Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 1360 ggr
[cala02]
0

Kommunal politik

Jag vet inte hur det är i andra kommuner, till viss del så ser jag inkompetens och svågerpolitik i min kommun. Det som blir lite skrämmande är hur dessa senare går vidare till landsting och riksdag. Nu påstår jag inte att alla är inkompetenta, men hur är det i era kommuner?

Samtidigt kan man ju undra varför denna situation uppstått. Beror det på att få engagerar sig så vi får en viss sorts politiker? Glädjande nog verkar det som om ungdomsförbunden får fler medlemmar.

Mitralis
0

Inkompetens finns det gott om i min kommun. De tar dåligt underbyggda beslut i mångmiljonklassen som sedan inte blir som de tänkt och måste göras om eller förbättras för ytterliggare en slant.
Jag kan inte svara på hur det ser ut med svågerpolitiken där jag bor, men jag skulle inte bli förvånad om det var så.

Jag tror precis som dej att det har varit ett för dåligt politiskt intresse rent generellt bland befolkningen och då har man fått ta det man får helt enkelt. Jag tycker också att det verkar lovande med många nya medlemmar i ungdomspartierna och förhoppningsvis så leder det till att vi får bättre politiker i riksdagen framöver.

[cala02]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En av våra politiker i blåsväder har fått in bägge sina barn på kommunala poster. Den ena hade inte ens gått ur skolan (gymnasiet).

[GunillaR]
0

Kanske det är lite mera svågerpolitik i mindre kommuner.

Nu bor jag i Malmö där det genom åren har varit några kraftfulla politiker från olika partier. Nu har vi ju Ilmar Reepalu (S) som suttit länge i kommunledningen. Han är en mycket skicklig politiker som jag har all respekt för. Även om jag inte röstar på honom.

Sen tror jag också att det är lite svårare nu för tiden att bedriva svågerpolitik med diverse "gräddfiler", då vi har en helt annan mediabevakning och ett mediautbud än förr.

Jag har ingen erfarenhet av små kommuner så egentligen har jag inget att jämföra med, men nog finns det kålsupare i alla läger.

Dåligt politiskt intresse kan nog också bidra till att det blir mindre skickliga politiker tyvärr………..