Fusk?
Visserligen är artikeln hämtad från expressen, men kanske intressant ändå?
http://www.expressen.se/nyheter/1.2479838/forskare-regeringen-overdriver-bidragsfusket

Jag tror att det ligger mycket i det som det står om i artikeln.
Jag har aldrig trott att bidragsfusket skulle vara så stort som de hävdar. De flesta vill faktiskt göra rätt för sig. De som missbrukar bidragen kommer att göra så oavsett vilket system som gäller. Att dessutom gå ut så stort med att "alla" fuskar gör ju även att det skapar en acceptans att fuska som annars kanske inte skulle ha blivit i samma omfattning.
Jag har inte heller trott på detta stora bidragsfusk. Om man ska gå till Försäkringskassan, så var detta en skräck på den tid då jag blev sjukskriven och senare fick sjukpension. Jag kan vittna om mycket nogsamma utredingar innan jag fick pensionen. Nu ville jag ju försöka jobba så småningom och var inte den som ville ha denna form av försörjningsstöd.
Sen ska vi inte glömma att ersättning från Försäkringskassa och a-kassa INTE är bidrag utan ingår i Försäkringssystemet.
Bidrag är barnbidrag (vilket inte är behovsprövat utan ges även till miljonärer) och bostadsbidrag (vilket är behovsprövat och ges till barnfamiljer och pensionärer)
Sedan har vi socialbidrag som ges till den som av någon anledningen inte kan sörja för sin egen försörjning.
Så egentligen är allt detta snack om bidragssverige till arbetslinje helt felaktigt.
Vidare så kanske Reinfeldt & Co först skulle kolla upp vem som får socialbidrag innan de börjar röja i vårt allmänna försäkringssystem.
Och när de ändå är igång och röjer även kolla vem som får barnbidrag.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja försäkringskassan betalar vi ju genaom arbetsgivaravgifterna. Jag har inte summan i huvudet nu men det var bortåt 25-30 miljarder i vinst på försäkringen har jag för mig. Om inte annat så fiansierar det ju jobbskatteavdragen.