Politik iFokus

Politik

Etikett: utrikespolitik
Läst 1191 ggr
Mitralis
0

Konstigt tänk om attentatet?

Jag har nu hört i olika media att det finns dom som tycker att det "känns bättre" att attentatsmannen i Norge är en tvättäkta Norrman istället för en al-Qaidamedlem.

Jag tycker att det känns lite konstigt att resonera så eftersom ju närmare man är en person som gör en illa desto värre tar det.
Om det hade varit en al-Qaidamedlem som utfört dåden så känner man ändå en viss distans till personen men eftersom det är en egen landsman till de dödade så blir det ju mer "inom familjen", så att säga.

Jag ber om ursäkt om det är konstigt formulerat men jag har fortfarande lite svårt att sortera tankarna i ämnet.

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har också reagerat på det, bla på FB har jag sett inlägg med "tur att det inte var en muslim".
Skulle det hjälpa? "Nå din son/dotter blev ihjälskjuten på sommarlägret. Det är ju hemskt men tack o lov var det ju inte var en islamist som sköt".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[GunillaR]
0

Jag har också reagerat på detta uttalande. Jag förstår inte heller att det skulle vara någon skillnad på i vilket syfte han begått denna massaker på dessa barn och ungdomar och sprängde bomben i Oslo.

Menar folk att det är bättre att inte främlingsfientligheten späs på, eller vad menar folk?

Det som verkligen är skrämmande är hor en person lyckas genomföra två sådana handlingar från planeringsstadiet till handlingarna. Det skrämmer mig!

Geru
0

Jag tycker det är bättre. Det hade skapat mer hat och uppdelning om det varit en islam fundamentalistiskt attack.

Det bevisar bara det som "normala" människor säger, att det inte alls behöver vara någon muslim eller liknande som gör terror attentat.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Lumac
0

Det gör ingen skillnad för offren eller deras anhöriga vilken bakgrund en gärningsman har, men det är klart det spelar roll för vad som händer efteråt. Det har ju visat sig vid tidigare terrordåd, där t ex muslimer varit inblandade, att andra muslimer blivit trakasserade och misshandlade efteråt som hämnd. Risken för sådana händelser minskar ju när det är en "vanlig norrman" som är gärningsman. Det går inte att dela upp offer och gärningsmän i termer av vi och dem på samma sätt. Vi kommer inte att fokusera på kristna eller konservativa som grupp på samma sätt nu som vi hade gjort med islam om en muslim varit gärningsman.

Geru
0

#4 Personligen så avskyr jag all religon, för det som hände i norge är bara bevis på att religon skapar skit.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Halvdansken
0

" Vi kommer inte att fokusera på kristna eller konservativa som grupp på samma sätt nu som vi hade gjort med islam om en muslim varit gärningsman."

Jaså? Fremskrittspartiet, SD och Dansk Folkeparti få ta en hel del stryk i media pga detta, fast att de överhuvudtaget inte har med saken att göra.

Halvdansken
0

#5. Där är vi faktiskt helt överens!

Lumac
0

Att Fremskrittspartiet nämnts är väl ganska naturligt i och med att gärningsmannen var en före detta partimedlem. SD har jag bara sett nämnas i samband med twitterinlägg från några av deras medlemmar. Dansk Folkeparti har jag inte sett alls i media än så länge. (Har ej läst danska tidningar, enbart svenska, norska och engelskspråkiga.) Det verkar som jag missat en hel del enligt dig?

Kristna och konservativa som grupp, vilket var det jag faktiskt skrev, har väl knappt nämnts alls som grupp i media? Sammantaget tycker jag inte uppmärksamheten på dessa grupper går att jämföra med det fokus som riktats på t ex islam i samband med tidigare händelser. Men du hävdar alltså vi riktar minst lika mycket uppmärksamhet mot kristna och konservativa grupper som vi gjort mot islam vid tidigare tillfällen?

Maria
0

Jag tillhör de som tycker att mitt i all sorg och elände det var bra att det inte var muslimska fundamentalister som låg bakom utan en ensam? galen Norrman.

Hade det varit muslimer hade det genererat mycket mer hat och motsättningar tror jag.

Att SD och liknande partier får ta en del stryk i media är ju inte samma sak som hets mot folkgrupp och det rena hatet och rädslan männiksor emellan när det kommer till muslimer och mörkhyade.

Jag jämför med den stora branden i Backaplan i Göteborg där så många utlandsfödda ungdomar dog (63 stycken tror jag det var totalt) och det var en lång hetsig tid efteråt där alla var övertygade om att det var ett rasistdåd.

Det visade sig vara 2-3 utlandsfödda ungdomar som själva anlagd branden för att de inte kom in på festen. Då lugnade allting ner sig igen.

/Maria

Halvdansken
0

Jag anser inte att de grupperingarna kan kallas konservativa. De är extrema. Men det beror kanske på att jag bor i Danmark och motsvarigheten till Moderaterna här heter de "Konservetive".

Bumbleboo " …rädslan männiksor emellan när det kommer till muslimer och mörkhyade." Finns det verkligen en sån rädsla på riktigt? Jag har aldrig upplevt den IRL. Har du?

Geru
0

#10 Ska nämnas att det är stor skillnad på konservativa partier och Moderaterna. Nu vet jag ju inte om det partiet i danmark bara är ett namn eller om dom står för det namnet med.

Konservativ är precis som liberal eller marxism en politisk inriktning…

Och jo, dom kan kallas konservativa om dom har det i sin agenda.

-Stephen Hawking

Maria
0

#10 Visst finns den rädslan, åtminstone här i Göteborg. Många jag känner besöker ogärna våra segregerade områden själva t.ex.

/Maria

Halvdansken
0

Det är ju trist. Det är inte så mycket av det här i Danmark faktiskt.  Jag jobbar ju samman med en herrans massa religioner och ursprungsländer. Och Köpenhamn är väldigt mixat. Tror att Sverige är mer segregerat.

Maria
0

På min arbetsplats så är vi också en galen mix men det är universitetet och en ganska skyddad värld.

Jag tänker mer på våra ytterområden som ligger ganska avskilda.

Själv har jag inga problem att beöka dessa områden och njuter av det mångkulturella men vet att många har helt andra tankar om detta.

/Maria

[GunillaR]
0

Jag bor i ett segrerat område i Malmö - och jag är rädd. Det är lätt att njuta av det "mångkulturella" när man har det på avstånd, men att leva mitt i ett sådant område är långt ifrån njutbart.

blombuketten
0

Det hade blivit en enorm stor sak av det här om det varit islamister inblandade. I början, precis när det hände, trodde ju de flesta att det var just islamister som stod bakom. Politiker reagerade, i TV satt de igång och diskuterade denna problematik. Allt föll platt när det sedan visade sig vara en norrman, tillika nationalist, som stod bakom.

Det gör ingen som helst skillnad för de drabbade eller deras anhöriga vem eller vilka som stod bakom. Men för den politiska delen gör det stor skillnad. Man har t ex börjat granska det faktumet att man riktat sina blickar så enormt mot islam och terrorism som kommer därifrån, att man tydligen glömt bort alla andra hot, som t ex högerextrimism.

Jag hoppas människor lär sig något av det här och inser att hot finns mitt ibland oss……och det kommer inte enbart från ett enda håll.

Att SD och Fremskrittspartiet nämnts är ändå inte särskilt konstigt. Det är bara att fundera över hur mycket vi hade hört från dem, vid det här laget, om det verkligen hade varit någon islamisk gruppering som utfört attacken. Inte hade de suttit så tysta som de gör nu.

#15. Jag har bott i ett invandrartätt område i Stockholm och var aldrig rädd. Nu bor jag i en kommun som är invandrartät och är heller aldrig rädd. Arbetar ofta i just det område där flest invandrare bor (även muslimer) samt missbrukare (mest svenskar), både dagar, kvällar och nätter och är aldrig rädd. Det kanske har att göra med hur man själv ställer sig till de folk man rör sig runt.