Politik iFokus

Politik

Etikett: skatter
Läst 1654 ggr
Mitralis
0

Fastighetsskatten slår mot småhusägare

"Sedan fastighetsskatten reformerades påverkar taxeringsvärdet nivån på fastighetsskatten för cirka hälften av landets småhusägare. Även tomträttshavare och ägare av obebyggda tomter får ökade kostnader när taxeringsvärdena stiger."

"- Detta visar att taxeringssystemet, som ligger till grund för fastighetsskatten, är oförutsägbart och godtyckligt. Om inte ens regeringen lyckas göra rättvisande prognoser, hur ska då enskilda småhusägare kunna planera sina boendekostnader? säger Joacim Olsson, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund."

"- Mot bakgrund av taxeringssystemets brister har regeringen tillsatt en utredning som ska presentera förslag på hur det ska kunna avvecklas. I avvaktan på utredningen bör taxeringsvärdena frysas på 2009 års nivå, säger Joacim Olsson."

Källa: http://www.cisionwire.se/villaagarnas-riksforbund/r/fastighetsskatten-okar-snabbare-an-vantat,c9163990

Har för mej att vi har pratat om fastighetsskatten några gånger tidigare också och jag kan väll inte direkt säga att jag är förvånad att det bar blivit som det är nu.

Kommer ihåg före valet 2006 när en bekant sa att han skulle rösta på moderaterna för dom skulle ta bort fastighetsskatten. Vad dom glömde att berätta var att det skulle bli dyrare först.

[sakring]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad det inte KD som ville ha en kommunal avgift i stället för fastighetsksatt? Eller minns jag fel?

Vidare står det att Staten får in på den kommunala avgiften, var det inte meningen att just kommunerna skulle få ta denna avgift och inte staten?

Själv så har jag fått dyrare fastighetsskatt sedan det nya systemet infördes.

Lumac
0

Villaägarnas Riksförbund skriver att landets småhusägare får betala totalt 200 miljoner kronor mer än Regeringens prognos för ett år sedan. Utslaget på landets ca 2,3 miljoner småhusägare blir det 87 kronor per år, eller 7,25 kr i månaden.

En prognosmiss på i snitt 7,25 kr i månaden anses alltså vara oförutsägbar och godtycklig. Till skillnad från den vice förbundsdirektör som citeras i pressmeddelandet är jag ganska övertygad om att landets småhusägare klarar att planera sina boendekostnader trots denna prognosmiss.

[cala02]
0

Jag betalade 2 900:- förut, 5 600:- nu.

[sakring]
0

# 3 Och var  bor du då?

[cala02]
0

Söderhamn,

[sakring]
0

#5 Jaha, kanske har era taxeringsvärden inte rusat i höjden då? Jag bor i Karlskrona och hade till att börja med ett ganska blygsamt taxeringsvärde men  fick 40% i höjning efter att det varit låst i 5 år. dessutom har jag det högsta taxeringsvärdet i området. Bygg bra så får du betala mer i skatt.

[cala02]
0

Nä vi fick sänkt taxeringsvärde, men då är det stört omöjligt att sälja hus i det område jag bor i också.