Politik iFokus

Politik

Etikettjämställdhet
Läst 2591 ggr
Staffan
0

Jämställdhet

En ny bilaffär har öppnat i Riyadh i Saudiarabien. I affären, som är avsedd för kvinnor, arbetar bara kvinnor. Den är den första i sitt slag där kvinnor kan få hjälp att välja bil och få svar på alla frågor som är relaterade till att köpa bil.

Det finns bara en hake, kvinnor får inte köra bil i Saudiarabien.
Det innebär alltså dessutom att spekulanterna inte kan ta en provtur i bilen utan att bryta mot lagen. Vad testar man då? Elspeglarna? Stereon? :)

Tänk att skillnaderna mellan olika länder är så stora!

>> Länk till artikel på ABC News

Mvh // Staffan

Ida
0

Sjukt.

Djärvt av bilföretaget dock att öppna bilaffär i alla fall. :) Hoppas att de tar täten i landets utveckling för lika villkor. Det är otroligt att det finns sådana stenåldersnationer kvar med den där kvinnosynen!

Pernilla
0

#1 Hm. Ja det är otroligt att sådana nationer kan existera… som en annan nation jag tänker på där det är 65 procent större risk för att kvinnor har svårt att få pengarna att räcka till i det dagliga livet och 33 procent mer sannolikt att de haft erfarenhet av ekonomisk kris. Där kvinnor är sju gånger mer benägna att avstå från att gå ut ensamma och är mycket mer oroliga att förlora arbetet inom det närmaste året.

Vänta nu, det var visst Sverige jag tänkte på…

Källa: Sarah Wamala, docent vid Statens folkhälsoinstitut. Artikel i DN finns här.

Ida
0

#2 Problem med jämställdhet finns förvisso i Sverige också. Jag kan dock inte undvika att reagera starkare på de nationer som anser att män kan göra vad som helst med kvinnor. Begreppet "våldtäkt" existerar ej i många länder och kvinnan är dömd att lyda sin man och riskerar livet genom att gå sin egen väg.

Jämfört med detta har vi ändå kommit långt i Sverige, även om det är en bit kvar till målet…

Pernilla
0

#2 Jo jag håller helt med dig om det. Tyvärr tror jag dock också att en del i den generella uppfattningen "vi har kommit långt i Sverige" ligger i att vi blivit hemmablinda. Vi tror att vi är jämställda på massor av områden, men skrapar man lite på ytan kommer något helt annat fram. Ledsen

CarlS
0

Nu finns det gym som enbart är för qvinnor och som drivs av qvinnor med särskild utrustning som är anpassad för qvinnor.

Vad tycker ni om det? Är det jämställdhet? De söker franchisetagare i hela Norden förresten. Funderade ett tag på att starta ett men då måste jag antagligen utföra ett könsbyte så jag står över! :)

Se Slim and Tone

//CarlS

Pernilla
0

Citerar ur texten:

Vi lever i en hektisk tid där vi rusar mellan våra ansvarsfulla uppgifter på jobbet och i familjen. Samtidigt blir det allt tydligare att vi måste göra något för att behålla vår hälsa, få mer energi och trivas med oss själva.

Så för att karriärkvinnan ska kunna fortsätta slita ut sig i turbotempo, skapar men ett träningspass som max får ta en halvtimme. Sen kan hon gå hem och snyta barn, röra i grytorna, lacka naglarna och läsa Dagens Industri samtidigt. Vart är samhället på väg?

Däremot har jag själv faktiskt vid ett tillfälle testat att träna på ett tjej-gym. Det var faktiskt jätteskönt. Väldigt lite köttmarknad, väldigt vänlig stämning. Huruvida detta är sexistiskt eller inte kan man ju fundera på, och om det är så att det sexisitiska ligger i att öppna gym för bara kvinnor eller i att somliga män inte kan bete sig så att somliga andra kvinnor trivs i samma träningslokal…

AndersE
0

Jag tycker att det måste få vara OK att ha klubbar, föreningar och aktiviteter för bara ena könet.

Det är klart att det går att missbruka, men samtidigt måste vårt samhälle ge oss den friheten.

Ida
0

#6 och 7 Det var väl framförallt syftet med dessa förkortade träningspass som var anmärkningsvärt, inte att de faktiskt existerar.

CarlS
0

En halvtimme är väl inte så dåligt. På "min tid" sa Arne Tammer:
"Ge mig en kvart om dagen så ska jag ge dig en vältränad kropp"

Här får ju tjejerna dubbelt så lång tid! Flört

//CarlS

lotus
0

jämställdhet…ja känn lite på ordet finns den i sverige tycker ni!!??

finns den definitivt INTE i saudiarabien så hur myckket finns den här EGENTLIGEN.LÖn värderas efter huir mycket du är värd så har det alltid varit och kommer alltid att vara,antagligen.Men hur mycket är vi då värda vi inom omsorgen tex …..Hur mycket är det värt för dig?? Inom dessa kvinnodominerade yrken med låg lön.

Ida
0

#10 Det är en bra poäng du har där tycker jag. Jag förstår faktiskt inte hur vi kan värdera exempelvis sjuksköterskors arbete så lågt! Det är ju ofta de som bär ansvaret för hur patienter medicineras, hur patienter behandlas osv. De arbetar dagligen med människoliv och överbelastas något fruktansvärt och får dessutom uselt betalt!!

Det är helt ofattbart och jag hoppas att vi får se en utveckling åt rätt håll framöver vad gäller sjuksköterskelöner.

AndersE
0

#10 Jga håller också med. Något i "systemet" gör att vi värderar fel.

En anledning är säkert att marknaden klarar lönesättning dåligt i sektorer där staten har monopol eller mycket stor marknadsandel - som just i vård och omsorg. 

Ett annat sätt att angripa detta är att ändra skattesystemet. Jag tycker att inkomst av arbete är för högt beskattat. Jag förstår t.ex. inte varför inkomst av kapital är så lågt beskattat.

Välfärd skapas genom att människor arbetar - inte genom spekulation med pengar.

didis
0

Men - det är faktiskt vi kvinnor som accepterar att arbeta inom lågavlönade yrken!!

Man KAN utbilda sig till mer välavlönade yrken och där har vi i Sverige förhållandevis goda förutsättningar med studielån, fria universitetsstudier etc även om jag tycker att villkoren för att studera när man har barn är för dåliga.

Sverige har tydligen världens mest könsuppdelade arbetsmarknad (i Saudi får ju inte kvinnorna jobba…) och jag tror förklaringen till löneskillnaden ligger där. Vi måste lära våra döttrar att studera till civilingenjörer eller jurister - inte nöja sig med att vara barnskötare.

AndersE
0

#13 Det ligger mycket i det, men…

Mitt favoritexempel är barnomsorg. Jag är övertygad om att det finns en marknad för högkvalitativ barnomsorg, men den har politikerna (läs HSB) stängt.

Den som skulle vilja välja en billigare bil för att istället lägga de pengarna på en barnomsorg av högre kvalitet upptäcker att då drar staten/kommunen undan bidrag på runt 70.000:- om året. Dvs, vill du ha en kvalitetsförbättring värd 10.000:- om året kostar det dig 80.000:-

Så, det är klart att lönerna hos de som arbetar inom barnomsorgen aldrig kan utvecklas på det sätt som lönerna kan göra där man kan peka på att högre lön leder till högre kvalitet.

didis
0

Ett annat problem med kvinnors löner är att de ofta betalas med skattepengar och alla vill ju ha låga skatter.

Offentligaanställda tar inte heller betalt för det de gör på ett tydligt sätt vilket försvårar värderingen av arbetet.

Så - underbetalda kvinnor - utbilda er till yrken där man värderar era insatser!

AndersE
0

#15 Och jag återkommer till min tes i #14. Det finns en annan väg:

Låt även branscher där s.k. "kvinnoyrken" är vanliga få möjlighet att löneutvecklas. Ett tryck från marknaden utgör en mycket större drivkraft för högre löner än vad fackliga ambitioner gör.

Jag har själv ett yrke som nyligen börjat ta ett tydligt steg ut på en marknad, dvs vi har, och kommer att få, fler arbetsgivare att välja på. Det företag som vill tjäna pengar är beroende av att sälja min yrkeskompetens, och den ökade konkurrensen kommer med all säkerhet att ge mitt yrke en rejäl skjuts de närmaste åren.

Hade förskolor haft en möjlighet att konkurrera med kvalitet, och fått lov att ta ut kostnaden för denna, hade det vuxit fram en nisch för daghem med extra välutbildad, duktig och välbetald personal. Det hade på lite sikt påverkat lönerna för hela kollektivet av denna personal i positiv riktning.

Så fundera på varför en "feminist" som Göran Persson varit så mån om att behålla traditionella kvinnojobb fri från konkurrens, medan han sålt ut och konkurrensutsatt andra branscher med större andel manliga anställda…

didis
0

AndersE - är nyfiken; vilken branch är du i?

Det räcker inte att konkurrensutsätta tex barnomsorgen så länge man inte kan betala extra, precis som du säger, för att få bättre kvalitet. Först då kan man tala om konkurrens. 

Visst är det viktigt med konkurrens men jag tror aldrig vi kommer värdera lågutbildad vårdpersonal lika högt som högutbildad även om alla jobb givetvis är viktiga. Kvinnor måste helt enkelt utbilda sig till högavlönade jobb och tänka mer strategiskt - om vi vill ha högre lön.

Återigen - studier är möjliga för (nästan) alla i Sverige!

AndersE
0

#17 Dagispersonal lågutbildad?

En förskolelärare läser på högskola i tre år. Till det läser många in kompletterande kompetens, t.ex. en Montessorilärar-utbildning.

Konkurrensutsättning skulle inte ge lågutbildade högre lön, men det skulle visa att det finns låbavlönad personal som har gedigen utbildning och hög kompetens och förtjänar högre lön.

På ditt resonemang låter det som att kvinnor har låg lön pga låg utbildning?

didis
0

Min mamma är förskollärare så jag vet deras utbildning - och hon är också ett utmärkt exempel. Tidigare var hon liksom de flesta på dagis barnskötare (som då var 2-årig gymnasieutbildning). Nu är de flesta på hennes jobb förskollärare och har höjt sina löner tack vare det (men inte så mycket att det stör precis).

Tyvärr har ju även högutbildade kvinnor lägre lön än dito män och det är givetvis inte acceptabelt. Jag blir ibland bara så trött på mina medsystrar utan ambitioner och tro på sig själva. Varför nöja sig med sjuksköterska när man kan bli läkare? Eller tandhygienist när man kan bli tandläkare? Eller… ja du förstår mitt resonemang.

Jag skall egentligen vara tyst, jag arbetar inom ett kvinnodominerat yrke (tandläkare). Men jag driver privatklinik och bland privatpraktiserande tandläkare är plötsligt kvinnorna i minoritet - och lönen högre. 

Alla yrken tror jag tjänar på att vara könsuppblandade.

AndersE
0

#19 Varför ska du vara tyst, när du skriver så intressant?

charlie
0

#19 Jag skulle snarare säga att alla individer tjänar på att ha mer än en potentiell arbetsgivare (offentligsektor). Tyvärr så är det ju så att de oftast har sig själva att skylla för sin egna situation. Detta eftersom de i större utsträckning röstar på partier som vill förbjuda konkurrans/privata arbetsgivare i dessa yrken (Surt sa räven).

---

Ida
0

Resonemanget kring att kvinnor är lågavlönade för att de jobbar i offentlig sektor håller ju inte riktigt i och med att sjuksköterskor är lågavlönade, men läkare är det inte. Jag tycker att det är ett praktexempel på skev lönefördelning eftersom sjuksköterskor har ett enormt stort ansvar de med.

Visst kan kvinnor i så fall vidarutbilda sig till att bli läkare eller civilingenjörer, men det löser ju inte riktigt problemet. Varför inte tex låta barnomsorgen kosta vad den vill och så kan man som förälder välja den "bästa" barnomsorgen för sina barn, kosta vad det kosta vill. Istället ska alla ha det lika, med en maxtaxa som gör att kvaliteten ligger på en viss nivå eftersom det inte finns pengar till att förbättra den - trots att föräldrarna har råd att betala!

Ett jättebra exempel på privat vård i Stockholm är kvinnomottagningen Mama Mia. Dit går alla gratis (eftersom mödra- och preventivmedelsbesök är gratis) och de har öppet hus nästan varje dag = jättebra service!! Jättebra personal som tar emot patienter från hela storstockholm, spelar ingen roll var du "hör till".

charlie
0

#22 Läkare är lågavlönade sett ur ett internationellt perspektiv, så tjänar en läkare i vilket annat västerland som helst 3-10 ggr så mycket som i Sverige. Detta med ansvar är något som alltid dyker upp i diskussionen kring hur mycket man ska ha betalt. Men det är så oerhört svårt att mäta, vad skulle t.ex. hända ifall en arbetare på SAAB slarvar vid ihopsättandet av bromsystemet på en bil.
De flesta yrken har stora mått av ansvar kopplat till sig.

---

Ida
0

#23 Absolut. Jag tycker därmed inte att läkare är välbetalda i Sverige, snarare att sjuksköterskor är fruktansvärt underbetalda.

Ett exempel på det här med ansvar: En vanlig ekonomiassistent (som möjligtvis kan boka debet istället för kredit) har ett par tusen mer i ingångslön än den sjuksköterska som gav min farmor insulin trots att hon inte har diabetes. Sånt KAN hända i ett stressig miljö och det höll på att kosta henne livet (farmor alltså).

Det tycker jag är en snedfördelning, trots att jag själv är ekonom. Jag kan orsaka viss skada på en bokföring eller en löneutbetalning, men det lär inte kosta någon livet…

charlie
0

#23 Ja detta för att ekonomiassistenten har alltid möjlighet att gå till en annan arbetsgivare ifall denne inte känner sig tillräckligt ekonomiskt motiverad, en sjuksköterska kan bara bita ihop och hoppas att nästa kollektivavtal medför att hon får en +200 kr nettoeffekt i plånboken nästa år.

Vad gäller ansvar så, visst det finns yrken som inte direkt är riskexponerade, men många har indirekta effekter, jag tycker att den är värdelös eftersom den bara är konstlad. Om jag gör fel i mitt dagliga arbete så kan t.ex. en liten värdelös applikation sluta fungera med effekten av att användaren får starta om den, en hjärt-lugn-maskin slutar fungera eller en världsbörs krashar…

Stressig miljö finns underligt nog i större utstäckning i den offentligasektorn…

---