Politik iFokus

Politik

Etikett: vård-och-omsorg
Läst 3367 ggr
Creutzfrugan86
0

Att lägga ner komvux....

Jag tycker inte att man bör göra det..

alla behöver ju få en andra chans…de kan tänja lite på det..

att det kommer att krävas mer för att komma in i fortsättningen..

det tycker jag är ok eftersom just nu är det så lätt att komma in på det man vill..jobba lite för det gör väl inget..man väljer ju själv om man vill plugga vidare eller inte… om man inte är tvungen det vill säga..men att ta bort helt 2:a chansen helt..

är inte klokt tycker jag…

alla får ju inte MVG när de går ur gymnasiet men det är inte nåns fel..  fast man förtjänat i alla fall 2:a chans..

annars är det orättvist…

Mvh Creutzfrugan86

Karmatarerskanise
0

Har du ngn länk om denna infon? Om att det ska läggas ner?

AndersE
0

Komvux ska inte läggas ner. Däremot har anslagen dragits ner - precis som gjorts många gånger tidigare i samband med högkonjunktur. Den som tänker efter inser nämligen att man bör skjuta till pengar till komvux då arbetslösheten minskar, och dra in pengar då sysselsättningen ökar.

Ida
0

Det beror ju på vad man menar med "en andra chans" tycker jag. Jag tycker inte att det är rimligt att alla ska få en andra chans att få MVG tex. Någon slags gallring av kompetens måste få ske och då är det i så fall mer "orättvist" mot de som jobbat hårt under gymnasietiden att man kan få MVG i efterhand.

Karmatarerskanise
1

#3 Varför skulle det vara orättvist?
Vissa pluggar hårt på gymnasiet, andra gör det på komvux. Ser inte varför det är orättvist.

Alla mognar inte sammtidigt, vissa är sjuka, andra har andra problem. Det är så mkt som spelar in som antigen gör att man klarar gymnasiet, eller inte.

Sara
0

HAr man G så borde det inte vara gratis att plugga upp ett betyg. Har man IG så är det ok.

Sara

Karmatarerskanise
0

Det är inte gratis. Bäckerna kostar skjortan.

Varför skulle man inte få plugga upp betygen?
Varför ha G om man kan få VG?

Sara
0

Varför ska staten betala för att du ska få bättre betyg om du redan har godkänt i ett ämne?

Man har redan fått en "gratis" chans att få vg eller mvg på gymnasiet och orkade man inte plugga mer än till ett g där så varför ska staten då ge en ny chans? Lokaler, administration, lärare är ganska dyra saker.

Att dessutom få du studiebidrag för att plugga upp ett redan gokänt ämne.. Nej, snacka om att slösa på landets pengar.

Sara

Karmatarerskanise
0

#7 Man ska inte alltid anta att det beror på att man inte ORKADE. Det finns miljoner anledningar till varför en person kanske bara får G på gymnasiet, men kan få VG på komvux.

Nej, snacka om att vilja ta ifrån folk en bra chans.

Jag kan då komma på mååånga värre saker som slösar på landets pengar.

Nej, jag tycker komvux är jättebra.

Sara
0

Komvux är jättebra. Men jag tycker man ska få betala en del av kostnaden om man vill plugga upp ämnen om man har G.

Sara

Maria
0

Jag tycker komvux är jättebra. Har själv läst in gymnasiet där som vuxen. (slutade skolan i princip efter 9:an)

De flesta av mina klasskamrater var ungdomar som skulle läsa upp sina betyg och jag kände mig ganska kluven till detta. Här hade de flesta läst samma ämne bara några eller något år tidigare och så var det jag som inte hade läst det alls. SNACKA OM OLIKA FÖRUTSÄTTNINGAR.

Jag är lite kluven måste jag säga. Man får studiebidrag till detta bl.a som faktiskt är "gratis undervisning" en gång.

Har man IG i några ämnen så är det ju självklart men…

F.ö tycker jag nog att man i så fall inte ska få studiebidrag utan ha möjligheten att läsa upp sina betyg men kanske ta ett ämne i taget som kvällsstudier t.ex eller läsa kanske en dag i veckan, läsa på distans. Det finns massa möjligheter.

Någonstans måste man ju ha i åtanke att det är en andra chans.

/Maria

Karmatarerskanise
0

för många är det första chansen :) Ska vi då ha olika pengaregler? Ska en del betala själv, och andra få?

Eller ska även de som varit sjuka och inte kunnat gå gymnasiet behöva betala på komvux?

Ang pengar så har alla lika mkt studie pengar att bruka. Jag har inte gått gumnasiet, därför fick jag inga pengar då, då är det väl inget fel med att jag får pengar nu om jag pluggar?

Maria
0

Är man sjuk och inte har kunnat gå gymnasiet då har du ju ingen gymnasiekompetens eller?

Jag är bara lite kluven till studiemedel för de som redan har gått en gång och sedan gör om det. Självklart ska du ha studiemedel om du inte har gått gymnasiet.

(Sedan är det ju ovanligt korkat att läsa in gymnasiet en gång till med studiemedel som man kunde haft till t.ex höggre utbildning.)

/Maria

Karmatarerskanise
0

#12 Men om man gått gymnasiet under andra förhållanden än vad andra har? Om man varit sjuk, mn ändå försökt klara gymnasiet? Inte kunnat prestera så bra som man man senare kan?

Maria
0

Jag är som sagt kluven och i sådana fall borde man se det på individnivå. Det finns alltid människor som hamnar utanför "ordinarie regler" och då borde man kunna göra en separat bedömning.

Som du ser så vet jag inte riktigt vad jag tycker men rent generellt tycker jag att "slappisar" inte bara ska kunna glida vidare när andra kämpar…

/Maria

Karmatarerskanise
0

#14 Okey, slappisar kanske skulle få betala en viss summa för att läsa på komvyx. fast jag tycker redan det är dyrt med dessa böcker. Hemskt dyra.

Maria
0

Då är vi ju nästan överens…haha. Jag tycker också att kurslitteraturen är på tok för hög för den lilla inkomst man har när man läser…

/Maria

Hoppfull
0

Jag vill bara inflika att komvux tidigare inte haft begränsningar i antal försök s.a.s. (inte i min kommun iaf) när jag läste in tredje gymnasieåret läste jag eng A ihop med en kille som läste det för tredje gången på komvux!! Samt en tjej som läste om flera ämnen (samma kurser, samma litteratur gång på gång) för att höja sig från VG till MVG. Kanske ändå någon form av begr. ska finnas… ?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ida
0

Om man är sjuk under gymnasietiden finns väl till och med möjligheten att gå om ett år eller liknande och få utbildningen på gymnasieskolans villkor istället för att läsa igen allt på Komvux.

Det är helt klart ett vansinne att man ska få läsa om kurs efter kurs på Komvux för att få bättre betyg. Det kommer ju i så fall leda till en inflation i betygen och alla kommer att behöva läsa upp sina betyg för att inte ha sämre än alla andra, trots att man har gjort bra ifrån sig på gymnasiet. Då kommer ju Komvux till slut att bli en eftergymnasial utbildning för alla - för att alla vill ha MVG i allt, men det är fortfarande samma kurser som gymnasiet. Nä, snacka om slöseri.

Karmatarerskanise
0

#18 Man är inte alltid sjuk ett år, det kan många gånger vara under heela gymnasie tiden. Och det året man fyller 20 eller hur det är, då får man inte längre gå gymnasiet.

Nej, komvux ska vara som det är, men kanske ska det kosta för dem som redan gått gymnasiet och bara varit slöa.
Verkligen inget slöseri med att utbilda folk till det bästa.

didis
0

Redan nu finns begränsningar för vem som får läsa på komvux.

Jag som har universitetsutbildning får inte "gå på komvux" men jag får tentera av ämnena.

I våras tenterade jag av ett ämne jag behövde för en universitetskurs jag ville gå.

Jag fick veta kurslitteraturen och ett par stenciler med instuderingstips och några veckor senare tenterade jag av ämnet.

Kanske en kompromiss? Det kräver minimalt med lärarresurser men ger chansen att "få" ämnet/höja betyget.

didis
0

PS glömde säga att än så länge finns högskoleprovet om inte betygen räcker för de utbildning man vill söka.

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur är det nu? Är Komvux nedlagt?

Karmatarerskanise
0

Nej det är det inte Mitralis.

Mitralis
0

#23 Bra Glad

AndersE
0

Det finns ingen som ens har föreslagit någon nedläggning. #2 gäller fortfarande…

Mitralis
0

#25 Låter bra det Glad

Linnea
0

Jag säger som #21, gör högskoleprovet så behöver man itne alltid ha superbetyg. Jag fick dock läsa Naturkunskap B på komvux i våras för det hade jag inte läst innan och jag behövde den kursen för att kunna söka till den utbildningen jag ville börja på. Kan tillägga att jag inte hade en tanke på att söka denna utbildning när jag gick gymnasiet.

Skynda långsamt så går det fortare.