte haft några erfarenheter av "folkdansare" 
Jag är tydligen bra mycket äldre än vad du tror och bor dessutom på ett ställe som inte är speciellt stort. Så skärp till dig och sluta ta saker förgivet om folk du inte vet någonting om. Jag lovar dig att många vuxna människor på mindre orter tycker samma sak som jag.
Jag är själv uppväxt på ett litet ställe där vi hade liknande saker. Jag säger inte att det är fel att hålla liv i det men tycker inte alls att det är någonting vi skall satsa på! Att lägga ner stödet för "provokativ konst" är idioti då det är vad som är konst i dagens läge. Och att dessutom sänka stödet för musikkultur och dyl tycker jag är helt fel.

#3:
Edit: borttaget utanför ämnet
Jag håller med chouwa.
Jag kan absolut förstå att man vill behålla svenska traditioner, men det är det väl inget parti som motsätter sig? Jag tycker att våran utveckling är viktigare och tycker att de går till överdrift i sitt sätt att tänka. Provokativ konst är enligt mig nyttigt och jag tror aldrig att de skulle kunna gå igenom ett sådant förslag.

#4 "Jag kan absolut förstå att man vill behålla svenska traditioner, men det är det väl inget parti som motsätter sig?"
Jo, Mona S sa att vi svenskar inte har nån kultur bara "midsommar och sånt töntigt", och Reinfeldet att allt ursvenskt är "rena barbariet". Så det är kanske en god ide att visa att det faktiskt finns svensk kultur. Även om den både är barbarisk o töntig.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Kultur är inget som en stat ska lägga sig i överhuvudtaget! Kultur skapas av folket och växer och dör ut efter behov och folkets önskan.
Låt folket bestämma själva vad de vill ha för kultur och låt folket själva få välja att investera i den kultur som passar just dem.

#9: Det måste jag ha missat. Berätta gärna när de sagt detta eller länka till mig.
Men skall den gamla svenska kulturen stå ivägen för ny kultur?
Skall bevarandet av gamla traditioner verkligen stå i vägen för att unga människor skall få utveckla tänkande och kreativitet?

#10. Det tyckte jag var det klokaste som sagts på länge! Håller fullständigt med.
#10: BRA SKRIVET!
#12: Du ville inte länka och berätta vart du fått denna information om som Mimmsis bad dig? Jag är också intresserad av vart du hört/sett/läst detta.

#11. "Precis som många andra offentliga debattörer är politiker ofta ovilliga att prata om det svenska, i synnerhet i positiva termer. Fredrik Reinfeldt har exempelvis sagt att "ursvenskt är bara barbariet", Maud Olofsson att "det var faktiskt inte vi svenskar som byggde Sverige", och Sahlin själv har utbrustit avundsjukt om andra folk att "Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker."
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/svensk-reggae-bra-svensk-midsommar-bu_4911065.svd
Vi har Midsommarafton och sådana töntiga saker." Mona Sahlin i ett tal inför Turkiska ungdomsförbundets tidning Euroturk i mars 2002
http://www.dn.se/nyheter/politik/reinfeldt-det-ursvenska-ar-blott-barbari-1.702742
"Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån." Det var statsminister Fredrik Reinfeldts lakoniska slutsats efter ett besök i invandrartäta Ronna i Södertälje på onsdagen."
Tyvärr kan jag inte hitta nån youtubeklipp.
Här ovanför är det borttaget sådant som bröt mot skrivreglerna. Fortsätt gärna diskussionen…
#10 Bland det vettigast jag läst på länge! Varmt välkommen hit ska du vara 
Håller med om att det är pinsamt - politiker ska skapa bra spelregler, resten är upp till folket att bestämma..
#15: Med andra ord är det bara sds ord om att detta har blivit sagt?
#10 och #17 problemet är bara att staten är det samma som folket. Det är vi som är staten och det är vi som är folket.
Det är ju också därför vi röstar fram en regering.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Och jag älskar folksdansuppvisningar och midsommarfirande i byggdegård men det är traditioner. Konst och kultur är andra saker och SD´s inställning mot konst och musik är skrämmande.
Ja, och det påminner mig om bokbränningen i Nazityskland.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Kultur är ingenting man kan tvinga fram! Den måste få vara levande och ständigt utvecklas.
Jag blir så trött på att staten hela tiden tror att den lilla människan måste styras… "Det här är kultur! Det här ska ni gilla!"
Det jag skulle gilla ännu mer är att få ta del av kulturer från olika länder. Svenskt i all ära, men det är så spännande att ibland få prova ny mat och ny dans osv. :) Genast blir det som ett smörgårdsbord och så kan man plocka ut sina favoriter som man själv mår bäst av!
Folkdans är kultur.
#22 Haha, javisst. Men det är "Trolltyg i Tomteskogen" också. Trots det så lär jag väl bli grillad när jag säger att jag har laddat ner den.
Men den finns ju inte att hitta på annat vis? Har jag inte rätt till den delen av min kultur?
De som vill dansa folkdans får göra det, men själv håller jag mig till andra former av kultur.
#23 Det var ett svar till #20.
#24 Hoppsan sa, det förklarar lite. 
Ett tips är att märka ditt inlägg med numret till det inlägget du svarar på. Annars känns det ganska logiskt att anta att det var riktat till det senaste inlägget.
Alltså, gott folk. Folkdans och bygdegårdar kan faktiskt vara lika mycket kultur som kubistisk målning och preformance art och punkmusik. Och vise versa, förstås. Man måste inte utesluta vare sig det ena eller det andra ur kulturbegreppet.
Det SD föreslår är ju en begränsning av det provocerande, chockerande och upprörande. Huruvida det är ett totalitärt eko från 30-talet eller bara populism vet jag inte.
#25 Jo, jag brukar märka inläggen, men ibland så glömmer man.. 
#26: Men det är kultur! Kultur skall komma ifrån hjärtat. En del skall inte begränsas mer än en annan.
Varför skulle de ha rätten att begränsa det som Vissa ser som provokativ kultur?
Vad är provokativ kultur???
/Maria
#28: Eftersom vi lever i en parlametarisk demokrati kan man väl säga att de har rätt att göra det de har mandat från folket att göra.
Dock håller jag helt med om att inga kulturella ska begränsas eller från statligt håll lyftas fram som mer viktig än någon annan (vilket ju mer eller mindre framgår i mitt tidigare inlägg).
(Att kultur kommer "från hjärtat" håller jag dock inte med om. Men det är nog inte en fråga för politik.ifokus.)
#29 Kultur som provocerar och/eller framkallar viss motreaktion tror jag.
#29: Lustigt nog är väl Lars Vilks mohammedkarikatyr ett bra exempel på provokativ kultur. Dock tror jag mest att SD vill vrida tillbaka den kulturella klockan förbi modernismen. Verklighetens folk vill ha konst som "föreställer något", tror jag är tanken.
#31 Jo men blir vi provocerade av samma sak? Jag kan tycka att Carl Larssons konst är provokativt "gullig"
/Maria
#33 ?
Varför vill man bli provocerad?
Vem har sagt att man vill det????
/Maria
#36 För provokation utlöser känslor och diskussioner. Folk vaknar:)
#33 Det är en länk som man kan klicka på.
Ingen har sagt det, men en del efterlyser ju provokativ kultur och det kan ex.vis vara provocerande musik mm.. om jag inte fattat helt fel. Och då undrar jag bara varför man vill bli provocerad, för det är väl det man blir då?
Vad menar du med provokativt gullig?
Förklara gärna för mig som fattar nada..

#18. sds?? Det är citerat i SvD och DN och jag har läst det i andra tidningar också, och om du googlar citaten så får du fler källor. Tror inte att Sveriges största tidningar skulle hitta på nåt sånt. Vad för bevis vill du ha egentligen?
#38 Jo, jag klickade men det var bara en röd cirkel med vit bakgrund.. och jag klickar inte vidare när jag inte vet vad det vad det är.
Men känslor och sådant får man ju ändå.. njae, för mig har provocerande och provokativt en negativ klang, det låter aggressivt.
Asch nu släpper jag det eftersom jag inte får något hum om det direkt.
Förresten, jag kan inte förstå om och varför konstnärer får bidrag till "blodiga" och upprörande konst. Typ Jesus som gay och vad det nu har varit. Sånt räknar jag som provokativt.
Jag gillar att bli provocerad av kultur. Det är fascinerande med musik, konst, film o.s.v. som väcker känslor inom en. Och väcker kulturen negativa känslor anser jag det berikande att analysera varför man blir stött, ett utforskande av det inre landskapet som man vanligtvis inte har tillgång till.
#42 Jo, känslor är häftigt, men jag vill inte bli arg eller ledsen över det jag ser. Lyckorus, en riktig wow-känsla, det är kanon.
Ja, alla är vi olika.
Tyvärr. 
#42: Jag håller med dig! För mig skall musik, dans, konst och lyrik väcka starka känslor! Oav känsla.
#44 Det är väl tur att vi har olika egenskaper och åsikter om kulturen, annars vore det för tråkigt tycker jag.
#46 Det är väl just därför man inte ska begränsa kulturen, utan låta den växa. Vi bor i ett fritt land, och i ett land som är fritt ska även kultur och tycke vara det.
SD's förslag är inte av "fri" natur, utan av att begränsa människors makt och inflytande över hur människor är, och det är någonting jag finner väldigt hemskt, för det är exakt det som hände innan Andra Världskriget. Att man inte är accepterande eller förstående över andra människors kultur.
Folkdans är kultur. Den lär ju finnas kvar eftersom den är populär och en gammal tradition! Ingen har ju sagt något annat.
Bara för att det kommer nya saker behöver inte dom gamla försvinna.
Jag gillar inte att bli provocerad men jag kan hålla med om att det är kanske först då man växer och "tänker till". All "ny" konst genom tiderna har ofta provocerat.
Man ska nog akta sig för att försöka begränsa människor.
#39 Provokativt gulligt är för mig någonting som är så sockersött att det absolut inte avspeglar någon verklighet.
(jag gillar heller inte alla av Astrid Lindgrens skitungar)
Ursäkta att jag hamnade OT
/Maria
#48 Okej, då har det ordet en annan innebörd för mig.