Politik iFokus

Politik

Etikett: ekonomi
Läst 4199 ggr
Mitralis
0

Ekonomiska krisen i USA

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hörde på TV när Obama pratade om den ekonomiska krisen i USA.
På honom lät det som att det finns pengar att betala med och att krisen beror på att de olika sidorna inte kan komma överrens om hur de ska lösa krisen. Tror ni att de kan få fram en lösning till på tisdag som är sista dagen? Vad tror ni händer om de inte får till en lösning?

Geru
0

Jag tror att det blir en stor depression igen då. Stora mängder arbetslösa och annat "kul".

Det är egentligen inte så förvånande. USA har drivit krig i snart 10 år(om inte mer) på olika fronter. Det kostar pengar det…

Helt allvarligt så tycker jag att vi i europa borde försöka lägga om ekonomin lite så att vi inte krashar så hårt när dom gör det.

Deras stadsskuld var på 600 miljarder, om jag kom ihåg rätt..?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Lumac
0

Sveriges statsskuld är på över 1 000 miljarder kr. USAs är mycket mycket större.

Geru
0

#2 Då var det nog dollar som skulden var på. Och kanske en nolla till.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[mingdie]
0

#1 Det är väl snarare en fråga om Europa eller USA går ner först. Statsskulderna i många europeiska länder är mycket värre än vad USA har så jag undrar på vilket sätt som Europa skulle kunna lägga om ekonomin för att inte crasha så hårt?

Eller har du glömt Grekland, Portugal, Belgien, Irland, Italien med flera?

Geru
0

#4 Mjo, men samtidigt så är dom länderna lite mindre i förhållande till USA. Värre kan dom inte vara, det land som har dom största ekonomiska skulderna är USA, utan tvekan. Och det verkar som om dom bråkar mer med varandra än Grekland gör med EU..

Vi får väl helt enkelt se hur det blir:p Inget bra blir det iallafall.

-Stephen Hawking

[mingdie]
0

#5 Jag tror att du har missuppfattad det hela lite. Det viktiga när det gäller statsskulder är inte hur stor den är. För det första så beror det på hur stor den är med tanke på hur stor landets ekonomi är och på landets inkomster och tillväxt.

En person som har 10 miljoner i lån behöver inte ligga sämre till jämfört med en person som har 1 miljon i lån. Det beror på vilka inkomster och vad för tillgångar personerna har.

Grekland som exempel har i värde mycket lägre skulder men deras inkomster, tillgångar och tillväxt är så dåliga att deras situation är mycket värre än USA.USA går idag igenom samma fas som Japan gick igenom för länge sedan. Ta och läs om det så får du lite inblick i vad som händer just nu.

Om du sedan läser på lite så kommer du att inse att det som händer i USA är ett politiskt spel mellan två politiska synsätt och deras lösning på problemet. Det är framför allt det stundande presidentvalet som gör att dom två fraktionerna sätter hårt mot varandra. Det kommer att bli en kompromiss i slutet.

Geru
0

#6 Jag vet om det politiska spelet:)

Tänkte inte riktigt på det på det viset, stadsskulden alltså. Borde jag har gjort från början.

En fråga bara, var komma alla lånade pengar i från? Alla länder verkar ju ha stadsskulder…

-Stephen Hawking

Mitralis
0

#7 Jag är också nyfiken över vart alla pengar kommer ifrån Glad

Geru
0

#8 Det känns ju som om dom kommer från ingenstans…

-Stephen Hawking

Mitralis
0

#9 Samma tanke här.

[mingdie]
0

Alla länder har inte statsskulder. Titta på Norge som har oljan att tacka för det. Kina har också lånat ut mycket pengar samtidigt som det är mycket privata pengar från pensionsfonder och liknande.

Mitralis
0

Men vart kommer alla lånade miljarder ifrån?

[mingdie]
0

Som jag sa så kommer mycket från privata banker, pensionsfonder och liknande. Sedan kommer en del från andra länder som Kina till exempel.

Geru
0

#13 Vad du säger är alltså att vi rent tekniskt sätt kan ha lånat pengar som inte finns. Vad bra att veta.

-Stephen Hawking

Lumac
0

#14 På vilket sätt menar du att pengarna inte finns?

Geru
0

#15 Att man inte har en aning om var pengarna kommer ifrån.

-Stephen Hawking

Lumac
0

#16 Jag förstår inte, varför skulle man inte veta varifrån pengarna kommer? Och hur kan det göra att pengarna inte finns?

Geru
0

#17 Den förra ekonomiska krisen var skapad av lånebubblor, om jag kom ihåg korrekt. Det är ungefär så jag tänker.

-Stephen Hawking

Geru
0

#17 Kan du länka någon form av redovisning var pengarna är lånade från?

-Stephen Hawking

Lumac
0

För Sveriges del så sköts den biten av Riksgälden, så information du söker lär finnas på deras hemsida. www.riksgalden.se

[GunillaR]
0

Ja vart kommer alla pengarna ifrån? Det där har jag också undrat över många gånger. Och hur ska man kunna hålla reda på läget med dels börsar som stiger och sjunker hit och dit, och dels valutaspekulationer…..

Vilka pengar finns egentligen i verkligheten? Och framför allt, vem äger dessa?

Min tankeidé är att man konsturerar en massa pengar som egentligen inte finns.

Felet är att vi i västvärlden lever av lånade pengar - som inte finns……

Sen vad gäller USA och detta, så tror jag att detta är bara ett spel för gallerierna. Om det nu är så illa att USA inte kan betala sina pensioner etc, så får de väl plocka hem alla stridande förband de har utplacerade lite här och var. Krig kostar både pengar och liv.

[mingdie]
0

Pengarna finns men eftersom dom flesta pengatransactionerna sker utan att sedlar eller mynt byter hand så kan det vara svårt att förstå hur det fungerar. Värdet på ett lands valuta beror på många olika saker och det är svårt att förklara enkelt.

Det bästa rådet är att läsa på lite om nationalekonomi. Det är ganska krångligt men samtidigt väldigt intressant.

Ett land kan låna pengar antingen från ett annat land eller från privata intressen. Dom pengarna finns och ränta betalas på dom och när dom förfaller så betalas dom tillbaka eller omamorteras precis som med ett huslån. Problem uppstår när ett land inte har tillräcklig inkomst för att täcka räntor och amotering som vi har sett med Grekland.

Frågan i USA är en helt annan och det är mer en fråga om hur man skall sköta lånandet och vidare en fråga om skatterna.

Mitralis
0

Nu verkar det som att dom kommit överrens om en lösning. Fast dom verkar inte riktigt nöjda över lösningen verkar det som.

"Nedskärningarna är på totalt 2.500 miljarder dollar. I överenskommelsen finns besparingar på 1.000 miljarder dollar, bland annat minskad försvarsbudget på 350 miljarder dollar under tio år. Därutöver ska en kommitté ta fram ytterligare 1.500 miljarder dollar i besparingar.

I uppgörelsen finns inga skattehöjningar."

Källa:http://www.dn.se/ekonomi/overenskommelse-nadd-i-usa

Lumac
0

Pengar idag har inget värde i sig, det är nog lättare att tänka på dem som skuldebrev. Förr i tiden garanterades en del valutor av guld men så fungerar det inte längre. Pengar skapas av banker och stater hela tiden, men de blir ju inte mindre verkliga för det.

Den här sidan är ganska informativ: 
http://smgodis.blogspot.com/2011/01/hur-skapas-pengar.html

Som mingdie skriver så har USA ett speciellt problem. De har inga problem att få låna pengar om de vill. Däremot har de ett lagstadgat lånetak för hur mycket de får låna, en gräns de själva beslutat om. Diskussionerna nu har handlat främst om detta lånetak och var gränsen ska ligga framöver.

Att de i stort sett alltid har ett budgetunderskott behöver inte heller betyda att det är kris. Så länge deras ekonomi växer tillräckligt snabbt så kan en växande skuld i dollar fortfarande minska i förhållande till BNP.

[GunillaR]
0

# 24 - Intressant - tack för länken!

Mitralis
0

"Om förtroendet för den amerikanska ekonomin inte återställs och utlänningar slutar att köpa amerikanska värdepapper, kommer då USA att ha råd med fortsatta krig? Kanske visar det sig snart att USA:s tid som den enda stormakten var en historisk parantes."
Källa:http://www.aktiespararna.se/ungaaktiesparare/Nyheter-och-artiklar/Bolanekrisen-slutet-pa-USAs-stormaktstid/

Vad tror ni? Är det här slutet på USAs stormaktstid?

[sakring]
0

Problemet är att  vad ska de investera i istället? Euron står inte så stabil heller precis?

USA behöver krig för att komma på fötter. Det vet väl allaSkrattande

swemah
0

#26 Intressant länk, men den är ju 4 år gammal, så det har ju hänt en hel del sedan dess som har påverkat världen. Och parentesen är ju iallafall fyra år längre än när frågan ställdes, trots ett antal ekonomiska kriser mellan då och nu

[cala02]
0

Ja det är ju den inhemska produktionen som måste igång. Man har flyttat jobb till andra länder utan att kunna ta ut lika mycket i inkomst av de jobb som är kvar (skatteintäkter). Pensionsfonder kräver avkastning när de inte är nöjda så flyttar de pengar fort. Det skapar en osäkerhet och riskkapital blir svårt att få tag på. Kontentan är att företag nyinvesterar inte och många blir arbetslösa och betalar inte lika mycket i skatt. Krig kostar pengar och genererar visserligen arbete men kostnaden överstiger de intäkterna med råge.