Borg läser tidning för nyheter
Att finansminister Anders Borg läser tidningarna kanske inte är så konstigt. Det jag tycker är lite lustigt är att han på så sätt får veta vad som händer i bankvärlden.
Jag trodde att ministrarna hade andra källor som gav dem den informationen
"- Jag är djupt bekymrad när jag i dagens tidning läser att Swedbank vill gå vidare med utdelning till aktieägarna. Jag skulle väldigt, väldigt starkt vilja varna för det, inte minst för aktieägarnas skull, sade Anders Borg i Ekots lördagsintervju."
http://www.e24.se/business/bank-och-finans/borg-ryter-till-mot-swedbank_3018836.e24
Ja, men det är ju det jag sagt, att det är media som sitter på makten, den verkliga makten!
Han har nog andra källor med, men företagens egna uttalanden får han nog läsa i tidningen som alla andra, han kan ju inte vara överallt samtidigt och lyssna på dom i person… Det är ju tekniskt omöjligt.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

När det handlar om börsnoterade företag är det ett krav från börsens sida att kurspåverkande nyheter, som t ex information om kommande utdelningar, ska publiceras via presmeddelanden och nyhetsbyrårer för att det ska nå ut till så många som möjligt på en gång.
Bankerna har säkerligen löpande kontakt med t ex Finansinspektionen och andra myndigheter i en rad frågor, men när de kommit så långt som till ett utdelningsförslag så publiceras informationen via media. Sedan tas själva beslutet av aktieägarna på bolagsstämman.
Men det kändes som sagt lite skummt ändå när det var en så pass stor grej.