Vilken jämförelse..
Såg Uppdrag granskning idag som tog upp ämnet om att bära Niqab och hur man skulle ställa sig till det i arbetslivet.
Efter inslagen så stod en programledare och talade med två personer om detta.
Ena mannen drog en jämförelse om att bära Niqab med att vara synskadad.
Då blev jag faktiskt sur.
Stt bära Niqab är något man väljer men att vara synskadad är verkligen inget man väljer.
Fy vad arg jag blev när jag hörde detta.
För er som inte sett programmet så går det att se på Svt play.
den jämförelsen kan jaginte förstå så härrätt upp och ned. Men att man inte böranvända den i alla yrken tycker jaginte heller. Det är många yrkendär man får tänka på hurman serut.
Piercingar, tatueringar,mössor,shorts, ja detfinns massor av tabun inomvissa yrken. men att endast visaögonen och stå i kassan, dågår jag till en annan kassa, jagvill ha kontakt med den jag talarmed, se personen. inte bara ettpar ögon.
men jagska titta på programmet.

Jag valde att inte yttra mig om programmets ämne.Men jag blev riktigt arg när jag hörde att en person hade mage att göra en sådan jämförelse.Just därför att man inte valt att ha en synskada.
På vilket sätt är det här ett politiskt ämne då, Mezzzanina? Vad är det för diskussion du söker?
#2 nu är jag intemed riktigt. nuhar jag inte sett programmet,men kan detvara så att någon tycker att man får begränsadsyn med en niqab? blev det någon annan förklaring? Var det en jämförelse eller var det ett påstående om att man blir synskadad=får begränsad syn?
FP vill införa förbud mor burka/niqab. Det blir politiskt när de för fram det.
#5 Okej, men vardet en jämförelse som gjordes ellerett påstående? för mig ärdet stora skillnader påde orden.
#5: Hmm, är det egentligen mitt inlägg (#3) du svarar på?
Hur som helst, ett förtydligande: jag förstår inte vad det är TS vill diskutera, och hur ämnet hen tar upp faller inom ramarna för en politisk diskussion.
#7 TS harju lagt inlägget under gruppen Övrigtså det ska väl intevara några problem?
Övrigtkan väl gå under samma som OT?
Så uppfattar jagdet, men jag kan juha fel.
#8: Mja, det finns ju en forumskategori som heter "Off topic". "Övrigt" borde rimligtvis vara övriga politiska diskussioner som inte faller in under de andra kategorierna.
Det jag är intresserad av är vad Mezzzania vill diskutera eftersom jag inte förstår det. Finns det ett politiskt ämne här att diskutera eller är detta en s.k. OT-tråd?
#9 alla vet inte vad off topic betyder, eller såkanske man inte sett den längst ned. någon förklaring finnssäkert.
#10: Säkert. Och det bästa är ju att TS förklarar syftet med sin tråd istället för att vi gör det, eller hur? 
#11 men såär det ju på denna sajt. svararinte den som är tillfrågadså finns det andra som gördet. händer hela tiden! 

Vimes: Alla kanske inte sitter 24 timmar om dygnet på iFokus och kan svara precis när andra vill det.
Jag tycker att hela detta avsnitt i Uppdrag granskning var av oerhört intresse och jag såg fram emot att höra åsikter om det här.Särskillt när ämnet diskuterades politiskt i inslagen i flera länder.
Men när jag som synskadad hörde denna urdåliga jämförelse så blev riktigt förbannad.
Jag har valt att inte yttra mig om Niqabs för eller nakdelar.
Och så kan man ju diskutera om en sådan kränkande jämföelse verkligen har sin rätt i tv.Även det kan bli en intressant diskution om yttande frihet! (
)
Men nu när jag tittar tillbaka i tråden så undrar jag vad Vimes har tillfört ämnet här?
Kanske någon skall starta en egen tråd om vad man bör skriva och inte skriva och vilka syften man har med det om man skriver på övrigt här!Gör gärna det.
#13 varstår det att jag harskrivit att manmåste sitta här dygnetrunt eller att manmåste svara direkt? Det ärså ofta på forum, man tittar in, någon har skrivit enfråga till en person, men någon annan svarar istället. så är dethela tiden, ochdet ärväl inget att ta åt sig för?
Då vardet en jämförelse alltså enligt dig. Vadhar du tillfört tråden? En åsikt. Precis som jag, Åsikter. Och har jaggjort fel, dåär det intedu som ska tala om detför mig, det är sajtvärden.
Förstår intevarför du låter såsur,duhar verkligen retat dig på mig! 
Förlåt,men jagkan inte annat än le när dutappat humöret sådär.
Ha en brakväll!

Jag är också ganska road av dig här!Annars skulle jag inte sitta här och skriva och läsa.
Och ja om du läst mitt första inlägg här så var det precis som jag skrev en jämförelse.Och en riktigt dålig jämförelse.
Och Vino, ditt inlägg nr 12 tillförde inget i denna tråd.
#15 det jagskrev i #12 var inte till digens, det varen reflektion på hurdet går till i mångatrådar.
skriv tillsajtvärden och klagadå, så kanske inlägg #12 tasbort? 

Nej vet du Vino, jag sitter inte här för att skriva enbart med dig.Du är välkommen att skriva pm till mig om du bara vill skriva med mig som du gör nu.
Kram på dig!

Väldigt oproffsig jämförele, det håller jag med om!
#17 Nej jaghar inget att säga bakom kulisserna, utan det ärbra som det är. Nu skajag se på Frost, sen UppdragGransknign så jag ser vad vi eller rättaresagt du pratat om.
Jag har nu tittat lite på programmet och kan nuförstå varför någon kantycka att man är synskadad om man bär heltäckt.för migär det självklart attsynfältet begränsas om något täckerögonen.
Förövrigt känner jagmig väldigt illatill mods när jag ser helsvarta människor. Jag villse den jag pratar med. Hur skulledet se ut omalla hade rånarluvor på sig föratt man inte vill visasig?

Jag gillar bara inte den jämförelsen.Han kunde ha valt att använda en bättre jämförelse och ändå få fram sitt budskap.
okej, jag har ocksånedsatt syn, men jag tyckte inte att detvar något förnedrande med det.
så då var det diskuterat.

Nu var det ju inte nedsatt syn som var jämförelsen, men om de använt den termen så hade även det klingat riktigt illa i mina öron.Det finns bättre jämförelser än så.
Jag kallarinte mig för synskadad, trots att jaghar kraftigt nedsattsyn pga av en sjukdom, och detgår inte att korrigera med glasögon, men detstår ju en fritt att använda vilka ord manvill.
då jag kallatmig synskadad så tror folk attjag är helt blind, menriktigt så illa ärdet inte.
Ibland behöver man dra extrema jämförelser för att andra skulle kunna förstå. Jag vet att det inte är lätt för svenskar att förstå varför en del kvinnor väljer att klä sig i niqab eller hijab. Så vad ska man göra för att förstå? Mitt tips är att ha kontakt med såna kvinnor för att förstå bättre. Enkelt!
I muslimska länder finns kvinnor i niqab och hijab som utbildar sig och som jobbar. Jag har inte läst eller sett att såna kläder skulle vara ett hinder för kvinnan, jo kanske i vissa industriyrke. Vi kvinnor är otroligt flexibla att vi anpassar oss så bra även i svåra miljöer.
Vilken irritation det blev här. Men om jag förstår dig rätt Mezzzanina, så är ämnet du vill diskutera politisk retorik, och var gränserna går för vad man kan säga i det politiska samtalet?

Vimes:Det du skriver stämmer.Min åsikt är att det finns gränser för hur man får utrycka sig.
#25 Man behöver inte dra in lyten,skador och handikapp för att göra jämförelser.Och som jag skrev tidigare så väljer jag att inte skriva varken för eller mot Niqab.Jag skulle bli lika arg om de drog denna jämförelse i andra ämnen och inte specifikt för ämnet Niqab.
Vino:Jag är blind till 80% på mitt ena öga och till 60% på mitt andra öga.Jag får hjälpmedel via syncentral.Jag kommer inte att någonsin kunna läsa en bok eller liknande.Jag är klassad som "Synskadad"(altså inte en synnedsättning då detta uppkommitt via en skada).Och jag tar illa vid mig vid denna dåliga liknelse.
#27 Jag kan förstå att du tycker det var en osmaklig jämförelse men samtidigt inte förstå att man kan bli så upprörd.
Räcker det inte med att tänka "Gud så dumt han uttrycker sig eller jämför" Det är ju han som är klumpig.
/Maria

Nej Bumbleboo, det räcker inte att tänka bara så.
Bredvid mig när jag såg programmet satt min son och hörde detta.Han reagerade också starkt på det.Är det verkligen så vi vill att framtidens ungdomar och barn skall dra liknelser?Skall vi göra jämförelser med handikapp som vi inte har en aning själva om hur det är att ha och att leva med?
Jag har också ett handikapp men tar absolut inte illa upp så vi reagerar nog lite olika.
/Maria

Det är u bra att du ser saken på det sättet, men jag tycker att man bör ha högre intelligens än att dra in lyten,handikapp osh sjukdomar och istället vara saklig och hålla sig till ämnet.
#31 Det kan väl jag tycka också men jag bryr mig inte nämnvärt. Då skulle jag ju gå omkring och bli irriterad ganska ofta.
/Maria

Det vore väl inget vidae om du skulle behöva gå omkring och vara irrriterad ofta.
Jag har väl tur som har bra och mycket trevliga människor i min omgivning, så jag behöver inte gå runt irriterad.Men denna usla jämförelse irriterade verkligen mig, samt att min son regaerade på det.Och så skall det inte behöva vara.
#27 Vilken jämförelse tycker du det skulle passa? Skulle det räcka om en niqabbärande kvinna säger "Det är vad jag tror på"?
Får se om jagfattat detta rätt.. Du ts r irriterad för någon sagt: att ha en niqab är som att vara synskadad.
Om det ärså såär det ju bara betraktarens egen åsikt ochden måste man jufå ha.och ärdet så att niqaben begränsar synen så är det enöigt mig en korrekt jämförelse. Ungefärsom att nån skulle lekablindbock och jämför detta med attvara blind då man ingetser.
Ojoj tänk vad mångasom kallar mig för dvärg fast jag "bara" är kortväxt. Dettar jag med ettleende och förklarar skillnaden,mendet finns också de somskojar och sägerså, då skrattar jag bara..
Kan ju tilläggaatt jag faktiskt håller med bumbleboo ;-) och min synnedsättning är 50% på ena ögat och 40% på andra såjag läser inteböcker jag heller.

Vino, varför skriver du inte pm till mig när du ändå inte tillför något nytt som du inte redan utryckt?
Märker att du retar dig så oerhört på att jag valt att skriva om detta och jag har verkligen tagit mig tid och läst det du skrivit.Jag har redan uppfattat att du har en annan åsikt än jag oh det är ok.
#33 OK, jag ser att vi tycker olika men vad tycker du vi ska göra för att förändra?
Har svårt att se att man kan lagstifta bord dumhet/klumpighet
/Maria

I ett drömsceenario skulle jag önska att svt inte valde att visa denna typ av jämförelser.Klipp bort det eller be personen ge en annan jämförelse istället.Jag tror dock inte på någon typ av lagstiftning.Tycker att föräldrar från början bör lära sina barn från att de är små att visa respekt mot medmänniskor och betona alla människors lika värde oavsett sjukdomar,handikapp osv.Tror det skulle behövas mer i vårt samhälle.
#38 De åsikterna är du nog inte ensam om.
Men jag har svårt att se att svt skulle censurera klumpigt ordval. Det är ju personen som säger detta som får skämmas eller rentav stå för sina ord.
/Maria

#39 Ja tyvärr är det så.
#36 jag troddeatt detta var ettdiskussionsforum där man fick yttrasina åsikter. Om varje ts ska bestämma vadsom tlllför trådarna elkerinte, ja då slutarjag skriva pådenna sajt!
Vill duenbart ha medhåll? Nej jagvillinte ha någon som helst kontakt med digvia pm, detta är ingapersonliga frågor som mantvistar om, det ärvåra fria åsikter.
Och sen retarjag mig inte alls på dig! Vi ärså många här på sajten somhar olika åsikter, jag kan inte hållapå och reta migpå folk helatiden. Det finnsnog många som retar sig påmig, fine, menjag sägerinte åt dem att de intetillför något, fördet gör vi allamer eller mindre.
Men nu ska jaginte skriva i dintråd mer eftersom jaginte tillför något;-)

Vino: Som jag skrev förut så har jag redan uppfattat att du är av annan åsikt än jag.Det är ok.Men det är lite ointressant att höra det igen och igen och igen.

Hur man reagerar beror nog en hel del på vilken inställning man har till ord som synskadad m.fl.
Om du, Mezzzanina, upplever ditt handikapp som väldigt traumatiskt och inte kan acceptera det av olika anledningar - då kan jag tänka mig att liknelsen blir kränkande.
Men om man ser handikapp som något som bara är - inget nedvärderande eller nåt - utan bara något som är på ett visst sätt. Då blir liknelsen inte kränkande alls. Den blir bara beskrivande.
Eftersom du ser liknelsen som ett tecken på att man inte ser människor som lika mycket värda - då skulle du kunna fundra på om det är du som har den inställningen. DU är ju den som tolkar det DU hör. Jag tolkar det hela på ett helt annat sätt.
Att inte få använda ord som beskriver handikapp i vardagliga situationer blir ju ett slags hysch-hysch. Är handikapp inte okej utan ska gömmas undan då?
"Every point of view is a view from a point."

I rätt sammanhang är det inget fel att nämna ett handikapp.Men det har absolut inget med Niqabs "vara eller inte vara" att göra.
#43 Hur kan du sitta och yttra dig om hur jag upplever mitt handikapp???Det har du nämligen ingen som helst aning om.Håll dig till ämnet här istället för att yttra dig om mig som person.
Vare sig jag hade synskada eller ej så tycker jag att detta är en riktigt ful jämförelse.

Jag fattar fortfarande inte. Är det en ful liknelse för att han använde ordet synskadad på ett så lättvindligt sätt - som om en synskada vore något bagatellartat att lida av? Är det det som gör det fult? I så fall hänger jag nog med, då blir det förståeligt. En klädedräkt är ju något man kan ta av sig och kan ju inte jämföras med en synskada när det gäller hur livet är för den det gäller.
Jag såg liknelsen helt enkelt som gällande synfältet, punkt. (Och det menade förmodligen personen som sa det också.) Och då blev det inte kränkande, som jag såg det. Men det är ju klart - finns det en risk att någon kan tolka det på annat sätt så borde han inte använt den liknelsen. Det var klumpigt.

Jag tycker att mannen kunnde ha valt en annan jämförelse.Till exempel dimma eller något liknande.
Jag tycker helt enkelt inte att man använder olika handikapp som liknelser.Spelar ingen roll vilken sorts handikapp.Handikappen i sig är inte fula men att dra in dem i fel situtioner är fult anser jag.

Jag tycker i och för sig att man kan använda handikapp som liknelser. Men kanske, när jag tänker efter, inte i negativa liknelser. Genom att ha en uppenbart negativ inställning till niqab - och göra en liknelse med en synskada - så blir det ju nästan som att han gör synskadade till något negativt. (Inte bara synskadan utan på något sätt också de människor som har en synskada, eftersom synskadan är en del av dem.)
Men jag tror att människor helt enkelt inte tänker sig för. Det är inte brist på respekt och brist på uppfostran det handlar om när folk säger sådant, utan tanklöshet.
Förmodligen finns det minst lika många niqab-bärande kvinnor som blir kränkta av uttalandet. För dem är niqab något valfritt (eller tja..???) som de tar på sig - och de ser sig säkert inte som handikappade för det. Det blir ju en sorts kränkning det också, åt andra hållet.
Jag tror de kvinnor som bär niqab i Sverige har gjort det frivilligt. Angående att ha jobb när man täcker sig så är det inga problem för dessa kvinnor. Det finns ju välutbildade niqabbärande kvinnor i muslimska länder. En del jobbar som läkare, en del som forskare, en del som ingenjörer, lärare, apotekare etc. Så att bära niqab är egentligen inte ett hinder för kvinnor. En kirurg som täcker hela sig förutom ögonen kan utföra de mest känsliga operationer, så varför kan inte en kvinna med niqab göra det?
Personligen handlar det för mig om att se den jag möter.
JAg vill se den som tar hand om mina barn, den som opererar mig osv.
Hur fungerar det förresten då man visar pass och man använder niqab?
#49 Håller med.
#0 Många kvinnor blir tvingade att klä sig i dessa "tält" och kvinnor med sådana kläder ser så dåligt eftersom sikten åt sidorna försvinner så dom blir faktiskt lite som synskadade.
Dessutom finns det en hel del barn som inte hör till den kulturen som blir väldigt rädda när de ser dessa kvinnor så jag tycker att det hör inte hemma här i Sverige.
Såg ett program där några nunnor kom med i bilden och tänkte att där skulle nog ingen begära att de inte skulle få bära sin dräkt eller arbeta med dräkten….
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#52 Men dem serman ju ansiktet på, sådet är ju inga problem.
Men jag har aldrig sett en kvinna i Niqab. Tror inte heller att de flesta ha sett det:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#54 Nu hängerjag inte med i ditt resonemang.
Alla diskussioner här i Sverige om kvinnor i niqab. Jag har aldrig sett en kvinna i niqab fast har har kommit rund ganska mycket.
Jag tror att jag sammanlagt sett kvinnor i niqab 3-4 gånger på sin höjd och då bor jag i Göteborg och besöker dessutom våra ytterområden ofta.
/Maria
#56 okej,men jag fick inte ihop detmed att du jämförde med nunnor, som manfaktiskt ser ansiktet på?
Jo, jag har sett niqab, mendet förändar intemin "syn" på dem. och detär att jagvill kunna se dem som jagjobbar med, som jobbarmed mig ochmittbarn, de vill jagkunna se i ansiktet, ögonen när jagpratar meddem.
Jag har sett kvinnor i Niqab.
Förstår inte alls vad nunnor har med det att göra? :)
Är det någon som vet hur man gör med pass om man har niqab?
MAn måste väl ha ett foto på ansiktet och sedan visa det vid kontroll? Annars kan det ju vara någons morfar under niqaben?
#59 Jaghängde inte hellermed i den vevan..
Ja, detvar en intressant fråganär det gäller pass för demsom döljer ansiktet såpass. Kan bara tänkamig att de måste visaansiktena då, annarsär det väl ingen idé med passkontroller?
#49 Kvinnor med niqab behöver inte ha niqaben framför barn. Vid passkontroll får de visa ansiktet om det är en kvinnlig kontrollant annars går det också bra med en man om det är nödvändigt.
#51 Varför blir barnen skrämda? Är det inte föräldrarnas ansvar att lära de? Jag menar om en förälder säger att dessa kvinnor bär en tält och det här låter nedsättande så förstår jag varför barnen reagerar på ett annat sätt när de ser en sådan kvinna. Det är vi som lär barnen och uppfostrar dem. Lär vi dom vara toleranta så kommer de att göra det.
#51 Har du frågat dessa kvinnor om de ser dåligt?
#61 Håller med. Barn blir sällan skrämda och är fria från fördomar. Det är först när vi vuxna reagerar som barnen lär sig ett beteende.
/Maria
Jag bor i ett mangkulturellt samhalle dar det forekommer en hel niqb och ganska mycket hijab. Aldrig sett en niqab-barande kvinna arbeta i ett yrke dar hon traffar manniskor. For det mesta hemmafruar. Sa min erfarenhet sager mig att problemet ofta loser sg av sig sjalv i och med at de kvinnor som ar sa religiosa att de maste ha niqaben pa i alla offentliga sammanhang har svart att acceptera de ovriga aspekterna av arbetslivet dar man och kvinnor blandas. Deras man har ocksa ofta synpunkter pa att de arbetar i blandade miljoer.
De niqab-barande kvinnor jag har mott ar fran gulfstaterna och bor i Europa. Inte heller i gulf-staterna ar det som i Sverige dar alla kvinnor ser det som sjalvklart att forvarvsarbeta och ta alla sorters jobb som mannen har. Sa det dar med att det finns armeer av miljontals niqb-barande kvinnor som utfor alla sorters yrken i alla lander utom i Sverige ar en myt. Likasa att det bara ar en tyglapp. Niqab bars inte av moderata muslimska kvinnor i muslimska lander.
Nar jag diskuterar niqab men mina kollegor i gulfen, Libanon, Pakistan, Jordanien, Egypten, Algeriet, Tunisien, Maorocko och bland muslimska Afrikaner tittar de bara fragande pa mig och hanvisar till Koranen och papekar att det inte star nagonstans att de maste ha niqab. De undrar vad i hela friden Europeiska muslimska kvinnor menar nar de demonstrerar om ratten att bara niqab som en kulturell/etnisk sak. Och sa ler de mot mig med stora, vackra ogon och bjuder mig pa annu en kopp te.
#61 Är detföräldrars ansvar att lärabarn vadde ska vara rädda för ochinte? Barn kan mycketväl vara rädda för saker ändå! ochnu tänker jagpå de som är heltdolda isvarta kläder. Det kanfaktiskt skrämma slag påvem som helst.
man ska respektera varandras rädslor, gammal somung.
Om mindotter är rädd förspindlar, dåsäger jag: var inte rädd,de är inte farliga. Men senär det faktiskt upp till henne omhon fortfarandeär rädd, detgår liksom inte bara attlära alla attinte vara rädda.
Man förklararså gott det går, ochtycker de fortfarande att detär otäckt, så ärdetså.
#63 barn blirofta skrämda. särskilt om de inteutsätts för det de ärrädda för varjedag. Ochdet behöver faktiskt intebero på föräldrarna. kan inteförstå att allt ska skyllaspå dem? Barn/ungdomar är egnaindivider som kan tänkasjälva.
Alla barn ärinte fria från fördomar. dehör ochser och läser enhel del och bildarsig egna uppfattningar.
#65 Varför blir inte mina barn rädda för kvinnor som klär sig i svart då? Varför blir de inte rädda för kvinnor som går halvnakna på somrarna? Betyder det att mina barn är mer tuffa än andra barn? Att de är mer toleranta? Eller att föräldrarna hade tid med barnen att förklara att alla klär sig inte på samma sätt. Att alla ser inte likadana ut. Att man skall visa tolerans mot sina medmänniskor oavsett utseende, färg, etnicitet, religion etc. För mig som förälder till 3 barn är det mycket viktigt att inte lägga någon värdering på mina medmänniskors val av klädsel. Mina barn har lärt sig detta och nu har de vänner som klär sig olika.
Nej barn har inga fördomar. Det är vi som "odlar" fördomar i dom iom hur vi ser på saker och ting utifrån oss själva och våra egna fördomar. Säger du att muslimska kvinnor går i tält kommer ditt barn garanterat att ha en massa fördomar mot dessa kvinnor. Säger jag till mina barn att kort kjol är horaktig kommer mina barn att ha en fördom mot de som klär sig i kort kjol etc.
#64 De flesta kvinnor som bär niqab i mellanöstern är från gulfländerna, Jemen och Egypten. Att dina vänner inte vet att det finns olika åsikter gällande niqab bland muslimer tyder på att de saknar kunskap i islam.
#66 Sen får man inte glömma att alla barn är olika. Olika barn är rädda för olika saker.
VArför bli många barn rädda för spöken? Jag känner ingen vars föräldrar lärt dem det! Tvärt om däremot.
Så allt kommer inte från vad man lär dem, de är egna personer med egna tankar, alltså kan man inte påverka allt!
#66 därför attalla barn kanske är olika individersom tänker och tyckerolika? ochdet är väl tur! tänk om alla barnvore lika. mankan inte jämföra barn hursom helst.
#68 oj, seratt jag skrivit samma som du,menstrunt samma. 
#68 Hur visste de barnen du känner att spöke existerar för att vara rädda för dem? Är det inte vi (inte jag) som matar dom med att spöke existerar och att de ser ut på ett visst sätt även om vi inte gör det direkt så kan de väl höra om sånt från ett annat håll? Så om folk/media slutar med att berätta/visa att såna varelser existerar skulle alla barn inte få rädsla från sånt som inte existerar.
#69 Håller fortfarande inte med. Barn föds inte med fördomar som sagt. De lär sig av sin omgivning. Vill du att dina barn skall vara toleranta får du kanske sluta värdera/döma andra som inte klär sig som du t. ex.
Då får viväl vara oense om det heltenkelt.;-)
Du harinte en susning om vadjag har för åsikter om andras klädsel? Hur kan dupåstå att jag dömer desom inte klär sig sommig? Undrar vem som dömer folkhär…
Medlem.
Jag hade aldrig sett en vandrande pinne, visst einte vad det var när jag var 5, kom hem till en kompis och såg en i et terrarie och jag blev livrädd, för jag visste inte vad det var. Ingen hade sagt ngt om det till mig, alltså, vi är rädda för det vi inte känenr till, inte alltid det någon berättat för oss.
Man kan inte förbereda ett barn för allt här i världen, självklart kommer det saker man bli rädd för.
Fast nu tror jag att jag tappade spåret :P Sorry!
#72 Bra inlägg.
Jo jag har sett kvinnor gå klädda på detta viset och för min del får jag säga att jag tycker att det är obehagligt. Särskillt när en kvinna är nära inpå en när en märker henne. Förresten så kan en aldrig vara riktigt säker på att det alltid är en kvinna, det kan lika gärna vara en man som har fått för sig att spränga både sig själv och de som finns i närheten i luften, kanske lite överdrivet men så känns det ibland och om det är någon som har fördomar så är det väl snarare dessa kvinnor som verkar tro att varenda karl tänker på sex om de visar sina ansikten. Jag tycker varken bra eller illa om dessa kvinnor eftersom jag inte känner någon.
Medlem - detta ar just problemet - alla muslimer jag traffar (och det ar manga), de flesta som deltar i debatter i media eller pa forum pa natet havdar att de andra muslimerna inte fattar och borde lasa pa mer om islam. Mina vanner sager att de som havdar att de inte inte fattar (dvs sana som du) ar respektlosa mot dem. Sa om nu den muslimska varlden inte kan diskutera problemet sakligt - och respektfullt mot sina inre avvikande asikter - da finns det inte sa stort hopp for forstaelse bland icke-muslimer heller.
#72 Ursäkta för att jag inte svarat tidigare. Jag har fått lite strul med att hitta de trådar jag skrev i.
Jag förstår men du fått iaf se den vandrande pinne med egna ögon. Dvs dessa varelser existerar. Men har nån i hela världen sett spöke? Att de klär sig i vita lakan? Att deras mål i livet är att skrämma folk och att de brukar säga "buuu"? Så varför lära barnen om något som inte existerar?
#75 Ja eftersom du inte känner nån av dessa kvinnor så är det kanske en fördom att tro att de täcker sig för att de tror att varenda karl tänker på sex om de visar sina ansikten? Varför inte gå fram till dom och fråga? Jag bär inte niqab men jag blir glad när någon kommer fram och frågar varför jag bär slöja.
#76 Men så är ju det. Detta handlar om åsikter och uppfattningar. Du kan inte säga att den andra har rätt när den andras åsikter strider mot dina och tvärtom.
Jag vet inte vilket problem du talar om här. Har den muslimska världen problem med niqab menar du? Och varför tror du att ett tygstycke som en del kvinnor har på sina ansikte utgör ett problem för icke-muslimer? Jag förstår inte. Du får gärna utveckla.
Manga muslimska kvinnor tycker att niqab ar vansinnigt. De blir forbannade nar andra muslimska kvinnor sager att de inte last Koranen ordentligt och at de inte forstar islam som faktiskt ar deras religion. Darfor ar det kanske inte sa konstigt att debatten kan bli forvirrande. Ar det klarare nu?
#78 På vilket sätt är det vansinnigt med niqab? Jag vet inte varifrån har du fått det att "många muslimska kvinnor" tycker det? Jag är muslim, född till muslimer, levt i muslimska länder och träffar för det mesta muslimer och inte träffat en enda kvinna som tycker så om niqab. Är det också vansinnigt med kirurger som täcker sig under operationerna?
Ar det klarare nu?
Vad är det som är klarare nu menar du?
Kan du också svara på mina frågaor i #77 också för jag vill veta?
#79 Fast visst finns det muslimska kvinnor som tycker att niqab är fel precis som det inom kristendomen finns de som tycker att det är fel att smycka sig med ett kors runt halsen.
Religionerna är ju så ofantligt stora att åsiktsskillnader inom dessa finns överallt.
/Maria
#80 Jovisst Bumbleboo, jag har inte sagt att de inte finns. Jag bara reagerat på påståendet att de är många.
Jaa, Medlem…du verkar lasa selektivt och ignorerar den stora opinion som faktiskt finns inom den muslimska varlden mot niqab. Det ar i och for sig inte konstigt att det inte skildras i muslimska media - alla ar censurerade. Det ar inte konstigt att manga inte kan uttrycka sig klart - polisstater.
Men om du t ex diskuterar detta med kvinnor i Algeriet, Marocko och Tunisien (vi kan ju borja dar). De kvinnor jag kommer i kontakt med i mitt arbete ar fran alla samhallsskikt, olika utbildningsgrad osv. Jag kan fortsatta med fler exempel. "Manga" ar exakt det ord jag anvande och det som ar representativt. Om nu alla tycker det ar sa bra - varfor har inte ALLA muslimska kvinnor niqaben da i sa fall?
Det intryck man far ar att exil muslimer dvs de som inte bor i muslimska lander propagerar mer for niqab an de som faktiskt bor i landerna dar det skulle kunna vara mer naturligt. Det ar ganska intressant.
#82 Jag är ju från ett muslimskt land och fått bo i några muslimska länder innan jag kom till Sverige. Varför tror du att jag ignorerar det du kallar för "den stora opinionen" när jag ALDRIG hört talas om det? Är det inte märkligt att du hör om det men inte jag eller någon av mina släktingar som fortfarande bor där? Är det inte märkligt att ingen muslimsk media tar upp det medan man hör om det här och från dig?
Faktum är att majoriteten av muslimer vill att man skall utöva sin religion fritt. Och ännu ett faktum till så är det fint i muslimska länder att kvinnor bär niqab. Att det bara finns få som är emot gör inte det till en stooor opinion som du gladligen kallar det för.
Att muslimer som bosätter sig i väst propagerar för niqab är vad jag just skrev om, att var och en får utöva religionen fritt. Dvs, eftersom det finns två åsikter gällande niqabbärandet så får även de som anser att niqab är obligatorisk att få bära det. Kvinnor i mitt hemland har slutade bära niqab på 70-talet men nu från 2000 har de åter börjat bära den iom den friheten de fått nyligen.
Vad jag kan läsa av dina inlägg är faktiskt bara åsikter från din sida. Åk ner till tex Egypten och fråga folk på gatorna så kommer du att få bättre syn på hela saken.
Jag har varit mycket i mellanostern och inte pa semester. Egypten ar valdigt intressant utr hijabsynvinkel och vad galler niqab. Har inte sett en enda niqab under min tid dar. Ingen av de kvinnor vi arbetar med bar niqab. ca 10% bar hijab. Mycket press just nu fran vissa nykonservativa att ta pa hijaben igen. Mina kvinnliga kollegor forklarar for mig (i Kairo) att varken deras modrar eller mormodrar har burit hijab och nu kommer mer och mer tryck fran de yngre mannen i familjerna att bara hijab. Om man kollar egyptiska filmer fran 40 -70talet sa ar de ganska lika amerikanske filmer med kvinnor som roker, inte bar hijab osv.
Da kan jag saga sa har till dig - ak till Alger, Casablanca eller Tunis och traffa utbildade kvinnor i affarslivet som jag gor. Det du framfor hela tiden ar faktiskt bara en massa asikter om miljoer och manniskor du heller inte har erfarenhet av, Liksom jag inte talar for alla svenskar, sa talar du inte for alla muslimska kvinnor i varlden. Sa acceptera istallet att det finns muslimer som inte delar din asikt.