Välfärd?
Precis nyss såg jag ett program på TV fakta om Liverpool, men det kunde varit någon annanstans också. Fast fetast i England är just Liverpool.
Detta handlande om barn som blivit felnärda och felskötta av sina föräldrar. exemplvis så hade en del barn problem med hörseln pga rökning hos föräldrarna. De fick operera in ett rör i örat för att kunna höra. De rökande förälderna sa att det inte var deras rökning som orksade detta.
Barn som var under skolåldern fick dra ut sina mjölktänder då de var kariesangripna pga felaktig kost. En liten kille på 4 år åt 4-5 klubbor per dag som han sög på och ville ha nappflaska när han gick och lade sig. Det fick han och somnade med denna i munnen utan att ha borstat tänderna.
En femårig fick hjälp med rullstol då han var för tjock för att orka gå "hela" vägen hem. Detta trots att läkaren hade ordinerat honom mer fyskisk aktivitet.
Vad tänker folk på? Hur kan man "misshandla" sitt eget barn på detta sätt?

Det är sorgligt att det är den här utvecklingen som är nu.
Läste idag att barn till stressade mammor oftare är överviktiga.
"– Känner man stress i sin föräldraroll orkar man kanske inte göra lika kloka livsmedelsval som man gör om man mår väl, säger forskaren Christina Stenhammar som genomfört studien.
Det kan också vara svårare att finna ork att aktivera sitt barn, säger hon.
– Man ser tv som en ganska bra lösning."
Källa:http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4785370
Jag tror det är mycket för att det personliga ansvaret har försvunnit. Idag är det staten som skall ta hand om alla och om någon gör något fel så är det inte deras fel.
Istället för att ta personligt ansvar för sina handlingar så skyller man ofta på något som dålig uppväxt, trasiga leksaker eller någon annan ursäkt. Ansvaret som förr låg hos individen har skjutis över till samhället och eftersom det sällan blir några följder av att missköta sig så tar folk den lätta vägen.
Fast varken USA eller GB (som ju är the home of the fatties) är ju direkt länder vars medborgare är (och uppfattar sig som) speciellt omhändertagna. Tvärt om så verkar det ju som om segregerade länder med stora klassklyftor producerar en rejält överviktig underklass.
#3 I GB är det ju till stor del deras matkultur och mindre motion som leder till det. Dom får ju te.x. fritterad mat i skolan, om jag inte minns fel..
Det är iallafall vad jag tror.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking