Två tunga avhopp från MP
Miljöpartiet har inom loppet av ett dygn tappat två tunga namn. Både före detta språkröret Maria Wetterstrand och gruppledaren Mikaela Valtersson lämnar riksdagen.
I en intervju med Eskilstuna-Kuriren berättar Wetterstrand om beslutet att övergå till att bli en fristående grön debattör. På fredagskvällen ska hon ha meddelat sina närmaste partikamrater om sin avgång.
- Jag känner att det är bra läge och jag har funderat sen jag slutade som språkrör på detta. Jag har fått förfrågningar om tyngre uppdrag men känner inte att jag vill det just nu - kanske i framtiden, men just nu vill jag kunna vara mer fri, säger Maria Wetterstrand till TT.
Det är efter tio år i riksdagen som Wetterstrand lämnar sin plats vid riksdagens öppnande den 15 september.
För Miljöpartiet är Wetterstrands besked det andra tunga avhoppet det senaste dygnet sedan Mikaela Valtersson, ekonomiskpolitisk talesperson och gruppledare, också valt att kliva av politiken. Efter nio år i riksdagen ställer hon sin plats till förfogande, efter att ha förlorat striden om att bli nytt kvinnligt språkrör.
- Det känns bra, det känns som ett helt rätt beslut men så klart lite sorgligt också, säger hon till TT.
Hur tror ni att dessa avhopp påverkar MP?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror att det kan påverka partiet ganska mycket eftersom det är två personer som folk verkligen vet vilka de är i partiet. Mp måste nu verkligen jobba på att få fram några profiler så att folk känner att de vet vilka de röstar på i nästa val. Jag såg att Gustav Fridolin var med i tidningen amelia och det tror jag var ett ganska smart val.
Wetterstrand är en förlust
/Maria

Fast vi har ju Fridolin
/Maria

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tycker miljöpartiet har en sund inställning till att inte sitta för länge. Visserligen kan man önska att Fridolin hade mer erfarenhet men samtidigt så kanske han kan vaska om lite i gubbröran. Nu hinner han väl profilera sig ordentligt utan att bli jämförd med Wetterstrand inför nästa val. Schlaug hade ju en bitter kommentar när han tyckte han skulle skaffa sig skägg först. Själv tycker jag att Maria var bra, hon fick bort lite av trädkramarstämpel som MP hade förut.