Körkortet kan bli dyrare
Körkortet kan komma att bli 2 000 kr dyrare efter nyår om det går igenom.
"Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag tagit fram förslag om högre avgiftsnivåer som ökar kostnaderna för trafikskolorna, och därmed också eleverna, rapporterar TV 4 Nyheterna." SvD
Har hittat uppgifter som säger att snittpriset för ett körkort idag ligger på ca 15 000 kr
Tycker du att det är rätt att någonting som redan är så dyrt ska bli
2 000 kr dyrare?
För mig beror det helt på vad pengarna används till. Om de t ex leder till ökad trafiksäkerhet eller liknande kan det vara väl investerade pengar.
Om det är en omfördelning från skattefinansiering till avgifter tycker jag också det är bra. Jag tycker inte att samhället i stort, och de som väljer att inte skaffa körkort, ska finansiera körkort för andra.
Vad är det för avgift som ska höjas?
Vet inte hur mycket skattepengar som går till körkort men jag vänder mig emot att man tvingar körkortstagare till en massa kurser och skyller på trafiksäkerhet. Staten ska inte lägga sig i allt eller försörja körskolor indirekt.
Helt OK att hoja avgiften. Frivilligt att skaffa korkort. Frivilligt att bosatta sig dar det inte finns lokaltrafik. Frivilligt att jobba i branscher dar korkort ar ett krav. Forhoppningsvis anvands pengarna till ett vardigt andamal.
Jag tyckerdäremot att det ska bli billigare att takörkort. Visst, det är frivilligtatt ta körkort, men detär också frivilligt medmånga andra ting somfolk fnäller överatt det blir dyrare. Vissa livsmedel, kollektivtrafik, bensin mm..

#4 Och som tandläkaren! =D
Jag är stort fan av samåkning och kollektivtrafik, men jag tycker inte att körkortet bör bli en klassfråga precis som tandläkaren har blivit. Det vore bedrövligt.
Mvh, Agilis
#5 Menardu att tandläkarbesök ärfrivilliga? Det tyckerinte jag. 
Det är ettnödvändigt ont.. dethar med hälsan attgöra. Detär inte bara en klassfråga, mångavill inte betalavad det kostar fast de har råd, ochmånga har tandläkarskräck.
Om kollektivtrafik tyckerjag inte.. jag åker bil,vart jagän ska. Både förmin hälsa och tidsbesparing.
#6 "Många vill inte betala vad det kostar fast de har råd"
Hur tänker du här? Då får man väl skylla sig själv tycker jag.
Värre är det för dem med skral ekonomi.
/Maria

Jag menar att jag anser det ungefär lika frivilligt att gå till tandläkaren som det är att bara söka jobb där man inte behöver ha körkort. Fast det beror väl på hur gärna man vill jobba kanske.
Mvh, Agilis
#7 hurjag tänker? Många villinte gå tilltandläkaren föratt de tycker att detär dyrt. Fastän detinte finns ekonomiska hinder. Naturligtvis fårman skylla sig själv, harinte påstått annat. Tyvärrså får ju de endålig munhälsa, mendet finns faktiskt desom struntar i det. Sorgligtnog.
Men tandläkaren måsteman ändå besöka förr eller senare. Det gårliksom inte att väljas bort. Harinte träffat den människan somhaft perfekta tänder i typ 20år.
Ochvidare så är det självklart igen, att folksom har krassligekonomi har svårare att gå tilltandläkaren. Men därmåste man ändågöra det någongång ändå. Manfår helt enkeltdra in på annat.
#8 Ok, menjag håller ändå inte med. 

Blir lite mörkrädd när jag läser vissa kommentarer som känns totalt verklighetsfrånvända.
#3 "Helt OK att hoja avgiften. Frivilligt att skaffa korkort. Frivilligt att bosatta sig dar det inte finns lokaltrafik. Frivilligt att jobba i branscher dar korkort ar ett krav."
Tror du på fullt allvar att mjölk är någonting som man blandar ihop på fabriken på samma sätt som man gör läsk?
Alla gagnas av en levande landsbygd. Oavsett om man är vegetarian, köttätare eller lever på dropp så behövs ett levande jord och skogsbruk.
För att vardagen ska fungera även för bönder som odlar spannmål eller grönsaker, grisbönder (julskinka kommer från grisar, om det är någon som missat det), mjölkbönder, köttbönder och skogsbrukare som förser folket med virke, papper och pellets så behövs det även små samhällen utspridda i landet.
Jag hoppas verkligen inte att någon tycker att dessa bönder ska ta tåget 80 mil till storstaden för att kunna köpa en tidning.
"Frivilligt att jobba i branscher dar korkort ar ett krav."
Om vi går mot ett samhälle där det är en klassfråga om man ska ha råd med körkort så kan vi om vi har otur ganska snart få ett underskott på personal i yrken där det är krav på körkort och yrket i sig inte är välbetalt, tänker främst på brandkår, polis, sjuktransporter, personlig assistent med flera…
Man skulle förvisso kunna lösa det på så sätt att man betalar körkortet för denna typen av personal, men jag blir inte ledsen om jag blir servad av en person som har haft körkortet mer än en månad när dom ska skjutsa mej till akuten eller om det brinner i mitt hem.
Så väldigt mycket pengar är det inte. Om vi avrundar dina siffror lite uppåt blir det 18.000 kr i genomsnitt. Sparar man 1.000 kr i månaden kan man skaffa körkortet på 1,5 år.
Klarar man inte att lägga ut 1.000 kr per månad så kommer man definitivt inte att ha råd med en bil. Skatt, besiktning, försäkringar, värdeminskning, bränsle, reparationer, däck osv kommer att hamna på betydligt mer.
Jag kommeratt betala mittbarns körkort. Omskolan inte gör det. Ochbil ska inköpas,men bensinfår ungen betalasjälv.. fordonsskatt blirdet ingen, dådet ska varaen gammal bil, reparera gör ungdomarnasjälva, besiktningär ingen större summa..
#10 Skatt, försäkringoch värdeminskning kan man komma billigtundan med om mankör en gammal bil..
Sedan, hurlätt är detför ungdomaratt spara 1000kr i månadennär de går i gymnasiet?
Sedan kanske man inte behöver skaffa körkort vid just 18 års ålder.
Skatt och försäkring måste man betala. Trafikförsäkringen är obligatorisk.
Sedan beror det kanske på var man bor och hur man lever. Själv har jag inget körkort och sonen (26) vill inte ta körkort.
/Maria
Hur billigt kan man komma undan enligt dig? 500 kr i månaden för att ha en bil att använda inkl bensin? Då kan man spara ihop till körkortet på 3 år. Jag har själv väldigt dålig koll på kostnader för bil då jag inte har körkort själv. Jag kollade istället lite siffror på Konsumentverkets hemsida, och där fanns inga exempel som var i närheten av 1000 kr per månad.
Om det är så pass billigt som 500 kr per månad blir nog Mitralis glad också, för då bör nog bönderna även framöver kunna få tag på en tidning utan att åka tåg i 80 mil. :)
Huruvida man kan spara 1000 kr under gymnasiet är nog extremt individuellt. Själv jobbade jag extra under gymnasiet och sparade nog ungefär den summan per månad. Dock hade jag sparande (aktier) som intresse/hobby.
#13 detfinns många fördelar medkörkort vid 18år. mankan ta sigfram utan att föräldrar behöverskjutsa på en hela tiden, lätt att sökaextra jobb, jobb efterskolan, de har stor motivationatt läsa sig till körkortet. För vår familj och särskilt ungen ärdet enbart fördelar!
Skatt behvöverinte betalas på veteranbilar..
I dettafall så är deten veteranbil som skainförskaffas. Enbart trafikförsäkring räcker omman så vill. att försäkring ärobiligatorisk vetjag naturligtvis.
#14 Jag ochmina syskon (likaså gubben och dennessyskon) fick körkortet betalt,ochden traditionen låter vi gåvidare. Så medden saken är detinga problem.
Bensinkostnaden har jagingen aning om faktiskt.Men som det varitnu så harungen haft etteget bensinkort till moppenoch det har kostat ca 500kr/mån. Mendå har moppeförsäkringen kostatlika mycket..
Hurgamla var bilarna i Konsumentverkets exempeldå? Inga 60-talare kanjag tänka..
En fördel ärockså att ungdomarnadelar på bensinkostnaderna när deåker på helgerna.. och enstor fördel för mig äratt jag kan få skjuts om såbehövs!
Nubor ju vi pålandet och har ca enmil till närmaste tätort, mendet går inga bussardit.. omman nu inte villåka en storomväg så det tar två timmar..
Förövrigt så harungdomarna stor fördel idag. Fårbörja övningsköra privat vid 16år (lite tidigtenligt mig) och behöver istort sett baraköra upp sedan. Riskkörning tror jag någotheter också som demåste köra på bilskolan, men poängenär att det behöver intebli så dyrt medkörkort om manhar någon att övningsköra med.
#15 Det var just det jag menade med att det beror på hur man lever och bor. Jag eller vi har aldrig varit i behov att att skjutsa sonen då han kunnat gå, cykla eller åka kommunalt.
/Maria
#16 jo, jagförstod hur du menade. 
men så harjag också ettbarn som är väldigtfordonsintresserat, ochdet är kul. Och denne kanabsolut inte förstådem som inte villha körkort.. för det innebär storfrihet ivardagen.
Vi valdeatt flytta från storstan när vibildade familj, vi villeinte bo såmed barn.. och idagens lägeså är det skönt attveta att detinte åks buss eller cyklas mitt i nätterna.vi hämtaralltid, och det känns bra. Men skabli lika skönt attslippa sen näreget körkort finns.
(lite ot, menman blir mörkrädd närman ser hur många barn som fårta sig hemsjälva, vi har skjutsathem ungar många ggr, detär inga andraföräldrar som hämtar)
Mitt körkort blev dyrt, runt 20,000 då jag inte körde så mycket hemma. När min morfar (som övningskörde med mig) fick reda på vad en körlektion kostade så blev det dock bättre. ;) Men jag behövde inte lägga ut mycket själv eftersom mina morföräldrar sparat till mitt körkort sedan jag föddes - en liten summa i månaden blir mycket på 18-20 år. Men någon bil har jag aldrig haft. Har alltid bott så att jag kan gå, cykla eller åka buss.
Men om det ar fel att lata de som tar korkortet betala for det sjalva - vem ska da betala. Mitralis kan ju svara. Garna en riktigt rattvis metod. Ta t ex pensionarer och studenter - hur mycket ska de betala?
Man skall betala den verkliga kostnaden för körkort. Men samtidigt så skall provet vara om du kan hantera bilen i trafiken och kan trafikreglerna och inget annat.
Det skall vara lika enkelt att köra som privatist som att gå i körskola och sedan bör man ta bort dravel som att köra miljövänligt och annat. Det har inte att göra med om man kan köra bil.

#19 Jag är bara mot en ökad kostnad oavsett vem som tar körkort. Inte att alla ska få körkortet gratis eller att några ska få det subventionerat.
"Nya avgifter som drabbar körkortstagare är utbildningsanordnarnas tillsynsavgifter. För en person som vill ta MC-körkort betyder det att både trafikskolan och riskutbildaren ska betala en årlig tillsynsavgift. Dessutom ska de som anordnar kunskapsprov och förarprov betala tillsynsavgift. Befintliga avgifter för att vara körkortsutbildare kommer också att höjas för trafikskolor."
Det är alltså inget extramoment som ökar trafiksäkerheten som ger prisökningen.
Som tur är så verkar det inte bli en så hög höjning som det har varit tal om 
Körkortet är frivilligt så höj på! Vill man inte betala för det man vill ha så kan man lika gärna gå :)

Jag tycker de som bor i stan och inte har körkort ska åka buss till bönderna och köpa det de behöver. Då slipper vi en massa lastbilar som kör runt på våra vägar. Mindre slitage på vägarna = sänkta skatter för alla. Varför ska övriga landet skänka sina pengar till storstäderna? Tänk vilket uppsving för småskaliga företag.
#22 Har du och de vuxna i din familj körkort? Ev barn som ska ta körkort sen? Och till sist undrar jag.. tycker du att allt som är frivilligt ska chockhöjas?
Jag tycker inte att det är ett bra förslag. Många ungdomar betalar faktiskt sina körkort själva, särskilt när föräldrarna faktiskt inte kan hjälpa till ens om de vill. Jag känner flera som kämpar stenhårt med osäkra vikariejobb för att kunna börja leva vuxenlivet, med egen lägenhet och självständig ekonomi.
Väldigt många arbeten kräver körkort. Det är en STOR fördel att ha körkort när man söker jobb!
Därför så handlar det väl snarare om hur mycket mer vi vill stänga ute fattiga ungdomar ur samhället. Det räcker inte att skapa jobb om de flesta inte kan jobba med det. De fattiga kommer att bli ännu fattigare och då har man sakta men säkert börja skapa ett nytt sorts samhälle, där det handlar mer om familj än om förmåga när det gäller att hitta ett jobb och göra karriär.
Ungefär lika dumt som att göra det dyrare att studera. Det enda som händer då är att rika väljer "fina" yrken och fattiga förblir lågutbildade. Nu handlar det inte om några enorma summor, men jag tror ändå att det kan göra en skillnad.
Detär ju skillnad om det vore fri konkurrens, nu har man en massa hittepå saker man tar betalt för. Visst är det vissa krav som är bra, men ger det bättre förare? Man tvingas betala avgifter som spär på en redan hög kostnad så gynnar det bara företagen bakom certifiering, hantering och byråkrati. Har en högre kostnad gett bättre förare? Finns det annat man kan göra för att få ned olyckorna?
Jag tror till exempel att när man kunde övningsköra med alla som haft körkort ett visst antal år så fick man mer körvana. Vad blev bättre med att dessa nu är tvungna att gå kurs och man har bara enstaka man kan övningsköra med?
Jag är lite inne på din idé ala02.., men med den lösningen att när mn förnyar körkortet (vart 10e år?) så får man köra upp på nytt samt göra en ny synundersöknng, men inte behöva skriva nytt teoriprov…
Personligen tror jag det skulle leda till att flera skulle hålla sig uppdatterade på vilka trafikregler som gäller…