Införa ordningsbetyd?
Vad tycker ni, ska man införa ordningsbetyg? Kommer det att hjälpa problem klasser eller verka negativt?
Det kommer införas på prov i vissa områden redan i år. Men det kommer inte synas i de riktiga betygen. Så barnen kommer väl rätt snabbt underfund med att de inte har nån verkan.
Jo, man skulle ju önska att problembarnen börjar blir mer ordentliga av det.. Men jag tror inte ens att när det kommer synas i betyg att de som missköter sig kommer blir ordentliga. De brukar inte bry sig om skolan alls.

Skulle själv säga att det antagligen säger mer än alla andra betyg. Den låga nivå som dagens skola har, de ingenjörer som skolas ut idag har matematikkunskaper motsvarande gymnasieskolan för 10-20 år sedan. När kunskapsnivån ändå är så låg så kan man ju hoppas att "man kan sköta sig"…
---
Tycker man ska sätta ordningsbetyg på lärarna istället…:)

Självklart måste man förbättra en i det hela taget undermålig lärarutbildning. Det tillsammans med att föräldrar inte bryr sig skulle jag se som huvudorsaken till det allvarliga läget som dagens skola är..
---
Jag fick ordningsbetyg i skolan det första året…
(Så gammal är jag!)
Jag är tveksam till just detta förslag, men tycker ändå det är positivt eftersom det i alla fall är ett konkret förslag med ett positivt syfte.
Jo, det med andra förändringar kan nog få det bättre i skolan. Problemet är att eleverna idag inte respekterar lärarna.. Det tycker jag är hemskt. Och det måste ju komma från hemmen..
Jag tror att skolan måste ha möjligheter att utöva auktoritet - ganska tidigt! Antingen själva eller med hjälp av polis. Låter man "låt-gå" fortsätta för länge blir det som i skolan i Landskrona.
Precis. Skolan måste ha mer att säga till om
jag tycker att vi föräldrar ska ha mer att säga till om ;)
jag tror de flesta lärare har kompetens för sitt arbete, men det är många lärare som inte passar som lärare pga dålig pedagogik.
DÄR finns det nåt att arbeta med tycker jag!
ordningsbetyg är jag tveksam till eftersom vissa lärare har favoriter och en del stämplar barn som bråkstakar som aldrig får en chans 
#10 Men då har inte läraren kompetens om den brister i pedagogik :)
Det är ju det som är deras jobb :)
#11 jo det har du rätt i. jag menar att läraren har kompetens på pappret, men inte i praktiken ;)
Jag anser att det är föräldrarna som ska lägga grunden till hur barnen beter sig i skolan, det är inte lärarnas sak att fostra våra barn.
barns betenede kommer från oss vuxna
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag tror det är både föräldrar och lärare som formar barnen. I huvudsak hemmet, men lärarna har en stor del de med.
Därför är det oerhört viktigt att samspelet fungerar bra.
Jag tror inte att det fungerar med ordningsbetyg. De störiga eleverna lär ju knappast bry sig om de får ett artonde IG. Jag tycker att man borde hjälpa de störiga eleverna, ta itu med problemet i grunden, för de flesta elever kommer nog ta ordningsbetyget som ett straff och inte en uppmuntran att lugna ner sig lite.
Jag tycker faktiskt inte att det skadar att prova. För övrigt tycker jag att det ska vara frivilligt för skolorna om de ska använda sig av det eller inte, men möjligheten bör finnas.
Kusin_Knase: Hur ska man ta tag i problemet från grunden då?
#15 Tanken är väl att betyget "för upp problemet på bordet". Om det står på pränt kan varken elev, förälder eller lärare påstå att man inte varit medveten om problemet.
I Mexiko fungerar betyg i ordning, alla skämdes om dem fick dålig betyg i det…!
#19 Jag tror också att det är en vanesak. Och framförallt ett betyg som kan bli relevant på arbetsmarknaden, vilket många betyg inte är idag.