Politik iFokus

Politik

Etikett: ideologi
Läst 2996 ggr
[Norrbysa]
0

Röstade på ett annat parti...

…än vad jag hade tänkt i kommunvalet.

Partiet jag tänkte rösta på passade mig helt ideologiskt, men det blev ändå inte det partiet.

Allt föll på en sakfråga. Det ska byggas en ny multiarena i staden och partiet ville placera denna arena 20 meter från min lugna balkong på första våningen.

De andra partierna hade andra platser föreslagna. Så jag röstade på ett annat parti.

Gjorde jag rätt eller var jag självisk? Har lite tankar kring om jag gick emot min ideologi. Jag höll mig iaf. till samma block.

Jag har nyss flyttat in i min lägenhet och jag trivs verkligen här. Jag vill inte behöva flytta igen!

nabbam
0

Jag tycker att man kan/ska rösta på det parti som står en närmast i frågorna. Man måste få vara självisk.

Du gjorde rätt tycker jag!

Tillägger att jag gjorde likadant i rikdsdagsvalet. Jag ångrade mig på valdagen, och nu ångrar jag att jag ångrade mig..

Glamgirl
0

Om man väljer att rösta för ideologi eller sakfrågor eller något annat e ju helt upp till dig, bara dig. Det handlar ju om att du skall tycka att det känns rätt.
Ja tycker inte att det var något fel i det du gjorde!

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Gullan402
0

Gjorde ett liknade val i år. Följde mitt hjärta och röstade på sossarna i landsting och riksdagsvalet. I kommun har vi i fyra år levt med ett missnöjesparti som lierat sig med sossarna och levt rullan i kommunen. Hade min vana trogen röstat på sossarna i kommunvalet hade jag automatiskt gett en röst till missnöjespartiet vilket jag absolut inte ville. Så jag röstade på "det minst onda" i det borgliga blocket, vilket blev centern som faktiskt i vår kommun är "rödare än sossarna".

Så för att svara på din fråga; jag tyckte du gjorde helt rätt. Man ska rösta med förnuft och inte bara känsla.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Karmatarerskanise
0

Röstning är självisk. Det handlar om hur DU vill ha det.

Maria
0

Ja och då hamnar man i valet om man ska rösta för egen personlig vinnings skull eller för något annat som ideologi osv.

Alla röstar inte själviskt.

Själv borde jag nog röstat annorlunda med tanke på hur jag lever och har det. Vad som hade gynnat mig och min plånbok t.ex. men jag gjorde ett annat val.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Du röstar ju ändå på hur du vill ha det.