Väte som drivmedel.
"Fågelarten myrspov eller "Bar tailed godwit", som den kallas på engelska, har stått modell för designern William Browns märkliga flygplan.
Fågeln är känd för att kunna flyga, utan att stanna och äta eller vila, i 11680 kilometer. Det är ungefär avståndet från Sverige till Hawaii.
Farkosten är tänkt att drivas av en luftströmsjet tankad med flytande väte. Flytande väte innehåller dubbelt så mycket energi som traditionella drivmedel till jetmotorer. Det är dessutom lättare.
The Lockheed Stratoliner finns än så länge bara på ritbordet. Men flera flygplanstillverkare sneglar på lösningen med väte som drivmedel. Boeing presenterade sitt första vätedrivna flygplan i juli 2010."
Källa:http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article13735683.ab
Vad tror ni om detta? Kan det vara ett steg bort från fosila bränslen?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om jag inte fullständigt missminner mig så såg jag ett program från Island där man hade bussar som tankades med väte.

# 2 Men i England så har de ingen förekomst av väte i underjorden väl? På Island så tar de det från de varma källorna. Om jag inte blandar ihop det med något annat.

Vi har tre bussar i Sverige också. Det hade jag inte en aning om. Det verkar som att det är en kostnadsfråga att det inte är fler bussar eftersom vätgasen i dagsläget är så dyr att framställa.
Källa: _http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/framtidens-fordon-gar-pa-vatgas
_
# 4 Nu har jag talat med expertis, min man
, och han säger att problemet med väte är att kokpunkten är så låg-253C. Det är ett utmärkt drivmedel men svårt att förvara och dyrt att framställa.
Min man är sjöingenjör och arbetar till sjöss som maskinchef på en gastanker.
Att det fungerar på Island beror på att det är så korta sträckor att köra, därför kan man inte ha så mycket med sig i tanken.
Det var intressant om Stockholm, jag visste faktiskt inte att det fanns vätgasbussar i Sverige.
Väte är ju det vanligaste ämnet i universum, så det finns rätt gott om det överallt utom på jorden(fråga mig inte varför). Här måste man "göra om" vatten till syre/väte och sen använda det, vilket är rätt energikrävande just nu. Men ser man i det långa perspektivet är det en fin efterträdare till fossila bränslen:)
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

Själv skulle jag föredra elbilar och att man satsar mer pengar på fusionreaktor forskningen.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

Vätgas framställs med hjälp av energi man får från de varma källorna. Det är inget man hämtar i jorden. Därför har Island relativt billigt sätt att framställa vätgas. I konventionella energiverk så går det åt mer energi än man får ut av vätgasen.
#10 Eh, om man pratar rent teoretiskt så är det ju så att det kommer vara så med alla energikällor? Det är ju bara det att oljan ligger där, och inte är någonting vi framställer på det viset…
-Stephen Hawking
Jo men har det med körsträckor att göra eller att det kommer från källorna? Kanske jag som fattat fel.
#12 Ah, nej, att framställe en resurs genom energi brukar ofta vara oeffektivt, jämnfört med att man - som på island - använder naturresurser för att göra det. Det är dock fortfarande samma mängd energi som går åt, det är ju bara en fråga om vad man får den och så vidare.
På ett rent teoretiskt plan kan island driva hela europas elkonsumtion, genom geotermisk energi. Men det är svårt som bara den att utvinna geotermisk energi, vilket är problemet.
-Stephen Hawking
Finns bilar som drivs på vatten.
Undrar varför man inte satsar på dem. Kan det måhända finnas krafter som inte vill att detta ska få komma fram
1908 fanns det elbilar som gick 33 mil på en laddning.
Problemet med elbilar är att man inte vet hur elen är producerad och hur länge ett batteri håller och vad man ka göra med de kasserade batterierna.
Är det problem med att återvinna materialen i batterier ?
Man behöver nog inte tänka på det om man kör på vatten 
Svarade på # 9. Borde skrivit det.
Finns en MC som drivs med vätgas, eller vätgasen driver en generator som laddar ett batter (bränslecell)i. Så egentligen är det en elektrisk MC.
# 18 Men den kan inte låta särskilt mycket. MC ska låta

#14 Jag har hört att den vattendrivna bilen uppfanns för länge sen men uppfinnaren blev mördad och ritningarna stulna. Är det sant är ju allla oljebolag huvudmisstänkta..
Skynda långsamt så går det fortare.
#14 Du får gärna förklara hur en bil som drivs på vatten fungerar rent vetenskapligt.
-Stephen Hawking
#22 Sidorna är inte klara, och saknar vetenskaplig information om HUR dom fungerar.
-Stephen Hawking
#23 Kanske finns förklarat någonstans på nätet…
#24 Rent teoretiskt ser jag inte hur en bil som drivs av vatten kan fungera, eftersom vatten varken är explosivt eller reaktivt på något vis… Visst, det innehåller mer energi, men den energin är hårt bunden.
-Stephen Hawking

#26 Det har varit extremt mycket fusk och påhitt med
-Stephen Hawking
Nicola Tesla visste hur man kan få energi direkt ur etern för 100 år sedan.
Det har man noga hemlighållit.
Har en känsla av att dessa teknologier kommer att släppas fria inom 1 år….
#28 Det har man inga bevis för och det är bara en teori(konspirationsteori, alltså)…
-Stephen Hawking
Har du studerat något av det material som finns om Tesla.
Finns massor om detta stora geni.
Här finns en sajt som sägs beskriva hur det fungerar:
Vi har haft en hel del om fri energi på Illuminati iFokus
Här är den senaste tråden
http://illuminati.ifokus.se/discussions/4e8435e788f47229ea00bcf3-free-energi#discussions-1
#30 Det är en gammal teori om frienergi, och det är någonting som många i USA använder för att lura andra av pengar med. Ingen vetenskaplig visning av någonting sådant har visats och fungerat samtidigt.
Energi är inte gratis, det kan hela universum vittna om…
Hur som helst är det här väldigt OT.
-Stephen Hawking

:) Det har varit lite fragor var vate kommer ifran och vattendrivna bilar.
For de som inte kommer ihag 8ans kemilektioner. For att framstalla vatgas behover man: El och Vatten. Stoppar man ner en anod och en katod i vatten och applicerar likriktad el sa kommer polerna attrahera ut syre atomen resp vate atomerna. Man drar helt enkelt sonder vattenmolekylen som bestar av 2 delar vate (H) och en del syre (O).
Andra satt man kan framstalla vatgas pa ar att en alkalisk metall sa som Barium (Ba) kommer in kontakt med vatten.
---
# 32 Problemet är enlig min man hur det ska förvaras, vätet alltså, det har en kokpunkt på -253C.

#33 Ju högre tryck du har på det desto högre kokpunkt:P Så det behövs bara en väldig massa tryck för att få det flytande.
-Stephen Hawking
# 35 Och en behållare som kan hålla det trycket. Det blir som en tryckokare. För högt tryck och pang!
#34 Verkar som om det går alldeles utmärkt att använda vatten som drivmedel

#37. Tvärtom.
#36 Näe, dom använder lite säkerhetsåtgärder åt det:p Precis som bensin är explosivt.
-Stephen Hawking

#40 Jo! Det gör det. Det här framdrivningsättet. Det är rätt intressant egentligen, och blev rätt vanligt under te.x. andra världskriget.
-Stephen Hawking