Saab i konkurs
Nu är det klart. Saab är begärt i konkurs. Ett tag trodde jag faktiskt att dom skulle klara sig.
Trodde du att dom skulle gå i konkurs?
Äntligen säger jag. Har sagt länge att dom borde gå i konkurs.
Tllhör väl dem som hoppats på att de skulle klara sig. Men det är inte lätt att ha med GM att göra. Oavsett vilka förslag de kommer med så säger GM nej. Jag har köpt min sista SAAB
det är den 12:e vi är inne på. Och 3000 personer blir utan arbete.
Jag jobbade på SAAB 1986-87, redan då skulle det ha kursat. Hade inte gjort vinst då på länge och har inte gjort det sedan dess heller. Synd om folk som jobbar där men i längden det bästa. Tycker även synd om alla underleverantörer som inte får betalt och måste varsla personal.
Ännu är inte sista ordet sagt.

Nån som egentligen vet varför? Jag har inte riktigt fattat det. Det är en fantastisk bil.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Dom har väl missköt sin egen image och inte helt enkelt spelat rätt på marknaden. Det blir så då. Åldern på ett företag hjälper ju tyvärr inte:/
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
GM har kört det i botten och nu vägrar de sälja till någon pga den avancerade teknologin. De är rädda för konkurrensen. GM säljer fler bilar i Kina än vad de gör i USA.
Saab var från början en annorlunda bil både i utseende och i tekniken. Tyvär så fortsatte man inte på den banan utan Saab blev bara en av de många bilmärken på marknaden och det är svårt att vara ett litet märke om man inte har någonting speciellt att komma med.
Varför köpa Saab. Den når inte upp till lyxbilsnivån som Lexus, Mercedes eller liknande bilar. Kvaliten är bra men inte bättre än många av dom japanska märkena så det är inte så konstigt att den inte har sålts.
Jag förstår fullständigt GM som inte vill sälja tekniken till Kineserna. I dagens tuffa ekonomiska klimat så ger man inte bort fördelar.
Och ändå så vann SAAB 9-5 bästa lyxbil i mellanbilsklassen i USA när den kom
SAAB var också först med att ha avgasturbo som serieproduktion. Och Lexus det är en Toyota.
Ja Lexus är en Toyota och har en status som lyxbil vilket Saab saknat. Saab har mer setts som en annorlunda bil som har tilltalat en lite grupp av bilägare. Med Lexus så visade Toyota att man inte bara byggde några av dom bästa bilarna i världen men dom kunde också bygga en bil i lyxsegmentet.
Tyvär så tyckte väl inte invånarna i USA att Saab 9-5 var något att ha eftersom deras försäljning inte var tillräckligt hög. Jag tycker att det är synd för som så många andra har jag tyckt om Saab.
SAAB 9000i och turbon var ju långt före alla andra när den kom i mitten av 80-talet. Tyvärr har man inte lyckats marknadsföra den på rätt sätt.