Politik iFokus

Politik

Etikettvälfärdssystem
Läst 1620 ggr
AndersE
0

Försäkringskassan

Om nu Nuder har så mycket pengar att sätta sprätt på - varför använder han dem inte till att få våra nuvarande välfärdssystem att fungera?

Jag har tagit ut (begärt…) 50% föräldrapeng sedan årsskiftet. Halv lön + halv f-peng har jag tänkt klara mig på ett tag. Men jag har ännu inte fått ett öre från f-kassan! Att leva på halv lön börjar märkas i plånboken…

Tänk då på alla som går hemma med enbart ersättning från f-kassan!? Hur gör de? Lånar pengar på banken - eller går till socialen?

Jag betalar en hel del pengar i skatt. Kan man inte förvänta sig att dessa pengar används till fungerande välfärdssystem?

Nej Nuder! Inte ett öre till nya satsningar innan du fått de existerande att fungera!

Terrierlina
0

Ja du, försäkringskassan är ett kapitel för sig. Min syster var gravid för ett tag sen och sjukskriven de sista 2 månaderna på grund av lite förtidiga värkar och så. När det var 3 veckor kvar till förlossning fick hon brev från försäkringskassan att hon skulle infinna sig på arbetsreabilitering för att få fortsatt sjukpenning!! Rehabiliteringen skulle påbörjas efter jul och nyår och bebisen var beräknad till den 13:e januari…. Hur tänker de egentligen?

Ida
0

De tänker byråkratiskt. Glad

AndersE
0

Det lönar sig att ringa och klaga - idag trillade tre månaders ersättning in.

Tjo flöjt!

Pia
0

Jag måste säga (peppar, peppar) att jag bara haft tur med min Fkassa och mina handläggare, de har varit urgulliga och förstående, det har verkligen gått att prata med dem. Pengarna har i huvudsak kommit när de skulle, och när jag ringt och undrat så har de verkligen bett om ursäkt för strulet osv.

Däremot så är det ju naturligtvis knapert med pengar, det blir till att vrida och vända på dem och använda sig av, tyvärr, sparpengar. Men man får göra det bästa av situationen och ta vara på tiden på annat sätt, utan den inkomst man var van vid, endera dagen blir det bättre…

Däremot så har ju jag som alla andra hört skräckhistorier om okänslig fkassepersonal och hantering. Min läkare berättade om en patient som var helt förtvivlad och absolut arbetsoför men blev så illa bemött av fkassan att hon nästan kände sig tvingad att flytta för att hamna i ett annat upptagningsområde…:/

Sandra76
0

När det gäller graviditet så blir man bara sjukskriven om det är fara för mammans eller barnets liv- det fick jag höra de 2 sista graviditetsmånaderna förra året. Jag hade kraftig bäckenuppluckring, men det fick gå ändå.

Fick höra av en annan väninna som var gravid för ett par månader sedan. Hon hade oxå bäckenuppluckring, svår sådan, svullen,….vet inte allt men hon hade svårt att gå och mådde jättedåligt, men icke hon fick inte vara sjukskriven.

Hennes man snubblade på arbetsplatsen och sträckte ryggen, han blev sjukskriven..i en månad.

Han hade ont, men han kunde gå och så, dock lite stel.

Inga krusiduller där,,,självklart blev han sjukskriven.

blombuketten
0

#5, nu drar jag lite på smilbandet. Inte för att det är kul det du beskriver, men så typiskt. På något vis så anses det vara så normalt att vara med barn, så vad man än drabbas av så ska man bara ta det. Allt runt en graviditet är så fullständigt "normalt" så man anses "onormal" om man får problem under graviditeten. Säger det som så många andra kvinnor säger. Om en man födde barn, skulle det bara bli ett barn i varje familj. Det skulle finnas bra möjligheter att få gå hem från jobbet rätt tidigt i graviditeten och den minsta värk eller annat problem skulle åtgärdas per omgående Flört.

AndersE
0

#6 Visst, men samtidigt har vi väl världens mest förmånliga föräldraledighet. varför är det orimligt att använda den om man vill vara hemma innan själva förlossningen?

blombuketten
0

#7 Det är inte orimligt om allt är som det ska. Men när man drabbas av sin graviditet, dvs man blir sjuk så ska man ha samma rätt som alla andra att bli sjukskriven. Väljer man däremot att gå tidigare från jobbet fast man är frisk så är det en helt annan sak. Då får man använda sig av föräldrarledigheten.

Kan tala om att när man är gravid i 9:e månaden så är man inte särskilt smidig längre. Jobbar man då med tunga saker så känns det, jag lovar. Bara att knyta ett par skor är något av ett cirkusnummer samtidigt som det känns som magen sitter direkt under hakan Skrattande.

Tror att de flesta som orkar, håller ut i det längsta då man vill kunna vara hemma med barnet, efter att det födits, så länge som det bara går.

Det sista stycket jag skrev i mitt förra inlägg, var med glimten i ögat, därav den blinkande gubben.

AndersE
0

#8 Jag håller - och känner igen…  ;-)

Samtidigt kan jag förstå att det knappast är svart eller vitt. Vad är sjukdom, och vad är att tycka att graviditeten är för besvärlig för att arbeta? Det beror säkert delvis på vilket arbete man har.

Sandra76
0

Jag arbetade som personlig assistent, och var hos 4 olika personer, varav 3 vägde mer än mig. Det är mycket tunga lyft som personlig assistent. Även om det finns ex.vis lift så är den ofta tung att köra fram, och trångt och så. Hos en person hade vi en snurrbräda. Dvs att personen står på en bräda som går att snurra och personen lutar sig mot assistenten. När man är gravid har man ju en mage ivägen och då fungerar inte alltid de"rätta handlagen" som man lärt sig i lyftteknik.

Men försäkringskassan sa nej.

Det jag mest var förvånad över var att de inte ens intresserade sig för att kolla upp saker, bara ett blankt nej.

Nu hade jag en bra arbetsgivare som placerade om mig, men det är inte alltid lätt att kunna erbjuda om det är svårt med arbetsplatser.

AndersE
0

#10 Jag vet inte vilka skyldigheter arbetsgivaren har, men jag har sett massor av exempel på arbetsgivare som anstränger sig mycket - och tar stora kostnader - för att hjälpa personalen få ändrade arbetsuppgifter under graviditeten.

Sandra76
0

I allafall på vissa platser så har arbetsgivaren skyldighet att placera om gravida om de är anställda. Är inte så insatt i det hela.

I mitt fall var jag inte anställd, utan hon gjorde det mer för den goda sakens skull.