Politik iFokus

Politik

Etikett: miljö-klimat
Läst 3239 ggr
Mitralis
0

Böter direkt på plats för nedskräpning

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

"Från och med midnatt söndag den 10 juli kan den som skräpar ned i parker eller på gator och torg få 800 kronor i böter direkt på plats.
Då träder nämligen lagändringen ikraft som gör att så kallad nedskräpningsförseelse kan leda till ordningsbot." Källa:http://www.regeringen.se/sb/d/14997/a/172417

Det är enligt Miljöbalken redan innan lagändringen förbjudet att skräpa ned men det tidigare systemet gjorde att det i prakiken inte var så många som fick böta för nedskräpning.

Tanken med detta lagförslag är att vi ska få renare städer och grönytor.

Vad tycker ni om detta?

[WX5]
0

Helt rätt tycker jag. Det ser *pip* ut när folk lämnar skräp efter sig.

Mitralis
0

Jag tycker att det är ett bra förslag i teorin, men jag är lite osäker över hur det fungerar i praktiken.
Kommer jag att få böter om jag utan att märka det råkar dra upp ett kvitto som hamnar på backen samtidig som jag tar upp plånboken ur min något stökiga handväska?

[WX5]
0

Njae om du står stilla och drar upp plånboken men sedan lämnar den så är det att skräpa ner. Så tolkar jag det som men om man upptäcker att man tappat något och tar upp det så borde det ju godkännas som ickeböter.

Men jag håller med dig om att det kommer att vara svårt att hålla reda på detta.

Mitralis
0

#3 Ja, det borde ju vara medveten nedskräpning som bötfälls.

starhawk
0

Riktigt så där strikt är det ju inte, man har även "ringa nedskräpning" som t ex fimpar som skall vara tillåten, personligen tyckar jag inte rökarna skall komma undan, dom skäpar ner en hel del med sina fimpar överallt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[cala02]
0

Om man verkligen ville ha finare i städerna kanske lite fler papperskorgar vore bra. I min hemstad tog man bort väldigt många för man hade inte råd att tömma dem. Fick cyckla tre kilometer med ett kladdigt glasspapper längs en cykel/gångväg, innan jag hitta en korg. Gav mig tusan på att testa hur långt man fick åka iofs, men är inte helt oförstående till de som kastar där de är.

Men det är klart kunde ju gett tusan i att köpa glassen i från början.

[WX5]
0

Men det var ju ett dåligt argument tycker jag. Då får dom väl spara in på annat anser jag. Då har jag förståelse för att folk slänger hejvilt överallt.

Mixxie
0

Hoppas att finland skulle skaffa den lagen…

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Karmatarerskanise
0

Skulle vilja se den polis som har tid för att bötfälla nedskräpare .. Känns som de har så mycket annat att göra redan att detta inte kommer gå.

starhawk
0

Nä jag tror också att det är liten risk att nån nedskräpare åker dit

[cala02]
0

Det blir väl vid stora evenemang med patrullerande poliser det kan gå att bötfälla någon. Annars blir det nog svårt.

[postmortum91]
0

#7 Jag tycker det finns bättre saker att lägga pengar på isåfall än att underhålla fler papperskorgar.

Vår kommun har precis genomlidigt ett orättvist bemötande mot drabbade ungdomar, då kommunen beslutade att lägga ned ett ungdomsboende (inte för lagförbrytare) utan för ungdomar som har de jobbigt hemma, bott på familjehem eller liknande.

Detta sparade de in pengar på samtidigt som de bygger en ny idrottsanläggning för 60 miljoner kronor.

Om det istället hade gällt papperskorgar så hade jag blivit vansinnig att slänga ut ungdomar ur ett väl fungerande boende för att få bort lite skräp på gatorna.

[postmortum91]
0

#12 nu blev jag vansinnig ändå, nu när de gällde en idrottsanläggning, men världen är inte rättvis

[cala02]
0

Nu är det ju Karlstad jag pratar om, vad kan det kosta att tömma papperskorgar? Inne på ishallen finns det ju många, för 6,5 miljoner kr som de får i driftsbidrag av kommunen.

[postmortum91]
0

#14 vilket sammanträffande, jag pratar om hammarö :P

[GunillaR]
0

Nog tycker jag att polisen har vettigare saker att pyssla med än att sätta fast "skräpbovar".

Sedan måste ju kommunen ta sitt ansvar genom att sätta upp fler papperskorgar, speciellt nu när det är sommartider och folk vistas mera utomhus.

Om man nu köper en glass så brukar det finnas en papperskorg vid inköpsstället Flört

Karmatarerskanise
0

Jag tycker också att fler papperskorgar behövs, och inte bara inne i centrum utan överallt där det existerar folk.

Mitralis
0

Här kommer en länk om det första fallet av böter för nedskräpning i Medelpad.
http://st.nu/medelpad/timra/1.3792042-forsta-fallet-av-nedskrapning-i-medelpad

"Nio av tio kommuner har inte märkt någon effekt av den nya lagen, som ger polisen möjlighet att skriva ut ordningsböter direkt på plats vid nedskräpning." http://st.nu/start/inrikes/1.3817486-skraplagen-verkningslos

Jag tror också att det behövs fler papperskorgar för att få ordning på nerskräpningen. Ibland så går man ju när man äter glassen eller korven och då kan det bli långt till en papperskorg.

[FruStein]
0

Låter bra. Och fimpar borde vara en prioritering. Både djur och småbarn kan få i sig dessa och bli sjuka eller t.o.m. dö.

Argumentet om för få papperskorgar tycker jag är pinsamt och visar på en lathet jag inte trodde existerade bland vuxna människor. Ja, ibland får man hålla i läskburken 15-20 min innan man hittar en papperskorg. Papper etc kan man lägga i fick innan man kastar det. Kanske t.o.m. hemma så att man vet att det verkigen kommer på rätt plats.

Karmatarerskanise
0

#19 Har knappast med lathet att göra. Det är bara realistiskt.
Fler papperskorgar gör att fler kastar skräp på rätt plats och det är väl ändå vårt mål?

[FruStein]
0

#20 Nej, jag tycker inte att det är så mycket begärt, faktiskt. Att kasta skräp på rätt plats och veta att det är en god handling för miljön borde de flesta prioritera oavsett avstånd till papperskorgar.

Karmatarerskanise
0

#21 Jo, men nu vet vi ju att verkigheten inte ser ut så, att folk bär med sig sitt skräp. Så då får man antingen acceptera skräpet eller så sätter man ut fler papperskorgar och fångar lite mer skräp på det viset.

Sen kan man tycka vad man vill om folk som skräpar ner.

[FruStein]
0

#22 Jag känner ingen som medvetet bara släpper skräp på plats. Men jo, jag vet att det finns många som gör så och jag tror inte att man fångar dem med fler papperskorgar. Då är det bättre med böter och på så sätt kanske tvinga fram en medvetenhet, om än inte om miljön, men för att folk inte vill få böter.

Jag beundrar länder som t.ex. Japan där regeringen kan få en idé och alla bara hakar på för att de vet att det är för landets bästa.

Karmatarerskanise
0

#23 Tyvärr hjälper inte hot om böter, då det inte finns någon ute som går och kollar om du slänger skräp eller inte Flört Den lagen gör ingenting så länge det inte finns resurser till att följa upp den.

Tex på Malmöfestivalen intervjuades polisen, och han sa i TV att nedskräpningslagen inte prioriterades. Usch vad rädda folk blir för böter ;)

De flesta kastar sitt skräp i en papperkorg om det finns en framför dom. Många väljer ju papperskorg framför att kasta skräp bredvid den. Inte alla, men de flesta. Så jo, jag tror på att det hjälper.

Maria
0

Undrar om någon har fällts/fått böter för detta ännu?

/Maria

starhawk
0

#24: Håller med! om det står en papperskorg i närheten så slänger de flesta skräpet där om inte så får det ligga kvar, dom flesta är så, och eftersom man inte kan placera en polis som skugga till varje presumtiv nedskräpare så blir lagen väldigt verkningslös. Och sen är vi ju ögontjänare också, ser man en polis så håller man hastighetsgränsen och slänger skräpet på rätt plats, så det lär inte bli mycket av den här lagen.

[FruStein]
0

#24 Nej, om det inte är någon prioritering så är det såklart svårt att se till att lagen efterlevs. Jag skulle gärna se att den svenska polisen var mer uppdelad och att vissa hade i uppgift att enbart hatera trafikbrott, nedskräpning, djur etc.

Mitralis
0

#25 Det finns en länk om det i #18. Det var en man som slängde två ölburkar på marken som fick böter.

Maria
0

#28 Aha, det har jag missat.

/Maria

Linnea
0

Finns ju t o m såna som slänger skräpet på marken fast det står en papperskorg precis brevid. Så visst finns det dom som är lata. Och inte bara lata utan dom saknar respekt för andra människor (skräpar ner gemensamma ytor) och har inte en tanke på miljön heller.

Skynda långsamt så går det fortare.

Mitralis
0

Nu har det ju gått ett tag sedan detta förslag genomfördes.
Vad tycker ni? Har det blivit renare?
Jag tycker inte att jag ser någon större skillnad i alla fall Obestämd

[cala02]
0

Nej inte märks det någon skillnad här heller.

Karmatarerskanise
0

Ingen skillnad.

[SweetRose]
0

#19 Det är absolut inte pinsamt. Jag bor i ett mindre samhälle (9000 invånare) och det finns nästan inga papperskorgar alls. Jag åker på samhällets mest trafikerade väg varje dag till skola och det finns inte en enda papperskorg! De enda ställena de finns är utanför affärer eller i parker men man går ju inte förbi dem hela tiden. Jag själv behåller alltid skräpet med mig men det skulle underlätta med fler sopkorgar. Om vi hade fler sopkorgar skulle kanske den som nu precis ätit upp sin glass se sopkorgen 100 meter fram och kanske slänga pappret där istället för i busken brevid.

Ingen större skillnad, kanske skulle blivit om vi haft något att slänga skräpet i!

Om de kunde lägga de resurser de idag lägger på att fånga sådana som laddar ner olagligt från internet kanske vi skulle se en ändring.