omogna
Är skrämmande vad omogna många politiker är i riksdagen som mobbar sd bara för att dom inte delar deras åsikt
vad ger detta för bild till människan, att det är ok att mobba för att andra är olika och tänker olika?
vad är skillnaden då mot att mobba för åsikt, religion, etnisk tillhörighet
ska inte anda partier värna om att människor är olika? och så beter dom sig hemskt mot sd
jag villkunna se folk i ansiktet när jag pratar meddem, kanske sitter med dem på utbildningar, blir utbildad av dem, så jag gillar inte burka niqab och allt vaddet heter. detär lika tristatt prata med folk som har solglasögon på sig.
och skulle detvara ok så ska skolungdomarna ocksåfå vara fullt påklädda om de vill. neddragna mössor osv.
en del kvinnor vill och kräversärskilda badtider från karlarna. jag vill krävaatt det inteska få finnas sådana krav. jag villha olika. blandade grupperska det vara!
ärdet att mobba om mantycker tvärtom mot vad endel invandrare har somkrav?
det ärbara att inse, det finns ingen demokrati. bara snack.
Det måste vara oerhört synd om er som råkar på dessa med niqab hela tiden. Varför ska just ni vara så utsatta? Jag bor i en liten kommun som tar emot 400 flyktingar varje år, inte sett en enda burk/niqab på alla de år de har kommit hit.
Samma med SD varför är alla på dem? De är ju oerhört demokratiska som till och med demonstrerar i kyrkan, det måste de ju för de är ju så utsatta. Ingen visar respekt fast de är så toleranta och demokratiska, nä bort med vad 95 % tycker så kan de springa runt i sina knätofsar och ha skolavslutningar i kyrkan. Åkesson kanske går med i kyrkan igen, eftersom han har synpunkter på den så vore det ju idé att vara med där.
Fast logiken är ju ganska bra, Jag tycker att sveriges landslag bara ska ha spelare från djurgården och spela 4 4 2, men jag är ju mobbad eftersom de envisas med göteborgare i laget fast jag inte tycker om dem. Fast det får man väl inte säga utan bli stämplad som rasist. Nej det är bättre dessa mutkolvar tar över hela sverige, gör jobb som andra skulle kunna göra som är arbetslösa, förresten de tar betalt men sen struntar i att göra dem. Jag lovar att det finns arbetslösa som skulle göra dessa för 25 000:- i månaden istället för 295 000:- till någon som ändå inte gör jobbet. Vore bättre våra gamla och sjuka fick dessa pengar så de fick bättre vård. Det måste ju vara 100 tals miljoner som försvunnit på detta sätt. Det skulle räcka till 3 500 vårdplatser i 15 år!
visstär det härligt att man fåroch kan ha olika åsikter! 
"vad är skillnaden då mot att mobba för åsikt, religion, etnisk tillhörighet"
Jag vet inte exakt vad det är för "mobbning" du pratar om. Trycker Sahlin och Reinfeldt ner Jimmie Åkessons huvud i någon av riksdagens toaletter och spolar? Eller vad?
Däremot kan jag svara på vad det är för skillnad mellan att kritisera och inom det politiska arbetet särbehandla en åsikt och att göra det samma med religiösitet och etnisk tillhörighet.
Titta på det:
vad finns det för fundamentala skillnader mellan å ena sidan en politisk åsikt och å andra sidan religionstillhörighet och etnisk tillhörighet?
vad är det för skillnad mellan att kritisera och politiskt inte vilja sammarbeta med, och att diskriminera?
Ser man sig som offer så blir väl allt mobbing till slut. Ta en titt på farstamodellen och hur man motverkar mobbing. Nu gäller det ju barn, men det gör det ju här också.
Patetiskt att göra sig själv till offer, ännu värre att sprida detta vidare om man nu inte sympatiserar eller är medlem och har som uppdrag att använda sociala medier för att trumma ut propaganda.
Har då aldrig hört ett parti klaga så mycket på hur man blir bemött, skulle vara Ian Wachtmeister då, Åkessons mentor, men de hade i alla fall ett budskap de stod för. Det finns väl ingen mer patetisk person i det politiska etablissamanget. Till och med deras expert i utrikespolitiska frågor hade inget annat att komma med än äldre, kriminalitet kontra invandrare. Inte ett ord om utrikespolitik.
http://svenskbladet.se/politik/index.php?alias=sd_utsatta_for_hatkampanj_fran_femaring.html
vimes.
konstig syn du har på mobbing
är det bara fysiskt.?
du har alddrig hört talas om nedlåtande miner, utfrysning mm?
Timmelin: Jo givetvis. Jag gav ett exempel. Men okej, så problemet du tar upp här är alltså att Anders Borg räcker ut tungan och pekar elakt på Jimmie Åkesson när han inträder i riksdagen?
jag har inte sett detta
det jag tänker på är att folk flyttar sig i caféet när dom kommer, att folk säger att dom drabbats av arbetsmiljöproblem när dom ska kopiera vid samma kopieringmaskin
detta är mental mobbing
enligt mitt sätt att se på saker.
vuxenmobbing är skrämmande och ska inte drabba någon
jag hade inte gillat om läget hade varit omvänt, alltså att alla hade frusit ut moderater, kommunister mm. det är samma elände.
eller är det bara jag som tycker att detta är fel`?
Om man har såpass "avvikande" åsikter som väcker så starka känslor hos människor som SD så kanske man ska vara så mogen att man kan "ta" dessa reaktioner.
Lite får man väl tåla
/Maria
tycker du?
var du en sådan som mobbade andra i skolan, bara för att dom inte tyckte som du?
#9 Ett konstigtuttalande av någon som sägersig vara kristen tycker jag.
Att tycka attman får tåla mobbing pga avvikandeåsikter.
Jag tycker att jesus är renasagor och kaninte förstå att folklever efter bibeln, men intefasen tycker jag att detär ok att frysa ut dem?
Jag tyckeratt de som omskärsina barn gör hemskasaker, men fryser ut dem? Nej.
Man blir ju mörkrädd.
Eftersom jag anser att SD har en partipolitik som är "mobbande" i sig så tycker jag att det är dessa människor som står för "mobbandet" om man nu ska använda detta ordet så felaktigt.
Och ja, jag tycker att man ska stå för sina åsikter och förstå att folk reagerar.
Det blir en aning patetiskt när SD och folk i allmänhet pratar om mobbing i detta sammanhang.
/Maria
Redigerat inlägg, Medarbetare.
jag trodde att kristna personer skulle vara snälla mot alla människor oavsett hur dom var
visst är det skrämmande när folk tycker att mobbing är ok
#11 Som Kristen tycker jag det är fullkomligt självklart att ta avstånd från åsikter som SD uttrycker.
Jag tycker fortfarande inte att detta är mobbing.
Ordet missbrukas, liksom orden diskriminering och kränkning också.
/Maria
#12 Du tyckeralltså att det är ok med utfrysning.
Mobbande är utfrysning blandannat, sådet ordet är inte felaktigt.
Patetisktär när manförsöker bortförklara allt medatt det är sd:s felallting. Man harett eget ansvar att uppförasig.
Dethade varit lika illa omnågon fryserut någon på jobbetför dennes åsikter. jag kännerde som villha sämre sjukförsäkring,ska jag frysa ut denne? Nej, sågör man inte,det ärbarnfasoner.
inte undrapå att många barntycker att det är ok attmobba psykiskt när delär sig det hemma, attom de inte tyckersom vi, prata inte, hejainte, osv.
Varför pratar SD om mobbing? Det är ingen mobbing utan självklart behandling. Tycker pedofiler också att de bli mobbade?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Pedofiler harutfört ett brott, ettavskyvärt sådant. Om deblir mobbade, detvet jaginte. men folkkan ju bli rädda för attha sina barni närheten av dem, dekan ju råka illa ut.
Att jämföra pedofiler med SD är väl kanskeatt gå för långt.
På många arbetsplatserpågår mobbing. folk harolika åsikter, detär inte ok attmobbas överhuvudtaget. sen spelardet ingen roll vilka det är, privatpersoner eller politiker. det gerfel signaler till våra ungdomar med.
Tycker det är konstigt att uttala sig om mobbing innan man har fakta. När ett mobbingärende kommer upp så är det viktigt att direkt ta reda på fakta.
jag har inte sett detta
det jag tänker på är att folk flyttar sig i caféet när dom kommer, att folk säger att dom drabbats av arbetsmiljöproblem när dom ska kopiera vid samma kopieringmaskin.
Här antar jag att du menar inlägg #7. Du bemöter inlägget med att du inte sett det den säger, som jag tror bara var ett påhittat exempel. Men själv skriver du något annat påhittat som inte hänt.
I ett sånt fall så skulle jag då lägga ner ärendet. Det är inte helt ovanligt att använda "jag blir mobbad" som taktik av olika orsaker. Nu jobbar jag med skola så jag är insatt i problemet och har råkat ut för mobbning. Det är många elever som inte kan jobba med vissa andra elever. Det låter jättebra att alla ska hjälpa alla, men tyvärr ser det fortfarande ut att vara en utopi. Alla har rätt till utbildning men utan att särskiljas eller diskrimineras, blir alltså omöjligt att dra nån sorts gräns. Skolorna håller också hårt i resurser (pengar) så special lösningar för alla som känner sig kränkta går inte att genomföra.
Den nya skolplanen gy11 ger inte heller något utrymme, visserligen skulle lärare och rektorer få fysiskt ta tag i personer som bråkar, men jag skulle vilja se vår svensklärare ta tag i en två meters illbatting hög på adrenalin. Mobbing är vi skyldiga att motverka, vi är också skyldiga att ta reda på fakta innan vi agerar. Naturligtvis blir det en evighets väntan för den mobbade, men rent praktiskt vet jag inte hur man ska undvika det.
#17 Det är ju just det som är med SD också, folk är RÄDDA för dem och deras åsikter. Så varför skulle det vara mobbing mot dem men inte mot andra i samhället som folk stöter bort?
Såg dessutom en lista (minns inte var) på att många i patiet är dömda, alltså begått brott.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#19 rädda för deras åsikter,men dehar inte gjort någon något? såatt jämföra med grovabrottslingar är iaf förmig otänkbart.
har man begåttbrott så har man oftastockså fått sona fördem. är det grovabrott så är detmindre bra omman är politiker eller chefnågonstans.
jag ärrädd för många troendes åsikter. dekan vara riktigt skrämmande. och medtroende menar jag att det finns något ialla religionersom är människoförnedrande.
när folk agerar utan att tänka efter själva och bara går efter och tror att allt som skrivs tex av media är sant så blir det skrämmande
när folk tycker att det är ok att vissa åsikter är fel och det anses att det är rätt att mobba så är det skrämmande.
vi sunda människor tycker ju att det är fel när fotbollshuliganer slår ner folk i andra lag, bara för att dom inte kan acceptera att människor håller på ett motståndslag.
mobbing är fel både psykiskt, fysiskt, socialt och sexuellt
hoppas att den kloka människan förstår detta
#0 Jag tror det förekommer mycket mobbing O mobbingaktigheter inom all politik faktiskt. Inte BARA mot sd o sd-röstare. och det finns nog även sd:are som håller på. TYVÄRR! Och tyvärr så ja man måste nog va lite beredd på att träffa på det om man ger sig in i politiken.
#16 Va? Är ett visst beteende ingen mobbing utan självklar behandling om det är mot pedofioler och sd:are , fast mot andra personer kan det få räknas som mobbing ? Menar du så ?
#8 det jag tänker på är att folk flyttar sig i caféet när dom kommer, att folk säger att dom drabbats av arbetsmiljöproblem när dom ska kopiera vid samma kopieringmaskin Ja som sagt jag tycker det är hemskt att det ska va sådär! Att folk ska måsta demonstrera sådär kraftigt att dom inte tycker lika som "den där personen", det är som att man är för osäker för att bara stå för o tro på sin åsikt som den är. (?)
Det är typiskt för Sd att skrika mobbing när man kritiserar de. När de står precis som pedofiler för olagliga eller odemokratiska idéer och handlingar har jag rätt att kritisera de utan att de blir mobbade för det!
#24 Kritik är ensak, att uttrycka sigi ord,våld ochutfrysning en annan. Jag tyckeratt detär hemskt att jämföra sdpolitiker med pedofiler.
Jag tyckeratt du harodemokratiska ***Redigerat*** idéer själv faktiskt.
Idéer och tankarfår manha, men intesätta dem i verket.
Hur vill du att människor ska vara mot dig, oavsett dina egna åsikter? Är det rätt att jag är elak mot dig för att du inte tycker som jg?
mitt svar är : nej
men vad tycker du själv
Lustigt att mina inläggblir redigerade och inte andras… Vilka olagliga ideer har sd? att jag skrevsom jag skrev som togsbortberodde på trådar jag läst ochdär gar detlänkats till listor sominte är lagliga att sprida.
#22 Det är väl ingen som har sagt motsatsen i denna tråden.
Det är ju vad man lägger in i orden det handlar om.
/Maria
hoppas att allas åsikter är lika mycket värda, att man inte tar bort bara för att man tycker på ett annorlunda sätt
#29 Det finns Skrivregler och det är dessa som gäller.
/Maria
gott, men varför har en av ovanstående då regagerat att han/hon får sina ord redigerade.
utan att han eller hon skrivit något galet?
#31 Tycker du något är felaktigt borttaget får du gärna PM:a sajtvärden eller mig.
/Maria
ok tack
Det ärväl inte så konstigt egentligen, mångahar olagliga idéer (funderingar), men att sätta demi verk är en annan sak.
hurmånga tycker inteatt det ärrättåt sd:are att de får stryk? detär olagliga tankar. detär olagligt att slåandra.
vad det detta som togs bort?????
varför det
ser inget fel i detta
#35 Tack och lov så kan vi inte straffas för våra tankar
hur olagliga de än må vara
/Maria
#37 håller med!
#37 Ja, tänk vad hemskt Sverige skulle vara då.. 
Rena inbördeskriget. 
Hets mot folkgrupp är ju ett brott… och SD står verkligen och balanserar på gränsen där kan jag tycka.
Att en rätt stor del av Sveriges befolkning verkar vara av den starka åsikten att rasistiska värderingar inte är lika okej som andra värderingar, kan man ju ta som mobbing likaväl som en reaktion MOT mobbing om man vill. Om man bortser från att det är att använda begreppet i helt fel kontext (mobbing betyder systematiska trakasserier INOM en social grupp), så har väl hela mobbinggrejen med makt att göra. Och att opponera sig mot agendan hos en grupp som har makt att påverka gemene mans vardag - är mera som att klassen gemensamt och spontant skulle göra uppror nästa gång lille Pelle blev öppet hånad av läraren för att han råkar ha alkoholiserade föräldrar.
#41 Ja, detär ju enfritt att tycka vadman vill, och detär bra,
Att haåsikter är ok, men sen hurde yttrar sig, detär en annansak.
Det är omoget att kalla kritik för mobbing.
ala02 Håller med!
#43 om detär omoget vet jaginte. Detberor faktiskt heltpå hur kritikenförs fram.
#41 Nä även ifall man visste att det var så att sd var elaka rasister som hatade utlänningar, vilket jag inte vet, så tycker jag inte att det är okej att mobba dom eller va på ett mobbing-aktigt sätt mot dom. och jag tror sånt bara gör saker värre, inte bättre. jag tycker inte heller det är okej att mobba en mobbare för att försöka stoppa mobbing.
Kritik är bra, men jag håller med #45… det beror på hur kritiken förs fram.
nä förhoppningsvis är vi vuxna människor och då borde det finnas andra metoder att lösa konflikter än håning, mobbing mm
hur ser det ut för dom små barnen i samhället, då blir det ju diktatur om man inte får ha en åsiktsfrihet
är det ok att slå fysiskt någon bara för att han har en åsikt? svar nej
men verkar som flera här tycker att det är ok, för vad är skillnaden mellan psykiskt och fysisk mobbing
vilket gör ondast?
jag tror personligen att en psykisk mobbing förstör självkänsla för livet
nu har jag bestämt mig för att sluta tänka negativt, det är det så många som gör utan nu tar jag hand om mig själv
och genom det kommer jag att tycka att allt är underbart, slutar att irritera mig på människor som bara är jobbiga
kanon
ha det gott oavsett vad ni tycker och tänker
livet är undebart
det gäller bara att själv bestämma sig för att göra det
kram
Verkar mest som att folk i denna tråden inte ser mobbing på samma sätt.
Alla skriker inte mobbing så fort någon tycker annorlunda eller säger emot.
Därför finner jag denna disskussion helt meningslös.
#43 :)
men ni som anser att SD mobbas… hur menar ni då? exakt vad har dom blivit utsatta för, och av vilka, som ni tycker är mobbing?
#50 om detstämmer att folk vägrar attsitta bredvid dem, fryser utgenom att inte hälsa, samtala eller ignorera demtotalt, det kan jag personligen kalla förmobbing. Och det skulle varasamma sak även omdet hände någotannat parti/medlemmar eller privatpersoner.
Detär en hemsk känsla attbli utanför, utfrusenav "kamrater". attfå sitta själv i matsalen, ingen villsitta his dig pga attdu ser annorlinda ut, ellerhar andra åsikter.
Men jagsäger inte att detÄR mobbing, det ärbara hur jagser pådet.
#51 …. om det stämde att detta skedde INOM partiet, alltså att vissa av medlemmarna blev utfrysta av resten etc, ja, då kan jag hålla med om att det vore mobbing. Utfrysning inom en social grupp, alltså.
Att människor som inte tillhör personernas ifråga sociala grupp, alltså random demonstranter med diametralt olika åsikter, representanter från andra partier som har till (livs)uppgift att försöka försvara just sina politiska ståndpunkter, eller personer från grupper eller med sympati för grupper som skulle lida mycket ont om SD's politik var den som fick råda, etc etc, tydligt markerar avstånd och ogillande mot de som är representanter för den politiken, är något helt annat… möjligen lite dåligt hyfs och en (ganska ineffektiv) strategi att ta ifrån dom lite makt genom att använda sig av härskartekniker. Inte för att inte SD själva har använt sig av liknande metoder för att tillskansa sig makt då, oh the irony… (tänker framför allt på deras reklamfilm!)
Men, en twist då, inte helt allvarlig så läs det inte med dom riktigt seriösa glasögonen
- kan det vara att SD's nationalistiska värderingar, där dom vill göra gällande att alla svenskar är en och samma homogena klump människor (och alla "utifrån" såklart då en alldeles annorlunda, och rätt så läskig, men likaså homogen klump), kan det vara så att just det synsättet gör att dom känner sig lika "mobbade" av vilka svenskar som helst, som en annan skulle göra om det var ens gamla lågstadieklass? funderar…. 
o sista saken bara.
blev nyfiken på vad du anser om detta
när jag läser vad du har skrivit så handlar mobbing bara om det händer inom den egna gruppen
är inte detta mobbing
en datanörd blir mobbad av coola gänget på skolan
en invandrare blir mobbad av vita
en kvinna blir mobbad av killar
hm, fast nu använder du ju begreppet bli mobbad så då måste jag först fråga dig vad du menar när du säger mobbad. menar du trakasserad?
är int det samma sak?

#53:
Bra poäng! Jag antar att det beror på vad man kallar för grupp. Likaså borde det också bero på hur man behandlar andra människor i liknande situationer.
En datanörd blir mobbad av coola gänget på skolan.
De är ju en social grupp: elever på samma skola. Om coola gänget inte mobbar de andra eleverna som inte tillhör coola gänget - då blir det ju en sorts mobbning.
en invandrare blir mobbad av vita
Här blir det knepigare… Den sociala gruppen kanske blir människor i en viss stad eller på en viss arbetsplats eller nåt. (Löjligt långsökt visserligen…) Och om de vita inte trakasserar andra människor än invandrare i staden - då blir det mobbning. (Eller inte..?)
När det gäller SD så får man väl anta att en politiker tillhör gruppen politiker. Om de utfrysande politikerna inte behandar andra politiker utanför sitt eget parti likadant så kan man väl klassa det som mobbning?
Inte vet jag, men det låter väl logiskt? (Inte det där om invandrare då, kanske.)
"Every point of view is a view from a point."
Search Trackasera, mobba, köra härskarteknik på…. (jag tänker direkt att det måste ju va samma sak?!? Men hur som helst..) är nåt av det bättre än det andra? Allt det hamnar i samma soptunna tycker jag.
#56 Alla som bor på planeten jorden borde ju isåfall också kunna kallas för en grupp ?!?
#55 nej, det är ju inte det! trakasserier, förtal, diskriminering, systematisk utfrysning, etc, är delar av vad som kan utgöra mobbing. men mobbing som begrepp är mycket mer komplext än så.
med social grupp, i den här kontexten, menar man dom människor som du är tvungen att ha omkring dig och interagera med och är beroende av i ett visst sammanhang i din vardag. alltså inte anonyma människor som du inte har en relation till.
alltså. datanörden blir trakasserad av coola gänget; ja, en skola är ju ett skolexempel (ha ha, no pun intended) på en definierad, avgränsad, social grupp. så om det inte råkar vara en engångsföreteelse utan något som sker systematiskt, så skulle det sannolikt utan tvekan klassas som mobbing.
en invandrare blir trakasserad av vita; vilka, och hur då? samma invandrare som alltid blir dissad av samma grupp infödingar, i tex ett specifikt bostadsområde? ja skulle kanske kunna klassas som mobbing. en random mörkhyad snubbe som blir illa behandlad av ett gäng blekanskikten på nattbussen just med anledning av sin härkomst? inte mobbing, nej, men sannolikt hets mot folkgrupp eller hatbrott. inte bättre precis men annorlunda. brukar också ge annorlunda skador på psyket..
en kvinna blir trakasserad av killar? återigen, vem, hur, på vilket sätt, i vilket sammanhang? en person kan bli mobbad för precis vad som helst, alla ursäkter duger. det brukar bygga på att den som blir utsedd till offer är lite annorlunda på något sätt, har glasögon eller är lite kortare än genomsnittet eller faktiskt precis vad som helst, inte nödvändigtvis ens någonting som är sant. så visst kan man tänka sig en grupp män systematiskt trakassera den enda kvinnan i sällskapet med ursäkten att hon är just kvinna. men det skulle inte vara varken mer eller mindre mobbing om hon vore en man hon med! däremot är systematisk mobbing mot kvinnor vanligt på tex företagstoppar, där det finns en stark hierarkisk (patriarkisk) struktur.
skillnaden på ovanstående fall och SD-folket, eller den tydligaste iaf, är ju att i fallet politiker så är ju positionen gentemot dom andra partiernas representanter någonting självvalt och, just, politiskt. man är där som representant för just en samling uttalade åsikter, värderingar, och agendor. och i det sammanhanget får man faktiskt stå ut med att om dom värderingarna inte bara går stick i stäv med, utan till och med totalt motsätter sig dom grundläggande principerna i de politiska agendor som försvaras av andra politiker, att dom andra markerar avstånd. hör väl, markerar avstånd. det är skillnad på att vägra sitta bredvid och att dra undan stolen för, if you follow me.. 
tänk det här exemplet då: en av dom coola killarna i skolan har under festen i helgen brutalt våldtagit en tjej som går i parallellklassen. på måndagen när det blir känt så vägrar alla att sitta bredvid honom i matsalen, och fäller spydiga kommentarer när han går förbi i korridorerna (skulle ju knappast hända, eftersom vi lever i ett samhälle där nästan alltid offret är den som får bära skammen, men ponera att.). är det mobbing, enligt dig?
oj, vad långt det blev..
sorry! men har lite svårt att stoppa när jag kommer igång.. 

#57:
Alla som bor på planeten jorden borde ju isåfall också kunna kallas för en grupp ?!?
He, he, hrm… Det har du rätt i.
#58:
med social grupp, i den här kontexten, menar man dom människor som du är tvungen att ha omkring dig och interagera med och är beroende av i ett visst sammanhang i din vardag. alltså inte anonyma människor som du inte har en relation till.
Nu blev det plötsligt lite tydligare.
Men det där med våldtäkten.. Att ha politiska åsikter (yttrandefrihet) är nog inte riktigt detsamma som att begå ett fruktansvärt våldsbrott. Hur vore det med exemplet att coola killen istället för att våldta en tjej går omkring och hyser åsikten att tjejer som är lättklädda får skylla sig själva om de blir våldtagna? Är det då okej att vägra sitta bredvid honom i matsalen? (Om han alltså inte vrålar ut det i tjejers ansikten utan mer talar lugnt om det vid tillfälle.)
Visserligen vill SD stifta lagar om sina åsikter - och då blir det plötsligt ett hot mot människor och inte bara en personlig åsikt.
Fast jag tycker det stämmer… vi på jorden är en grupp och det är bra om vi kommar överrens så bra vi kan. Vi som bor i sverige är också en grupp och det är bra om vi kommer överens så bra vi kan… Och ännu mindre grupper är det likadant med
…fast viktigare är det nog i mindre grupper . men det betyder inte att det är oviktigt i större grupper. Man gör väl ändå så gott man kan ändå . ?
Nu ska jag inte säga något mer om det här.
jag var ironisk
jag tycker att när datanörden mobbas, ja då är det mobbing
när tjejen mobbas av killar, ja då är det mobbing
när invandraren mobbas av vita, ja då är det mobbing
när sd mobbas av v, ja då är det mobbing
#57 ja visst hamnar allt i samma soptunna, så tillvida att det är skräp alltihopa! men nej, inte samma skräp… 
#60 drog till med våldtäkten för att ta ett väldigt extremt exempel. men jag tycker faktiskt att man kan få vägra sitta bredvid vem som helst om man vill (även om det kan vara bra fjantigt att hålla på på det viset). det är inte alltid det är möjligt eller värt insatsen att "ta en diskussion", särskilt om motparten kanske använder sig av argument som typ står i expressen och som inte har någon verklighetsförankring alls, inte är mottaglig för fakta och reagerar på varje argument med att försvara sin position ännu lite hårdare… då är ju oftast försök till dialog inget annat än bortkastad tid och energi. jag är inte den som ger upp i första taget men ibland så känns det bara så meningslöst så det verkar vettigast att bara gå därifrån..
Poängen är att det är en oerhörd skillnad när en individ till en annan uttrycker vad dom tycker om dennes handlingar eller åsikter eller så, och en helt annan när det inom en grupphierarki uppstår systematiskt förtryck av den enskilda från massan utan direkt anledning annat än förtrycket självt. och jag hävdar att om dina åsikter och värderingar är den enda anledningen till att du vistas i ett visst sammanhang, så är det inte mobbing när andra i samma sammanhang som vistas där pga SINA åsikter och värderingar, markerar att dom tar avstånd från dina. och som internettan påpekade, vill man dessutom stifta lagar på sina åsikter så spetsar det ju till saken en hel del…
sen kan man ju fundera över om det någonsin i historien har funnits en grupp som inte har blivit STARKARE och mer sammansvetsade av att utpekas av omgivningen som fel, dåliga och onda. så som taktik för att avvärja hotet räknat så är utfrysning riktigt kasst när det gäller en grupp (till skillnad från om det är ett ensamt offer). så dumt är det i vilket fall som helst.. 
#63 ja, visst. om det är mobbing så är det ju mobbing. logik 101! 
Okej search#58 #64 ..då kanske jag håller med dig om vissa saker ändå. (Jag sa såhär i #61 att alla på jorden är en stor grupp osv. men..) tex att det kallas för "mobbing" då det är i mindre grupper som tex inom skolan, inom arbetet, i ett litet sammhälle, och systematiskt. Medan mellan länder kallar man det kanske krig eller nåt,(inte precis för mobbing kallar men det då) , och om någon blir våldtagen en gång av en främlig kallas det inte "mobbing" utan "våldtäckt" . om man blir slagen en gång kallas det "misshandel". Ja. Men "skräp" är det ändå allt sånt där somsagt! (Vem personen än är som blir utsatt!)
Och det här håller jag med om… #64 : sen kan man ju fundera över om det någonsin i historien har funnits en grupp som inte har blivit STARKARE och mer sammansvetsade av att utpekas av omgivningen som fel, dåliga och onda. så som taktik för att avvärja hotet räknat så är utfrysning riktigt kasst när det gäller en grupp (till skillnad från om det är ett ensamt offer). så dumt är det i vilket fall som helst..
Fast det där sista.. till skillnad från om det är ett ensamt offer ..kan inte va helt sant för kolla på tex Big brother där om någon blev illa behandlad av dom andra tex Carolina Gynning, dom som gjorde det förlorade röster på det. Så där har det hänt flera gånger tycker jag det verkar som. i olika tv program där man röstar ut.
NU ska jag nog inte säga mer om det här!

#64:
Jag är fortfarande lite kluven till det där med att inte sitta bredvid en SD-politiker. Själv skulle jag nog inte klara av att ignorera människan bakom. Är personen trevlig till sättet så blir jag trevlig också, på nåt sätt.
Sen tänker jag ett steg till. Inte hade jag velat sitta bredvid Hitler hur trevlig han än hade varit mot mig. (För att ta ett tydligt exempel) Om man avskyr en persons åsikter och handlingar mycket - då kanske man ändå klarar av att markera sitt avståndstagande.
Men jag vet inte riktigt fortfarande… Svårt.
ja, alltså jag är också kluven till det. tycker bara inte att det ska jämföras med mobbing. :)
Franko - Big Brother är något jag har noll koll på så förstod inte liknelsen… sorry…