Politik iFokus

Politik

Etikettjämställdhet
Läst 2587 ggr
Karmatarerskanise
0

Alla människor lika värda?

Är verkligen alla människor lika mycket värda?
Är en våltdtäcktsman eller pedofil lika mycket värd som singel pappan som aldrig skadat ngn?

Inte enligt mig. Alla är inte lika mycket eller litet värda!

AndersE
0
  • Är en mörkhyad våldtäktsman lika mycket värd som en ljushyad?
  • Är en femårig svensk medborgare med morfar som heter Sven lika mycket värd som en femårig svensk medborgare med morfar som heter Mohammed?
  • Är en skräckslagen jude lika mycket värd som en skräcklagen kristen?

I det Svenska samhället har vi värderat människor efter deras beteende. Om du brtyter mot lagen blir du bestraffad. Om du är laglydig slipper du straff.

Ett parti - SD - med ambitionen att komma in i riksdagen vill slå hål på detta utgamla svenska förhållningssätt. Man vill istället värdera var och en av oss utifrån varifrån våra far- och morföräldrar kom.

Rätten att bli behandlad med respekt och empati ska enligt SD vara beroende på ditt släktträd - inte på dig själv.

Karmatarerskanise
0

"Är en våltdtäcktsman eller pedofil lika mycket värd som singel pappan som aldrig skadat ngn?"

Vad TUSAN har det med SD att göra? Förstår du inte frågan?

precis
0

alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats… därmed är alla människor lika mycket värda till att ha ett liv.

Karmatarerskanise
0

Men en dömd människa. Är den lika värd?

AndersE
0

#2 Är Anders frågor lika mycket värda som Heras frågor?

Jag svarade på dina. I dagens samhälle får våldtäktsmannen straff. Pappan som inte skadar någon slipper straff. Det är de allra flesta svenskar överens om. Frågan är okontroversiell och ointressant.

Mina frågor är däremot inte lika självklara för det största hotet jag ser idag mot svenska värderingar - ett växande parti med riksdagsambitioner som har helt ny syn på människors värde.

Karmatarerskanise
0

Jag ser inget svar. Jag ser bara straff. Är en straffad person lika mycket värd?

Och anders, inser du inte att jag inte kommer svara på frågor angående SD osv från dig? Känns som vi gått igenom det nog nu! Du har verkligen förmågan till upprepning.

precis
0

En person som är straffad för pedofil-brott kan mycket väl behöva långt straff och mycket vård för att bli frisk, men den personen har fortfarande rätt till ett liv…

En person som suttit i fängelse har fått sitt straff och är därefter en människa som sonat sin skuld till samhället. Enl. alla demokratiska regler som existerar nuförtiden…

Jag förstår inte vad du har hakat upp dig på, är det en prislapp, ett värde i kronor eller rätt till mat och luft, eller???

Karmatarerskanise
0

Låt oss säga som såhär.
En båt håller på att sjukna och det finns bara en plats kvar i räddningbåten.

Du har två personer kvar på båten och endast en av dem kan räddas.

Tar du kvinnan på 60 år som levt laglydigt, eller våltäcktsmannen på 25? Vem ska räddas? Är de två lika mkt värda? Även om mannen avtjänat sitt som vanligt låga straff?

AndersE
0
  • Alla människors grundläggande värde - människovärdet är det samma.
  • Om jag vill ha hjälp att bygga ett hus är en snickare mer värdefull än ett barn.

#8 Du har två personer kvar på båten och endast en av dem kan räddas.

Tar du kvinnan på 60 år som levt laglydigt, men som är cancersjuk och har fått reda på att hon har en månad kvar att leva - eller våltäcktsmannen på 25, som är din egen bror, och som är ensamstående far till två små barn. Även om mannen avtjänat sitt som vanligt långa straff, och blivit frälst under fängelesvistelsen?

Vem ska räddas? Är de två lika mkt värda?

Jag börjar undra om detta är "filosofi.ifokus" eller "politik.ifokus"…

Hera - vart vill du komma?

(Och vilka frågor har jag ställt om SD?)

precis
0

vilken oerhört klyschig metafor: båten = sverige och våldtäktsmannen är då osvensk? eller

Men nu är det så att ingen båt är på väg att sjunka… det är inte bara två personer som sitter i båten, och det finns många båtar som försöker ta sig över Medelhavet varje natt, så vi kan inte och behöver inte välja mellan Agda eller en brottsling med stora ögonbryn…

Om jag skulle ha möjlighet att rädda en av två i en båt så skulle det antagligen bli den som sitter närmast, eller den som jag själv orkar lyfta, eller alla jag hinner rädda… jag börjar inte med att ta fram ett frågeformulär för att intervjua de nödställda grundligt om deras ev. bakgrund eller vandel…
( Och om de svarat med en nödlögn på någon av mina frågor så kastar jag ut denne i havet igen ;) dejavu, jag tror jag skrivit detta i en annan tråd…)

#9 jag tror att Hera försöker att lägga fram, vrida och vända på hypotetiska konstgjorda utgångspositioner, för att få någon att uttrycka sig klantigt, och så kan hon likt "Kapten Zoom" få möjligheten att hoppa fram ur kulissen och säga: "aha! jag visste väl att du var islamofob…" (eller nåt liknande)

AndersE
0

#10 :-)

precis
0

#11 du känner till den klassiska pyjamasen och posen som jag tänker mig Anders Linder i? :)

AndersE
0

Skrattande

Karmatarerskanise
0

Ni är patetiska. Som vanligt lämnar man eftersom ni beter er som barnugnar! Hur fan kan ni tro att ngn vill disskutera med er?

Ni är pinsamma för er ålder!

AndersE
0

#14 Du hade alltså inget syfte med #0?

Karmatarerskanise
0

----------

AndersE
0

Varför starta en tråd om man inte har något syfte?

precis
0

#14 hoppa inte på alla här bara för att jag drog till med en lite humoristisk o nostalgisk överdrift. Jag har feber o käkar tradolan, så det blir lite för snurriga minnesbilder mitt i alla seriösa debattinlägg…
kom med respons på fakta och åsikter som vi lägger fram istället… eller en förklaring till varför du tycker att olika personer inte är nåt värda i dina ögon…
vem skulle du själv rädda? om det sitter en gammal senil pensionär och ett barn (som ännu inte gjort nåt brottsligt men kanske kommer att bli en knarklangare i framtiden…) i en räddningsjolle???

På vilket vis tror du att du kommer få nån respekt ifrån dina medmänniskor om de tänker på samma sätt som du, alltså att du skiljer på folk o folk, och sätter olika värde på olika individer utifrån vad dom gjort i sitt liv?

didis
0

Fortsatt filosofi…

I någon sort allmän mening har förståss alla samma värde men frågan kompliceras av kunskap om andra människors vandel.

Frågan som Hera ställer är lite som frågan "vem väljer du skall dö, mamma eller pappa - om du inte väljer någon dör båda".

Jag fick frågan om lika värde förra våren - makens lillebror hade hjärntumör och min mormor var 94år och senildement - vems liv var värt mest? Ingen tvekan för min del; mormor har levt sitt liv. Men vad hjälper det - mormor lever fortfarande tack vare näringslösning (det var länge sedanhon kunde tugga mat) och maken lillebror dog förra våren, 24 år gammal…

Så sensmoralen är - filosofera gärna men verkligheten styr iallafall.

AndersE
0

Tanken med filosofi är väl att den sak hjälpa oss hantera verkligheten?

Hera har ju t.ex. sagt att hon sympatiserar med SD och att hon tycker att människor födda i utlandet inte ska få bo här.

Så visst har en filosofisk syn på människors värde, och olika kriterier betydelse för verkligheten.

För mig är det stor skillnad mellan att värdera människors handlingar, och att värdera människors födelseort.

pjuck1
0

Jag blir så hemskt äcklad när jag ser på nyheterna att ännu ett barn har blivit sexuellt utnyttjat. Att ännu en kvinna blivit svårt misshandlad och våldtagen.

Det handlar för mig om att kvinnor och barn inte kan försvara sig, och det gör hela överfallet så grymt.

Jag vet inte vad man ska säga. Jag förstår din ilska, din önskan till hämnd på alla män/kvinnor som gjort såhär mot oskyldiga försvarslösa barn. Förstår ditt hat.

Tanken rusar genom mitt huvud när jag ser på nyheter eller efterlyst "fy, fn den j-ln skulle man bara ha ihjäl". Men det är min ilska som talar, mitt förnuft säger ju såklart att man inte kan ha ihjäl människor.

Jag tycker att alla människor har samma värde, kan dock säga att alla människor garanterat inte går genom livet med samma värdighet.

didis
0

Så tråden hade en rasistisk underton - jag läste nog inte ordentligt!

Men det är ju trevlig att känna sig som en människa mer värdefull än andra, och praktiskt också, man behöver ju inte ta till sig vad andra säger eller gör.Flört

Själv är jag född i Värnamo och det vet ju alla att det ger mig ett självklart extravärde i livet… så lämna plats i livbåten för mig!!

diii
0

Jag anser att tex brottstraff är inte det rätta för en brottsling, är inte straffet hårdare om dem får sitta i ett fängelse hela livet?  Så skulle kunna säga tt alla har rätt till liv och skada/mördar du ngn har du rätt att leva, MEN INTE som alla andra då du har slarvat bort chansen…ifrs…psykiskt sjuka..dem behöver vård, men detta uttnyttjas…hm.

precis
0

#23 que? jag förstår inte… kan du ta om det där och lite långsammare… :) en mening i taget! :)

diii
0

Sorry , katten hoppade här och killen kom hem så allt blev bläää!

Ja asså, menade dödstraff är inte lösningen för en person som kanske har mördat 1-40 personer, det anser jag är ett sätt att slippa undan , det är som självmord, "äh orkar inte leva, jobbigt och lösa mina problem, orkaaa!" samma sak där!

Alla människor är värda respekt tkr jag och rätt till liv. Dem som begår brott med flit lider mer av att sitta i fängelsetlivsstid. Men dem som begår brott på grund av psykiska sjukdom förtjänar vård…tänkt dig alla som är extremt sjuka, som kanske äter människor, sparar dem i kylsskåpet osv, ska man ta livet av dem för det? Nej , inte enligt mig.

precis
0

#25 ja, jag håller med dig. Jag tror nog att de flesta som sitter i fängelset behöver nån form av vård… Det är nog många som är fast i beroenden av droger, sprit, spel, tvångstankar, lättare psykiska problem. plus att många har dålig utbildning (eller ingen alls) så att de inte har en chans att få ett riktigt jobb.

Karmatarerskanise
0

Anders lille. Tillåt mig tillrättavisa dig!

"Hera har ju t.ex. sagt att hon sympatiserar med SD och att hon tycker att människor födda i utlandet inte ska få bo här."

Jag har aldrig skrivit att invandrare inte får bo här.
Däremot att vi ska dra ner på invandringen.
Så snälla du skaffa ett liv som inte handlar om mina åsikter!!!! När du inte ens klarar av att skriva rätt!

diii
0

Själv är jag invandrare, min mor är finska så jag är ingen flyttning så. Men när jag läser tidningen , att tex södertälje tar in för många och dem bor 15 pers i en lägenghet och så finns det inte jobb åt dem…vad ska man göra? Snart kommer det vara fler och fler hemlösa ….

AndersE
0

#27 Hårklyverier.

Ida
0

Vi måste helt enkelt lära oss att ta tillvara på invandringen och vår mångkultur. Tänk vad mycket vi kan lära oss av varandra i en perfekt värld!

Vi står inför en eventuell arbetskraftsbrist framöver, hur är det möjligt? Vi har läkare och civilingenjörer som kör taxi och bakar pizza, är det att ta tillvara på resurserna?

Nä, mer möjligheter till att lära sig det svenska språket (=umgås med svensktalande) praktikplatser på arbetsplatser och nödvändig kompletterande utbildning för att den utländska utbildningen ska motsvara den svenska (och kanske till och med komplettera den!!)

En sak till: Det finns många som tycker att invandring tär på svenska skattemedel etc. Rent krasst, avskalat och något iskallt kan jag säga att det är samhällsekonomiskt mycket fördelaktigt att utbildade vuxna människor kommer till ett land. Samhällskostnaden ligger i att barn växer upp, utbildning etc, men det verkar inte folk vilja se.

Karmatarerskanise
0

Orkar inte ens kommentera den välformulerade kommentaren. tss

AndersE
0

#31 Det gjorde du ju visst!

Fast precis som när du startade strängen har du inget syfte…?

Karmatarerskanise
0

Jag hade ett syfte med tråden. Jag ville ha svar på min fråga.
Det förstår vilken människa som helst.

Är du efter eller bara väldigt trög?
Jag vet inte hur många gånger jag har bett dig att inte dra in mina åsikter i varenda jävla disskussion!!!! Och nu när du dessutom ljuger om vilka åsikter jag har borde till och med DU inse att du går för långt! Har du inga andra intressen?

Låt mig och mina åsikter vara och använd dig av dina åsikter och ENBART DEM! Vill jag att alla ska veta vad jag tycker och tänker är jag FULLT kapabel till att framföra det själv.

Jag hoppas du vet vad förtal är. För du närmar dig med kraftsteg! Förstå att gränsen är nådd!

AndersE
0

#33 Dina åsikter klarar du av att föra fram själv.

Du ställde mycket riktigt frågor i #0, men när vi försökte delta i diskusionen och ställde motfrågor blev du tyst. Eftersom du fortfarande inte förklarat syftet med strängen så…

(#9, #15)

Om du kallar det förtal när framförda åsikter diskuteras är du nog på fel forum.

Karmatarerskanise
0

När man ljuger om en annan person är det förtal. att du ger felaktiga uppgifter angående mina åsikter, ja du förstår nog själv.

Jag har som sagt åter och åter igen förklarat att jag inte tänker disskutera någonsin igen med dig. Så hur kan du undra varöfr jag itne svarar på dina frågor? Vad jag än skriver om drar du upp vilket jävla parti jag skrivigt om. DET ÄR INGET DU HAR MED ATT GÖRA varesig vi är på ett politiskt forum eller ej. Jag SÄGER TILL DIG ATT DU INTE FÅR SKRIVA OM VAD JAG TYCKER OCH TÄNKER i trådar som absolut inte har med saken att göra. INTE I ANDRA HELLER då jag SJÄLV skriver om jag vill!!!! HERREGUD.

Och skriv inte att jag klarar framföra dem själv, för det är ju BARA DU SOM GÖR DET I ett fletal trådar!! Jag säger åt dig att sluta! Du får INTE fler ggr skiva NÅGOT om m ina åsikter. Vill jag att folk ska veta om dem skriver jag dem själv.

Tydligare än såhär kan jag inte göra det. Jag hoppas du har intelligens nog att förstå budskapet. Annars blir jag rädd.

Och anledningen till varför jag aldrig kommer disskutera me dig igen är för att du visat hur okapabel du är till att disskutera vuxet, utan att dumförklara andra. Detta är något som jag också sagt om och om igen. Jag förstår inte varför sakerna inte fastnar i ditt huvud. Om du på riktigt har något handikapp får du gärna skriva det, då förstår man bättre hur en så gammal man som du kan bete sig på detta vis.

AndersE
0

#35 Med hänsyn till att du aldrig diskuterar med mig så diskuterar du väldigt mycket med mig,,, ;-)

Ljuger gör jag inte medvetet. Har jag missuppfattat något får du gärna visa på det.

Om du själv berättar på forumet vilket parti du stöder så tycker jag du får stå för det. Om du själv framför åsikter på ett forum som detta så får du också stå för det.

Är det så att du ändrar uppfattning, eller överger ditt stöd för ett politiskt parti så bör du nog tala om det. Det skulle för övrigt hedra dig.

Karmatarerskanise
0

MEN FÖRSTÅR DU INTE ATT DET ÄR DU SOM SKRIVER OM MINA ÅSIKTER! Inte en gång till! Detta är ingen hjärnfysik! Jag ger dig inte min tillåtelse att skriva om mina åsikter.

Jag står för mina åsikter. NÄR JAG VÄLJER ATT FRAMFÖRA DEM! Du får inte, hur svårt är det! Aldrig mer säger jag!

Visa på att du ljuger, det har jag redan gjort! Lögnare!

Karmatarerskanise
0

Och jag disskuterar inte, jag försöker få dig med en 10 årings sinne att förstå vad du får och inte får. Tydligen väldans svårt för dig att fatta! Sköt ditt eget, så som andra sköter sitt!

AndersE
0

#37, 38 Såvitt jag vet är du inte moderator på detta forum, så jag har svårt att förstå varför du skulle bestämma debattreglerna här.

Och att ha ett politiskt forum där det inte är tillåtet att kommentera den politiska ståndpunkt en debattör framför - det skulle ju bli ett totalt dött forum.

Jag måste ha missat ditt påpekande om mitt missförstånd. Det blir lättare om du talar om vilken sträng, och vilken kommentar det gäller.

Karmatarerskanise
0

Såvitt jag vet, för jag min egen politik. Och såvitt jag vet bestämmer jag om DU ska föra vidare den eller inte. Dessutom slänger du ur dig om mina såikter i vilken stäng som helst. Jag startar en stäng angående straff, och du blandar in SD som inte har en skit med saken att göra.  Nu lägger jag ner mina försök till attt få dig att förstå.

Det är bara du på detta forum som skriver vad ANDRA människor tycker och tänker. Helt ok om jag själv börjar att skriva om det jag tycker, inte att du helt apropå berättar om en annan människas saker.

Tack för mig!

precis
0

Hera, du har ju sagt att du vill stänga gränserna… jag tolkar det som att du vill hindra alla nya invandrare… men du tycker tydligen nu att det är okej att några får komma in… alltså är inte gränsen längre helt stängd? eller?

jag skiter i vilket politiskt parti du röstar på, eller vilket parti som har samma åsikter som du, jag utgår istället ifrån det du själv sagt i debatten här tidigare.

Och som sagts tidigare: ignorera Anders om du vill, undvik bara att skriva direkt till honom, men du kan inte stoppa honom att utrycka sin åsikt… eller mig…

Karmatarerskanise
0

Åsikt? Det är min åsikt han utrycker! Ja, stänga gränserna till de vi har här nu får det bra. Sedan ta det lugnare med invandringer så att de kommer in i samhället. Jag har inte sagt att vi inte ska ta in dem. Men att ta hand om dem!!!!

Han får gärna tycka vad han vill, men han har ingen rätt till att upprepade gånger påpeka vilket parti jag har skrivigt om och vad han tror jag står för.

Det jag sagt i debatten tidigare? Denna debatten handlade om straff! Eller hämd! Inte om jag gillar SD eller inte!

Ida
0

Oj, oj vilken upprördhet jag anar. Lugna ner er lite och ta ett djupt andetag. :)

Jag hinner inte vara här så mycket nuförtiden, men kikar lite då och då i alla fall.

För att försöka medla så antar jag att Hera menar att det är störande att AndersE tar upp tidigare nämnda partipolitiska sympatier trots att tråden handlar om något annat. Hera vill inte att AndersE skall uttrycka vad hon väljer att rösta på för parti när hon inte själv valt att skriva det i tråden.

AndersE å andra sidan tycker att tråden i allra högsta grad går att härröra till Heras politiska åsikter han vet om sedan tidigare och drar därmed paraleller till det. Har Hera uttryckt sitt stöd för ett parti med sådana åsikter tycker han att man i ett politiskt forum får stå för det även framöver (om man inte ändrat inställning).

Rätta mig om jag har fel, men det är min uppfattning.

Kan ni inte bara respektera varandras inställning kring det här och låta det vara istället för att strida om vem som har rätt eller inte rätt att skriva eller påstå någonting?

Måste man ha sista ordet?

deia
0

To those defending criminals, please, tell me about the victims of some kind of crimes who have their lives changed forever and will suffer  the consequences forever, what rights do the victims have???

For exemple, a raped child and her/his family, children who the mother or father or both were killed, a killed person who never will have any right. Is there any kind of punishment which really pays for crimes like this???… And then later the victims or family members still have to work and pay taxes that will be used to suport that criminal or, even worse, they can meet the criminal in the streets…

And sorry to ask but I'm not sure if I understood right… Does Hera want to make harder to immigrants come here???

Sorry if I didn't understand very well what the topic is about… hope I did…

deia
0

And one simple question to the crminal defenders:

Are you for or against abortion?

precis
0

#44 I for one, do not defend criminals.
I am not telling victims it was their own fault.
I am not saying victims should need to suffer.
And I don't believe that a victim will feel better by watching an execution (or if they were allowed to perform a torture method on the guilty, like Hera suggested). That is just plain stupid need for revenge and will reduce the victim and our law, the whole society and the criminal system to as dirty crimes as the criminals performed.
It is help and healing that is needed for all involved in dirty criminal acts. Not more crimes or torture…

If a person gets accused and judged for a thing he did not do, then he becomes a victim. If the correct criminal gets accused, then he will not have any rights. It is unneccesary for him to loose his life for what could have been a mistake or accident. He can probably have got a family and children? what about their need for revenge?

If we would introduce Hera's suggestions to crime/punishment that she deleted in #16 it will only "snowball" into a medieval sort of eye-for-an-eye, blood-for-blod and stupid clan-wars that will erase large parts of villages, cities or mankind.

My personal suggestion for most violent crimes is to keep the guilty alive in solitary confinement for as long as possible, and put that person in plenty of occasions where he must face families to victims and witnesses to horrific crimes.
One example is the trials in Bagdad against the former president Hussein and his people. Why did they execute Saddam at once, right after the first trial? It was the blood thirst and a desire to get rid of him right away.
He should have needed to sit locked up many years, having to sit through hundreds of trials in that cage in the court room and being forced to see photos of all those mass graves, and having to face all the relatives coming to court as witnesses and survivors to all of the crimes that have been so widespread throughout Iraq.

Abortion is a completely different subject, and i will not answer that question in this thread. maybe there is another thread with that topic?

AndersE
0

#46 Klokt, och jag instämmer i allt väsentligt.

Mettan
0

Hej!

Jag är ny här på just denna sajten. Men jag kan inte låta bli att skriva lite i denna tråden också. Jag har talat om i en annan tråd var jag står politiskt och det skäms jag inte för.

Däremot måste jag säga att jag för står inte Heras ilska över att den politiska tillhörigheten tas in även här.

ALLT handlar ju om politiken och ideologin. Det är inte farligt att någon svarar emot i ett forum, eftersom det är meningen, och speciellt i ett politiskt forum. I grunden är ALLA människor lika värda, men nyanserna kommer fram när man börjar debattera. Jag gillar INTE SD, eftersom jag tycker att det liknar nazismen för mycket. Det är min åsikt och den anser jag att jag har rätt att framföra.

Däremot måste jag kritisera Hera, för påhoppen på Anders, för så gör man inte enligt netiketten. Hade jag varit moderator fö detta forum, hade jag gett personen en varning och om det inte hjälpte stängt av denna.

Det finns något som kalla "Netikett" och betyder etikett och uppförande på nätet. I ett forum sk man respektera andra människors åsikter och visa att man kan uppföra sig som folk, och inte som en 5-årig barnunge, vilket jag faktiskt tycker att Hera har gjort i denna tråden.

deia
0

Precis

I didn't say your name, friend, I didn't say you said anything, I just wanted to understand.

Any way, thanks for explainning your point in english, I really appreciated.

But I think it's better to talk to those so nice and full of considerations for criminals and their humans rights AFTER they have their own child raped or tied behind a car which was droven for 7 km and the mother saw when the first arm of her son cut and fell in the street while the poor 6 years old boy cried until the head was cut, just because the criminals wanted to steal a car to go to a party; the old parents killed because they delayed to show where the money was and it was too little money; people burned alive inside a bus just because the criminals wanted to show power; very rich boys put fire in a man sleeping in a square because they wanted to have fun…

Things like this are part of our reality in Brasil, brutal crimes happen every week in Brasil… yet it never happened to me or to someone close, but I have the feelings for those victims as they were mine too, one day, it could be my children, my parents or myself, maybe it's easier to me to understand what the victims feel because I lived there, I had the violence of the criminals so closed to me that I lived in fear, we all live in fear there, always.

This violence has increased together with the 'human rights' always justifying criminals there.

I really wish those furious beasts NEVER will grow in Sweden also.

Abortion is to kill a child (it doesn't metter the reason, etical/moral values) without any kind of consideration, defense or respect for human rights yet the child didn't make any bad to anybody, very different of a criminal who recieves so much consideration, defense and respect for human rights after making so much bad and cuel things to others.

precis
0

Deia, i never said that i felt attacked by you. I just wanted to explain my position.

Abortion is not murder, it is preventing it from beginning to grow into a child. And what about the human rights for the female that can't have and support that child (for one or many different reasons). Any woman must have the choice for her own body and life. And a simple reason is that a foetus isn't yet developed enough to have human rights.

deia
0

Precis

There are ways to prevent pregnancy giving the adults the possibility to avoid it, the fetus has no choice. Adults should be responsible, specially, the woman since she has the right of her body and she should know then she is not prepared to have a baby. 

Besides, she gets pregnant but she could get aids too what would be a cost to the society for her unresponsability, it's still her body and she has all the rights of it but then she should have all the responsabilities for it too.

What is the diference between someone smoking and getting cancer and someone making sex and getting pregnant??? In both cases, the person knew the risks of his/her actions and chose to practice without minding about the consequences.

Righs, consequences and obligations walk together.

When does life start??? How to accept abortion to 22 weeks baby while 23 weeks baby has survived after birth??? Is there any other animal that makes abortion??? The humans make abortion because they have the possibility against a defenseless human.

But you are right, that is another subject.