Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 4398 ggr
Alexej
0

Lite fakta

Sverige har en reglerad invandring. I Migrationsverkets årsredovisning (pdf) kan man läsa att 34 % av alla asylsökande fick avslag år 2009. Detta är en ökning mot 2008, då 24 % av de asylsökande fick avslag.

Antalet asylsökande 2009 var 24 194 personer, vilket är ungefär lika många som 2008 men cirka 12 000 färre än 2007. 27 % av de asylsökande fick uppehållstillstånd i första instans. Detta är en lägre andel än alla Sveriges nordiska grannländer: i Danmark fick 44 % av de asylsökande uppehållstillstånd i en första instans, i Finland 32 % och i Norge 29 %. Samtliga dessa länder hade färre asylsökande totalt sett än Sverige 2009.

Bland de asylsökande 2009 var 2 250 ensamkommande barn. De senaste åren har antalet ensamkommande barn ökat från 2 % till 10 % av det totala antalet asylsökande. Mellan 2000 och 2003 beräknar UNHCR, FN:s flyktingorgan, att ungefär 60 000 ensamkommande barn sökte asyl i något europeiskt land.

http://www.migrationsinfo.se/

http://www.migrationsverket.se/download

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

AndersE
0

#0 Intressant.

Och ett bevis på att (sd) har fel.

Integrationspolitik diskuteras av alla partier, åtgärder vidtas, det sker förändringar och utveckling.

Det finns ingen obegränsad invandring.

Halvdansken
0

Och ett bevis på att Danmark inte är främlingsfientligt ch rasistiskt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vimes
0

#2: lolwut!?

Var någonstans hittar du detta i trådstartens statistik?

Sara
0

# 44 % är mycket på en miljon men lite på hundra.

Sara

Halvdansken
0

Detta är en lägre andel än alla Sveriges nordiska grannländer.

Vad jag menar var bara att man kan läsa statistik på olika sätt. Antalet asylsökande är inte samma sak som antalet invandrare. Anhöriginvandringen är stor (fråga mig iinte om siffror) och jag tror kanppst att alla danskar som flyttat till Sverige sökt asyl.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ala02
0

Ja det är hur som helst inte 100 000 per år som kommer som flyktingar till Sverige. Till anhöriginvandringen hör också till exempel thaländskor och deras eventuella barn. Dessa belastar inte med en krona, (egen erfarenhet) men SD räkna med dem i sin fantasikostnad per invandrare. Hit hör också min bror som arbetade åt ett finskt företag i USA. Nu jobbar åt samma finska företag i Sverige. Återinvandringen är också stor (13 000 st år 2008). Min åsikt är att klarar man inte mer än enkel matematik så klarar man inte ta sitt ansvar för samhället heller.

SD,s matematik ger alltså att man utgått påhittad siffra (100 000), sedan har man antagit hur mycket varje flykting kostar, också påhittat, och fått en ännu värre fantasisumma som svar.

Skrämmer man utlänningar i Sverige så skrämmer man också utländska företag i Sverige. Desa är inte intresserade av att investera i ett land som inte vill ha dem. Är man alltså dum blir det väldigt dyrt för Sverige. Jag är stolt svensk, men har rätt att skämmas för vissa element, dit hör de som röstar på SD och över partiet i sig. Vi som inte röstar på SD har demokratisk rätt att vara emot, precis som de gör kan vi också klaga, vi är trtos allt 89% av rösterna. Alltså i majoritet.

Vassna1
0

Det var drygt 102 000 personer som fick uppehållstillstånd  i Sverige förra året. Här finns lite mera fakta.

Finland hade den 31/12 2009, 155 660 stycken varaktigt bosatta utlänska personer i landet. Från finska immigrationsverket.

AndersE
0

#7 Av dessa 102 000 var alltså över 55 000 av kategorin gästarbetare, studerande, EES-medborgare, adopterade barn eller besök…