Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 5507 ggr
vino
0

Åkesson får inte gå på Nobelfesten

Alla partiledare har alltid blivitinbjudna till detta jippo.

Ohly är injuden.Har hande rätta värderingarna?

Reinfeldt. Har hande rätta värderingarna?

Nej, Åkesson, varglad för att du slipperdetta spektakel. Detta kostaross skattebetalare alldelesför mycket.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8027659.ab

Det harskrivits otroligt mångainlägg angående denna artikel.

Och SDfår fler och fleranhängare..

timmelin
0

herregud säger jag bara

tack vino för en intressant artikel Glad,

hoppas nu inte att oley går, han borde väl med sitt synsätt vara emot sådana fester.

AndersE
0

#0 Vad menar du med dina frågor om andra politikers värderingar?

Nobelstiftelsen har rätt att bjuda in vilka gäster de vill. Samtidigt är de naturligtvis bundna av Nobels testamente. En av de viktigaste punkterna i detta är tydligen att pristagare ska bedömas efter sin prestation - abslout inte efter sin nationalitet.

Denna värdering som Nobel gav uttryck för är ju i total motsägelse till det Åkesson och hans parti företräder där människor och deras behov av hjälp bedöms utifrån var de råkar vara födda eller t.o.m vart deras morfar var född.

Det vore ju mycket märkligt om partiledaren för ett sådant parti bjöds in som gäst på Nobelmiddagen.

Det börjar bli tröttsamt att de som röstat på SD vägrar acceptera att de lagt sin röst på ett extremistiskt parti och att detta får konsekvenser. Det är dags för sd-väljarna att bli vuxna och acceptera sitt val.

vino
1

#2  Ohly harju kommunistiska värderingar. Och jaganser att Reinfeldt haren delomänskliga värderingar ang sjukamänniskor.

Jag harinte röstat på SD,men jagtycker att det är sandlådenivå ändå.

timmelin
0

va kul att se vad som stod i kommentarerna runt artiklen.

ala02
0

Det är ju inte alla som får gå på SD konferenser heller, men de är väl bevisat extrema nu.

http://www.expo.se/2010/48_3459.html

timmelin
0

är bara kul at se vilka personer som fått nobel pris och vilka som varit nominerade.

tala om en kluvenhet

Halvdansken
1

"En av de viktigaste punkterna i detta är tydligen att pristagare ska bedömas efter sin prestation - abslout inte efter sin nationalitet."

Nu är ju inte JÅ nominerad för ett pris, och jag vet inte om det står i Nobels testamente att deltagarna i festen ska ha speciella politiska åsikter, så vad det har med saken att göra begriper inte jag - och som sagt, ska Ohly bli bjuden? Ska sossarna bli bjudna? Det var en socialdemokrat som nominerade Hitler till fredspriset en gång. Arafat fick fredspriset -94.

Och om allt det här tjafset med att Nobelstiftelsen är en privat organisation och därför kan bjuda vem de vill, skulle vara gällande, så skulle krogarna kunna välja att inte släppa in vänsterpartister, muslimer eller rödhåriga med hänvisning till att de är privata firmor. Men då blir det ett jäkla liv.

Politisk korrekthet som spelar SD rakt i händerna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AndersE
0

#3 Kan du peka på var i Nobels testamente det står att man inte får ha kommunistiska värderingar eller var det står något som gör Reinfeldt olämplig.

Det är inte dina åsikter som avgör gästlistan. Det är Nobels.

#7 Du har nog missuppfattat. Nobelfesten är ingen restaurang. Det är en privat middag.

---

Den här synen att man måste låtsas som om Sverigedemokraterna är ett helt vanligt parti för att inte "spela dem i händerna" är ju löjligt. SD är och tycks förbli ett extremistiskt parti med sällsynt obehaglig människosyn. Då ska de naturligtvis behandlas därefter.

Det hjälper ju inte att de som röstat på partiet önskar att de röstat på ett vanligt parti. De blir inte mindre extremistiska för det.

Om man nu vill sympatisera med ett extremistiskt parti så får man faktiskt stå för det och inte kräva att alla andra också ska stoppa huvudet i sanden.

vino
1

#8  Nej, detkan jag för detär mina högst personligaåsikter! Flört

Jösses,nej, inte kanjag påverka gästlistan, vem harsagt det?? Men åsikterfår jag faktisktha, precis som alla andra.

AndersE
0

#9 Om vi diskuterar varför Åkesson inte är bjuden så är det faktiskt Nobelstiftelsens tolkning av Nobels testamente som är intressant.

Visst har jag rätt att skriva att jag inte tycker att Daniel borde bjudas in, men det tillför ju inte diskussionen något alls.

Maria
0

Jag håller nog med Anders i denna frågan.

(förövrigt är jag ganska förvånad att det tog såpass lång tid innan det blev en tråd här på politik om detta)Flört

Jag tycker stiftelsen gör helt rätt. Man bjuder vem man vill, man har en förklaring och med tanke på hur SD agerade i kyrkan i Stockholm med prominenta personer närvarande så kanske man har tagit sig en funderareGlad

/Maria

AndersE
1

#11 Jo, där är ju yterligare ett argument. På en Nobelmiddag förväntas ju en viss hyfs och respekt som sd visat att de inte klarar av.

timmelin
2

brukar du inte hålla med anders bumbleboo?

är inte en restaurang privatägd också?

har jag rätt att neka en invandrare jobb på min privata firma?

har jag rätt att bara ta in mörkhåriga människor på min frisörsalong?

nej, och det vill jag inte heller

nobel borde tänka likadant.

vino
1

#10 Jag tyckernog att jag kanplita ner mina personliga åsikter idenna tråd. Och passar det inte såkan man ju ignorera dem. Ochmig veterligen såär du inte längresajtvärd så du behöverinte bakåtmoderera…

Maria
0

#13 Hade du varit med lite längre här på politik så kan både jag och Anders skriva under att jag faktsiskt ganska sällan hållit med Skrattande

Förövrigt är det en helt ovidkommande kommentar du skriver.

Vem bryr sig om vem som håller med vem?

/Maria

Karmatarerskanise
0

#13 En restaurang kan vara pviat ägd ja, men Nobelmiddagen är en privat middag, en annan sak.

AndersE
0

#13 En restaurang är öppen för vem som helst att besöka. Nekar du någon inträde av fel skäl kan det vara diskriminering.

Om jag däremot ska ha en middag hemma har jag rätt att bjuda vem jag vill. Du kan inte säga att jag diskriminerar dig för att jag väljer att inte bjuda in mig.

Självfalletv kan jag, du eller Åkesson inte kräva att bli inbjuden till Nobelfesten.

Halvdansken
1

Nu är väl alla inte inbjudna "privat". Ute på lite tunn is här, men det lottas väl ut biljetter bland studenterna, och det finns även betalande gäster där (dvs alla som inte sitter längs huvudbordet). Kollas deras politiska åsikter också upp?

Jag har svårt att se detta som en helt och hållet privat middag.

AndersE
0

#18 Ja, det lottas ut biljetter bland studenter.

Jag ser det inte som konstigt att man inte nagelfar dessa studenters politiska syn, men samtidigt bryr sig om till vilka man skickat sina inbjudningar.

Att det skulle finnas betalande gäster har jag inte hört. Källa för den uppgiften?

Halvdansken
0

Jag skrev att jag var på tunn is, men jag ska kolla upp det. Alla de där som sitter runtomkring.

Halvdansken
1

Det jag kan hitta är följande "Priset för Nobelfesten är fastställt till 1800 kr per person, det vill säga 3600 kr per parbiljett. I detta ingår förrätt, varmrätt, dessert, vin samt kaffe och avec."

Tydligen så lottas alla biljetter till studenterna ut via Nobellotteriet, och lotterna kostar 50 kr stycket.

Privat middag….njää.

Mer info

**"Vill du bli inbjuden?
**Det är i princip omöjligt. 200 platser är vikta för studenter, de övriga platserna av de totalt 1300 är reserverade för betydelsefulla personer, sponsorer av Nobelstiftelsen. medlemmar i Nobelstiftelsen och de runt arrangemanget. Kungafamiljen är givetvis given denna kväll. Övriga göre sig icke besvär! Oavsett önskan om 50-årspresent eller annan stor dag. 

Studenter kan fylla i en ansökningsblankett och skicka in 50 kr. Det kan löna sig, du kan bli en av de utvalda 200 framtida forskarna.

**Pristagarna inbjuds med sin släkt
**Det brukar innebära att ca 150 av gästerna kommer från de närmaste runt pristagarna."

Karmatarerskanise
0

Intressant :)

AndersE
0

21 Vad i detta gör att det inte är en privat fest. Det kvittar hur mycket pengar jag vill betala så får jag ingen plats vid bordet.

Halvdansken
1

Jag ville bara visa att det finns betalande gäster på festen.

Sen tycker jag inte att man kan räkna det som en privat middag. TV är där, journalister är där, det rapporteras om det i hela världen. Det försigår i Stockholms stadshus, det finns poliser runtomkring osv. Alltså kostar det skattebetalarna pengar. Men de 300.000 som röstade på SD har fått reda på att de har fel åsikter för denna fest.

Men jag fattar vad du menar, Anders, jag ägnar mig åt hårklyveri, erkännes. Skrattande

Karmatarerskanise
0

#24 OM jag har en nyårsfets hemma och bjuder många, kan jag tänka mig ta emot en summa från varje inbjuden för att ha råd med fin mat. Är min fest inte privat då?

AndersE
0

#24 Det är fortfarande ingen restaurang som tar emot bokningar. Det är en stiftelse som bjuder in gäster och som försöker genomföra sitt uppdrag i enlighet med det som fastlagts i ett testamente.

Självklart ska de inte skicka en inbjudan till en person som företräder värderingar som står i kontrast till testamentets intentioner.

SD är ett parti med ytterst avvikande, extremistisk politik. Det får konsekvenser. Konstigare än så är det inte.

Du skrev ovan att en socialdemokrat nominerat Hitler till fredspriset. Om detta är sant så är det en sak. Om han hade fått Nobelpriset hade det varit ett grovt brott mot Nobels vilja. Sen bryr jag mig inte ett dugg om att det fanns många som röstade på Hitler i Tyskland.

ala02
0

Det är Norge som delar ut fredspriset, det är en helt annan fest än den svenska. Jag vet en stiftelse som bara delar ut stipendier till de som är födda i en viss kommun. Även om det kan tänkas orättvist så går det inte att ändra efter behag. Samma är det med nobelstiftelsen, de har sina statuter att följa,oavsett vad vi tycker om det.

Halvdansken
1

Jag tycer det är fel i alla fall. Om Ohly har rätt åsikter, så borde JÅ också kunna passa in. Jag anser inte att SD är ett extremparti. Vilket ju inte betyder ett skit eftersom jag inte sitter i Nobelstyrelsen.

Men var i Nobels testamente står det att vissa politiska åsikter inte får gå på festen. Det där med nationalitet gäller pristagarna.

Fredspriset delas ut i Norge, men det är fortfarande ett Nobelpris. Så jag förmodar att samma regler gäller där. Undrar om Siv Jensen blir bjuden förresten?

ala02
0

Men snälla nån, vad har testamentet för betydelse? Det är stiftelsens statuter, och om de som sköter stiftelsen anser att det strider emot det varför ska vi här då ifrågasätta det? Nobel var noga med att skilja på norska och svenska stiftelsen, då kan ju inte vi anse att han gjorde fel, även om vi var en union vid tillfället.

Läs länken i inlägg #5 och är inte det extremism så vet inte jag, till och med det mest högervridna franska partiet var inte välkommet. Ni som anser att SD är mobbade, det är väl kanske annorlunda när de själva utesluter andra?

Halvdansken
0

Dansk Folkeparti är inte "yttersta extremhögern", de är närmast socialdemokratiska. Dock invandringskritiska.

AndersE
0

#28 Ohly bedömer inte människor utifrån var de är födda. Det är detta som Nobel tydligen var mycket noga med i sitt testamente och det är det som stiftelsen utgått ifrån.

Du kan ju naturligtvis ha värderingar som gör att du inte anser att sd är extremistiskt, men enligt de värderingar som en majoritet av svenskarna omfattar så är sd ett ytterst extremistiskt parti.

Du kan t.ex. inte direkt jämföra dansk folkeparti med sd, eftersom dansk folkeparti inte har den tydliga knytning till nazism som sd har.

Halvdansken
0

Sorry, jag läste länken i #5 och hänvisade till den. Otydlig.

Erixonprof
0

Det spelar ingen roll, ingen har tvingat dom att tycka så och det är en frivillig fest. Nobel skrev ju i sitt testamente att han inte ville ha några nationalister där så då kan man ju inte låta några komma dit. Man måste respektera folks testamenten annars är det ju ingen idé att skriva testamenten.

timmelin
1

och jag tror inte att han gillar stalinister heller. :D

Erixonprof
0

Har han skrivit det i sitt testamente eller är det bara ett antagande?

Fornöga
3

Kära 2010 - här är en liten uppdatering.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Bo Broman (SD): ”Någon sorts dubbelmoral”
Pyttelite
1

#36: Fast han blir inte inbjuden pga av sitt SD medlemsskap - han blir inbjuden trots att han är SD-medlem.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

OberonsMatte
2

#36: Att vara Riksbanksfullmäktiges ordförande är inte detsamma som att vara Sverigedemokraternas partiledare.

Sajtvärd Katter iFokus