Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 9410 ggr
[postmortum91]
4

Är EU demokratiskt?

Jag vill veta om ni tycker att eu är demokratiskt.

Personligen tycker jag inte det. Det blir som en multistat, min enskilda röst räknas inte lika mycket eftersom det är så många medborgare i EU. Makten kommer även för långt från folket. Vi har ingenting att säga till om längre.

Vad tycker ni?

Halvdansken
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej EU är inte demokratiskt, och jag vet egentligen inte om det utger sig att vara demokratiskt. Det är en överstatlig sammanslutning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

UlrikB
1

Ja, det tycker jag. Varför skulle det inte vara det?

Vi väljer folk till EU, de väljer för oss.

Ergo, EU är demokratiskt.

[postmortum91]
1

#2 Jag skrev tydligt varför jag inte tycker det. Och hur mycket tror du en eller två persoer kan påverka då andra länder är större än sverige och får mer sagt. Sverige är ett rätt så litet land.

UlrikB
0

Du kanske inte hört talas om t.ex. Hitler, Mandela, Luther King osv.

De var bara en person, men de lyckades ändra väldigt mycket.

Bara man vill tillräckligt och kämpar för det man tror på, så är allt möjligt.

[postmortum91]
0

(Meddelande borttaget av admin)

UlrikB
0

Jaha, Personangrepp. Lågt, väldigt lågt.

Maria
0

#6 Det är bara att använda "anmälaknappen" (om man har iFokus insider)

/Maria

Lumac
0

Det finns många argument för varför EU inte är demokratiskt, men jag tycker inte att befolkningsmängden som du tar upp har något med saken att göra.

Det du skriver innebär t ex att Kina eller Indien aldrig kan bli demokratiska, för de har ju mycket fler invånare än EU. Var går gränsen enligt dig? Är USA en demokrati? Tyskland? Sverige?

Eller måste vi gå till landstings- eller kommunnivå för att det ska vara tillräckligt få människor som har rösträtt? För dina argument kan ju användas där också. Sverige är ju som en multistat av kommuner, min enskilda röst räknas inte lika mycket eftersom det är så många medborgare i Sverige.

[postmortum91]
0

#7 Jag satt och pratade men min allra bästa killkompis i telefon och berättade om att jag satt på ett forum och skrev, sedan började denna "UlrikB" att skriva och vara jobbig mot mig, och sedan hörde jag min vän sitta och skratta i telefon när jag berättade för honom om detta UlrikB, sen fick jag reda på att han hade skapat en användare bara för att lura mig. Och han skrattade gott åt min kommentar efteråt

[postmortum91]
0

#8 Jag tror att detta beror vart man drar den personliga definitionen för demokrati. Så nej jag tror aldrig att Kina och Indien kommer bli så demokratiskt så att jag skulle kalla dem för demokratiska länder.

Jag tycker inte ens att Sverige är särsklit demokratiskt, och det beror inte på folkantalet i landet. Som tillexempel krävs det ett två folkomröstningar och ett riksdagsval (om jag inte tar fel) att kunna ändra eller lägga till en grundlag. Och vad gjorde nyss vår nuvarande regering utan dessa kriterierna? Jo de skapade en till och sket totalt i detta, och ingen verkar bry sig. Sedan att regering och riksdag undanhållit saker för oss, jag pratar om övervakningen och kontakten med USA angående personuppgifter etc. Detta är inte demokratiskt enligt mig.

Demokrati för mig är när man har ett fritt samhälle, man får reda på allt som partierna gör eftersom det faktiskt är vi som röstat på dem.
Att det ska bli mycket lättare för folk att vara med och påverka politiken, fler folkval och gå ur EU.

EU skall inte kunna tvinga svenskar till alkoholreklam, det har vi inte haft innan vi blev med i EU. EU vill ta bort vårt systembolag men ta bort vårt snus (jag snusar inte) Alla länder har egna behov och en historia att ta del av och förbättra det som finns att förbättra, detta kan man inte göra i EU nivå eftersom vi är så olika alla stater.

Maria
0

#9 Det var ju bra att det inte var värre än så.

Nu vet vi att iFokus modereringssystem fungerar för ditt inlägg har blivit automatiskt borttaget fick jag PM omFlört

#10 "Att det ska bli mycket lättare för folk att vara med och påverka politiken, fler folkval och gå ur EU."

Nu är det ju faktiskt så att vi på ett demokratiskt sätt har röstat att vi ska vara med i EU.

/Maria

Maria
1

#10 Jag glömde att skriva att den nya grundlagen har kommit till helt korrekt.

Länk

/Maria

[postmortum91]
0

Hitler blev också framröstad men resultaten blev inte demokratiskt för det.

Maria
1

#13 Men vi kan ju inte skrota demokratin för att Hitler blev framröstad.

/Maria

[postmortum91]
0

hahaha nej såklart vi inte kan:P
Jag står ju för demokratin, jag menar bara att även om vi röstade för att bli medlem i eu så betyder ju inte det att eu är demokratiskt i sig

AndersE
1

Det är lite av en myt att Hitler kom till makten genom demokratiska val…

Man var förvisso en tid största parti i Tyskland, men inte med egen majoritet. Tillsammans med en koalitionspartner drev Hitler sedan igenom vad som i praktiken var en diktatur.

Maria
0

Och med en massa löften om "guld och gröna skogar" till folket.

/Maria

Lumac
1

"Jag tycker inte ens att Sverige är särsklit demokratiskt, och det beror inte på folkantalet i landet."

Det var precis det jag tyckte var konstigt med ditt första inlägg där du angav folkmängden som skäl till att EU är odemokratiskt. De val som genomförs är demokratiska anser jag, däremot lyssnar politikerna inte alltid: http://www.youtube.com/watch?v=qQkNTs15mZ4

"Som tillexempel krävs det ett två folkomröstningar och ett riksdagsval (om jag inte tar fel) att kunna ändra eller lägga till en grundlag. Och vad gjorde nyss vår nuvarande regering utan dessa kriterierna? Jo de skapade en till och sket totalt i detta, och ingen verkar bry sig"

Det räcker med två riksdagsbeslut med ett mellanliggande val för att ändra grundlagen. Om regeringen skulle "skita" i grundlagen så kan du vara säker på att övriga partier skulle reagera högljutt.

Halvdansken
0

"Demokrati för mig är när man har ett fritt samhälle"

Definiera "fritt samhälle". Demokrati betyder en person - en röst. Samma rättigheter och skyldigheter. Likhet inför lagen. 
That's it. Sen tillkommer det en del med demonstrationsrätt, rätt att organisera sig (fackföreningar osv) men det är egentligen senare påfund. Men demokratins början var ju egentligen att alla fria män (inte kvinnor och slavar) hade rätt att rösta i valen.

AndersE
0

Ja, demokrati är ju knappast frihet. Det är väl snarare majoritetens rätt att förtrycka minoriteten…

Dock ser jag inget acceptabelt alternativ till demokrati.

Halvdansken
0

#10 " Och vad gjorde nyss vår nuvarande regering utan dessa kriterierna? Jo de skapade en till och sket totalt i detta, och ingen verkar bry sig."

Vad var det för en grundlag de skapade eller ändrade? Det har jag missat.

Maria
0

#21 Kolla min länk i #12

/Maria

Halvdansken
0

Ok, sorry, den missade jag. Ska läsa.

Geru
0

Endast en av eu's tre styrande insitutioner är ju folkvald. Så nej, EU är inte riktigt demokratiskt. Dessutom så tycker jag att dom får bestämma för mycket inom andra länder. Dom lägger sig i för mycket, helt enkelt. Rätten till att säga nej till EU's lagar och deras förordningar finns ju inte.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

AndersE
1

"Rätten till att säga nej till EU's lagar och deras förordningar finns ju inte."

Det är valfritt att gå med i EU.

Mitralis
0

Jag tror att det kan vara svårt att få alla att känna att EU är demokratiskt eftersom individer, religioner och individuella länders egenheter kan vara svårt att få representerade under en flagga.

AndersE
0

#26 Det är klart det är svårare att ena många än få - men är det odemokratiskt?

Mitralis
0

#27 Som jag skrev i #26 så beror det givetivs på vem man frågar.

starhawk
0

Sverige är inte en demokrati, det är en representativ demokrati det innebär att vi väljer en representant, om sedan denne ljuger friskt under valrörelsen och när han/hon blivit vald styr i en helt annan riktning än han/hon lovat under valrörelsen är inget vi kan göra något åt efteråt (annat än vid nästa val och då är det oftast glömt)

"Nu är det ju faktiskt så att vi på ett demokratiskt sätt har röstat att vi ska vara med i EU."

Det håller jag inte alls med om, Organisationen "Ja till EU" fick bidrag, medans "Nej till EU" inte fick det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Darwin3
1

#10 "Eller måste vi gå till landstings- eller kommunnivå för att det ska vara tillräckligt få människor som har rösträtt?"

Jag skulle tro att det vore en bra lösning att bara rösta på kommunnivå och ha ett federalt system där vi skickar representanter till Stockholm för nationella beslut.

#11 "Nu är det ju faktiskt så att vi på ett demokratiskt sätt har röstat att vi ska vara med i EU."

Vad försöker du argumentera med detta ?

• Att vi borde vara med för vi röstade ja till det för 17 år sedan ?
  • Att det är demokratiskt för att vi röstade om att vara med i det ?
  • … ?

#19 "Demokrati betyder en person - en röst"

I vårt system kanske det gör det men ordet är en sammanfogning av de grekiska order demos och kratein, vilket betyder folkstyre.

Och slutligen EU är om möjligen inte odemokratisk men moralisk fel när Sveriges representanter kan genom sina röster påtvinga Italien lagar (min tolkning av hur EU fungerar). Jag anser att Sverige inte bör ha något som helst inflytande över lagarna i Italien.

Hip hop! blip plop!

[SweetRose]
2

Jag tror få svenskar fick hela bilden av vad som faktiskt skulle hända när vi gick med.

Personligen är jag emot EU då de tar en del "alla ska ha lika" punkter till det onödiga. T.ex har 100tals gifter som man använder som smakförstärkare blivit godkända i Sverige sedan vi gick med endast för ämnet är godkänt i polen som också är EU.

Samt detta med genmanipulerad majs, att alla jordgubbar ska ha samma mått, gurkorna måste ha en speciell vinkel etc. Matmässigt tycker jag EU var det sämsta som hänt Sverige i tillsatsväg.

En till matrelaterad sak ja tycker de är odemokratiska med är att de vill att allt ska hållas inom EU. Fairtrade produkter som skickas ex från Burkina Faso blir fasligt mycket dyrare i EU tullarna.

Halvdansken
3

Jag var aktivi i Nej till EU och vi varnade just för det där med färg- och smakämnen i maten mm, men då sa folk bara att det kan man väl strunta i, eller att man får undantag. Det var nog många som inte fattade vilket enormt inflytande EU skulle få.

[SweetRose]
2

#32 Bra! Det går nästan inte att undvika, de smyger in det i allt! Köpte en fairtrade chokladkaka idag och vad är det i om inte Soja Lecithin? Det var första och sista gången jag litat blint på märken och inte läst på baksidan. (är medveten om att fairtrade inte har med sånt att göra men eftersom de får mer pengar om de är ekologiska så antog jag att även denna odling var det)

Sarah
0

#33 vad är problemet med sojalecithin? Soja som odlas till människor kommer i princip aldrig från regnsjkogsmark om det var det du oroade dig för.

[sakring]
0

# 34 Det kan vara så att man inte tål just det.

swemah
0

Jag ser inte kopplingen mellan EU och Sojaleithin, som ju är en mycket vanlig ingrediens.

[SweetRose]
1

#34 Nu var det inte sojalecithinet i sig som var grejen, utan att sedan vi gick med i eu blev sådana ämnen allt mer vanliga och sådant som var förbjudet innan vi gick med i eu blev lagligt. exempelvis ämnet

Angående soja lecithinet kan det förekomma att det används bensin när det framställs och det sägs att det kan ge ökad cancerrisk. Hälsonojig som jag är undviker jag det.

# 36 Som jag skriver ovan blev E-ämnen allt mer vanliga när vi gick med i EU och många som var förbjudna här blev tillåtna. Här är en lista på de som var förbjudna innan eu (tar några stycken då de är rätt många)

102 _fick användas i cocktailbär, sprit och drinkmixer
_110 _fick användas i stenbitsrom, sprit och drinkmixer
_122 _Var totalförbjudet innan EU
_123 _fick användas i spritdrycker och drinmixer. Är förbjudet i USA sedan 1976
_124 _fick användas i spritdrycker och drinkmixer
_128 Förbjudet innan EU
129 _Förbjudet innan EU
_151 _Fick användas i stenbitsrom, är fortfarande förbjudet i flera länder
_154 Förbjudet innan EU155 _Förbjudet innan EU
_180 Förbjudet innan EU

De flesta används som förgämne i de godisar vi köper till våra barn. exempelvis E 122

swemah
1

Det  stämmer säkert att tidigare förbjudet inte längre är det, men frågan är hur det påverkar frågan om EU är demokratiskt.

Besluten att tillåta dessa ämnen är tagna helt i enlighet med de regler som finns inom EU, är då dessa regler odemokratiska? Var besluten från Sverige om förbud mer demokratiska än besluten om tillåtelse?

Jag håller med om vissa beslut har varit (och är) löjliga, det har blivit detaljregleringar som bara finns för att skydda vissa intressen (gurkan som exempel), men har det med demokrati att göra? Innebär demokrati att alla ska gilla alla beslut?  Är Sverige demokratiskt när vissa blir utförsäkrade p g a nya regler, fastställda av riksdagen?

swemah
0

Tas bort, fick besked att det inte funkade

[SweetRose]
1

#38 Läs mitt första inlägg i frågan #31, där förklarar jag att min ståndpunkt är att de är för demokratiska inom matfrågan inom EU "är det godkänt i polen måste det vara godkänt här" Det är alltså en precisering av EU som är intressant att diskutera tycker jag.

Samt tycker jag att de är odemokratiska på det sättet att demokratin stannar inom EU, det blir svårare att ha kontakter mellan andra länder samt dyrare tullar ex på fairtradeprodukterna från Burkina Faso. Även detta står i inlägg #31

Sedan ett tillägg jag kom på nu när du tog upp om gurkorna. Ofta när de ska göra någonting i riksdagen får folket vara med och ha en folkomröstning, bara för vi röstat in dem i riksdagen betyder inte det att de ska få bestämma precis allting. I EU har vi ingenting att säga till om. Vill EU ha genmanipulerade gurkor får EU genmanipulerade gurkor.

[sakring]
1

Nej EU är inte demkratiskt i den bermärkelsen som Sverige är det. Kommisionen som är  EU:s regeing tillsätts inte påå samma grundvalar som vår egen regering.

Dessutom så är det överstatligt. Det hjälper inte vilka undantag som Sverige vill ha vi måste ändå anpassa oss. Alkoholen är ett exempel. Då det finns stora vinproducenter inom EU och ölproducenter också  och sprit också för den delen så tycker EU att våra regler är byråkrati.

swemah
0

#40  JAg förstår inte riktigt vad som menas med att EU är för demokratiska eller att demokratin stannar inom EU?  Jag kan tänka mig att vissa beslut kan upplevas som felaktiga, att de gynnar vissa parter, men det kan väl inte innebära att man är mer eller mindre demokratisk.

När hade vi senast en folkomröstning i Sverige, och hur många har vi haft sedan 1922.  Det lär vara sex stycken. Den näst senaste gällde EU och där röstade en majoriet (liten men ändå) för att Sverige ska vara med i EU.

#41  Hur påverkar skillnaden i tillsättande av kommisionen besluten? Blir de odemokratiska eller?  Ser gärna en utvidgning av den ståndpunkten för den är intressant

[SweetRose]
0

#42 Nu talar jag endast om matfrågan, som jag sa valde jag att precisera mig på den här då jag tycker det blev lite för stort att skriva allt jag tycker om EU.

För demokratiska (inom matfrågan): Att de tvingar Sverige att godkänna ämnen endast för de är godkända i andra EU länder.

Demokratin stannar inom EU: menar jag att andra länder utanför EU får det svårare att handla med länder inom EU. Detta leder till höjda priser och tillslut att många får sluta sälja till oss eftersom tullarna in i EU blir för dyra helt enkelt.

swemah
1

Jag tycker nog inte att tullarna kan kopplas till om EU är demokratiskt eller ej. Om besluten fattas enligt de stipulerade reglerna så är de demokratiskt fattade, men behöver för den skull inte vara riktiga. Jag håller fullständigt med om att tullhinder är av ondo, och ska motarbetas, för det är trots allt en värld vi lever i, inte flera. Fair trade i sig själv är ett annat ämne, värt sin egen tråd.

Om vi vill ändra på något så är det ju lättare i en demokrati än i andra styrelseformer, eftersom de valda med jämna intervall utsätts för vår granskning, men om jag då frågar hur många som satte sig ner och gick igenom valprogrammen inför EU-valet, och även försökte påverka det som stod där, så tror jag inte att så många räcker upp handen.

[sakring]
0

# 42 Kommissionen tillsätts inte på grundval hur parlamenet ser ut politiskt.

# 43 Helt riktig att EU har skyddstullar bl.a för ris,dessutom så koster oss  tobak en hel del att framställa och som är så dålig att den bara går att exportera till  ett u-land, det vore billigare att betala dem för  att göra ingenting. Dessutom så tar jordbrukspolitiken  halva EU:s budget.

[SweetRose]
1

#44 Jag tycker det mycket väl kan kopplas till det. För att kunna diskutera detta måste man ta in exempel, som jag tog till Fairtrade.

Precis, som jag skrev innan; Svenskarna visste nog inte så mycket vad det innebar, den halva som faktiskt läst igenom programmen var nog de som röstade nej. Det skulle vara mycket intressant och se hur många som skulle rösta ja idag.

swemah
1

Läste vilka program?  Jag undrar vad du hänvisar till?

Förklara hur demokratin inom EU påverkas av det ni säger, jordbruksstödet, tullar etc är alla beslutade av EU, är det bestämt av en diktator eller… 

#45 Kommisionen är det verkställande organet och kan inte riktigt liknas vid regeringen. Kommisionen arbetar utifrån parlamentets riktlinjer.

[SweetRose]
1

#47 De informationsprogram om EU som skickades ut till allas brevlådor innan omröstningen 1995.

swemah
0

Intressant, så du tror att de som röstade nej läste de olika sidornas alla program 1994 (inte 1995 för då var det försent, omröstningen var 1994).

Och hade Sverige stått utanför EU,så hade det inte varit tullar för Burkina Fasso till Europa?

Jag läste för inte länge sedan, minns tyvärr inte var så det blir "hörsägen" att dt land som är mest EUanpassat är Norge, och de är inte med.

[SweetRose]
1

#49 Oj, kom åt fel knapp där Skäms Så går det när man skriver för fort.

Jo, det är klart, men jag tror det skulle vara lättare att handla och ha kontakt med andra länder eftersom det inte skulle finnas lika många gränser att ta sig igenom.

Nu var det ett extremexempel med att "alla" som röstade ja inte läst, men jag tror många inte gjorde det utan bara litade på de positiva konsekvenser det skulle få och inte tänkte på de negativa som detta med E-ämnena som skulle införas.

[Svanna]
0

Vi ska inte va med i Eu

tror ochså aytt man inte läste info

swemah
0

Vi är med i EU idag. Och jag har svårt att se att frisläppandet av en några E-ämnen gör att vi ska lämna EU, men det kanske är tillräckliga skäl för andra.

Att lämna EU påverkar ju inte trådens fråga, som jag tjatar lite om, ber om ursäkt för det, men är EU en diktatur eller är det en demokratisk lösning?

Darwin3
1

#52 "men är EU en diktatur eller är det en demokratisk lösning?"

Om demokrati är folkstyre och man tolkar folkstyre som om att folket bestämmer lagar och regler så är EU inte demokratisk.

Hip hop! blip plop!

[sakring]
0

# 51 Vi kan inte lämna  EU, det är ett demokratiskt problem anser jag.

Konstigt att du inte har något  försvar till jordbrukspolitiken och skyddstullarna?

swemah
0

#53 Var finner du då en demokrati?

Darwin3
0

#55 En bra fråga!

I framtiden kanske ;-)

Hip hop! blip plop!

Halvdansken
0

#55. Schweiz?

swemah
0

#57 Visserligen har Schweiz många folkomröstningar och där finns också möjlighet för medborgare att väcka frågor som kan blir till folkomröstning, men det är långt ifrån alla frågor, även inom lagstiftning, som inte går till folkomröstning. Jag påstår att det inte finns något demokratiskt land, med definition enligt ovan.

Geru
0

Schweiz är det landet i världen som har flest folkomröstningar. Och som kan starta dom enklast. Vem som helst kan starta en folkomröstning där, allt som behövs är namninsamling, typ.

Dom har ungefär en per år, om inte mer.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking