Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1178 ggr
Mitralis
0

Ett parti i taget i media?

Jag upplever det som att det just nu är ett otroligt mediadrev som letar reda på allt negativt som har med S att göra. Tidigare så har de letat reda på allt negativt som har med exempelvis Moderaterna att göra. 

Tror du att det är så att media fokuserar på ett parti i taget, eller Alliansen ena veckan och oppositionen nästa? Obestämd

Geru
0

Det som säljer mest tror jag. Det brukar vara så:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

blombuketten
2

Håller med Geru. Det är nog så att tidningar oftast fokuserar på det som just nu är mest säljande. Det är väl därför det blir ett sådant drev, som går långt över gränsen. Lite som hjärntvätt.

Geru
0

Men sen får jag tanken runt hur vida medians shitstorm runt dom egentligen är anledning till att dom tappar röster, och att informationen att dom tappar röster gör att dom tappar fler.

Så hur stor roll spelar median i politiken? Massiv skulle jag vilja säga, men jag vet inte riktigt…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

blombuketten
0

#3. Jag tror att det spelar en stor roll hur media koncentrerar sin information.

Mitralis
0

#3 & #4 Jag är också inne på det. Att det ena ger det andra.
Media skriver diverse negativa saker om S och vips så tappar de röster, för ingen vill ju rösta på ett sådant parti. Sedan så blir ju rösttappet en sak att skriva om och det i sin tur gör att de tappar ännu fler röster och så håller det på.

Geru
0

#4 Exakt det jag tänkte med.

-Stephen Hawking

blombuketten
1

Såg en dokumentär från USA som handlade om just massmedias roll att sprida information. Där togs det bl a upp den aspekten att oftast, när det görs något program om kriminalitet så får man mest se svarta män som kriminella, vilket i sin tur leder till att många tror att det är just svarta män som begår nästan alla brott. Man fokuserar på just den aspekten. I det programet var det en åklagare som sa att de svarta inte var det största problemet, kriminellt sett, utan det var den vita medelklassen. Men gemene man tror ju inte på det, för de får ju aldrig den informationen.

Nu vet jag ju inte sanningshalten i just den här dokumentären, men det är en intressant vinkling och får en att fundera på hur mycket man själv tar till sig av alla nyhetsflöden.

[sakring]
0

Mem S är Sveriges största oppionsparti och har varit det statledande partiet och också det största. Det är inte så konstigt att man synar detta parti lite extra och dess ledare. Med all anledning vill jag påstå.

blombuketten
0

#8. Självklart är det så. Fast om drevet imorgon skulle vändas mot moderaterna t ex, skulle det bli samma sak. Då riktas inte längre blickarna mot S utan de vänds mot M. Det innebär att S hamnar i bakgrunden för ett tag. Det är väl så #0 menar skulle jag tro.

Mitralis
0

#9 Japp, tanken var sådan Glad

swemah
0

Jag såg idag Hellenius Hörna på TV, med en avslappnad statsminister. Helt annan  framtoning än konkurrent och risken för drev minskade en hel del

blombuketten
0

#11. Det tror jag inte. Om någon journalist fiskar fram något mindre bra om honom, eller kanske Borg, kommer drevet igång. Var så säker.

Du kanske känner att han är lugn, jag kanske känner att någon annan partiledare är lugnet själv. Det spelar mindre roll. Går drevet igång så påverkar det många människor. Allra helst motståndarna.

[FruStein]
0

Jag skulle tro att media mest spelar roll för dem som inte redan har en tydlig politiskt åsikt och media försöker hela tiden följa opinionen - om man tror att folk är arga på Juholt så skriver man om Juholt.

[sakring]
0

Personligen så tror jag att det är medias uppgift att gräva fam en massa saker som kan vara av intresse för allmänheten. De ska helt enkelt  granska makthavarna.

blombuketten
1

#14. Granska är en sak och är rätt självklar och bör så vara. Men att slå på stora drevet är en helt annan sak. Det kan lätt bli för mycket när själva poängen liksom försvinner i all dyngprat om en eller flera personer.

swemah
2

En del är dock duktiga på att själva ställa isg i fokus, genom att kontinuerligt kommunicerqa den ena grodan efter den andra.

[sakring]
0

# 16 Du har så rätt swemanFlört

blombuketten
1

#16. Jo men absolut, men det förändrar inte det som #0 tar upp. Det börjar med en incident, något antingen allvarligt eller mindre allvarligt och slutar med ren idioti. Så länge lösnummer säljer bra så går drevet på och självklart blir många påverkade.

Det spelar ingen roll vem det gäller. Idag Juholt, imorgon någon helt annan.

[sakring]
0

# 18 Men en incident är väl en mindre händelse. Här har vi Juholt som får hela hyran plus elen betald av skattebetalarnas pengar när han flyttar in i sin sambos bostad. Och det var inga småpengar heller, åtminstone inte för vanliga löntagare som han säger sig företräda.

Dessutom förefaller karl vara mytoman angånede det där med en tryckpress till Polen.

Mitralis
0

Det som var intressant med det är att det även är flera från andra partier som gjort ungefär samma sak, och då blev det en 5 raders notis på sidan 17 Obestämd
Det är lite det jag menar med att de har fokus på en i taget.
De andra kan göra samma saker som den som lampan är på, men det blir inte lika uppmärksammat.

swemah
1

De andra är inte partiledare, tillika statministerkandidat, även om han numera är ifrågasatt av de egna.

blombuketten
1

#19. Jag skrev "en incident, antingen allvarligt eller mindre allvarligt…….". Naivt av mig att tro att man av det skulle förstå att jag menade just allvarligt eller mindre allvarligt. Det gäller nog att vara övertydlig här. I min värld menas ordet allvarligt något som hänt som är av större vikt.

Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att du inte förstår själva innehållet i #0 och det som sedan skrivs. Enligt mitt sätt att se är man blåögd om man tror att medierna endast är intresserade av att visa på någon som gjort fel till allmänhetens bästa. Om så vore skulle det t ex inte slås upp spaltmeter med ovidkommande smörja runt kungen, eller annan "viktig" person. Om medierna koncentrerade sig på det som är av vikt skulle de vara, enligt mitt sätt att se, bra mycket mer trovärdiga.

Vi kan väl väl avvakta lite och se vem som kommer i skottlinjen nästa gång, och som det kommer säljas lösnummer på. Då kanske denna diskussion blir mer intressant.

Jag skriver inte utifrån Juholt specifikt och påtår heller inte att det han gjort är småpotatis. Fast, och det är det som är poängen, det är just den biten som är intressant, inte att sen endast fokusera på ALLT han gör och LETA efter varenda liten sak han gör. Skulle han peta sig i näsan offentligt skulle vi få en stor bild av det serverat till morgonkaffet. Det är där medierna går för långt anser jag. Sen struntar jag i om det är Juholt eller Reinfeldt eller någon annan. Det är lika illa.

swemah
1

Om amn läser #0 så är frägan om media fokuserar på ett parti taget, och det tror inte jag, man fokuserar på det eller den som det finns något att skriva om, något som inte stått förr. Det är inte partiet utan en person eller företeelse som man kolalr. Sedan kan det spilla över på annat, men ofta är det personen som står i centrum.

Att kalla uppföljningen av en statsministerkandidats konstiga uttalanden och göranden för drev är att sätta en felaktig etikett på det som sker. Ett drev är mycket värre och där även det som är rätt skrivs om så att det blir fel, något sådant tycker jag mig inte ha sett här.

Vio får väl se vad som händer med Jonas nu när han ska pushas fram som ny partiledare, får se om det dyker upp lik i garderoben.

[sakring]
0

# 22 Men jag menar inte att du avsåg Juholt, det var mitt eget exempel och vad jag inte ansåg vara en incident. Det är inte så lätt att förstå ibland när man skriver. Ska man förklara allting så blir det väldigt långt.

[sakring]
0

# 23 Jonas Sjöstedt har väl varit på tal innan om jag inte minns fel? Ohly kunde de ha grävt fram lite mer om tycker jag men han är ingen statsministerkandidat. Schyman lyckdes man ju med ganska väl.

Mitralis
0

Nu när jag läser lite här så kan jag bara hålla med i det som vissa skriver att det är Politiska personer och inte hela partiet som ibland råkar mest i blåsväder.

swemah
0

Dagens Juholtare: Det är regeringens fel att det går dåligt för SAAB. Detta sagt utan att något drev pågår.

Geru
0

#27 Han är ju inte riktigt klok, juholt alltså…

-Stephen Hawking