Era viktigaste politiska frågor
Vilka politiska frågor värnar ni mest om?
Personligen värnar jag mest om
Alkoholpolitik
Övervakningssamhället (FRA)
Demokrati
"Robin Hood-politik"

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skatter, skola, vård, div bidragsberoende, invandring.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Instämmer med föregående talare
Ja det är viktiga punkter, tyvärr är det lätt att missförstå när man säger att man prioriterar invandring.
Jag prioriterar också invandringen väldigt högt, men då vill jag att man ska ta in fler till Sverige och lätta på restriktionerna för vilka som får stanna
Jag prioriterar inte invandring utan en vettig invandringspolitik. Ska vi ha en arbetskraftsinvandring så ska vi ha detta och inte ta hit folk som ska leva på bidrag.
Det finns mycket, väldigt mycket att reda upp och ta tag i vad gäller invandringen.
Kriminaliteten i samhället är också väldigt viktig att bekämpa. Det behövs mer resurser till Polisen.
Liksom att det måste finnas straff för dem som begår kriminella handlingar. Som det nu är så läggs det mer pengar på de kriminella än vad det gör på brottsoffren.
Kvinnofriden är också ett mycket viktigt ämne att ta tag i. Det är INTE ok att slå sin kvinna, inte ens om man kommer från länder som har traditioner att göra detta.
Jag ser att det är viktigt att istället lägga mer pengar på förebyggande mot kriminaliteten istället, fängelser och straff har aldrig hjälpt så mycket som de skulle behövt att göra. Att sätta in en ungdom som kommit in i kriminaliteten på fängelse eller institution är att så ett frö till något värre. Där får de fler kontakter och de har svårare att komma tillbaka in i samhället. Därför är det bättre att ta hand om barn och ungdomar som far illa.
I Hammarö kommun har vi sedan snart 10 år haft ett så kallat "ungdomsboende" där ungdomar mellan 16-20 som kommer från trassliga bakgrunder får bo i egna lägenheter runt om i kommunen och där det finns personal dygnet runt som stöttar och lär ungdomarna vardagliga saker som föräldrarna inte kan göra av olika anledningar, det kan handla om missbruk i hemmet, psykiska problem, etc. Dessa ungdomar har istället för att hamnat i kriminalitet startat ett eget liv, fått jobb och mår bra idag.
Jag är en av dessa ungdomar som bor på det nu, och det har verkligen hjälpt mig att få utvecklas till de positiva.
Dessa insatsar skall politikerna istället uppmuntra så behöver vi inte längre lägga lika mycket pengar på anstalter och poliser, detta sparar man pengar och resurser på.
Hammarö kommun har sedan detta projekt startade tjänat massa pengar, man kostar mycket mer pengar på att ha oss på institutioner eller omplaceringar till familjehem varannan månad än att ha oss på socialbidrag och stöd tills vi är flygfärdiga och får ett jobb och betalar tillbaka till staten.
Förebyggande arbete mot kriminalitet är lika viktigt som att ta hand om de som redan begått ett brott. Naturligtvis, det ena utesluter inte det andra.
Nu är det ju sällan så att förstagångsbrottslingar får fängelsestraff direkt.
Det finns ju många sätt att förebygga brottsverksamhet. En stor anledning till att det begås brott är relaterat till narkotika. Jag ser ju utanför mina fönster hur det langas narkotika helt öppet. Jag vet också att polisen har span och patrulerar kontinuerligt.
Vi kan gärna diskutera om kriminalvården och brottsförebyggande åtgärder, men kanske i en egen tråd. Denna tråd ska ju handla om vad och vilka angelägenheter som vi anser viktiga i politiken.
#4 .
1. majoriteten av dom som "lever på bidrag" är ju inte invandrare. :S vad menas? ska dom kastas ut med? :
2. jag tror på att försöka förebygga brott snarare än att kasta folk in och ut ur fängelset. Problemet kvarstår ju då och samma brott kommer att upprepas gång på gång. Jag tror på att försöka få människor att må bra först och främst, annars är det ju bara som att "bota ett symptom" snarare än "den verkliga skadan/sjukdomen".
3. nej, det är inte okej att slå sin partner, det tror jag att alla partier är överens på. Och det är väl klart att det gäller alla som bor här? tyckte att punchlinen blev lite märkligt uttryckt. Skriver du att du ogillar domestic violence behöver ju ingen extrakommentar läggas?
vad gäller mina viktigaste frågor varierar det. :)
#5 jag är helt och hållet på din linje :)
tackar ^^
Man får inte glömma att det är skillnad på invandrare och flyktingar.
/Maria
de har du rätt i ^^