Piloter somnar i cockpit
Känns som att det verkligen är dags att se över arbetstidsreglerna
"70 procent uppger att de gjort misstag under flygningar på grund av trötthet.
80 procent av piloterna säger att de nuvarande arbetstidsreglerna utgör ett hot mot flygsäkerheten.
EU:s regelverk tillåter arbetspass på 13 timmar. På förslag finns att arbetstiden ska kunna förlängas upp till 16 timmar."
Källa:http://www.svd.se/nyheter/inrikes/piloter-somnar-i-cockpit_6562981.svd
Jag vet då i alla fall inte om jag är så sugen på att gå ner för landning med en pilot som kanske är inne på sin 16de timme i luften 
Är det inte därför dom har två piloter, för att dom inte ska bli så trötta…? Eller är det bara in min egen värld som jag kom på det?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På långa flygningar så är det alltid minst två piloter. Flyger man från Köpenhamn till Singapore så tar det sin lilla tid och då byts de av så att de kan gå och sova, inte i cockpit utan på ett ställe där de inte har vakt.
Desstuom två styrmän också som byter av varandra.
Jag tänkte exakt samma sak! Om så är fallet, vad är då problemet?
#2 E ente styrmän piloter
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
# 4 Piloter är samlingnamnet för de som kör planet. En är kapten och den andra är styrman.
Aha, men du sa 2 pilter och tvåStyrman?
# 6 Ja på längre flygningar så är det två kaptener och två stymän. De byts av för att få sova. Men i cockpitten sitter det en kapten och en styman tillsammans.