Politik iFokus

Politik

Etikett: rättsfrågor-integritet
Läst 4541 ggr
CaithSith
0

Sjukt lagförslag?

"All din kommunikation ska sparas i databas

Snart finns hela ditt elektroniska liv i lagrat i en databas.

Mejl-, sms- och samtalsuppgifter ska kartläggas och sparas, enligt ett förslag som riksdagen röstar om på torsdag.

– Den riktar sig mot alla svenska medborgare, säger André Rickardsson, IT-säkerhetsexpert och tidigare avdelningsdirektör på Säpo."

Mer info: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8280834.ab

Min magkänsla säger starkt emot detta! Jag vill inte ha något övervakningssamhälle.. Även om jag inte har något att dölja så känns detta HELT FEL bara. Skrikandes

Vad är era åsikter?

ala02
0

Det blir konsekvenser de inte tänkt på, all information som är webaserad blir också lagrad. Undrar hur globala företag reagerar på det. Staten får överblick över deras affärshemligheter. Själv skulle jag inte spara privata filer på webben. Det vore ju synd om man även i framtiden måste lita på gamla lagringsystem. Det är nog besvärligt om man vill använda disketter idag.

Dessutom klarar man inte efterleva FRA lagen, hur ska man då klara all information? Naturligtvis är det fel, väldigt fel. Man lämnar ju inte ut sina brev, handlingar och foton hur som helst.

Mimmi
0

Värt att påpeka är det inte är informationen som sparas, utan information om informationen. Vad som står i ditt SMS sparas alltså inte, utan varifrån, när och till och från vem det skickades.

Tycker trots detta att det här är väldigt fel. Ständig information om var jag befinner mig, vilka jag kommunicerar med och när tycker jag är information jag har all rätt att behålla för mig själv så länge det inte är olagliga aktiviteter det handlar om. Sådan här information kan alltför lätt missbrukas eller hamna i fel händer.

Halvdansken
0

Helt ärligt? Vad har ni för spännade konversationer som kan "hamna i fel händer"? De scannar väl för vissa ord eller uttryck.

Mig får de gärna övervaka, de kommer att dö av uttråkning "Vad ska vi handla idag", "Nåt kul på tv", "Det kommer tydligen mer snö".

Å andra sidan så kan ju mycket skrivas med kod, så hur effektivt det är kan man ju fråga sig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

blombuketten
0

#3. Det är väl snarare en fråga om intigritet. Det spelar ingen roll om jag skickar urtråkiga sms, eller när, var och hur jag skickar dem………ingen, mer än mottagaren, har med det att göra. Skulle jag få mina brev (räkningar och annat lika roligt) uppsprättade till min brevlåda, skulle jag bli riktigt förbaskad. Det är inte särskilt hemligt vad jag betalar för vattnet, elen eller sophämtning, men det har ingen annan med att göra och ännu mindre spara den urtråkiga informationen.

Maria
0

Den vanligaste kommentaren är väl att "Jag har inget att dölja så mig får de gärna kolla"

Jag har heller inget av vikt att dölja men tycker det är obehagligt att andra faktiskt kan ha koll över mig om intresse skulle finnas.

Det är samma med den här nya "journallagen" där olika instanser kan få tillgång till journaler med patientens medgivande.

Det är givetvis det allra bästa sett ur vårdsynpunkt men även här så handlar det om integritet.

Svåra frågor tycker jag…Obestämd

/Maria

Gerbilflicka
0

Jag är emot det eftersom det kan missbrukas och eftersom det inkräktar på människors privatliv.

Jag är helt emot tanken på ett "storebrors-samhälle". Inte för att jag har något att dölja utan för att utvecklingen skrämmer mig! De behöver inte den här lagen för att sätta dit brottslingar och jaga terrorister. Det handlar om kontroll och inget annat!

nagontogmittnamn
0

Äsch, den som vill läsa om mitt liv får gärna göra det Skrattande

elyse
0

Känner ungefär som #3. Och kan det leda till att man lättare får tag på människor som begår brott på internet, planerar saker etc så tycker jag att det bara är bra. Men jag är jättekluven - som liberal vill jag ju inte att människors frihet ska begränsas. Frågan är bara om detta begränsar människors frihet. För friheten ska ju inte innebära att man obehindrat kan begå brott.

CaithSith
0

Mer ang. FRA:

""FRA-lagen var ett rakt beställningsjobb åt USA"

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/526557-fra-bestallningsjobb-at-usa