Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 34104 ggr
nabbam
0

SD kom in i riksdagen

Vad tycker ni om det? Vad tror ni kommer att hända?

nabbam
0

För övrigt så tycker jag att vuxna politiker kan bete sig som småbarn i trotsåldern…

Alexej
0

Det visar för mig bara hur låg IQ en del har. De har inte fattat nåt av historien tex av Nazitysklands historie.

Hoppas att de försvinner igen långt under jorden tills nästa valet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Emelie
0

Jag känner mig sviken av mina medmänniskor ..

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

EternalWinter
0

Det är hemskt..jag är djupt besviken..

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

Medarbetare på Avenged Sevenfold

nabbam
0

Jag känner mig sviken av alla som röstat på alliansen.. Och vad är viktigast, att lägga all energi på att ignorera sd eller kämpa för sjukförsäkringen och välfärden?

JohannaEkroth
0

#5 ORD!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

nabbam
0

#2 Att klaga på andras iq är sandlådenivå.

[GunillaR]
0

För att svara på #0

Förhoppningsvis så kommer detta att innebära att de etablerade partierna inser att invandringspolitiken har varit ett stort misslyckande.

Som jag skrev i en tråd som togs bort innan, så är det ju lätt att sitta på en fjälltopp i Norrland, eller i en stor villa i Stockholm, och ha den inställningen att invandringspolitiken inte innebär ett problem.

nabbam
0

#2  Det var väl ett himla tjat om nazister och Tyskland.. vi lever i nuet, och nu får man ta det som det är och försöka göra det bästa av det. Vad är det värsta som kan hända?

Nu när jag ser hur vuxet folk beter sig, så önskar jag att jag hade röstat på SD! Ja, på pinkiv faktiskt. Och det är väl så som många har tänkt, att om de inte kan debattera partier emellan, så röstar man på ett parti som SD.

nabbam
0

#8  Håller med. Något måste ju göras..

Kan det bli så illa att det blir nyval? Och OM det skulle bli det, då är jag övertygad om att SD får ännu fler röster..

Alexej
0

Jag skäms för alla som har röstad på SD. Vad ska deras utlänska vänner tro nu eller kanske de har inga?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

nabbam
0

#11  Och jag skäms för vuxet folk som inte kan bete sig..

Många jag känner som röstat på SD har faktiskt både invandrare och vänner utomlands. Om du inte har förstått det så är det inte invandrare de inte gillar, utan politiken!

Man måste kunna ta hand om alla som kommer, det är väl inte så svårt att förstå? Du har ju bra iq…Flört

blombuketten
0

#8. Nu sitter inte jag på en fjälltopp i Norrland och har åsikter. I Stockholm finns det många invandrare så där tror jag de flesta är rätt vana faktiskt. Jag är född och uppvuxen i Stockholm och bodde många år i ett invandrartätt område. Det gick fint.

Numer bor jag i ett mindre samhälle i Gävleborg där det finns många invandrare och det går fint det med. Här finns många damer som går omkring med långa klänningar och slöjor, inget problem med dem. Här finns ju också deras manliga anhöriga, inga problem med dem heller. Har finns många burmeser och där har vi heller inga problem. Inte mer problem vad gäller busliv än vad som är vanligt, oftast bland fulla ungdomar, svensk som inte svensk.

Jag jobbar ofta kväll och även natt och får då röra mig (bland annat) i områden där de flesta invandrare bor. Ingen har varit elak mot mig eller betett sig illa. De allra flesta gör som jag, ler stort och hejar.

Nu har vi också fått in en rätt stor grupp med ensamkommande invandrarbarn/ungdomar. Det har gått bra det med. Man anordnar bland annat olika aktiviteter med svenska barn/ungdomar vilket bland annat gör så att de kommer in i samhället bättre och lär sig språket fortare.

Så nej, någon fjälltopp sitter inte jag på och har åsikter, inte heller i någon stor villa i Stockholm.

blombuketten
0

#12. Konstigt. Har du verkligen läst SD´s principprogram? Det är rätt hårresande och det är knappast politiken det handlar om, utan invandraren och i allra högsta grad muslimen.

nabbam
0

#14  Japp, jag har läst på deras sida.

nabbam
0

Själv säger jag varken bu eller bä förrän jag ser vart utvecklingen tar vägen. Tror knappast att det kan bli värre än det är nu. Men blir jag trots allt överbevisad, att allt går käpprätt åt skogen, då är jag den förste att säga att jag haft fel!

blombuketten
0

#15. Då borde du också sett att de angriper invandrare och som sagt, i allra högsta grad muslimen.

nabbam
0

#17  Nej, det har jag faktiskt inte sett.

blombuketten
0

#18. Ta då och läs principprogramet en gång till.

nabbam
0

#19 Nej, jag har läst det några gånger nu, men det är väl som vanligt, vi tolkar saker och ting olika.

blombuketten
0

#20. Svårt att tolka fel där. De är rätt tydliga faktiskt.

nabbam
0

#21  Så kan det va! Flört

Hermelina
0

Förlåt för OT men vill inte skapa ny tråd, men undrar en sak..

Vad betyder det att ett parti förlorar sin majoritet?? Skäms över att jag frågar, men vet faktiskt inte vad det betyder ;O

[Franko]
0

#0 Jag hoppas verkligen folk har fel om sd tänker jag. Att det inte blir så farligt.                   Vad som än händer så hoppas jag det blir bra för oss här i sverige.

Busangardens
0

Min släkt är finska invandrare så jag avstår från SDs syn. Visst kan det vara bra att se över politiken men är det verkligen den uppfattningen de ger att det är enbart politiken de vill se över?!

nabbam
0

#23  Det är fri diskussions tråd, så fråga på!

#25  Jag har samma bakgrund.

[Franko]
0

Vilken HETTA det är här inne på ifocus politik ! Skrattande

SwedenZoo
0

Besviken. Ledsen. Arg.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

Hermelina
0

#27 Konstigt att det inte är fler här inne ändå tycker jag faktiskt.. :P När jag loggar in på min facebook är hela förstasidan fylld med inlägg om (mestadels) SD av olika människor!

nabbam
0

#27  Visst är det kul?! Glad

[Franko]
0

Näe inte särskilt! Rynkar på näsan

Nä nu ska jag gå o lägga mig.  Hej då !

nabbam
0

#31  Jag tycker iaf det är kul när folk engagerar sig och det blir fart i diskussionerna. Hejmädä!

timmelin
0

vill här kommentera med denna artikel

den visar deras synsätt, många invandrare röstar på sd

http://lt.se/nyheter/1.810001-sd-har-flest-invandrare-pa-vallistan

AndersE
0

#33 Det visar väl mest att rasism och invandrarfientlighet inte bara finns hos infödda svenskar…

timmelin
0

nä men folk är så rädda för att diskutera och att vi anses som rasistiska bara för att vi tycker och tänker att vi vill ha sverige som det är

man kan nästa säga att det i sverige finns en omvänd rasism faktiskt :S

och jag vill härmed tala om att jag har många vänner med invandrarbakrund.

och uppväxt med många sådana vänner

Alexej
0

Gillade den här insändaren i artikeln:

Jag älskar verligen det här landet. Jag är en stolt svensk.

Visst finns det problem, men att alla problem skulle bero på våra invandrare, har jag väldigt svårt att förstå. Varför skulle dom göra det?

Värna om den svenska kulturen säger dom, när dom sitter på pizzerian och kollar in Amerikansk TV. Åsa-Nisse Sverige finns inte längre vi lever på 2000- talet.
I min värld är vi alla lika mycket värda, killar, tjejer, gamla, unga,Svenskar, Araber, Afrikaner, arbetare, tjänstemän, sjuka och friska.
Det är väl bättre att se vad alla kan tillföra istället för att bygga murar och skapa hat.

Lite väl enkel lösning att skylla allt invandringen tycker jag .

--------------

Varför skyller alla problem i Sverige på invandrare? Så gjorde Hitler också.

Vi lever på 2010-talet. Gränserna har lockats upp, EU har kommit till och vi kommunicera genom datorer med hela världen.

Vi äter pizza och vi har utlänska vänner och arbetskompisar. Varför är lite tolerans så svårt att akceptera?

JohannaEkroth
0

#35 Det handlar inte om rasism, det handlar om att värna om sitt eget land.

Lite OT nu:

Ta Ultima Thule tillexempel. Lyssna på deras låttexter. Det finns inte en enda låt med främlingsfientlig innebörd. Alla handlar om Sveriges väl och Sveriges historia. Om att värna om sitt land, det enda vi har. Med våra sägner och traditioner. Som har sina rötter långt långt tillbaka.

Är inte du rädd om dina rötter och det du var, det du härstammar ifrån?

nabbam
0

Tänk vad mycket det skrivs om Tyskland, Hitler mm.. är det inte dagens Sverige vi talar om? Tjatigt värre..Flört

JohannaEkroth
0

#39 Vårt land var ju inte ens med i andra världskriget. Så vad har Sverige idag med Hitler att göra? Flört

Gerbilflicka
0

Jag känner mig sviken av demokratin. Hade SD fått vara med i diskussioner och de andra partierna hade argumenterat emot dem så hade de inte fått lika många röster.

Istället har de ju fått friheten att ingen argumenterar emot dem! Att försöka tysta någon med sabotage, hån, våld osv. kommer aldrig att vara effektivt.

Man måste öppna upp för en debatt, för i sånt fall kommer SD att lämnas nakna.

Alexej
0

Värnar om sina rötter? Värna om sitt land, det enda vi har. Just där ligger felet. Våra rötter finns lite överallt. Är Sverige verkligen ett land som måste hållas på samma standard som på 30-talet?

Jag älskar Sverige som ett landskap med alla blandade nationaliteter i. En del svenska traditioner gillar jag och har blandat de med mina egna.

JohannaEkroth
0

#42 Om jag var tvungen att fly mitt land så skulle jag vara så tacksam och visa respekt mot det land jag FÅR komma till så jag skulle lära mig deras språk och leva efter deras sägner och regler.

Jag vill värna om det land som sverige var på (du säger:) 30-talet. Jag kan dra det så långt fram som 70-talet, och lite längre fram ändå. Då vi inte behövde vara rädda för att bruka våra traditioner.

Alexej
0

#42 de som jag känner och fick fly från deras hemländer är väldigt tacksamma men också besviken på att alltid anses som människor utan rättigheter. Du kan tvätta dig hur mycket som helst men blir ändå inte vit och mer akcepterad i Sverige för det.

Och varför vara så rädd om sina traditioner? Jag firade midsommar med utlänska vänner och de gillade det. Men vi hade också lite nya maträtter på bordet och det gillade jag!

Gerbilflicka
0

Problemet började redan när vi inte längre fick sjunga nationalsången på skolavslutningen… När den svenska flaggan inte längre hissades eftersom det var "rasistiskt".

Det hände någon gång i mitten av min barndom och jag förstår att folk är förbannade över sånt. Det är den skiten som tyvärr banade väg för ett parti som SD.

CaithSith
0

Jag röstade på dem, så jag tycker det är bra.

nabbam
0

#45  Jomen, det är ju så folk uppfattar saker och ting. "vi måste ju sluta med det och det, för då är man rasistisk.."

Man får inte ha (på vissa skolor) sverigeflaggan på tröjor mm..

JohannaEkroth
0

#44 Jag förstår hur du menar, och tyvärr blir det ofta så att allmänheten drar alla flyktingar över en kam när en grupp beter sig dåligt och får dåligt ryckte.

Jag har träffat massor med flyktingar/invandrare som värnar om sverige på det sättet du gör. Det är härligt att möta sådana som "tar sägnen dit den kommer" (ett gammalt svenskt ordspråk).

Jag måste rätta dig lite, rädd för att fira traditioner ska det vara. Då menar jag främsta vår nationaldag, som nu till råga på allt blivit helgdag, (för att vi ska helga den). När jag var barn gick vi allesammans ut och samlades runt flaggstången och sjöng nationalsången för att vårt land fyllde år. Visar man sitt land respekt och firar dess födelsedag idag blir man kallad rasist, varför?

Alexej
0

#45 Jag känner inte igen det. Här är skolavslutningen i kyrkan eller fornbyn, alla får ju inte plats i kyrkan.

Nationalsången? Vet inte, det är väl framförallt Idas sommarvisa och liknande fina sommarlåtar som gäller. Nationalsången är väl mer för nationaldagen tillsammans med flaggan. Och flaggan finns vär överallt, inte minst på alla båtar:)

JohannaEkroth
0

#49 Jag väljer att inte kommentera.

Linnea
0

#48 Det heter "Ta seden dit man kommer". En sägen är typ en saga..

Skynda långsamt så går det fortare.

JohannaEkroth
0

#51 Menar förstås det ordet. Flört

Gerbilflicka
0

#49 Det känns skönt att höra att det inte har varit så för alla. Men i de skolorna jag har gått i så har det tyvärr varit så. Nationalsången och flaggan förbjöds på avslutningarna. Jag tror det skapar en grogrund för rasism.

[Sharp]
0

Jag känner mig endast… äcklad.

nabbam
0

Nåja, så har det nu blivit och jag tror att det beror på att alla de andra partierna stoppat huvudet i sanden och inte velat ta debatten. Hade de gjort det så är jag övertygad om att de inte kommit in i riksdagen.

nabbam
0

Maria W har blivit en duktig talare… Jag gillar att hon vill ha en diskussion med alliansen om de rödgröna får vara med.

elyse
0

Jag tror att SD fått martyrröster. Vi diskuterade detta på jobbet igår och en kollega (man, från Kurdistan) sa att han var så besviken på alla "idioter" som hotar och tystar SD (var det nån som såg ljud-demonstrationen när Jimmie Åkesson skulle tala i Stockholm, t.ex.?) och därmed ökar deras martyrroll och bekräftar det de vill få fram - att svenskar är utrotningshotade.

Valresultatet är talande - integration är ett viktigt ämne för många svenskar. Efter det som händer i Landskrona och i min egen stad, Uppsala, förstår jag att det finns de som reagerar och är rädda inför vad framtiden har att bjuda.

nabbam
0

Det är väl snart på sin plats med ett SD iFokus..Flört

Mimmsis
0

Jag tycker att det är riktigt tråkigt att det är åt det hållet vårat land går. Jag trodde faktiskt inte att vårat land någonsin skulle ha ett främlingsfientligt parti i våran riksdag. Vad som händer kan man ju fundera på och man tror ju olika från en dag till en annan. Man får väl bara vänta och se.

[Fiction]
0

Vi lever i en demokrati, vilket vi alla måste ta konsekvenserna av. På detta vis, tvingas samtliga politiker att debattera i dessa frågor - vilket jag tycker är bra!

För övrigt, är jag ganska övertygad om att en stor anledning till SD:s valframgångar är att väl integrerade invandrare som kom hit på 60-70-talet har röstat på dem. Hade min grekiske far levt i dag, håller jag det inte alltför osannolikt att han hade röstat på dem nu…

Här är ett klipp från SR som bekräftar min hypotes.

nabbam
0

#60  Håller med.

Alexej
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Då kontrar jag med en annan video.

SD vill slänga ut 90% av invandrare. Hoppas mannen i Klippet #60 slipper det.

[ElisabethYL]
0

#57 Menar du Jimmie Åkesson? Vill du att jag ändrar åt dig?

elyse
0

90% av de som en gång invandrat, oavsett medborgarskap? Har du källa på det?

Alexej
0

#64 Kolla filen.

elyse
0

#63 Ja. Du kan ändra om du vill. Var inte riktigt vaken när jag skrev tidigare. ;)

#65 En Sverigedemokrat är det som uttalar sig, inte något som står i deras partiprogram. Det är skitdåligt att mena att bara flyktingar ska få stanna i Sverige medan alla invandrare ska ut, men det är en persons åsikt. De är duktiga på att göra bort - det märks att de inte vet hur de ska hantera media och är dåligt förberedda.

[ElisabethYL]
0

#66 Fixat Flört

#23 Majoritet betyder att man har minst hälften av mandaten, minioritet betyder att man inte fått majoritet. I riksdagen har man majoritet om minst 175 ledamöter står bakom ett förslag/en regering eller något annat.

JohannaEkroth
0

Citat från kommentar på e-kuriren:

Jag kan bara beklaga att de flesta människor som ej röstade på SD inte förstår sakfrågan! De handlar ju inte om att skicka hem alla med utländskt påbrå, utan de som är här illegalt eller inte fått svenskt medborgarskap! Sen hjälper det hela det svenska folket att få bättre levnadsstandard och jobb, om man stoppar den otroligt stora invandringen hit. Alla som kommer till sverige ska lära sig språket, få utbildning/jobb. Att känna gemenskap i det svenska samhället! Det fungerar inte idag eftersom det inte finns någon gräns! Att bara samla invandrare på hög, är ELAKT! Så därför ska det förhoppningsvis bli bättre för oss alla nu som är svenskar, oavsett genetiskt påbrå!

AndersE
0

#68 Jo, så kan man skriva falsk propaganda. Det är nog en del som låter sig luras.

JohanKarl
0

#68 Jag kan bara beklaga att du går på SDs propaganda.

Eftersom den politik du säger oss tillskriva SD inte riktigt skulle gå hem bland väljarkåren, (vem vill vara rasist och främlingsfientlig?) så väljer SD att marknadsföra en politik som ligger närmare det du beskriver.

Du som gillar gamla svenska ordspråk kan ju ta till dig följande: 'Varg i fårakläder'. Förr eller senare (när de har ett reellt politiskt inflytande) åker fårpälsen av. Just nu ligger det i SDs intresse att ligga lågt, verka normala och rida på martyrvågen - det är beklagligt att etablerade politiker inte bemött SD med sakargument, utan bara blundat och hållit för öronen för att hoppas de ska försvinna.

Alexej
0

#68 Kolla vad jag skrev under lite fakta

Vi samlar inte invandare på hög.

Men helt klart måste hända nånting. Invandrare måste integregras bättre, vara mer välkommen i Sverige, vara med helt enkelt. Om en invandrare känner sig välkommen och är en del av landet skulle mycket bli lättare för alla. Många har tex bra utbildningar från sina hemländer. kunskap som behövs.

På nåt sätt måste vi få tillbaka våra vänner ur SD´s klorna och låter Sd försvinner dit den ska vara…

Och det går bara genom fakta och argument. Vi måste ta valet på allvar och alla partier måste engagera sig mer i invandrarefrågor-på ett positivt sätt.

Vi ska vara stolta att kunna leva i Sverige -oavsett om man är svensk eller invandrare. Sverige är ett underbart land som har förtjänat bättre än SD.

nabbam
0

Nu pratas det ju om att utfrysning skall ske, jag tycker att det är urbota dumt, för då får de ännu fler sympatier..

Oskar
0

Inte läst alla kommentarer här…men ett sätt för de andra partierna att peka på SD:s ogenomtänta resonemang är att lyfta upp debatten kring hur vi ska göra situationen bättre för de invandrare som bor i Sverige. Jag är övertygad om att det kommer att visa sig att SD inte har några vettiga svar. Hur ska man få invandrare att lära sig svenska? Hur ska man ge dem stöd så att de kommer ut i arbetslivet? Hur ska man få dem att känna sig välkomna? Hur ska man hjälpa dem ur ett bidragsberoende? Hur ska man minska klyftorna mellan invandrare och svenskar? Jag gissar att SD inte kommer att ha några vettiga svar…deras svar kommer hela tiden bli att strypa invandringen…och de som är här får klara sig på egen hand. Dvs de har ingen integrationspolitik och de kommer att framstå som ganska korkade i debatten.

/OOOskar

nabbam
0

Maud Olofsson har inget emot Mp nu. Hon kan visst även tänka sig att

Släppa en ministerpost! Men mp lyssnar på sina väljare. Heder åt henne.

ala02
0

För att komma till ursprungsfrågan så tycker jag det är trist när folk röstar på SD. Enligt min åsikt så tror jag inte de själva fattar hur mycket jobb det är, det är en sak att klaga men hur ska man göra med t.ex. anhöriginvandringen? Ska de som kommer från USA hindras att flytta hit, eller de från Thailand?

Jag tror det blir som med MP och NY demokrati, de pallar inte trycket och försvinner sakta men säkert av sig själva. MP kom visserligen tillbaka men det beror på att folk inte vill vara kommunist för att man tänker på miljön. V(pk) hade ju lite monopol på de frågorna. Titta bara på Landskrona där de varit starka, SD tappade drygt 7% i årets val.

timmelin
0

bus hanna du har rätt som alltid i dina åsikter :)

och varför inte kolla hela sd program, dom har många väldigt kloka åsikter

och som jag sa innan, dom är inte rasistiska utan dom vill bara hjälpa vår omvärld på ett annat sätt

blombuketten
0

#76. Berätta gärna hur du uppfattar att SD vill hjälpa vår "omvärld".

AndersE
0

#76 Antingen är du verkligen sd:are eller så har du blivit totallurad.

JohanKarl
0

#75 jag hoppas att du har rätt, men tror att du har fel. Det är inte Ian och Bert vi pratar om den här gången.

SD, deras 'politik' och deras framtoning tilltalar människor som annars bara uppfattar politik som något abstrakt och politiker som världsfrånvända höjdare i Stockholm. Jag tror att de vinner sina väljare en och en, i liten skala till en början, men de som ansluter sig är övertygade om att det är rätt och bra, för "han SD-politikern han var minsann snäll och trevlig, inte alls som de utmålas i media.  Dessutom lyssnade han på vad JAG sa och tyckte"

En sån övertygelse är inte helt lätt att bara vifta bort.

[Fiction]
0

#78 Detta handlar till syvende och sist bara om tolkningar.

I SD:s partiprogram står en viss sak - och det är denna text som jag har förstått att timmelin och BusHanna argumenterar utifrån. De läser innantill och tolkar inte in en massa utöver detta. Jag förstår dem, för det är just detta jag har förstått att man skall göra när man väger partierna emot varandra - läser deras partiprogram, alltså.

Skall vi dock börja blanda in en massa annat och göra diverse tolkningar, ligger genast Vänstern jäkligt risigt ute med sina rötter i kommunismen.

Mao påstår du att man skall frångå partiprogrammet när man gör en bedömning om vilket parti man bör rösta på? Eller hur menar du?

Är vi inte alla "lurade" isf - åtminstone alla som inte röstar blankt?

AndersE
0

#78 Nej, man bör sätta sig in i vad sd står för.

En medlem här på sajten berättade nyligen att hon minsann läst allt om partiet och där stod inget om nazism och utrotningar.

Jag frågade om hon höll med om att samer inte var svenskar.

Hon undrade vad jag talade om. Det är väl klart att samer är svenskar.

Min slutsats är att mycket få av de säger att de satt sig in i sd politik, och ännu färre av de som röstat på partiet, har annat än mycket ytliga kunskaper om partiet.

Det handlar inte om att tolka. Det handlar om att läsa innantill.

---

Att du skriver att jag påstår att man ska frångå partiprogrammet när man bedömer ett parti är en ren lögn. Det kanske säger en del om vad du själv har för grund när du debatterar?

[Fiction]
0

Jag påstår ingenting; det var en fråga, därav frågetecknet. Så, nu har vi rett ut det.

Jag undrar dock var du har funnit denna information som du säger att du har "läst innantill". Källhänvisningar, tack.

Linnea
0

Såg nyheterna igår. Där var en person från SD med och han var domare i Migrationsdomstolen eller vad det heter.

Han och en annan i partiet har uttalat följande:

Islam är en våldsam pedofilsekt som inte är förenlig med Europas kultur.

Det innebär inte att alla i SD tycker så men det verkar ju konstigt annars om eftersom dom är så öppna med det.

Skynda långsamt så går det fortare.

ala02
0

Partiprogram är ren propaganda för att framstå bättre än vad man är. S till exempel har inskrivet att monarkin ska avskaffas. Inte är det något de lagt fram som lagförslag. Eftersom det innebär att en grundlag i så fall ska ändras så inser man att om man lägger ett sådant förslag och får igenom det, så är risken stor att man förlorar nästa val. Det skulle då innebära att lagen ej går igenom, om nu inte allaiansen ändrar sin synpunkt.

AndersE
0

#82 Min källa är sd hemsida. Närmare bestämt principprogrammet.

#84 Partiprogram beskriver bl.a. den ideologiska grunden, visionen.

För sd är visionen att det i Sverige bara ska bo ett folk - svenskar - och svenskt medborgarskap ska bara vara för svenskar. Till svenskar hör som exempel inte samer, som bott här i minst 2500 år.

Självklart kommer sd under denna mandatperiod lägga några förslag för att förverkliga sin vision, men långsiktigt vill man dit.

Liksom (s) långsiktigt vill avskaffa monarkin.

Såg nyss ett TV-program om nazi-Tyskland. En man som var pojke den gången berättade att de vuxna sa att man inte behövde lyssna på Hitler. Han vara bara en pratig politiker.

Som han sa så upptäckte de att han faktiskt menade allt han sa.

Man kan naturligtvis tro eller "hoppas" att sd bara skriver en massa som de inte tror på. Eller så kan man tänka sig att man tycker det är dumt att ge dem makten för att se om de faktiskt menar vad de säger och skriver.

AndersE
0

Det är inte bara de som röstat som missade att läsa partprogrammet i förväg…

"Eric Gerhardsson stod på SD:s valsedel och fick en plats i Gällivare kommunfullmäktige. Men efter att ha fördjupat sig i partiprogrammet konstaterar han att han måste göra sina väljare besvikna.

- Jag kan inte ställa upp, invandrarna är mina vänner, säger han till Norrländska Socialdemokraten."

Källa: DN.se

bea28
0

Det är så så fel att SD har kommit in i riksdagen!

Sverige behöver en disskusion om invandringspoltiken, ja. Men att "proteströsta" på SD bara för att lysa upp den diskussionen är enligt mig fel. Det är nämligen inte bara SD's invandringspolitik vi släpper in i Riksdagen, utan en hel del annat…

"[..] Vi vill därför helt avveckla de skattefinansierade anslagen till de verksamheter som syftar till att befrämja den mångkulturella samhällsordningen liksom till de kulturyttringar vars primära syfte är att chockera, uppröra och provocera."

Så dom menar att det bara är "svensk" kultur som kommer att främjas? Hur ska dom egentligen kunna bestämma ifall något är svenskt eller inte? Det finns ju hundratals "svenska" traditioner som har utländska rötter!

Tex: någon vill sätta upp en fin julgran på stora torget och söker därför bidrag. men, den personen borde då alltså få nekad tillgång till pengarna, då julgranen faktiskt kommer ifrån tyskland!

Faktum är att vi levt i en mångkulturellt sverige väldigt, väldigt länge, även utan invandrare! Ska vi gå tillbaka helt till genuina svenska traditioner utan inflytande från andra länder får vi nog riva alla våra fina hus, bosätta oss i kojor och leva på rovor.

AndersE
0

#87 Jo, men tittar man på vem som röstat på (sd) så kan man beskriva den typiske sd-väljaren som en ung man med dålig utbildning. Han är arbetslös och LO-medlem.

Då kan du ju inte komma med argument som kräver bildning för att förstå.

Jag lyssnade just på P1. Det handlade om Söderhamn där sd fått stort uppsving. Argumenten för att rösta på sd handlade mindre om invandring. Det var mer en reaktion mot Stockholm och mot utveckling. Man ogillade att man inte fick skjuta varg och att butikerna på landet stängs och att det blivit längre till närmsta bensinmack.

Och då tyckte man att en röst på sd var en röst mot Stockholm.

Prova att berätta för de killarna att julgranen kommer från Tyskland…

timmelin
0

herregud hur lågt kan man sjunka andersE.

Men verkar ju som man har full rätt att trampa och nervädera folk som röstar på sd

jag kan ju tolka oleys framträdande som att han önskade att vi levt i en kommunisstat och att folk inte ska få rösta på vad dom vill.

tala om omvänd rasism mot oss som har annorlunda åsikter.

AndersE
0

#89 Jag förstår inte vad du menar?

Ogillar du statistiken?

Länk

CaithSith
0

Man skulle kunna förbjuda lågutbildade att rösta så skulle vi slippa SD i riksdagen

AndersE
0

#91 Nej, det kan man inte. Vi skall behålla vår demokrati.

CaithSith
0

#92 Mitt inlägg var ironiskt

AndersE
0

Det är inget fel på en ung man med dålig utbildning som är arbetslös och LO-medlem.

Men det är intressant att veta vilka människor som röstat på sd. Det har ju betydelse för hur man går vidare.

Det är ju också fler än jag som noterade att det var en skillnad mellan de olika valvakorna. Det var bara på en av dessa som man trodde att de tittade på en fotbollsmatch. Och vilka går på fotbollsmatcher? Unga män med dållig utbildning som är arbetalösa och LO-medlemmar kanske?

"Det fanns en slående likhet mellan SD:s valvaka och tonerna från supporterläktaren, karlar som sjöng tjalalalala i kör. Medan tv-skärmarna visade upp ett brölande gäng sverigedemokrater i söndags…"

Länk till Newsmill.se

timmelin
0

och vad menar du med detta?

jag är varken lågutbildad, fattig mm

jag har bara förmågan att kunna läsa vad dom står för i sina åsikter utan att blanda in massor med konstiga egna värderingar

och framförallt omtolka dom för att man ska kunna vara emot dom

JohannaEkroth
0

Håller med Timmelin =)

Dessutom Anders, kan jag tänka mig att det är så att de flesta som röstar på SD bor i sådana områden där det är invandrartätast för att de kanske inte har råd att bo någon annanstans. De har kanske helt enkelt fått nog, precis som jag har, på att sverige inte tar hand om de stackare som kommer hit och de samlas i stadens områden vilka politikerna glömde. (Staden/områderna som Gud glömde som det sägs i folkmun.) Nu röstade inte jag SD i riksdagsvalet, men dock i landstingsvalet samt kommunvalet. Men skulle jag rösta om så…

AndersE
0

Jag vet nästan inget om dig och har inte heller påstått något om dig.

Jag förstår inte vad du menar med att det skulle vara en "förmåga" att läsa om partiers åsikter utan att blanda in värderingar.

Mina värderingar är i högsta grad närvarande när jag läser partiers program. Hur ska jag annars kunna värdera dem?

Det ser ut som om att du anser att jag skulle omtolkat något kring sd. Det är en rätt allvarlig anklagelse som jag hoppas du har grund för och kan visa exempel på.

timmelin
0

jag läser deras program precis rakt upp och ner och det gör jag med alla partier

och du anders e, ska du säga om att anklaga folk

det är du ganska duktig på själv

AndersE
0

#98 Du försöker alltså framställa mig i dålig dager utan grund?

Därmed säger det hela mer om dig än om mig…

Denna kommentar har tagits bort.
AndersE
0

På SvD skriver idag Uffe Ellemann-Jensen, ledare för Danmarks högerliberala parti Venstre 1984-98:

"Nu har då SD kommit in i Riksdagen - men med under sex procent av rösterna, det vill säga med mycket mindre stöd än främlingsfientliga partier i så många andra länder har kunnat hämta i väljarkåren.

Det säger flera saker: För det första att SD uppfattas som mycket mer extremt av svenska väljare än sådana partier uppfattas i många andra länder - och för det andra att det inte stämmer att de etablerade partierna "förtiger" bekymren kring invandring och integration i Sverige.

Så låter en utbredd och självgod förklaring i den danska debatten. Men om det stämde, hade SD fått många fler röster - också eftersom det finns många fler invandrare i Sverige än till exempel i Danmark, och eftersom det finns uppenbara problem med integrationen. Det är nämligen så att andra partier försöker att hantera problemet på ett sätt som undviker att skapa klyftor mellan befolkningsgrupperna - och det kunde man kanske lära något av på andra ställen."

Länk till artikel i SvD.se

ala02
0

Ingen aning om vilka/vem de intervjuat i Söderhamn, men det låter konstigt. Ljusne och Sandarne där de hade störst antal sympatisörer har drabbats hårt av nedläggningar och förlorade arbetstillfällen. Där finns grogrunden för deras sympatier, arbetslöshet och förfallna industriområden, mängder med sjukskrivna, utförsäkrade och uppgivna människor ( i förhållande till befolkningen).

Nu är det ju inte invandrarna som tagit deras jobb, de är också arbetslösa. Fast SD logik är ju inte överenstämmande med vanlig logik.

Ska försöka leta upp programmet på SR och lyssna.

AndersE
0

#102 Jovisst, försvunna arbetstillfällen nämndes också. Bl.a. F15 som lades ner för rätt många år sedan nu…

ala02
0

Ta en tur genom Ljusne så ser du nog det slummigaste samhället i Sverige. Förfallna bostäder fd fabriker med sönderslagna rutor, lite har man rensat iaf. Det är i stort sett bara Alasågen kvar men där jobbar inte många längre. Ljusne kätting och andra företag är borta. Min far som inte ens är från Hälsingland blev tårögd när han såg hur det såg ut. Han hade inte varit dit sen 70 talet. Men att ställa det mot Stockholm har jag inte hört från någon, och ändå bor jag här. Det är mer agg mot Stockholm i Värmland och framför allt Norrbotten där jag också bott.

Lite lovande är att Söderhamn klarat sig hyfsat genom den senaste finanskrisen, kanske tack vare migrationsverket? Annars hade skolor fått stänga och dragit ner på verksamheten. Nu har det börjat vända, vore synd om vi nu får en stämpel som otoleranta tack vare valresultatet.

AndersE
0

#104 Ja, sådana här reportage ger nog oftast en väldigt förenklad och inte sällan felaktig bild.

Länk Ljusne

JohannaEkroth
0

Och folk undrar varför SD kom in i riksdagen.

Läs och begrunda….

Artikel i Länstidningen

Maria
0

#106 Vad har detta med SD att göra?

/Maria

JohannaEkroth
0

#107 Att vi måste se över vår invandringspolitik….

Maria
0

#108 Menar du att medlemmar i Bandidos, X-team, Hells Angels osv. skulle vara representerade av flest invandrare eller? Eller vart vill du komma?

/Maria

Busangardens
0

Jag är född och uppvuxen i ett invandrartätt område med hög polisaktivitet eller ska jag kalla det för förort/getto eftersom det är precis det de är men jag röstar inte på SD för det då jag aldrig drar alla över en kam. Så jag vill inte påstå att det råder om att alla som röstat på SD bor alla i ett invandrartätt område.

timmelin
0

varför bara kolla in sd invandrarpolicy

varför inte kolla in deras övriga frågor?

gör vi så med andra partier, kolla bara en fråga??

AndersE
0

#111 Övriga partier saknar en hemsk människosyn. Då är det rimligt att man tittar på de olika politiska förslagen och försöker hitta det parti som stämmer bäst med den egna synen.

När det gäller sverigedemokraterna så är det annorlunda. Det hjälper inte om de t.ex. vill sänka min skatt eller förbättra åldringsvården. Eftersom partiet har en vidrig människosyn så blir all sakpolitik oväsentlig.

Även om jag hade bott i Tyskland på 30-talet och gillat idén med att bygga autobahn så hoppas jag verkligen att jag inte hade röstat på nazisterna.

Det blir naturligtvis annorlunda om man delar sverigedemokraternas människosyn. Då förstår jag att man även tittar på andra delar av deras politik.

timmelin
0

fan anders, kalla mig inte rasist!!!!!

det är jag inte, har aldrig varit och kommer aldrig att vara

AndersE
0

#113 Kan du berätta var jag gjort det?

blombuketten
0

#108. Precis som bumbleboo undar jag vad detta har med SD att göra. Det handlar om olika gäng, alltså inte bara det asyriska, som verkar vara det det enda du såg när du läste artikeln. Bandidos och de andra är väl knappast överrepresenterade av invandrare. Skulle vara intressant med en förklaring till vad du menar.

graleh
0

Jag tycker det är väldigt bra. Det behövs någon som tar tag i alla invandringsproblem eftersom man inte får tala om sådant utan att förtalas som rasist.

Men jag hoppas de sköter det bra..

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

AndersE
0

#116 Vad menar du med "invandringsproblem"?

På vilket sätt tror du sd kan ta tag i dessa?

Varför skriver du att man inte får tala om problem med invandring när det inte är sant?

graleh
0

#116> Massinvandringen som vi har. Man vill ha massinvandring, fria gränser och bara tar in folk, sätter dem på boenden och sedan strunar man i dem så de känner hopplöshet och begår brott, se t.ex. HIV-mannen som blev så ledsen och besviken på svenska samhället att han gav sig ut och våldtog kvinnor i ren desperation.

Dessutom är det hemskt att se hur mycket uteliggare det finns när man läser om flyktingar som får gratis boenden. Vi borde ta hand om våra egna först.

Dessutom är det redan problem med att folk inte har jobb. Varför ska vi tvugnet bara ta in och ta in när inte ens våra egna svenska medborgare kan få jobb?

Nej, det får man inte. Pratar man om massinvandringen förtalas man och kallas rasist. Jag vet inte hur många ggr jag själv råkat ut för det. Dessutom ser du ju hur sverigedemokraterna behandlas - för att de talar om invandringsproblemen.

SD har ju dessutom gjort en kartläggning över våldtäkter, vilket inte ens de sk. feministiska partierna gjort än..

SD vill begränsa invandringen, ta hand om våra egna medborgare som t.ex. äldre, först och främst och utvisa de som flyttar hit och begår brottslighet.

Idag daltas det ju. Våldtäktsmän som går fria eller inte utvisas, mördare som belönas med permanent uppehållstillstånd etc.

timmelin
0

anders vad anser du om att man ska göra med dom invandrare som väntar på asyl men som under tiden gör kriminella gärningar??

nyfiken på ditt tänkande där

AndersE
0

#118 Jag tycker det är helt orimligt om en kriminell persons handlingar ska åtgärdas genom stängda gränser. KLriminalitet har vi andra myndigheter som hanterar.

Ingen i Sverige behöver vara uteliggare om man inte vill.

Vi har brist på arbetskraft inom många områden. Vi behöver fler som arbetar om vi ska ha råd med välfärden. Vi behöver invandrare.

Jag har diskuterat invandring här på Politik i flera år utan att bli kallad rasist.

Brottslingar utvisas redan. Det behöver vi inte sd till.

Mindre "dalt" med kriminalitet är en rättsfråga, inte en fråga om invandring.

#119 Jag är för "hårdare tag" mot kriminella. Det finns utmärkta partier att rösta på om man tycker så. Det har inget med invandring att göra.

graleh
0

#120> Och tydligen fungerar det inte..

Nä men nu är folk uteliggare även om de inte vill det. Och inte får de boende, utan boenden går till flyktingbarnen. Dessutom är det främst flyktingpojkar som tas hit, dvs. vi kommer få ett pojköverskott i Sverige.

Hur kan vi behöva fler invånare då om vi redan har det svårt med arbete och bostäder? Jag ser inte hur det gynnar att trycka in fler folk då..

Brottslingar utvisas inte. Undrar varför män som begår gruppvåldtäkter får stanna kvar och tom friats även om bevis fanns. Eller varför en invandrad kille mördade en tjej och inte utvisades utan istället fick permanent uppehållstillstånd. Och så hade vi en pedofil som gav sig på en minderårig tjej, inte utvisades han inte.. han är kvar här och får väl några månader sedan är han ute igen och kan göra samma sak mot andra tjejer..

Vilka andra partier finns det som aktivt debatterar om att ta krafttag mot brottslingar? Inte ett ljud.. förutom Ohly som tycker vi ska sänka straffet för t.ex. våldtäkt, vilket är sjukt.

Brottslingar som borde ha utvisats men som inte har det:

http://frianyheter.wordpress.com/2010/03/12/lognare-kan-inte-fallas-for-valdtakt-pa-alandsfarja/

http://www.friatider.se/mordade-16-arig-flicka-nu-belonas-han-med-permanent-uppehallstillstand

http://politisktinkorrekt.info/2010/04/07/mordforsoket-pa-emma-p-domen-blev-12-ars-fangelse/

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hiv-mannen-gripen-i-iran_115152.svd

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=3881041

http://politisktinkorrekt.info/2010/09/16/svensk-14-arig-flicka-sexslav-pa-rosengard/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3292882.ab

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5198146

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.896805-ynglingar-ranade-elizabeth-26-och-skar-sonder-hennes-klader

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article274417.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7401074.ab

Faktum är att jag inte läst en enda gång att någon utvisats.. inte i Sverige.

AndersE
0

#121 Har du någon källa till påståendet att uteliggare inte får rum för att invandrare tar dem?

Har du någon källa till uppgiften om pojköverskott i Sverige?

Vi har arbetskraftsbrist i flera yrken.

Vad menar du med att brottslingar inte utvisas? Det är bara att skriva "utvisad" i Googlefältet och få massor med exempel…

graleh
0

#121> Jag har ögon att se med. Jag ser följande
- Uteliggare frodas i t.ex. Malmö

- Jag läser samtidigt om att vi ska ta hit flyktingar och de får direkt husrum. Här ser man tydligt hur asylsökande flyktingar ska behandlas före andra: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ge-flyktingar-eget-boende_2586999.svd men dessa prioriteras knappast: http://aftonbladet.se/nyheter/article6374024.ab

Alltså kan jag dra slutsatsen att hemlösa inte är prioriterade utan det är viktigare att man tar hit flyktingar.

Arbetsbrist.. det märks inte. Vilka yrken då? Varför är det så många som går på soc? Då borde ju alla dessa jobben täckas upp.

Läs länkarna jag skickade. De visar på folk som inte utvisats men som borde ha gjort det. Det är aktuella händelser som det skrivits mycket i tidningarna om. Dessa män har inte utvisats. Varför?

blombuketten
0

#121. I vilken värld lever du i egentligen? Inte 17 får flykitingbarnen uteliggarnas lägenheter. Vad är det för trams. Flyktingbarnen hamnar oftast i boenden, alltså inte enskilda lägenheter. Uteliggare har funnits i alla tider och har inget med invandring att göra. Förr kallades de luffare till exempel. Det är så fult och så fel att sätta grupper mot varandra.

Jag håller inte med AndersE att ingen i Sverige behöver vara uteliggare om den inte vill. Så enkelt är det inte. Finns många uteliggare som inte har någonstans att ta vägen och inte får hjälp från de sociala myndigheterna. Idag vräker man till och med familjer med barn. Men det har inget med invandrare att göra. Det finns faktiskt även uteliggare med utländsk härkomst. Inte heller är det invandringens fel att familjer vräks från sina lägenheter.

Ha ha, vi kommer få pojköversktt i Sverige…..oj då, det var värst. Kan alltså den lilla klick flyktingbarn skapa obalans bland den svenska befolkningen?

Massinvandring som det så glatt talas om bland de som vill skylla våra problem på invandrarna, är en myt. Det finns ingen och har aldrig funnits någon massinvandring hit.

När det anses befogat så utvisas brottslingar från Sverige. Nu är det ju så att alla svenska brottslingar utvisas inte, vad ska vi göra med dem tycker du?

Du tar upp ett exempel på EN pedofil som är invandrare. Grattis det säger ju helt klart att vi daltar med våra invandrare.

Jag ser att du tar upp länkar till en och en annan nyhet, fast om du vill ha de rätta siffrorna på det du påstår, lär du nog gräva lite djupare än så. Gå in på BRÅ och kolla statistiken där, Kriminalvårdsstyrelsen, SCB och Riksdagen för att nämna några, eningens mer, tillförlitliga källor än en artikel i Aftonbladet.

Inte för att jag tror du kommer anstränga dig så hårt för att kolla upp att det du säger verkligen stämmer med verkligheten. Det brukar sällan göras av människor som lättvindigt tror på propaganda. Allra helst negativ sådan och i synnerhet om man vill leva i tron att invandrarna är de som förstör vårat Sverige.

Att godtyckligt sitta och välja ut en och en annan artikel från tidningar säger mer om dig än om invandrare överlag. Ska du vara rättvis bör du också länka till artiklar som handlar om svenska pedofiler, svenska våldtäcksmän, svenska ungdomar som rånar folk på gatan och så vidare.

En annan rolig myt är den att det bara är folk som inte bor i invandrartäta områden som anser att vi inte ska stänga våra gränser. Ungefär som att det bara är Stockholmare och folk från andra större städer som anser att björn och varg ska få finnas i våra skogar. Själv har jag, så gott som alltid, bott i invandrartäta områden och bor numer nära bodde invandrare, björn och varg. "Trots det" anser jag att det finns plats för oss alla.

Upprepar det AndersE brukar säga…….det är inte varifrån du kommer som är väsentligt, utan vad du gör.

ala02
0

När man läser tidningen att någon blivit dömd för ett brott så är det inte ovanligt att man också får reda på att man utvisas efter avslutat straff. Känner själv en polis som brukade följa med på resan för att se till att straffet verkställs. Dock är det ingen större nyhet att förmedla att någon utvisats efter fängelsevistelsen så varför ska man skriva om det? Dessutom har man avtjänat sitt straff så ska man inte straffas i efterhand, oavsett nationalitet så därför kan man inte skriva om det. Vissa personer som Clark Olofsson har det dock fortfarande skrivits om. Om det kan kallas allmän intresse som går före den personliga integriteten eller inte kan man ju diskutera.

Orkar dock inte sitta och leta artiklar eller program där detta sägs men om ni tänker efter så tror jag ni känner igen det.

timmelin
0

en helt annan aspekt

visste ni om att det finns stora industrier som får bidrag för att anställa invandrare istället för svenska

hur sjukt är det då

blombuketten
0

#126. Vet du att det finns företag som får ersättning för att ta emot ungdomar och andra arbetslösa? Det är inte anställning det handlar om. Ta och kolla på arbetsförmedlingens hemsida vet jag. Där får du de svar du söker……..eller kanske inte föresten Obestämd.

Vet du, jag tycker det "sjuka" ligger i att slänga ur sig saker om att invandrarna får sån enorm hjälp på bekostnad av dig själv. Detta utan att ta reda på de faktiska siffrorna.

timmelin
0

haha du jag vet. Och kvotering överhuvudtaget är ju helt sjukt.

eller hur?

ska du få en anställning för att du är invandrare, homosexuell, kvinna näääää

ala02
0

Jag skulle vilja höra från någon som vet att invandrare tagit jobbet för just den personen. Inte hört själv att någon råkat ut för detta.

Vilka stora industrier är det? Det jag vet är att till exempel industriprogrammet hade svårt att få elever, trots goda framtidsutsikter. Lite bättre detta årsintag som tur är.

timmelin
0

tycker du att det är ok med kvotering `````?

CaithSith
0

Tycker Åkesson är rätt het ;D

Saga85
0

Jag tycker att Jimmie Åkesson ser ut som en yngre Bo Lundgren.

CaithSith
0

Han har en hel del groupies iaf ^^

Karmatarerskanise
0

#132 Hahaha Skrattande

Alexej
0

Vad trött jag är på okunniga kommentarer från SD-anhängare. Att ni aldrig själv kolla upp om Sd verkligen pratar sanningen…men det är tydligen lättare att bara upprepa samma ologiska argumenter…Obestämd

Lite statistik: Hemlösa i Sverige: ca 8 000-10 000. Av de är ca 1200 verkligen hemlösa, dvs uteliggare, bosatt i härbergen.
Resten är utan skriven fast adress, tex folk som bor hos kompisar.

Ni är inga rasister? Men ni vill inte ha folk här som tar era lägenheter, jobb, tjejer. Problemen är inte invandare utan den svenska politiken.

Varför hela tiden skriker efter utvisning av kriminella invandare? Strafflagen gäller alla oavsett hudfärgen och kriminella handlingar borde straffas oavsett etniska bakgrunden.

timmelin
0

jaha, är för strängare straff över lag, men varför tar emot skit ifrån andra länder?????

Räcker väl med att vi fixar till våra egna så dom kommer på fötter eller

vino
0

Jag tycker faktiskt att om någon gör sig skyldig till grova brott eller varför inte brott öht medan man väntar på uppehållstillstånd, då ska de utvisas. Jag brukar titta på programmen om vad som händer vid flygplatser i Australien, där får inte vem som helst komma in i landet. Tuffa men ofta bra regler.

timmelin
0

o mycket bra inlägg vino

ja och varför måste sverige var så snälla till risken för flata och dumma

varför inte ta detta exempel som australien har

blombuketten
0

Jo, den australienska tullen bötfällde en kvinna för att hon hade ett äpple i handen. Äpplet hade hon fått till lunch/middag på planet. Har också sett en hel del av de där programmen. Det handlar inte om att inte vem som helst får komma in, det handlar om att de inte har visum. Vilket framkommer rätt tydligt i programmen. Dessutom, tar de någon med till exempel knark så kastar de inte ut vedebörande med nästa plan utan den personen hämtas av polis. Det framkommer också rätt tydligt i programmen.

En sak till. Ibland får man se när de letar efter människor som vistas i landet utan tillstånd (som till exempel visum) och sänder hem dessa personer igen. Samma som här alltså.

#141. Vet du hur de Australienska lagarna ser ut? Eller tyckte du att du kunde dem genom att läsa inlägg 140?

vino
0

#142  De kollarockså upp om man harvarit straffad tidigare. hur grova brotten varit och vad straffen var. Har man begått flera brott, så är det svårt att komma in i landet. man fåråka hem helt enkelt med vändande plan. så det handlar inte bara om visum.

Detär en självklarhet att de som vistas illegalti landet ska sändas hem.

och vad gäller #141 inlägg såhar jag sett samma program som denne. varför är du vassare mot det inlägget? det höll bara med det exempel jag tog upp.

blombuketten
0

#143. Ja, om man av någon anledning, som till exempel avsaknad av visum får följa med in på "kontoret". Har du visum och allting är grönt så kollar de inte upp dig. Precis som här alltså.

Ja, och de som vistas illegalt här får också en biljett tillbaka till sitt land. Inget annorlunda alltså.

Sen var det faktiskt du själv (inlägg 140) som sa att du sett programmen och jag som svarade att det har jag också. Inlägg 141 säger inget om att ha sett programmen, han/hon bara håller med dig ändå. Därav min "vassa" fråga.

AndersE
0

För den som ansöker om asyl görs en kontroll för att om denne begått grova brott eller har avvisats med förbud att resa in i Schengenområdet igen under en viss tid.

För att få medborgarskap i Sverige ska man ha skött sig. Har man begått något brott tar det längre tid att bli svensk medborgare.

graleh
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#124> Ja, det är en väldigt liten klick. Nu kanske ja.. men om detta ska pågå. Ska vi bara blunda, är det det du anser vi ska göra? "Äh.. skit samma.. vi tar det seeen.." Så nu är det plötsligt inte viktigt med allas rätt och jämställdhet, om kvinnor blir underskott om 10 år, vem bryr sig.. Fruktansvärd ignorans.

Nähänä.. ingen massinvandring. Ja, det tyckte jag också när jag bodde inne i djupa småländska skogarna. Nu bor jag i Malmö och ser problemen. Jag har jobbat på diverse skolor och dagis i Malmö. Vet du hur många svenska barn det finns? Vet du vad man får lägga energi på, i klassrummen? Det är att lära folk tala svenska.. inte undervisa. Ordet gruppvåldtäkt var det ingen som kände till för 15 år sedan.. jag har inte blivit kallad "svennehora" så mycket som de senaste fem åren.. innan det visste man inte att ordet fanns. Moskéer ska byggas för glatta livet. Judar förföljs och flyr landet.. neejdå, ingen massinvandring.

Tips: Kolla videon nedan.

Nu talar jag om de som kommer hit, inte om svenskar. Svenskfödda personer har hjälpt till att betala skatt i detta landet. Om det går snett för en person, är det vår skyldighet att se till att den omhändertas. Då har vi misslyckats med personens uppfostran.

Men om det kommer hit en person och det första han gör är att våldta kvinnor, varför ska vi ta hand om honom då? Då är han varken intresserad av Sverige eller förstår att kvinnor ska respekteras, så varför vi vill vi ha destruktiva personer i landet? Det sker på bekostnad av oss andra medborgare. Var ska alla brottslingar bo? Tar du emot en 50-årig gruppvåldtäktsman som har skev kvinnosyn och lär honom respektera kvinnor?

Jag gav flera olika källor, inte bara Aftonbladet…
Men det brukar vara så, hade jag gett källor från SCB hade det säkert inte varit ok det heller..

Propaganda? Jag har väl ögon att se med.. jag har väl egna erfarenheter. Herregud.. jag postade länkar för att visa vad jag tycker. Om jag skriver vad jag tycker, säger man "Jaha var har du fått det ifrån". Jag postar lite artiklar som överensstämmer med vad jag tycker och då är länkarna inte bra eller så har man använt fel källa, eller så är det något annat man kan hitta på som inte gör länkarna godkända.

Du är välkommen att bo i Malmö ett år eller två så kanske du också ändrar åsikter.

Dessutom är det så sjukt tråkig attityd att man inte kan lyssna och försöka förstå. Hur tror du jag ska bemöta dig när du går på som du gör? "Jaja men vad underbart trevlig och tillmötesgående denna människa är! Den vill jag lyssna mer på".

Istället för att vifta bort vad en person säger som propaganda eller klaga på personens källor kan man vara lite vänlig själv och föregå med gott exempel. Man kommer mycket längre då.

Maria
0

#146 Det är inte bara du som har erfarenhet från invandrartäta områden om du tror det.

Moskeer ska byggas för glatta livet…och vad menar du med det?

Att "svennehora" och andra ord i vårt språk har tillkommit beror på att språk alltid utvecklas och i Sverige har vi haft genom historien ett rikt utbud av invandring vilket givetvis bidrar. Vi har slangord som blatte, svartskalle, köpekärringar osv. också som inte fanns förr.

Jag bor i Göteborg.

/Maria

blombuketten
0

#146. Jösses vad jag är trött på denna otroligt trista kommentar att "välkommen att bo i Malmö….." eller "det är lätt att säga att vi ska ta emot invandrare om man själv inte bor i ett invandrartätt område och bla bla bla. Precis som om du (eller andra som klagar) vore de enda som gjorde det. Vi är många som växt upp och bott i invandrartäta områden utan problem. Malmö är ju inte det enda ställe som har många invandrare förstår du.

Som jag skrivit förut (repeterar det) så bor jag numer i ett rätt litet samhälle, och här finns många invandrare. De flesta från Turkiet, Bosnien, Somalia och Burma. Vi har också, i denna lilla kommun, tagit emot rätt många ensamkommande invandrarbarn. Jo, så kan det också vara, även om man inte bor i Malmö. Det finns till och med en byggnad som används som moské i våran lilla kommun.

Det innebär alltså att jag inte alls behöver bo i Malmö för att veta hur det är i invandrartäta områden eftersom jag, så gott som, alltid bott i sådana och har ännu inte ändrat åsikt. Jag ser också alla fördelar med, både historiskt sett och i modern tid,den invandring vi har. Jag tänker inte så enkelspårigt att jag anser att det är deras fel att det finns arbetslöshet, ekonomiska orättvisor, besparingar på sjuk- och äldrevård och så vidare. Inte heller ser jag Sverige med skygglappar och anser att samtliga invandrare bär skulden till att det finns vissa kriminella element även bland dem, precis som det gör bland oss svenskar.

Den där trista kommentaren går alltså inte hem, mer än hos de som tror att det är invandrarnas fel att det finns problem i Sverige.

Så du tror på fullaste allvar att dessa ensamkommande barn, mest pojkar, kommer att få Sverige ur balans genom att det kommer finnas ett överflöd av pojkar i framtiden? Ja jösses.

Du säger också att det är "sjukt tråkig attityd att man inte kan lyssna och försöka förstå"………den meningen bollar jag tillbaka till dig.

[ElisabethYL]
0

#147 & 148 Håller med till fullo!

Då jag har växt upp i invandrarförort och inte stött på problem p.g.a. invandringen - frågar jag #146 om det inte kan vara någon annan orsak till "Malmö-problemen"?

Alexej
0

Jag har bott i Tyskland i stadsdelar med många invandrare och jag trivdes. Många små affärer med underbar bröd och en massa frukt och grönsaker. Där fanns det liv. Älskade att sitta där på utefik och tittar på alla människor och lyssnar på alla språk.

Svenskarna gillar främande människor under semesterresor men inte hemma hos sig. Då ska det vara svenskt…

vino
0

Nu går detväl för långt tyckerjag. Förföljelse ärvad det är:

OG hängerut SD-anhängare för attde ska hoppa av.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7864361.ab

AndersE
0

På DN Debatt lyfts den myt fram som troligen fört in sd i riksdagen. En myt som de själva odlar och som de får hjälp av media att odla:

"Problemet är inte att det finns "tabun" i invandringsdebatten, utan myten om dessa tabun."

"Faktum är att sociologer och kriminologer återkommande behandlat kriminalitet bland invandrare alltsedan Britt Sveris Utlänningars brottslighet i början av 1980-talet. Brå genomför regelbundet undersökningar av "hur 'svensk och utländsk bakgrund' tillsammans med andra sociala faktorer bidrar till att förklara registrerad misstänkt brottslighet ". I massmedia frodas reportagen om problem och konflikter relaterade till etnisk segregation…"

Länk till DN Debatt

Karmatarerskanise
0

#151 Ja, det där är skrämmande. Och folk undrar varför stolarna blir tomma?

ala02
0

Varför var stolarna tomma innan detta då? Varför är inte centerns eller sossarnas stolar tomma? Palme, Lind och Federley etc..

timmelin
0

kanske det beror på att det inte ses som fult att vara sosse

men att tycka som sd anses hemskt av många

Karmatarerskanise
0

ala02; mordhoten är verklilgen inte nya! Detta är bara några i raden.

Varför tror du att det behövs så många poliser runt SD hela tiden? För att dom går säkra?

ala02
0

Sedan palmemordet är det tyvärr en verklighet vi lever i, varför ar det mer synd om SD än andra partier, det förstår inte jag.Det är synd om alla som utsätts för detta, även SD. Att SD inte fyller stolarna har inget med detta att göra. Man har helt enkelt inte kompetent folk som klarar dessa uppgifter. Då är det oansvarigt att låtsas något annat. Skulle vara mycket förvånad om de ens får ihop de 249 platser de hade efter 2006, än mindre de övriga platserna. I vår kommun som är ett av de starka fästena för SD, ser de inte ut att få ihop 6 platser som krävs. Inget annat parti har de problemen trots hot även mot dem.

Skylla på hot är bara ett patetiskt försök att släta över problemet. Det kan väl inte vara så att deras partimedlemmar är räddare och fegare än andra? Däremot har de två som satt här visat att de inte klarar arbetet, inte en motion har kommit på fyra år. Där ligger problemet, det finns inte kompetent folk nog. Gnälla är lätt, svårare att bidra med något konstruktivt.

vino
0

http://blogg.aftonbladet.se/politikerkollen/2010/09/v-kraver-att-fa-slippa-sd-av-arbetsmiljoskal

Vänstern vill inte sitta med sd. kan man få välja påsitt arbete också tack! Jag gillar inte alla på jobbet, så jag vill inte sitta ihop med dem. Tänk om alla gjorde så?

Sverige blir utskrattat.

AndersE
0

Väldigt många vänder sig kraftfullt mot sd nu. Det är allt från att von Sydow avsäger sig att ställa upp som talman, via att fackföreningar vill förbjuda aktiva sd-politiker på förtroendeposter till diskussioner mellan de andra sju riksdagspartierna om att minimera sd inflytande.

Man kan ju fundera på vad detta beror på. I princip finns ju två möjligheter:

1. SD är ett helt vanligt rumsrent parti
  2. SD är lika obehagliga som alla säger

Problemet är ju följderna av dessa…

1. Om man tror på nummer ett så måste man ju samtidigt tro att statsministern, sex andra partiledare och tusentals andra högt bildade människor med förtroende poster runt om i landet ljuger.
  2. Om man tror på nummer två sp behöver man bara tro att ett litet antal inom sd partiledning försöker föra människor bakom ljuset
blombuketten
0

#155. Inte anses vara fult att vara sosse…….nej, det anses det nog inte, bland de allra flesta. Trots det så har två från detta parti mördats. Tänk på den aspekten en aning.

Mordhot är något som många "kända" personer lever med. Det är inget som endast drabbar SD. Det mailas och det skickas brev till de olika departamenten innehållande många olika typer av hot. En del riktade mot enskilda politiker, andra riktade till hela departament. Det är faktiskt inget nytt och där är då rakt inte SD ensamma. Skillnaden är väl att de andra partiernas stolar inte står tomma, trots hot, medan SD´s stolar inte fylls.

#156. Frågan är, för att bli mer korrekt, varför finns det överhuvudtaget så mycket skydd runt våra politiker?

#157. Precis.

ala02
0

Har just tittat på Ekdahl och måste erkänna att jag inte trodde det var så allvarligt med hoten. Blev förbannad på kommunisten som var med vid bordet. De är ett större hot mot demokratin än SD. Tar tillbaka en del av det jag tidigare sagt.

KickanW
0

Jag hoppas att alla som diskuterar detta läser mitt inlägg!

Jag har länge varit en av dem som jämt och ständigt påpekat att SD inte är rasistiska (även om många individer i partiet är det) utan bara främlingsfientliga.

Nu läser jag Mänskliga Rättigheter och just nu med inriktning Rasism och Diskriminering… Och börjar ändra uppfattning.

Det finns två sorters rasism.
Rasism generellt handlar om tron att människor har genetiska olikheter som är omöjliga att förändra.

Först har vi biologisk rasism. Dvs att vi fysiskt är uppdelade i raser.
Sen har vi kulturell rasism. Dvs att vi har olika mentaliteter beroende på ras. Ett annat ord för detta är deterministisk kulturell partikularism… Fast då pratas det inte om raser, men i praktiken är det samma sak.

Hitler och NSDAP praktiserade båda sorterna, först pratades det mest om "folkgeist" (folksjäl). Det var där de flesta argumenten mot judarna kom. De var giriga och ilojala av naturen. Det är ren deterministisk kulturell partikularism.

Så, till Sverigedemokraterna. Folksjäl är ett ord de ofta använder. Det svenska måste bevaras och speciellt muslimerna är alldeles för annorlunda oss i själen för att kunna assimileras.

Hela den här artikeln handlar om att muslimer är på ett visst sätt, och aldrig kommer kunna förändras. Det ÄR deterministisk kulturell partikularism som i många samhällen haft precis samma konsekvenser som ren biologisk rasism. I tyskland på trettiotalet exempelvis, innan det blev biologisk rasism.

Om Sverigedemokraterna verkligen kan kallas för ett rasistiskt parti är inte helt klart… Men att det vore helt befängt att diskutera eller påstå stämmer inte en sekund. Det finns mycket de sagt, mycket i deras förslag och mycket i deras partiprogram som passar in i mallen för vad som är kulturell rasism och likheterna med Hitlers retorik, exempelvis det med folksjäl, är många.

Karmatarerskanise
0

Herregud!

Om man tror att det är så för alla partier, så är man verkligen långt ifrån verkligheten!Inget annat parti i Sverige är så utsatt som SD är nu, samt deras sympasitörer.

Och javisst, alla människor som syns innom politiken får säkerligen ett hot eller flera. Men det är skillnad att ständigt leva under hot.

Så snälla ni, jämför inte denna situationen med vanliga situationer.

blombuketten
0

#163. Så som du skriver nu så utsätts alltså andra politiker för "vanliga hot" medan SD utsätts för någon typ av allvarligare hot. Det är faktiskt inte sant. Ett hot är ett hot oavsett vem du är. Jag vet att det skickas mängder av olika typer av hot till politiker, allra helst partiledarna. Bland annat dödshot och/eller hot mot hela dess familj. Kom inte och säg att det skulle vara "naturliga" situationer. Jag vet också att det sitter folk vid varje departament och rensar bland hoten och även bland annan korrespondens.

Du har egentligen inte en aning om hur hotbilden ser ut för olika politiker. Du vet bara det du läser i tidningar. Just nu skrivs det om SD och de själva visar en sida utåt som om de vore mer hotade än andra. Skillnaden är nog mer så att inte de andra politikerna använder sig av samma koncept. De vet att de är hotade och de får skydd.

Karmatarerskanise
0

#164 Står kvar vid vad jag skrev. Inget att disskutera.

blombuketten
0

#165. Nej, det är ju så man lär sig att se på saker ur ett annat perspektiv. Fast du får gärna tycka synd om folket inom SD. För min del tycker jag det måste vara hemskt för vem som än må vara drabbad och det är betydligt fler än de som finns inom SD.

Det är ju alltid lika kul, att på ett debattforum, få sig serverat att det inte är något att diskutera. Knappast någon större mening då att säga något överhuvudtaget. Vill man inte diskutera är det väl kanske bättre att uttrycka sig i en blogg eller nåt.

Karmatarerskanise
0

Ångrade det jag först skrev. Orkar inte ens lägga ner tid mer.

Jag vet vad jag vet, och bryr mig inte om vad andra tror sig veta. Det är fel i vilket fall som helst!

Over and out :) Trevlig helg!

timmelin
0

stå på dig hera

kram

blombuketten
0

#167. "Jag vet vad jag vet och bryr mig inte om vad andra tror sig veta"

Intressant vinkling. Du vet alltså medan jag som ser ur ett annat perspektiv tror att jag vet. Hur vet du att jag bara tror att jag vet?

Trevlig helg till dig också Glad.

#168. Du behöver nog inte bekymra dig för Hera. Vi har diskuterat förr men har ändå den största respekt för varandra, trots att vi inte alltid har samma åsikter.

vino
0

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7892629.ab

sd fick iafnågot att säga tillom nu när talman ska väljas. och Reinfeldt skjuter överansvaret till de rödgröna.

timmelin
0

o var bara en gullig kommentar

inget att hänga upp sig på

gillar åsiktsfrihet ju :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.