Politik iFokus

Politik

Etikett: rättsfrågor-integritet
Läst 4669 ggr
vino
0

Hedersmord - en hemsk handling

Mord överhuvudtagetär hemskt. Men hedersmord? baraför att enfamiljemedlem känner sig kränkt, såmördar de?

Omde inte är svenskamedborgare så tyckerjag att de skautvisas om de gjortsig skyldiga till det. Saksamma med alla utländska medborgare. Mördar de,så utvisadem.

Maria
0

Det brukar vara det vanliga att man blir blir utvisad efter avtjänat straff om man inte är svensk medborgare och begår grövre brott.

/Maria

Lumac
0

Jag tror att det ofta handlar om hedersmord även när kvinnor dödas av svenska män, det är bara det att vi inte kallar det så. 80% av alla kvinnliga offer i Sverige mördas av någon i familjen. Dödligt våld handlar i Sverige oftast om att man vill skada/döda personen, och inte om att man vill råna dem eller liknande. En stor del av denna grupp är relaterad till svartsjuka och separationer.

Vad gäller utländska medborgare som begår brott så utvisas de oftare idag än vad de gjorde tidigare, så utvecklingen verkar gå åt det hållet.

vino
0

#2  Visstfinns det mord inom familjerna äveni Sverige! Menär då motivet barn somkränkt sina föräldrar genomatt umgås med "fel" partners?

Annars ärsvartsjuka och sådanthelt andra motiv. Anserjag.

Lumac
0

Själv tycker jag svartsjuka är väldigt likt hedersrelaterade brott. Mannen ifråga känner sig kränkt och agerar efter det. Ungefär som att en familjemedlem i #0 känner sig kränkt.

I båda fallen handlar det om att en person värderar sina egna känslor högre än en annan människas liv.

Maria
0

#3 Jag håller nog med dig. Brotten är av samma ursprungskaraktär.

Skillnaden är väl endast att det handlar om "enmansbrott" när det handlar om svartsjuka medan "hedersrelaterade brott kan ha flera familjemedlemmar som tyst backar upp.

/Maria

Lumac
0

Så kan det nog vara. Jag har ingen statistik på det, men jag skulle tro att det oftare handlare om enmansbrott i de fall jag beskrev.

vino
0

Så ärdet, man kan seolika på saker ochting. Svartsjuka ärett psykiskt tillstånd. Men att sentycka att sin dottervanhedrat sin far genomatt träffa en svenskman, det är förmig en helt annan sak. Kanske ett rasistdåd?

Lumac
0

Skillnaden på det psykiska tillstånd som får en förälder att döda sin dotter för att hon har manliga vänner jämfört med det psykiska tillstånd som får en pojkvän att döda sin flickvän för att hon har manliga vänner är inte stor för mig. Jag skulle definitivt inte kalla det för en helt annan sak. Men vi får nog konstatera att vi tycker olika.

vino
0

Manliga vännerav annan härkomst..Men hadedet varit en landsman hade detvarit helt ok. Rasistiskt egentligen,tycker jag.

Men duhar så rätt, vi tycker ochtänker olika;-)

Maria
0

#9 Hade det varit en landsman så hade flickan säkerligen också blivit mördad. I vissa kulturer kränker man sin familj genom att ex. ta ut skillsmässa, skaffa sig en älskare, vägra giftermål med utvald make osv.

De behöver inte alltid handla om "ras". Det handlar om att bryta regler.

/Maria

vino
0

Säkerligen? Det ärför mig ett ordval jag inteskulle använda i detta sammanhang. Det finns hedersmord som begås här i Sverige pga atten famiöjemedlem träffar ensvensk man, föratt det enligt deraskultur inte tillåts. Det ärdessa jag pratarom. Det är rasistiskt. Tyckerjag. Vore dettvärtom,att en svensk förälderhotade eller misshandlade, kanske även mördaren utländsk man föratt denne träffat dottern, då skulledet minsann vara rasistiskt.

Hursomhelst så ärdet hemskt attfolk vill invandra hitoch sedan begåbrott pga svenskar.

Lumac
0

Det verkar som det du är ute efter är att få bekräftat att invandrare kan vara rasistiska mot svenskar? Och att det inte alltid är tvärtom. Självklart är det så. Ingen lär väl argumentera mot det, så jag förstår inte riktigt syftet med tråden.

vino
0

Nej detär inte det jagär ute efter. Och detär ju valfrittatt svara… Jsg tycker heltenkelt att detär hemskt med sådana mordför attnågonumgås med enperson av annan härkomst. Är detrasistiskt eller är man emot invandrare fördet?

Jag lyftermin åsikt helt enkelt. Men detverkar inte vara populärtatt dra upp frågorsom har med invandrare attgöra.

Detvore precis lika hemsktom svenskarbor i annar land, ochmördar dottern för attdenne umgås meden ickesvensk.

Hoppas på livstidsstraff i hemlandet.. Mendet fungerar ju inteså i praktiken.

Allamord tycker jagska bestraffas med livstid ochinte fjuttiga tolv åreller vaddet är.

Lumac
0

Om du inte var ute efter det jag trodde så har jag tolkat dig fel. När jag läste t ex det här stycket du skrev så verkade det som att du tycker att handlingar kallas rasistiska i Sverige om svenskar gör något, men inte om invandrare gör något liknande: "Det finns hedersmord som begås här i Sverige pga atten famiöjemedlem träffar ensvensk man, föratt det enligt deraskultur inte tillåts. Det ärdessa jag pratarom. Det är rasistiskt. Tyckerjag. Vore dettvärtom,att en svensk förälderhotade eller misshandlade, kanske även mördaren utländsk man föratt denne träffat dottern, då skulledet minsann vara rasistiskt."

Du har också flera gånger i tråden återkommit till just det faktum att det är skillnad när man inte får umgås med människor av annan härkomst. Av någon anledning är det helt annorlunda än när en svensk kvinna inte får umgås med män. Jag försöker bara förstå varför det är en så viktigt skillnad för dig. I ena fallet handlar det om härkomst, i det andra kön. För mig är situationerna väldigt lika.

Självklart är det valfritt att svara. Jag svarar ju med mina åsikter och frågar när jag vill veta mer. Om jag vore ointresserad skulle jag ju inte skriva något. Eller tycker du inte att jag skriva i din tråd när jag inte verkar tycka likadant som dig?

Vad gäller frågor som handlar om invandrare så tycker jag tvärtom att de brukar vara väldigt populära, inte minst här på forumet. De får ofta många svar.

Maria
0

Det är väl precis det som diskussionsforum handlar om.

Att lyfta eller luftaFlört sina åsikter.

Himla tråkiga trådar om alla bara skrev "jag håller med"

Däremot håller jag med om att frågor som just rör invandringen utgör de längsta trådarna.

/Maria

vino
0

#14  dåber jag om ursäktom jag snurrade tilldet!

Detjag menade var attofta så försvaras brottsliga handlingarfrån invandrare,men om svenskar gördetsamma så är det rasistiskt.

visst kanman också se invandrartrådar som populära,men det ärofta långa ochtrista trådar pgapåhopp och oenigheter. Men absolut!många svar..Flört

Låter detfortfarande obegripligt,så vetjag intehur jag ska skriva föratt du skaförstå mig..Cool

Maria
0

#16 Personliga påhopp brukar modereras. Däremot så har vi alla rätt att tycka olika och det kan givetvis kännas som påhopp om man är känslig.

/Maria

karin46
0

När det gäller "hedersmord" så är det en typ av hatbrott och några som många gånger råkar ut för det är homosexuella personer. Det är väl ingen nyhet att hbt-personer angrips och även mördade enbart för sin sexuella läggning samt att vissa föräldrar slänger ut sina barn.

vino
0

Själv relaterarjag inte hatbrott till hedersmord. detär olikamotiv för attbegå mord.

Hatbrott ärprecis lika hemskt. Attbli mördad för sin sexuella läggning? Fastnu är detju inte dessabrott tråden handlarom.utan mord pgaatt någon umgås med människorav fel härkomst.

Maria
0

Alla brott som relaterar till att man inte kan acceptera hur en annan människa väljer att leva sitt liv kan i pricip sorteras in under rubriken hatbrott.

Sedan att vi väljer att göra undergrupper är en annan sak tycker jag.

/Maria

elyse
0

#2 Det handlar inte bara om att man som man/bror/släkting blir kränkt utan främst om hur man upplever att andra, ens släktingar och vänner upplever situationen. Att ens vänner eller andra släktingar påstår att man inte har koll på sin dotter eller liknande - det är det man är så rädd för. Att någon snackar skit om en är bland det värsta som kan hända i hederskulturer.

asvensso
0

Jag skiljer inte pa brott och brott pga motivet eller kanslotillstandet eller religionen eller konet hos forovaren. Mord ar mord. Lika javligt och lika fel oavsett vem som mordas av vem eller utsatts for grovt vald.

Att ens ge forovarna credit for nagon sorts "heder" nar de sa uppenbarligen skiter fullstandig i sina medmanniskor ar att ge dem for mycket. De har ingen heder! Mordar man nagon med beratt mod (jag skiter i anledningen) sa ar man hederslos.

Jag vet inte om jag tycker hatbrott skall fa extra harda straff - om jag far pa noten for att jag gar i parken vid fel tillfalle sa ska straffet vara lika hart som om jag vore gay och nagon skrek bogjavel innan de knackade ner mig. Vald ar alltid fel.

kerstinjo
0

Håller med dig; Mord är mord!

Det talas så mycket om herdesrelaterade mord när det gäller människor, som har sina rötter i länder långt härifrån.

Men glömmer vi inte en sak?

De flesta mord som begås i Sverige, begås av en nära anhörig, familjemedlem eller vän.

Hedersrelaterat? Hat eller avsky? Sjuk eller frisk?

Mord är ändå mord.

Kerstin 

elyse
0

#23 Visst är mord ett mord, men det är sällan en hel familj eller släkt är med på saken i en svensk familj. Eller att t.ex. en bror blir hetsad att göra det av släktingar som upplever att det snackas skit om dem pga något en flicka/kvinna i familjen gör.

asvensso
0

En sak som ar viktig ar att om media fortsatter att anvanda uttrycket hedersmord sa pushar de bara dessa avarter i vissa kulturer - det inspirerar folk. Straffen avskracker ju uppenbarligen inte. Istallet for att blir beskrivna som de vanliga kriminella idioter de ar sa skrivs det spaltmetrar om kultur och familj. Sa far dessa galningar stod av den egna gruppen. Vad vi andra tycker har aldrig varit viktigt for dem. De blir hjaltar.

elyse
0

#25 Det är inte bara media som använder uttrycket utan också grupper/människor som försöker hjälpa de flickor/kvinnor som befinner sig i otäcka situationer pga sina föräldrars hemkultur. Om man går efter tanken "mord är mord" och "hot är hot" blir det svårare att upptäcka de här tjejerna för deras situationer skiljer sig från de som svenska tjejer kan hamna i.

Stöd av den egna gruppen får de oavsett vad "vi" tycker/skriver för de skiter i oss - brydde de sig skulle de vara måna om att följa våra lagar. Det viktiga är vad landsmän och, ibland, klanmedlemmar tycker. Ibland är det inte ens för de egna landsmännens beundran man gör såhär utan för att släktingarna i hemlandet börjar undra hur det egentligen ser ut där hemma i Sverige och mannen får press att kontrollera sin familj.

asvensso
0

Vanhedersmord, mojligen.  Alla mord och hot skall behandlas lika och det skall spenderas lika mycket resurser for att hjalpa Lena i Farsta som blir slagen gul och bla av sin make.

elyse
0

#27 Absolut. Och då är det viktigt att känna till vilka varningssignaler man ska leta efter i de olika fallen.