Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2667 ggr
[postmortum91]
0

Bort med kyrktornen !

Jag tycker att om vi inte skall ha minareter i Sverige (vilket jag inte heller vill) så skall vi även ta bort alla *pip* kyrkklockor, detta är väldigt väldigt störande tycker jag, även om jag är uppväxt med en kyrkklocka på 50 meters avstånd. Detta är störande och speciellt för oss som inte tror på gud eller den kristna guden.

När jag vaknar kl 7 på morgonen en söndag blir jag galen, låt mig sova och kapa dessa bedrövliga torn

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kyrkklockor ringer en gång i veckan. Minareter som andvänds som utropstorn gör det 5 gånger om dan.

Ringer man i klockorna fortfarande förresten? De var längesen jag hörde det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mitralis
0

#1 Jag hör det lite då och då och jag gissar att det är vid dop, bröllop och begravning som det rings mest. Klockringning för att tala om vilken tid det är var det längesedan jag hörde.

Lumac
0

Jag håller med #0. Jag tycker samma ljudkrav (och andra regler) bör gälla alla oavsett om det handlar om kyrkor, minareter eller annat. Om en svensk kyrka har tillstånd till att ringa i klockan bör övriga tillåtas göra motsvarande i samma utsträckning.

Vad gäller kyrkklockor så ringer de regelbundet åtminstone på en del ställen. Jag jobbar i centrala Stockholm och hör den närmaste kyrkan signalera varje kvart (med 1-3 ringningar), varje hel timme (med motsvarande antal ringningar), och längre sekvenser vid gudtjänster etc.

[GunillaR]
0

För mig får kyrkklockorna gärna ringa men jag skulle bli galen om en böneutropare stod och vrålade fem gånger om dagen i närheten av min bostad.

Vad gäller kyrktornen så håller de ju på att monteras ner sakta men säkert - av koppartjuvar.

Maria
0

Det här med ringning varierar nog lite olika i landet och olika församlingar.

I Majorna i Göteborg ringer kyrkklockan hela timmar alltså för att ange tiden. Även Domkyrkan.

För övrigt så ringer klockorna i de flesta församlingar vid begravningar, gudstjänster och andra mässor. Själaringning på fredag eftermiddag osv.

Ganska ovanligt att de ringer klockan 7 på morgonen.

Jag bor granne med en moské och de har en minaret men bara för syns skull.Flört

/Maria

[postmortum91]
0

#4 Heja koppartjuvarna :D

Halvdansken
0

Varför det postmortum? Uppmanar du till kriminalitet och rovdrift på vår kulturhistoria?

Maria
0

#6 Det kan ju knappast påverka klockringningen att koppartaket blir stulet.Skrattande

Dessutom är det väl ingen som snott koppar på kyrktorn utan snarare själva kyrkobyggnaden. Kyrktorn är ganska höga och är svår tillgängliga.

Håller med Halvdansken att det är ett grovt brott på vår kulturhistoria.

/Maria

[postmortum91]
0

#7 Det finns någonting som kallas för humor :)

EmoSasuke
0

Som några innan har sagt så tillhör kyrkorna vårat kulturarv, och jag bor också nära en kyrka och den ringer enbart vid begravningar/dop/bröllopp och ev. vissa gudstjänster, inte speciellt ofta alltså. Glad

Men jag skulle ALDRIG tåla att bo vid en moské som har en minaret i bruk då jag inte vill bli väckt klockan 5 på morgonen av att någon står och skriker.

Det räcker med dom tokarna med gräsklippare klockan 6-7 på morgon som springer runt och klipper gräs och pratar.. Skrikandes

~Master and Monster~

-Welcome to the nine circles of Hell. Which one do you belong to?-

Vill ni läsa min blogg? Vill mer än gärna ha hjälp, skriv då ett PM så får ni användarnamn och lösenord, och även adressen såklart, så ni kan läsa den. OBS! Det är oftast ingen rolig läsning…

Maria
0

#10 Det är inte tillåtet i Sverige att ha minareter aktiva med böneutrop så det behöver vi inte bekymra oss för.

/Maria

EmoSasuke
0

Inte? Obestämd Det visste inte jag. Skäms Tänkte på att andra skrivat liknande i tråden. Glad

Fel av mig. Tungan ute

Men klocktornen tillhör ju iallafall vårat kulturarv så jag tycker inte de ska tas ned.

~Master and Monster~

Vill ni läsa min blogg? Vill mer än gärna ha hjälp, skriv då ett PM så får ni användarnamn och lösenord, och även adressen såklart, så ni kan läsa den. OBS! Det är oftast ingen rolig läsning…

Lumac
0

Jag tycker det är ett väldigt konstigt argument att något är ok för att det är tradition eller kulturarv. För mig beror det helt på hur störande ljudet är, sen spelar det ingen roll om det är en kyrka, synagoga, moské eller något annat.

[postmortum91]
0

Jag håller med Lumac, de kan få vara kvar som sevärdhet inte de ska fan inte ringa :P

[postmortum91]
0

hehe förlåt för svordomen :P

[cala02]
0

Det är ju nästan tomt i de flesta kyrkor ändå, fast de ringer in folk. De borde ju ge upp nån gång.

EmoSasuke
0

Jag menade just det att de inte ska plockas ned bara. Tungan ute

~Master and Monster~

Maria
0

#16 Klockornas uppgift är inte att ringa in folk.

/Maria

[cala02]
0

Är det inte det? Då har jag trott fel i hela mitt liv. SkämsGlad

Maria
0

#19 De kan ringa av många anledningar.

I många kyrkor rings själaringning en viss dag (ofta fredag på dagen)

Då ringer man en liten stund för de döda som dött i församlingen under veckan.

/Maria

[cala02]
0

Så söndagars ringande har inget med att det är dags att gå till kyrkan?

Det kanske är någon slags Astrid Lindgren bild jag fått. Kan det ha varit Emil i Lönneberga kanske?

Maria
0

Vid Högmässa och Gudstjänst på söndagar (ofta kl 11) ringer klockorna en halvtimme innan och sedan en gång när det börjar så där har du rätt.

Men klockorna ringer även vid bröllopp och begravningar.

Förr användes klockorna även som en varning i byarna när det hände något.

/Maria

Tride
0

Knepigt med kyrkorna tycker jag och klockorna. Jag kan reta mig på tex att Sv.Radio, P1, sänder högmässa varje söndag och kallar det public service. Borde inte alla religioner få sända ut sina budskap? Eller ingen? Jag röster för det senare, samtidigt som jag anser att vi bör studera samtliga religiösa föreställningar för att få ett begrepp om vad som påverkat mänskligheten de senaste tusen åren.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[postmortum91]
0

Jag håller med Tride lite, om kristna ska få ringa i klockor, oavsett hur ofta eller sällan det är, så ska väl muslimer få ha en minaret också men om alla religioner skulle få ha varsin störande pryl så skulle det blivit kaos och konflikter hade startat så för att vara rättvisa så skall det inte finnas några aktiva kyrktorn

Maria
0

Det är skillnad på böneutrop fem gånger om dagen och två klockringningar på söndagar + något annat tillfälle under veckan tycker jag.

Dessutom är det ju alltid svårare att "få bort" någonting än att lägga till något vi aldrig haft.

/Maria

Halvdansken
0

Sverige är ett kristet land, och har varit så i ca 1000 år. Om vi ska inrätta oss efter regeln att"om alla inte får göra sin sak, så ska ingen få göra nånting alls" så kommer det inte att hända så mycket.

Man kan inte få absolut rättvisa.

Släng inte din historia i sjön så lättvindigt postmortum.

[postmortum91]
0

Sveriges historia ändras inte för att vi slutar använda kyrkklockor, folk blir inte fattigare och fler dör inte i AIDS av det, så varför är det så hemskt att avskaffa detta om de ändå står kvar?

Halvdansken
0

Om du inte kan eller vill förstå det, så tror jag inte att jag kan förklara det. Men det finns kanske de personer som tycker om det, som tycker det är viktigt med traditioner, med att ha en tygghet i det som klockringningen står för. Att inte bara klippa banden bakåt.

[postmortum91]
0

Det förstår jag, men de finns också de människor som inte tycker det är viktigt. Vi måste inte vara så konservativa med allting, det går att förändra. Och jag står för en förändring när de gäller klockringningen.

Geru
0

Halvdansken, det är extremt få unga som tycker att kyrkornas ljud är någonting annat än störande, utom i speciella fall.

Jag tycker personligen om tystnad något fruktansvärt och blir lika irriterad på kyrkorna som på allt annat som för mycket oljud.

Traditioner i all ära. Men har vi kvar alla traditioner så kan vi ju lika gärna föra in barn aga igen?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Halvdansken
0

#30. Nu är det ju inte bara unga människor som finns här på jorden, eller för den delen bestämmer. Även om man skulle tro det ibland. De får väl ändra på samhället när de sitter vid makten.

Aga är ingen tradition, det är en bestraffning. Traditioner är nåt positivt, och "folkligt" alltså inte inte en lag.

Vad betyder "Jag tycker personligen om tystnad något fruktansvärt" Är det bra eller dåligt? Alltså gillar du tystnad, eller tycker du det är fruktansvärt? Hoppas du inte bor i en stad…

Lumac
0

Du skriver att traditioner är något positivt, men nu tycker ju bevisligen inte alla att det är positivt med kyrkklockor. För oss är det ju då ingen tradition? Eller räcker det med att vissa personer eller en viss mängd personer tycker att det är positivt för att det ska vara en tradition?

Själv tycker jag att argumentet att vi ska fortsätta göra något för att det är tradition (eller liknande) är bland det sämsta som finns. För mig säger det bara att "vi gör som vi alltid gjort" utan hänsyn till faktiska argument för eller emot. Jag vill tvärtom ifrågasätta våra traditioner och väga för- och nackdelar mot varandra för att se om det är något vi bör fortsätta med eller förändra.

Halvdansken
0

Helt ok att ifrågasätta traditioner!

Jag gillar tex inte traditionen med julgranar (jag tycker inte om att döda träd - jo-jo, jag är helt allvarlig), så jag köper inte julgran. Men det betyder ju inte att jag tycker att alla andra måste sluta med julgranar.  Jag får acceptera att det finns de som tycker det är ok att släpa in ett döende träd i vardagsrummet. Och allt vad det innebär med konstgödning, maskiner, transporter osv, för att titta på det i typ en vecka.

Klockringning har ju funnits sådär 1800 år längre än julgaranar, så det väger kanske tyngre… men vänta bara, det försvinner snart. Det är väl på väg bort redan?

När jag tänker efter lite, så tror jag faktiskt inte att jag är så glad för traditionen med jul överhuvudtaget, men där kämpar jag nog i stark motvind!! Skrattande

Geru
0

#31 Ingenting säger att traditioner är positivt. Tyvärr har du fel där. Jag tycker om tystnad så mycket att det blir fruktansvärt, helt enkelt. Jag strävar efter det väldigt ofta. Meningen är inte speciellt svår att förstå.

Unga har nästan ingen makt i samhället, och det vet du lika bra som jag.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Halvdansken
0

"Unga har nästan ingen makt i samhället, och det vet du lika bra som jag."

Nä, men de får. Grejen är att då har många av dem ändrat uppfattning. Tror du inte att vi "åldringar" här på forumen haft samma inställning som dagens unga? Att inte vi sagt "vänta bara …". Tja, sen blir det annorlunda. För de flesta.

Lumac
0

Jag vet inte om klockringning är på väg bort eller inte. Som jag nämnde ovan hör jag den närmaste kyrkklockan varje kvart här. Istället för att försvara kyrkklockor med att det är tradition, tycker jag man ska se till den faktiska situatioen. Uppfattas de som högljudda och störande, ja då kanske man ska göra något åt det. Oavsett om det är tradition eller inte.

Tråkigt att du inte är så glad för traditionen jul, men att kämpa mot den traditionen blir nog svårt om du inte har andra nackdelar att föra fram än att vi dödar träd. Men om du för fram tillräckliga argument kan du säkert förändra hur vi firar jul. Kanske kan vi göra det på ett mer miljömedvetet sätt till exempel.

Maria
0

"Jag tycker om tystnad så mycket att det blir fruktansvärt"

Ärligt talat så förstår jag inte den meningen heller om man nu ska märka ord och vara petig.

Jag tycker att det är oerhört korkat att gnälla över en kyrkklocka som förmodligen stått där redan innan man flyttade dit.

Take it or leave itFlört

Personligen tycker jag det skulle vara ledsamt om vårka kyrkklockor tystnade.

Jag tänker även på bröllop och begravning t.ex. Jag tycker att det liksom hör till med klockringning.

/Maria

Halvdansken
0

Lumac - kommersialisering, stress, ekonomiska problem, alkoholproblem, ensamhet, trafikolyckor bla bla bla…  det är alltså inte enbart döda träd jag reagerar mot.

Men jag har slutat kämpa mot väderkvarnarna. Jag lever mitt liv, så får andra ta hand om sitt. Det har det sista året lärt mig (cancer i familjen för er som undrar).

Geru
0

#35 Dom förändringar jag föreslår eller står för är nog ingenting som kommer förändras senare i livet. Dom är inte radikala på det sättet. Men tack så mycket för nedvärderandet.

-Stephen Hawking

Halvdansken
0

"Men tack så mycket för nedvärderandet." Det var så lite så! Flört

Lär dig nu ta kritik. Och vad var nervärderande egentligen?

Geru
0

#40 Det behöver du inte bry dig om, tycker jag, och jag tycker vi ska återvända till ämnet och inte diskutera kring det. Jag är så van vid det ändå.

Jag är en av dags unga, så kanske det ger dig lite mer insikt.

-Stephen Hawking

Halvdansken
0

Och jag är en av de gamla, så jag vet hur du har det. Jag har också varit där.

Me du har rätt, vi ska återgå till ämet.

Mitralis
0

Jag störs inte alls av kyrklockorna för här ringer de inte så ofta.
Men även fast jag inte själv störs av klockorna så kan jag förstå att andra kanske blir störda. Jag är näst in till extremt ljudkänslig när det gäller vissa ljud så jag kollar hur vägar och tåg går innan jag flyttar in. Om man vet om sig att man är lite ljudkänslig så kanske man kan besöka platsen som man tänker flytta till och höra hur mycket klockorna låter.
Gjorde en liten tripp på ca 150 mil nu i helgen när vi åkte till Marstrand och köpte en glass. Jag såg många otroligt vackra kyrkor efter vägen och jag tror faktiskt att jag skulle sörja lite om de försvann.

Karmatarerskanise
0

Äh, låt klockorna ringa.
Man får ju själv kolla upp var man flyttar.

Vill jag inte ha en massa fyllosar springandes vid mitt hus klockan 3 på natten då flyttar jag inte till centrum, och absolut inte som granne till en pub. Vill jag slippa kyrkan flyttar jag inte granne med den.

Lumac
0

Halvdansken, vår diskussion hamnar allt mer off topic. Om du vill diskutera julens vara eller inte vara kan vi väl ta det i en annan tråd, även om jag inte riktigt förstår varför du vill diskutera det med mig. Jag är ju förmodligen betydligt mer öppen för förändringar av dess traditioner än många andra, så det skulle kanske inte finnas så mycket att diskutera mellan oss (även om jag t ex inte anser att en ensam eller alkoholmissbrukande person kan kräva att andra inte ska få umgås med varandra med eller utan alkohol, men det blir ju ytterligare en annan diskussion).

Vad gäller den här tråden så är jag fortfarande nyfiken på dina argument för klockringningar. Det argument du verkar föra fram är att det är en tradition, och att det funnits i tusentals år. Som framgått ovan förstår jag dock inte det resonemanget, och du missade att svara på de frågor jag ställde om det innan du gick över till juldiskussionen:

Du skriver att traditioner är något positivt, men nu tycker ju bevisligen inte alla att det är positivt med kyrkklockor. För oss är det ju då ingen tradition? Eller räcker det med att vissa personer eller en viss mängd personer tycker att det är positivt för att det ska vara en tradition?

Argumentet att vi gjort något länge måste väl ändå vara det minst viktiga i en diskussion? Alla andra relaterade argument, t ex att någon störs av X, skulle jag anse ha betydligt högre relevans.

Det enda argument jag själv delvis håller med om för klockringningar är Heras. Jag anser också att man har en undersökingsplikt när man flyttar någonstans. Däremot är jag nog inte lika tillåtande till störande element som hon är. Behovet av t ex regelbundna klockringningar klockan 7 på söndagsmorgnar skulle enligt mig knappast väga högre än omgivningens önskemål om tystnad.

Maria
0

#45 Återigen så är det väldigt få församlingar i landet som ringer klockan 7 på söndagmornarFlört

/Maria

Halvdansken
0

Lumac, jag ber om ursäkt för att jag snurrade iväg OT. Det var inte meningen.

Jag tror att det finns fler människor som fortfarande tycker att det är positivt med klockringning. Förmodligen kommer det dock att bli färre och färre, så jag tror att det kommer att försvinna helt till sist.  För mig är klockringning en länk bakåt i tiden, och nåt som står för trygghet och glädje.

Jag vet inte. Det är en känsla.

Karmatarerskanise
0

#45 Tja, jag vet inte en kyrkklocka som ringer 7 på morgonen en söndag.

Lumac
0

#48 Jag har inte heller upplevt det, men det verkar vara därför TS startade den här tråden.

Karmatarerskanise
0

OM så verkligen är fallet, så kanske man kunde lägga förslaget att dom inte ringde så tidigt istället för att säga att alla klockor borde försvinna.

Själv tycker jag det är speciellt när klockorna ringer en melodi.

Lumac
0

Missade ditt svar. Visst är det säkert få ställen det sker på. Menar du att vi ska strunta i problem som bara några få drabbas av?

Du verkar tolka mig lite fel. Jag har inte argumenterat för att vi ska förbjuda alla kyrkklockor.. Däremot tycker jag inte att t ex tradition ska väga tyngre än önskemålen från människor som störs av kyrkklockor.

Lumac
0

#50 Det håller jag med om. Jag själv har inte heller argumenterat för ett totalförbud så som TS verkar göra.

Maria
0

Jag kan tänka mig att det inte är ett så stort problem att få bort klockringningen kl. 7 i de få församlingar det handlar om.

Men övrig klockringning tror jag blir ett större problem.

/Maria

Karmatarerskanise
0

#52 Okey :)

[postmortum91]
0

Roligt att de blev en sån diskussion av kyrkklockor:P

snuz
0

rätt rolig debatt :D