Fuskar Juholt med hyran?
Det har idag frakommit att Håkan Juholt bor i en 4-rummare som står i hans sambos namn men han har fått ersättning för hela hyran. Han anser att reglerna varit oklara och ska betala tillbaka cirka 90.000 som han fått ut felaktiktigt i ersättning.
Vad tror ni, bor man ensam i en 4-rummare som övernattningslägenhet om man är skriven i Småland och inte ens står som lägenhetsinnehavare?
Länkar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu hoppar både S och V av partiledardebatten i Agenda med motiveringatt de måste stå bredvid SD. Personligen tror jag att avhoppet från S kommer av Juholts fadäs med lägenhetshyran.
Nu har Juholt blivit polisanmäld.
#1 Tror jag inte alls!
Deras anförda skäl är ju ytterst rimligt. De ställer inte upp i en debatt där det framställs som att de utgör en samlad opposition med Sverigedemokraterna.
Det är snarare dags för de som anordnar debatter att inse att utöver två politiska block finns ett parti som aldrig kommer att kunna amverka med något annat parti, samt ett parti som gärna samverkar med båda blocken.
Det kom lite hastigt på med S avhopp mitt i lägenhetsaffären så nog har det betydelse. det se ut som det alltid har gjort i TV-studion. Regeringen med sitt förslag och oppositionen med sina.
Nej, det stämmer inte. Inför valet hade vi debatter där platserna lottades. På så vis kunde en vänsterpartist stå intill en moderat.
Det var detta (s) och (v) begärde men som TV sa nej till.
Jag har stor förståelse för att man inte vill placeras så att det ser ut som en samlad opposition.
Inget vettigt demokratiskt parti vill riskera att associeras med ett parti som (sd) med sin nazistiska historia och därpå grundade värderingar.
Det var i partiledardebattern i Agenda som det alltid varit så. Jag såg intervjun som gjordes med programansvarig på Rapport kl 19.30. Om det räcker som källhänvisning.
Läser i Expressen att S vill storsatsa mot bidragsfusk och så torskar partiledaren på just det, vilken osis.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2584732/juholts-storsatsning-mot-bidragsfusket

Dålig ursäkt att han inte tagit del av reglerna, mao struntade i att kolla upp vad som faktiskt gällde.
Tydligen har han blivit varnad 2009 av sitt eget parti att det inte fungerade att göra så som han gjorde, men det struntade han visst i…
Har för mig att det stod i dagens DN.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
"Går det så går det" och nu gick det inte längre
Jag tycker det är ett uppenbart fusk annars är det ju ett bevis på att han är otroligt korkad.
/Maria
# 11 
Ännu en länk om Juhult och bidragsfusket denna gång från Expressen, en krönika av K-G Bergström. Som han säger, lär de sig aldrig? Det är inga småpengar det är frågan om heller.
Göran Persson skrev sig i Malmö, var det traktamenten som lockade honom till det?
# 14 Nej han ha de frun där.

# 16 Han förnekar att så är fallet men det tror jag inte på. Hade man inte kunnat kolla detta innan han valdes? Och handen på hjärtat bägge stårpå hyresavin och han flyttade in till sin "kulbo" som han kallar henne då ska han väl inte betala hela hyran.
Jag undrar vad Försäkringskassan skulle säga om någon som hade hyresbidag flyttad i hop med någon utan att tala om det? Och det är inga småpengar heller utan 160.000 SEK som han fått ut för mycket.
Och Sahlin som fick gå för några Toblerone……….
Man kan ju fråga sig varför partiledaren i Sveriges största parti inte begriper att man inte kan få full ersättning för hälften. Det är enkel matematik.
Lite mer än så kräver man ju faktiskt av en partiledare som kan bli statsminister!
Ynkligt Juholt!
Frågan är om det kommer något rättsligt efterspel av detta. För det är ju trots allt bedrägeri!
# 18 Nej det var inte några Toblerone, det är vad hon själv säger. Det var oskattade bilar som inte var besiktade, det var regeringens kontokort till privata inköp som hon inte betalade utan att få anmärknig hos riksdagsförvaltningen. Det var kronofogden efter sig för obetalda barnomsorgsräkningar. Med en samlad inkomst på 100.000 kr innan skatt i familjen.
# 19 - Mitt minne är ibland alltför kort. Jo nu kommer jag ihåg. Det var ju en hel radda som kom upp där.
Detta är kanske lite OT men var det så att Sahlin hade köpt en massa grejor på regeringens kostnad t.ex. bilar, men att hon åkte fast när hon köpte en toblerone?
Det var väl tobleronen som satt ruibrikerna. "Nyheten" togs fram av Kreab, skulle inte förvåna mig om de också ligger bakom juholtsaffären.
Nu utreds Juhlolts agerande av polisen som har ineltt en förundersökning.
Uppenbarligen så gäller inte samma regler för riksdagsledamöter som för folk i allmänhet.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2587288/k-g-bergstrom-inte-forvanande
Det som känns sämst tycker jag är att det var möjligt för Juholt att ens få igenom bidraget från första början. Vad har de egentligen för kontroll på vad politiker lägger skattepengar på?
# 25 Nej det är helt riktigt, det riksdagsledamöter har rätt till är kostnad för övernattning då de är i Stockholm. Juholt har tidigare haft en lägenhet som kostde mer om jag försår saken rätt. Det var vad han anförde som försvar också.
Det finns i alla fall de s-politiker som inte tycker det OK att fuska till sig bidrag.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/en-s-ledare-ska-bekampa-rofferi_6541069.svd
Det är ju väldigt märkligt att han bara kan säga "det kände jag inte till". Alla människor som är berörda av någon slags ersättning måste ju sätta sig in i hur reglerna fungerar. Om jag ska ha traktamenten så måste jag ju kolla igenom bestämmelserna. Likaså vad gäller sjukersättning, a-kassa, hyresbidrag, studiebidrag etc - det är ju en självklar sak att man tar reda på hur det ligger till.
Hur kan man tro att skattebetalarna ska betala för sambons del av hyran?
Antingen så behöver Juholt gå en kurs i matematik eller så ska han avgå. Man kan inte ta med sig varor från en butik och sedan när man blir fast, betala för dessa varor och säga - jag kände inte till att man skulle betala.
Nu befinner sig S partiet i stor oro och vill inte inse hur det är ställt med ledaren, därför beslutat man sig att ställa upp bakom honom. Men det är ju inte alla som tycker så.
# 28 Som du säger, man är skyldig att känna till vad som gäller. Juholt har dessutom suttit i riksdagen sedan mitten av 90-talet så han borde verkligen känna till vad som gäller.
Berit Andnor Bylund som var ordföranden i valberedningen vill i dagens läge inte kommentera Juhult. Hon har lagt partipolitken bakom säger hon i egenskap av landshövding i Blekinge. Källa Blekinge Läns tidning 2011-10-10.
Oavestt om detta leder till åtal eller inte så måste han förstå att han utgör en belastning för partiet Jag röstar då inte på honom i nästa val och jag vet flera med mig som säger samma sak.

Man måste sätta sig in i reglerna……ja. Gör alla det……nej. Är det ingen här som någon gång gjort en miss? Jag har gjort det, en gång för länge sedan, med ett bostadsbidrag där jag missade informationen. Är jag en dålig medborgare nu då?
Därmed inte sagt att Juholt har gjort rätt. Självklart borde han känt till detta. Det som förvånar mig mer än allting annat, är att de som försöker fuska tror att de kommer undan med det. Allra helst som politiker då man är extra granskad.
# 30 Juholt flyttade in i sin sambos lägenhet, där hon alla redan bodde och betalade hyran. Nog borde väl både han och hon har förståttt att inte Juholt ensam skulle stå för hela hyran. I synnerhet när bägges namn står på hyresavin.
Juholt är en människa med fel och brister. Varesig detta med bidraet var en ärlig miss eller en medveten handling kommer vi aldrig få veta. Vad jag dock vet är att vi svenskar nu inte kommer lita lika mycket på honom eftersom vi vill att våra politiker ska vara så gott som felfria. Detta är ett relativt rimligt krav tycker jag eftersom denne person ska representera Sverige i 4 år i så fall.

#31. Läste du hela mitt inlägg?
#32. Absolut. Håller med.
Jag föstår inte alls varför de skall få hyran betald av staten.
Med de lönerna så har de väl råd o stå för sin hyra…
Kan inte hålla med om att det är mänskligt att fela när man sitter i hans position..
Han om någon skall väl kunna läsa papper o förstå vad det står…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Hallo!!
Är det någon som vet med säkerhet vad som gäller för en vanlig arbetare som får jobb på annan ort..
Hittade detta.Tyckte det var Roligt..
Skillnaden mellan riksdagsledamöter och vanligt folk är att i riksdagen sitter de som valts i hela landet. Du kan inte flytta till Stockholm då du representerar någon annan ort men behövervar där för att utföra ditt uppdrag. Det är ointressant vad de tjänar, De har rätt till en övernattningslägenhet som riksdagen betalar.
Igår blev jag uppringd av SIFO, de hade en undersökning om förtroendet för Juholt. Gissa svaret på frågan hur är förtroendet för Juholt? inget alls, lite förtroende,,, längre kom hon inte i alternativen.
Sakring,36.
Skillnaden mellan riksdagsledamöter och vanligt folk är att i riksdagen sitter de som valts i hela landet. Du kan inte flytta till Stockholm då du representerar någon annan ort men behövervar där för att utföra ditt uppdrag. Det är ointressant vad de tjänar, De har rätt till en övernattningslägenhet som riksdagen betalar.
# 38 Nej det är ointressant vad de tjänar. De ska vara i riksdagen tisdag-fredag och behöver övernattningslagenhet. Det är de villkor som finns för just riksadgsledamöter. Det blir biligare än att betala traktmente och att låta dem tain på hotell.

# 41 Ja det undrar jag också. De hade enligt uppgift frågat honom om han hade några lik i garderoben och han hade sagt en fortkörningsbot. Men jag undrar gör de ingen egen undersökning av den blivande partiledaren?
#42 Det borde de ju göra. (visa av skadan sedan tidigare) Har de dessutom blivit varnade så kanske de borde ta en extra titt.
/Maria
Kvällsposten skrev häromdagen och undrade hur S kunde väljsa en sådan "tjofladdrick" till partiledare. Och det är nog ett passande ord.
Han har ju ändrat ställningstagande i olika frågor och man vet inte var man har honom. Han har inte gjort något förtroendeingivande intryck, inte ens innan hyresskandalen.
Det var tisdag den 11 oktober som Ulf Nilsson skrev:
"Vad fick landets ledande sossar att satsa på en tjofladdrick?"
#44 Haha, vilket uttryck. Ganska passande.
/Maria

Jag tror dom hade alldeles för bråttom. De ville ha en ny stark ledare SNABBT.
/Maria
# 46 Dessvärre så var Berit Andnor ordföranden i valberedningen och numera landshövning i Blekinge län och har lämnat partipolitken bakom sig och vill inte kommentera det hela. Det skule inte jag hellr i hennes ställe
Det fanns väl inte så mycket att välja på. Liksom vid några tidigare val av s-ledare så tenderar ju favoriterna att tacka nej.
Även Göran Persson var väl ett tredjehandsalternativ eller liknande?
1996 ville partiet ha Jan Nygren. Han tackade nej. Då tillfrågades Sahlin och tackade nej och sen fick Göran Persson chansen. Källa Wikipedia
Nästa gång var 2007 då såväl Margot Wallström som Carin Jämtin och Ulrica Messing tackade nej innan frågan gick till Sahlin. Wikipedia
Och när Juholt valdes var det väl också några heta kandidater som tackade nej först.
---
Jag kan förstå detta. De senaste åren har partiet inte gett sina egna ledare mycket stöd. Persson struntade väl i det utan körde över partiet med sina åsikter?
Sahlin ville gå till val tillsammans med (mp) men partiet tvingade henne att ta med (v) och därmed ett förlustval som tvingade Sahlin att avgå.
Och Juholt ville modernisera partiet inför budgetarbetet men blev stoppad av partiet och strax därpå gick drevet…
---
Om Juholt tvingas gå nu undrar jag verkligen vilken självmordskandidat som skall efterträda…
# 49 Jag vill minnas att Sahlin inte tillfrågades 1996. Däremot så tillfrågades Wallström 2007 och tackade bestämt nej. Och sedan har Salhin plockat bort alla tänkbara konkurrenter innan hon själv tvingades avgå.
#50 Ingvar Carlsson meddelade att han skulle avgå 1995. Då var Sahlin vice statsminister och den givne efterträdaren. Dock kom Tobleroneaffären emellan och hon tvingades meddela att hon inte längre stod till förfogande.
Så det riktiga är nog att först Sahlin, sedan Nygren lämnade WO. Även Ingela Thalén var på tal men även hon tackade nej. Så Persson var väl kandidat fyra eller liknande…
#34 Om du läser längre ner i inlägget står det: Vad jag dock vet är att vi svenskar nu inte kommer lita lika mycket på honom eftersom vi vill att våra politiker ska vara så gott som felfria. Detta är ett relativt rimligt krav tycker jag eftersom denne person ska representera Sverige i 4 år i så fall.
Man kan aldrig komma ifrån att han är människa dock. Om han felar får han ta den bristande tillit som kommer på köptet.
# 51 Det stämmer nog som du säger. Sahlin var den naturliga efterträdaren men den s.k. Tobleroneaffären kom emellan och hon fick avgå. Jag minns presskonferensen där hon satt och talade om sig själv i tredje person.
Men vem som egentligen blev tillfrågad av valberedningenvet nog bara valberdningen och de som tllfrågades och i vilken ordning. Att Göran Persson accepterade vet vi däremot.
Av hävd och gammal vana är partiordföranden inom S något som sker i slutna rum tills man fått fram en kandidat som man enas om.
Fusk tror jag..
För i går sa Juholts i en radio intervju om de dubbla reseavdragen.""att han lämnade in över 1000 st o det var svårt o hålla reda på…
""O då lurar jag på hur det går till.För det finns ju bara 365dagar..
#55. Men nu har Juholt suttit Riksdagen i mer än ett år. Så han kanske har gjort fler resor under alla år han har suttit med i riksdagen?
# 54 Tyvärr så går det inte att läsa det du länkat till, åtminstone inte i min dator.
#56 Men varför skulle han väntat till nu med att lämna in alla resersättningar sedan 1990?
Han kan säkert "krångla" sig ur detta utan att det anses juridisk fel men trovärdigheten är svårare att få bort.
Det var väl ingen enig grupp som tillsatte Juholt så jag kan tänka mig att hans motståndare tar tillfället i akt och försöker få bort honom.
/Maria
# 58 Han har inte väntat med att lämna in några reseersättningar, vad får dig att tro det?
# 59 Troligtvis har Juholt gjort fomellt fel då både han och sambon står på hyresavin och han flyttade in till henne och övertog då hela hyran.
Med anleding av din politiska övertygelse så förstår jag mycket väl att du försvarar Juholt.
Det som förvånar mig mest är att Juholt tidigare arbetetade som journalist.
#62 "Med anleding av din politiska övertygelse så förstår jag mycket väl att du försvarar Juholt."
Det där får du gärna förklara…
Alla är människor med fel o brister. Jo så är det.
Gäller det samma regler för alla. Kanske lite tveksamt.
Vad händer om skatteverket kommer på att en vanlig arbetare eller liten egenföretagare. Har dragit av för mycket traktamente eller reseavdrag.KAnske rör sig om väldigt små belopp.
Eller inte lyckats reda ut hur ex. omvänd skatt skyldighet funkat. Du har kollat med skatteverkets skatteupplysning fått ett besked som sen visat sig vara felaktigt. Skatteverket har fått in moms men av fel företagare. Staten har alltså INTE förlorat något.
Men det blir skattetillägg på minst 20 %.
Funderar lite på om svenska folket kan begära skattetillägg av Juhult på de beloppen det rör sig om här. Kanske kan nått äldreboende eller en skola ha nytta av pengarna.
Var rädda om varandra

Lite från den länk Anders bifogade i #59. Lägger in det för jag misstänker att det inte är många som klickar på länken och faktiskt läser. Det är rätt intressant läsning.
"”Reglerna är glasklara”, skrev Aftonbladet i samband med att tidningen berättade om Håkan Juholts bostadsbidrag. Verkligen? Hans Strandberg, Juholts juridiska ombud, säger sig inte ha funnit några explicita instruktioner för riksdagsledamöter som delar sin övernattningslägenhet. Den socialdemokratiske bloggaren Viktor Tullgren som har tittat på Juholts inskickade blankett är inne på samma spår:
S-ledaren har fyllt i formuläret så som det är utformat, han har inte ”begärt” full ersättning, utan uppgett den totala hyran. För att styrka kostnaden har en hyresavi bifogats ansökningsblanketten, på vilken både Juholts och hans sambos namn står. Så agerar knappast en person som medvetet försöker tillskansa sig medel han inte har rätt till.""
Läs vidare genom att klicka på länken i #59.
#65 Ja, ju mer jag läser, desto mer liknar det en storm i en vattenglas.
#62 jag väntar nyfiket på förklaringen (se #63…)
Förundersökningen nerlagd, VU ger Juholt sitt stöd. Tror nog Juholt blir kvar ett tag. Men positivt för (s) är det inte…
Förundersökningen mot Juholt nedlagd:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/juholtskris/article13782132.ab
#62 Väntar…
Såg att det lades ner. Kan undra om det sker om vi vanliga skulle dra räntekostnader i både enskild firma o privat. Skulle det vara lika ursäktligt. Det är ju förtrykt på huvudblanketten på deklarationen och det är ju så lätt att missa att stryka om det rör rörelseränta .Nästan så det vore värt att försöka.
Fast nej det skulle bära mig emot.
Var rädda om varandra
Signemo! Det där var en intressant aspekt - beskattningen. Mycket intressant!
Om jag lånar 160.000 på banken så får jag ju betala ränta på de pengarna.
Här är det tydligen OK att inte skatta för "förtjänsten" samt att inte betala någon ränta på de lånade pengarna från oss skattebetalare.
Rätta mig om jag har fel!
Jag har inte fått det bekräftat utan bara återberättat för mig, men ska han inte bara betala tillbaka 90.000?
Han har nämnt siffran 160 '
# 63 Ursäkta du fått vänta. Vad jag menar är att eftersom du är allinasförspråkare så är det ett guldläge för dig att Juholt blir kvar på sin post. Det var så jag menade.
# 71 Ja det är 160.000 som ska återbetlas och han har betalat 130.000 hitintills.
#75 Jag väntar ännu på förklaringen till det du skrev i #62.
#75 Jag ser ju att du är inloggad. Kan du inte svara?
AndersE jag har svarat dig i nr 74, något mer har jag dessvärre inte att komma med.
#78 Tack. Det hade jag missat. Jag förstår.
Jag menar att jag inte har försvarat Juholt. Jag har bara fört fram fakta i målet.
Jag har mycket svårt att bedöma om det är positivt eller negativt för (s) om Juholt blir kvar.
Hittills är jag inte särskilt imponerad av Juholt och har inte sett honom som den som kan återföra (s) till "fornstora dar". De senaste dagarnas kommentarer har dock varit intressanta. Tror det var Greider som menade att Juholt hittills lagt mest energi på att ena partiet och att han lyckats väl med det. Och kan han få hela partiet att stödja honom kanske han kan bli en framgångsrik ledare.
Just denna "affär" tror jag dock kommer att glömmas av de flesta och rätt snart.
# 79 Det tror dock inte jag, du ser hur det gick för Sahlin. Bland partimedlemmar som är arvoderade kan de kanske finnas stöd men bland dem som ska rösta så är stödet inte särskilt stort det vill jag lova.
Nu är ju inte bara Juholt duktig på att fiffla (om han nu gjorde det) utan vi har även Hägglund, Attefall och Erlandsson som har bott gratis i fem år och de behöver inte betala tillbaka en enda slant, utan måste bara flytta ut.
Detta betalas utav regeringskansliet och det är ju våra skattepengar…
# Det är precis vad jag skrivit i tråden om KD
Det är våra skattepengar som Juholt fått hyran också.

Verkar som att Juholt inte är ensam om att fuska med boendeersättningen
"Migrationsminister Tobias Billströms familj bor i en lägenhet i Hammarby Sjöstad i Stockholm medan han själv är folkbokförd i en tvåa i sin gamla hemstad och därför kan kvittera ut 6 700 kronor i månaden i bidrag för dubbel bosättning."
Källa:Aftonbladet
Utan att kommentera enskild person, Vad den än jobbar med . Så tycker jag det är falskt att sko sig på andras bekostnad, vare sig det rör sig om skattepengar eller flykt från att betala skatt.
Tyvärr så måste jag nog säga att jag litar mindre o mindre på politiker och tjänstemän inom kommunala o statliga sektorn.
Var rädda om varandra
# 84 Är benägen att instämma i det hela.
Instämmer också, i vår kommun är det mer inavel än kunskap som gäller vid politiskt tillsatta tjänster.