Politik iFokus

Politik

Etikett: välfärdssystem
Läst 4412 ggr
vino
0

Arbetsoförmögen pga graviditet

Många fåravslag på sina sjukintyg när de har besvär av graviditeten. Det stårockså i tidningar om att om en karl skulleha samma problem, ryggont mm, så skullede bli sjukskrivna, men inte närman är gravid?

Tycker duatt man ska få varasjukskriven när manhar besvär från graviditeten? Motivera gärnaditt svar.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2163616/hoggravida-rosita-rylander-tvingas-jobba-trots-lakarintyg

asvensso
0

Absolut!

Ta en titt pa kvinnan sa ar det ganska sjalvklart att hon inte kan arbeta just nu. Vi pratar inte om en evighet utan om veckor i sammanhanget for tvillingfodslar ar ofta tidiga.

Komplikationer vid graviditeter kan vara mycket smartsamma t ex foglossning och kan aven vara livshotande for barn och mor. Sjalvklart skall vi visa respekt och medmansklighet i det allra mest naturliga av skeden i livet.

ala02
0

Det är skrämmande att försäkringskassans egna läkare bedömer utan att ens träffa människorna som drabbas. De tjänar mycket pengar på FK,s uppdrag, och skriver så de blir nöjda, annars blir det andra läkare som gör bedömningarna.

Borde gå att stifta lag om detta slöseri. Jag kan förstå om man vill komma åt fuskare, men man borde inte få besluta om sjukskrivningar utan att träffa personen som drabbas. Det händer ju också att man går emot andra läkares bedömningar som faktiskt undersökt personerna.

vino
0

hade faktiskt tur i vintras, nu vardet inte graviditet dethandlade om, men minhandläggare gick emot fk:s läkarens rekommendation attavslå min ansökan om sjukpenning! tack vare att honläste mer på min historia ochbad om bättre skrivna intyg. men jag fick vänta någramånader på beskedet, detvar jobbigt att gåutan ersättningoch inte veta om man hellerskulle få någon.

vino
0

detär hemskt att läsainsändarna till artiklarna som rör Rosita i #0 på Aftonbladets sida. detverkar vara sura gubbar (kan intekalla dem karlar precis) somstöter sig för att någon inte kanjobba pga graviditet. "det är ju ingen sjukdom". detkan bli förödande komplikationer, som havandeskapsförgiftning om maninte får vila sistatiden om det behövs.

fy sjuttonför sådan syn på kvinnor! men detgår minsann bra att avla..

Halvdansken
0

Jag har aldrig varit gravid, så jag ska tassa lite försiktigt, men det är väl ingen som tvingar henne att arbeta? Hon kan tydligen ta ut föräldrapenning (?) men i Aftonbladet säger hon att "det vill jag inte". Hennes läkare har tydligen sjukskrivit henne, och om man har de så dåligt som hon säger, så kan man väl ta semester?

Lite egenansvar har man väl också? Det är alltså ingen som tvingar henne till nånting, det handlar bara om vem som ska betala.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AndersE
0

#5 Jo, föräldrapenningen kan tas ut från 60:e dagen innan den
beräknade förlossningen. Just för "graviditetsbesvär".

Så om man har problem som är orsakade av att man är gravid så är det föräldrapenning som ska tas ut.

Den som får problem tycker naturligtvis det är orättvist. Det är så klart trevligare att kunna ha kvar alla dagarna tills efter barnet är fött.

vino
0

det ärinte semestertider nu, så man kanske intehar dagar kvar?

nu skajag inte peka finger åtdig, eftersom du inte vethur det äratt vara gravid. Flört men detär minsann ingendans på rosor.

mårman inte brapga graviditeten ochläkare skriver sjukintyg så finns det ju en anledning. man kan riskera sitteget och barnets hälsa.

om en karl spelarfotboll och blir skadad, ska denne då tasemester istället för att varasjukskriven om intyg finns? så kanju alla göra förresten! alla som gjortnågot självförvållat behöverju inte ha sjukpeng, tasemester istället!

det ärett nytt liv pågång, sticker detså i ögonen påfolk att en blivande mamma fårsjukpenning pga sina besvär? de finns mångasom mår hemsktdåligt av graviditeter,ska man slutaföda barn för attman kan bli sjuk ochmåste jobba och riskera liv föratt få ekonomi?

tror attdet mest är barnlösa kvinnor och karlar som tycker attgravida fårskylla sig själva och kan minsann jobba.

AndersE
0

#7 Semester? Föräldrapenning!

vino
0

#8 jag svarade #5!

AndersE
0

#9 Och även #5 påpekar att föräldrapenningen finns till just för detta…

vino
0

#10 så petig mankan vara!

vimes
0

Ang det här med att man ska ta ut föräldrapenning istället:

är inte det som att kräva att folk ska ta ut sina semesterdagar och kompdagar istället för att sjukskriva sig?

Föräldrapenning är till för att föräldrarna ska kunna ta hand om barnet, sjukpenning när man inte kan arbeta på grund av fysiska eller psykiska funktionshinder.

AndersE
0

#12 Svar nej. Föräldrapenning är till för bl.a. det jag nämner i #6.

Vill man ändra på det kan man ju kontakta en riksdagsman och be denne skriva en motion. Men tills dess gäller nuvarande regler.

vimes
0

Jo, du har rätt, Anders. Dock är systemet rätt märkligt. Varför ska den som har en svårare graviditet ha rätt till mindre tid med sitt barn efter det fötts?

vino
0

Ärman inte sjuk eller harfysiska krämpor blir man inte sjukskriven. då säger läkaren att manska ta ut föräldrapenning istället. i detta ochmånga andra fall så tyckte läkare att det skulle varabefogat med sjukpenning.

Inte sjuk, fysiska krämpor eller riskera hälsan = ingen sjukskrivning.

asvensso
0

Jamen da kan man ju t ex gora sa att killar som sjukskrivits pga brutna ben i skidbacken, felaktig golfsving eller klantigheter med hammare och spik far ta av sin pappaledighet/foraldrapening. For det ar faktiskt sa att de har ett val. Har de valt att klanta sig pa fritiden och bryta benen sa kan de ju inte vara lediga med sina barn sen.

vino
0

#16  håller med fullständigt. ochtänk elitidrottsmän, vilka gräddfiler får intede i vården? dågår det snabbt med vårdminsann. men sjukskrivning? neeh, despelar ju fotboll frivilligt.

AndersE
0

#14 För mig vore det märkligare med system som skräddarsyddes efter tusentals olika föräldrar. För speciella situationer finns redan ett kompletterande system - s.k. havandeskapspenning.

#16 och #17 Väldigt märkligt argument. Föräldrapenning har inte alls det syftet.

---

Vi har skapat ett välfärdssystem som torde vara ett av världens mest generösa. Det innebär att föräldrapenning kan betalas ut 480 dagar från 60 dagar innan barnets födsel och ända till barnet är 8 år.

Som förälder har man stora möjligheter att utifrån sin egen situation välja hur och när den ska betalas ut. Några väljer att arbeta fram till förlossningen, andra väljer att vara ledig en tid innan.

En del väljer att ta ut semester för att spara på f-dagar andra gör tvärtom.

vimes
0

#18: Skräddarsyning och behovsprövning är ju i grunden garanter för orättvisa enligt mig. Det jag efterfrågar är byråkratisk enkelhet och generell välfärd, inte ett stort maskineri bestående av ad hoc-lösningar som det svenska välfärdssystemet är idag. Medborgarlön, vettu.

vino
0

#18  jagavundas dem som kan jobba fram till förlossningen! i mångafall kan man inte välja det,  tyvärr är detinte alla som kan det. själv hade jagen väldigt jobbig graviditet de sista tio veckorna. havandeskapsförgiftning.

men jaghåller absolut medom att Sverigehar ett mycket förmånligt välfärdssystem!

men är manenligt läkare sjuk eller mårför dåligt för arbete, försig själv eller barnet, så blirman sjukskriven, absolut inteannars!

AndersE
0

Om man blir sjuk under tiden efter barnet fötts då man är hemma med föräldrapeng så tror jag inte man går över till sjukskrivning.

vino
0

#21  du menar om manfår influensan och sådant? jodå då sjukskriverman sig och pappan eller annan tarhand om barnet och får vård avbarn. så fungerade det förut iaf.

om manär för sjuk att klara barnetsjälv så måste mansjukskriva sig för att annan skakunna få vårdavbarn.

eller har reglernaändrats?

menom man är sjuk fast ändå klarar barnet, då sjukskriverman sig inte.

AndersE
0

#22 Fast då är väl den andre föräldern hemma enligt "VAB" dvs med tillfällig föräldrapenning. Den sjuka föräldern är fortsatt hemma med f-peng, väl?

vino
0

#23  Tror inte det. jagtror att den hemmavarande är sjukskriven, vet inte om man kanuppbära föräldrapenning samtidigt?

Någon som vet? ska kollalite på fk:s hemsida.

vino
0

Vad jag förstod så kaninte båda ta ut föräldrapenning samtidigt. det är barade första tiodagaran efter födseln som man kan vara det.

Maria
0

#24 Antingen är man väl sjukskriven eller också har man föräldrapenning.

Menar du på allvar att du tror att man kan ha båda samtidigt?

/Maria

vino
0

#26 Nej nej! är mamman sjuk såsjukskriver hon sig, och pappan ellerannan person är hemma för vård avbarn. nu vetjag inte hur du tolkade mitt inlägg..

däremot menade jagatt jag tror inte attbåda föräldrar kan ha föräldrapenning samtidigt..

Maria
0

#27 Tänkte väl detFlört

/Maria

AndersE
0

Om man blir sjuk under barnets första 240 dagar ska man sjukskriva sig och den andre föräldern tar istället ut föräldrapenning.

vino
0

#29  Okej.

Mitralis
0

#29 Tack för info. Bra att veta Glad

Mitralis
0

#0 Givetvis så ska man få vara sjukskriven när man är gravid.
Har man ont och besvär som hade lett till sjukskrivning om man inte hade varit gravid så är det ju inte konstigt att man blir sjukskriven. Det är ju onödigt att riskera mor och barns hälsa.

Kan man inte röra sig eller utföra arbetsuppgifterna på ett tillfresställande sätt så har man ingenting på arbetsplatsen att göra. Då är det bättre att ta in en vikarie som jobbar på för fullt och tar bort arbetsbelastningen som annars hade hamnat på den gravidas kollegor. En ökad arbetsbelasting som kanske gett en ökad skaderisk för kollegorna.

#14 Håller med. Har man haft bekymmer före så tar det kanske längre tid att repa sig efter och då behövs ju dom där extra föräldradagarna för att kunda "bonda" riktigt med sitt barn innan man lämnar iväg det till "dagis" (eller vad det heter nu för tiden) och låter andra uppfostra sina barn.