Jag hörde på nyheterna
Jag hörde på radionyheterna (mixmegapol tror jag) att aliansen har tappat historiskt många röster sedan valet. Är det någon som vet något om detta?
till att börja med så ska man kanske inte lita allt för mycket på en sån källa.
och sen så antar jag att det är en av de här galluparna som bara intervjuar 1.300-1.500 personer, så det är också lite för intetsägande om det ska räknas som representativt för hela svenska folkets röster i ett ev. val.

Statistik kan man säga hur mycket eller lite som helst med. Men det där med att regeringen tappar sympatisörer brukar hända efter ett val. Det är aldrig lätt att ta hela ansvaret för den politik som förs, eftersom det är regeringen man "skäller" på, så fort något inte passar.
Dessutom är frågorna i gallupundersökningarna väldigt ledande, när man frågar vilket parti de tycker bäst om och vilket som är nästbäst m m. Jag har själv utfört intervjuer för Sifo en gång i tiden. Då fick man en adress, stack dit och beroende på hur många där bodde, så försökte man få kontakt. Gick det inte på ena stället, så fick man försökea med nästa. Det är som åsiktundersökningarna som finns på nätet numera. En del har väldigt dåliga alternativ när det gäller svaren, sså det kan bli fel då och då, eftersom man MÅSTE svara.
Jag håller med. en undersökning på en sida som t.ex. Aftonbladet.se blir ju aldrig särskilt representativ, den bygger ju bara på läsare som orkar klicka på ett svarsalternativ. och att det är otroligt svårt att ställa rätt frågor för att få rättvisande svar. Alltså är det skitlätt att utforma en undersökning för att få fram det svar man vill ha.
Jag har för mig att Alliansen, regeringen tappade i början, men att man sedan novemberundersökningen (tror det var TV4:s beställda undersökning) legat kvar på samma nivå.
Som Mettan säger brukar regeringen tappa efter valet men sedan stabiliseras rent opinionsmässigt.
Vi får hoppas att det vänder till och med. Regeringen har trots allt infriat många vallöften redan nu. :)