Vilda djur
För en liten tid sedan så var det varning att rådjuren förde med sig fästingar och att det borde ske en avskjutning snarast.
Samtidigt diskuteras det att skjuta av varg eftersom de gör skada.
Var sjutton finns logiken?
Är det inte bättre att man slutar att labba med djur och natur? Både regionalt och globalt så anser jag att rovdjuret människan har ställt till störst skada på den här planeten.
Håller med fullt ut! Det är skamligt att vara människa inom de punkterna och jag tycker att vi inte ska dra till oss vår värld utan att vi ska dela med oss av den! Vi och djur har utvecklats här tillsammans och jag tycker vi ska fortsätta med det och inte bara ta bort våra "konkurrenter" (andra rovdjur) för vi vet att vi skulle kunna ta bort dem helt om vi ville men varför får de inte ha lika stor rätt till att leva som vi?? >.<
//Forgetful
Dessutom ska man akta sig för att rubba den naturliga balansen.
Ja vi behöver alla djur och växter i gott skick dessutom och det bästa vi kan göra är att låta allt vara ifred utan att blanda oss i andra varelser liv förutom kanske när dem behöver hjälp till något bättre. Att utrota vargarna kommer inte göra någonting bättre och jag tycker det är egoistiskt av människor att bara tänka på vårat bästa
//Forgetful
Vad är den naturliga balansen? Om vi då tittar på till exempel rådjuren så kommer dom, om vi låter dom vara, att nå ett antal där det inte finns tillräckligt med föda för dom. Om vi då skall låta naturen ta hand om det så låter vi några tusen av dom sakta svälta ihjäl eller dö av sjukdomar.
Vi kan inte ta bort människan från den naturliga balansen. Vi är del av den.
Om man slutar att skjuta av varg så håller man viltet på en naturlig balans.
Sen är det ju sant att människan ingår i den naturliga balansen. Det måste vi respektera och inte försöka göra en värld/miljö som bara passar oss och vår strävan att göra största möjliga pengavinst hela tiden. Vi roffar åt oss mark och inkräktar på djurens naturliga områden, och då blir det konflikter. Dessa konflikter måste vi lösa på annat sätt än att ladda bössorna.
#5 Det skulle behövas massor av varg för att hålla viltet nere. Med dom förhållnaden som finns idag så måste vi skjuta vilt för att hålla ner antalet.
Att vi skjuter vilt är en del av balansen.
I vilket fall tycker jag vi skjuter för mycket och ja vi är en del i balansen men hur är balansen?? Vi ligger överst på näringskedjan och måste tänka på vad vi gör med dem under oss
//Forgetful

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Balansen är rubbad för längesen.
Rådjuren håller sig ofta runt bebyggd mark, vi har dem i trädgården, och det har många människor som bor lite i utkanten. Vargarna finns däremot långt därifrån. Även älgar har setts i närheten av byggnader i jakttider (de är inte helt dumma), men där jagar inte björn och lo och varg. I Skåne finns överhuvudaget inga rovdjur (heller inte i Danmark där jag bor). Däremot vimlar det av rådjur och hjortar och vildsvin.
Det enda rovdjur som anpassat sig är väl räven, som flyttat till stan och hittar mat i soptunnor. Det är faktiskt snart ett problem i Köpenhamn. Och på landet växer sorkbestånden pga detta.
Rovdjur skyr människor, det gör inte bytesdjuren. Rovdjuren är färre.
#7. Varför tror du att människan är "överst" på näringskedjan? Fråga en haj…
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#8 så vi dödar inte hajar menar du? Vi är bara hjälplösa då vi hamnar i havet utan båt, och sen då? Vi dödar betydligt mer hajar än vad dem dödar oss och till skillnad från oss så är det många hajar som är utrotningshotade och detta bland annat tack vare oss
//Forgetful

Jajaja… jag gillar bara inte det där med "överst i näringskedjan" per definition. Det beror på hur man ser det. Människor kan också ätas. Om vi inte dödade djur med teknik, så skulle vi inte alls vara överst. Fråga våra förfäder på savannen och skogarna i Europa för 10 - 30.000 år sen. Det är tack vare vapen och teknik som vi är "överst". Inte av naturen.
Nej det kan jag hålla med om nu HAR vi tekniken och använder den för fullt, det är inte en människa dödar djur med bara händerna och nu är vi högst upp, men utan tekniken och vapen hade vi nog varit hjälplösa på många sätt men nu finns det inte så jätte många rovdjur som vi är hotade av, inte i Sverige iaf
//Forgetful

Nä, för vi har utrotat eller tängt bort dem.
Precisb så varför göra sig av med vargarna? Alla glagar på att tigrarna försvinner och ändå vill många göra sig av med vargen, vi gör precis så som vi ogillar..
//Forgetful

Jag tycker inte att vi ska göra oss av med vargarna.
Ne många tycker att vi inte ska och många andra vill, men om jag får gissa så tror jag att de flesta vill ha kvar dem
//Forgetful

Jag tycker inte alls att det är konstigt med en viss avskjutning av djur.
Det är ju inte förrän, i sammanhanget, ganska nyligen som vi slutat att jaga i större utsträckning för att få föda.
Nu får vi ju köttet från enorma bondgårdar i Sverige, Brasilien och andra länder med stor köttproduktion. Tidigare så var människan en del av naturen och vi jagade vår mat på samma sätt som de andra djuren. Att lägga över allt ansvar på de andra predatorerna tycker jag skulle vara oansvarigt. Man skulle kunna jämföra det med en arbetsplats där 50% av arbetstyrkan slutar och helt lämnar över ansvaret på de som blir kvar. Till slut havererar det.
Att försöka reglera det med fler predatorer blir svårt eftersom de ofta är benägna att hålla revir och de har antagligen ingen möjlighet att hålla efter bytesdjuren själva då det blir ett begränsat antal predatorer på ett område. "I Sverige är ett normalstort vargrevir mellan 75 000 och 200 000 hektar (det vill säga drygt tio kvadratmil i genomsnitt)."
"Av 199 vargdödade kadaver var 148 älgar, 9 rådjur, 5 bävrar, 10 grävlingar, 6 harar, 20 fåglar (främst orre och tjäder) samt en kalv från nötboskap. Av älgarna var 133 kalvar och 15 ettåriga älgar. En annan predationsstudie visade att 43% av rådjursstammen inom ett revir dödades under vinterhalvåret." Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg
En till sak som kan vara bra att tänka på är att viltolyckorna på våra vägar antagligen skulle mångdubblas med fler älgar och rådjur på vägarna.

"Vanliga" rovdjur gör ett betydligt bättre jobb än våra jägare, dom rensar ut dom svaga och sjuka, våra jägare skjuter hellre en stor frisk tiotaggare än en tanig sjuk tretaggare. Men det finns inte tillräckligt med rovdjur för att hålla efter viltbeståndet, och jägarna skjuter även där dom största och friskaste rovdjuren så balansen är inte särskilt god. Med tanke på storleken på Sveriges vargbestånd så borde dom lämnas i fred.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#17 Väldigt bra argument!
//Forgetful

Det bästa är ju när människa och djur kan samsas om tillgångarna.
Jag tycker att det är helt naturligt för mej att äta vilt och jag äter hellre det eftersom jag då vet att djuret har haft det bra under sin uppväxt och inte blivit fullproppad med antibiotika och andra mediciner. Mycket av det kött som man kan köpa i butik nu är så fullproppat med konstigheter att man antagligen kan bli sjuk av det.
Jag tror att det här tänket att vi inte ska skjuta vilda djur är ganska nytt. Är det någon som vet när det blev vanligt att köpa kött i butik?

Nu är det ju inte bara vargen vi har i Sverige utan också räv, lo, björn och järv. Varför får man skjuta räv tex? Har jag aldrig fattat, eller lo.
Visst att vi är en del av naturen men inte så som vi varit. Innan levde vi med naturen, nu försöker vi mest ta över den..
Om rovdjuren hade fått vara så hade ju de minskat stammarna av bytesdjur mer än idag då man skjuter en del rovdjur.
#19 När folk överlag slutade ha egna djur hemma, dvs när grisbönder blev grisbönder och kobönder blev kobönder. Innan hade varje familj olika djurslag, tex ko, gris och får. Det var inte så länge sen man slutade. Mitten på 1900-talet kanske, ungefär när man började ersätta hästar med traktorer. Då blev ju allt så lätt och man kunde göra så mycket på kort tid.
Sen har det ju bara blivit värre och värre. Förut klarade man sig med några kor, nu måste man ha hundra(tals ibland) för att det ska löna sig. EU-bidragen kan ju ha en del av skulden i den frågan men det ska vi väl inte diskutera här.
Skynda långsamt så går det fortare.