Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 1618 ggr
Mitralis
0

Carl Bildt i blåsväder

"Man talar om teflonpolitiker, som all kritik bara rinner av. I Carl Bildts fall tycks det snarare handla om kevlar, materialet som används i skyddsvästar. Under hela sin karriär har mannen varit utsatt för eldskurar av sina många politiska motståndare. Men allt tycks studsa bort medan Bildt själv seglar vidare, självsäkert småleende.

Nu utsätts han för attacker från minst två väderstreck, men med besläktat sakinnehåll. För det första handlar det om huruvida hans tidigare styrelsepost i Lundin Oil (numera Lundin Petroleum) gör honom olämplig att hantera den känsliga frågan om de två svenska journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson. De sitter fängslade i Etiopien dit de rest bland annat för att granska just Lundin Petroleum.

För det andra kontrasteras journalisternas behandling av Carl Bildt med skriverierna om Håkan Juholt; varför går dreven så mycket hårdare mot socialdemokrater än moderater? Vissa påstår till och med att det finns en borgerlig medieägarkonspiration som skyddar allianspolitiker men hetsar mot vänstern."

Källa:http://www.dn.se/ledare/signerat/markera-for-pressfriheten

Tankar om det?

[cala02]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Aftonbladet som tidigare var kopplat till arbetarrörelsen har ett virrvarr av ägare, Schibstedt är väl fortfarande storägare och även Kinnevik har ju stora intressen där. På "andra sidan har vi Bonnier med expressen och tv4 som storägare. Det är inte helt enkelt att reda ut dessa förhållanden i mediebolag, enligt Hadenius och Weibull i boken Massmadier.

[sakring]
1

Såg på Skavlan och Carl Bildt och måste säga att han skickligt undvek att besvara frågorna som ställdes. Skulle det nu vara så att Lundin Petroleum är inblandade och Bildt satt  i styrelsen så måste han avgå.

Annars så tror jag inte att media gör skillnad på vem det är som gjort vad. Det visade sig att en C-riksdagsman från Värmland gjort samma sak som Juholt och som nu får betala tilbaka sitt hyresbidrag, men han är inte ledare för det största paritet i riksdagen och det största partiet i Sverige och oppionsledare, det tror jag är skillnaden.

Sarah
2

En god vän till mig, hon är dotter till en känd politiker, jobbade svart som barnflicka till CB i ungefär samma veva som reinfeldts andra ministrar fick gå pga tv-licens och svart arbetskraft. Jag insåg dock att det hade inte spelat ngn roll mot honom, hade jag trott det hade jag använt det för att se om man kunde bli av med honom :) Nej, den mannen är hal som is.

Mitralis
0

"Nu kommer nya uppgifter som tyder på att Lundin Petroleum hade verksamhet i Etiopien under tiden som Carl Bildt satt i bolagets styrelse.
Något han nekade till i en intervju i TV-programmet Skavlan."

Källa:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13811921.ab

Sarah
1
[StaffanM]
1

Det är upp till dig

En dokumentär av Maj Wechselmann om oljeexploateringen på Afrikas horn. En direkt bidragande orsak till etnisk rensning och urskiljningslöst dödande av civilbefolkningen, tortyr, slavhandel och fördrivningar. Filmen belyser effekterna av företag som Lundin Oil/Petroliums verksamhet i Sudan - mitt under brinnande inbördeskrig. Från 2011.

http://www.abfplay.se/#NlIxuuoKR-pSIaFiVGFtZg