Politik iFokus

Politik

Etikettekonomi
Läst 3833 ggr
[GunillaR]
0

Vem äger - egentligen?

Funderar lite på detta om länders skulder. Nu har jag inga fakta bakom mitt uttalande utan detta bygger mest på vad man hör på nyheterna. Man pratar om stadsskulder och att länder lånar pengar av varandra. Bla a så ska USA:s stadsskuld vara väldigt stor (saknar fakta på siffror)

Men hur är det nu?

Vem äger de pengar som lånas ut? Banker, kan man ju tycka, men banker går ju i konkurs. Men någon måste ju äga i alla fall för annars så hade man ju inte kunnat låna ut till varandra, eller?

Är detta bara tomma siffror som flyger tvärsöver planeten eller är det verkliga pengar? Och i såfall, vem äger alla dessa pengar?

Någon som kan reda ut begreppen?

Lumac
0

Man brukar inte kalla det att banker lånar ut pengar till stater, även om man kan se det så. Svenska staten säljer obligationer (vilket egentligen är skuldsedlar) till olika aktörer (fonder, privatpersoner, företag, banker, etc). Staten skapar alltså ett värdepapper som de sedan säljer.

Det är också möjligt för alla länder att ha skulder samtidigt eftersom de ofta lånar pengar av den egna befolkningen. Kanske vill man göra någon större investering idag för att sedan betala tillbaka i framtiden genom de skatteintäkter man vet kommer att komma. Ett exempel som brukar nämnas är Japan som har en väldigt hög statsskuld i förhållande till BNP, mycket högre än t ex Greklands. Men Japan lånar det mesta av pengarna från sin egna invånare, och drabbas därmed inte så hårt om andra länder kräver högre räntor för att låna ut pengar till dem.

Att reda ut vem som är skyldig vem är mer komplicerat, inte minst eftersom det finns så många olika aktörer som har skulder/fodringar på andra. Skulderna är också upptagna vid olika tidpunkter till olika villkor. En del förfaller tillbetalning inom kort medan andra kan löpa till fasta räntor de kommande 30 åren. De går alltså inte att nollställa så lätt.

En bild jag hittade vid en googling är den här som visar några ländes skulder till varandra: http://jefffitchett.com/?p=69